Решение по дело №3389/2017 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2517
Дата: 28 декември 2018 г. (в сила от 18 юли 2019 г.)
Съдия: Гергана Димитрова Стоянова
Дело: 20177050703389
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 декември 2017 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№………………………………………   2018 година,

 

гр.ВАРНА

 

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О Д  А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Варна, ХХХІІ-ри състав :

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

   ГЕРГАНА СТОЯНОВА

 

В съдебно заседание, проведено на 28.11.2018 г.при участието на секретаря Мая Вълева  изслуша докладваното от председателя  административно дело № 3389/2017 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с приложението на  чл. 40 от ЗДОИ.

Инициирано е по жалба на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията, депозирана чрез Ю. Ч. –представляващ, срешу Решение № ДОИ17000197ВН-001/21.11.2017 г. , издадено от главния секретар на община Варна в качеството му на орган по чл. 28 от ЗДОИ, обективиращо отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, поискан със заявление ДОИ17000197ВН/08.11.2017 г. , в частта по точки 3-та 4-та и 5-та от същото.

В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на така постановения отказ. Оспорва се приетото от административния орган и дадената от него квалификация, че исканата информация не представлява обществена такава. Твърди се, че поисканата информация има самостоятелно значение,  тя е с обществен характер.  Възразява се срещу приетото от АО  относно наличие на правен интерес в производство по предоставяне на достъп до ОИ,  както и  относно приложимото производство за достъп до исканата информация – като административна услуга.

В заключение  поддържа тезата, че исканата информация е обществена по характер, съхранява се от ответника и не са налице основания за отказване на достъп до нея.

Въз основа на изложеното е формиран петитум с искане съдът да отмени постановения изричен отказ и да задължи органа да предостави исканата информация. Претендират се  и разноски.

Ответникът, в  представен по делото писмен отговор  счита жалбата за неоснователна,  тъй като формулираните в заявлението въпроси касаели частна административна преписка и независимо, че жалбоподателят е запознат с нея същата не представлява обществена информация. Отделно от горното категорично е становището му, че данните, касаещи длъжностни лица от  деловодството на община Варна не съставляват такава информация, поради което са налице фактическите и правни основания за постановяване на отказ за предоставяне на ОИ по така формулираните въпроси.

Прави възражение за прекомерност на  претендираното адвокатско възнаграждение, като съответно претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в  минимален размер.

Настоящият съдебен състав, като анализира доказателствата и съобрази доводите на страните, приема следното:

Жалбата е депозирана от надлежна страна, в рамките на законоустановения срок, с оглед на което е допустима за разглеждане по същество.

Разгледана   по същество  е и ОСНОВАТЕЛНА.

Със  заявление № ДОИ17000197ВН/08.11..2017  за достъп до ОИ  Сдружението за оптимизиране на правосъдието и администрацията, представлявано от Ю. Ч.  е поискало от Кмета на община Варна предоставяне на достъп до обществена информация,  в 6 точки   е индивидуализиран нейният нейния вид и начин на предоставяне, като относимите за спора са точки 3-та, 4-та и 5-та  със следното съдържание:

Точка 3.Часът, минутите и секундите, отбелязани в автоматизираната деловодна система при регистрацията на 01.08.2016г.. на документа  по т.1, ако същият са регистрирани (касае се за документ с означение ДОИ16000110ВН-001ВН-001ВН от 01.08.2016 г.)

Точка 4. Данни за длъжността и двете имена на служителя регистрирал в деловодната система документа по т.1, ако същият е регистриран.

Точка 5.Данни за длъжностите и двете  имена на лицата,  подписали документа по т.1 при неговото издаване съгласно Вътрешните правила за организация на деловодната дейност на община Варна,  ако има издаден такъм документ.

С решение № ДОИ17000197ВН-001/21.11.2017 г. , издадено от главния секретар на община Варна в качеството му на орган по чл. 28 от ЗДОИ е постановен отказ при изключително неясни, противоречиви и взаимно изключващи се мотиви.

На основния въпрос дали и доколко индивидуализираната  в точки 3-та 4-та и 5-та от заявлението  информация представлява обществена такава не е даден еднозначен и категоричен отговор. Решението е вътрешно противоречиво. В хипотезата на отказ според правилата на чл. 38 от ЗДОИ фактическите и правни основания за издаване на акта следва да са ясно и недвусмислено формулирани по начин,  който да  обективира ясно волята на органа в случаите, в които се постановява отказ.

В разглеждания случай това не е сторено,  решението е постановени при липса на ясни мотиви и конкретно изложени фактически  и правни основания.

 

От една страна,  видно от съдържанието на обстоятелствената част на процесното решение АО  не счита конкретизираната със заявлението информация   за обществена такава – счел я е като  „част от частна административна преписка“ без да я определи и квалифицира.

 Постановеният по заявлението правен резултат  обаче, видно от диспозитива на решението недвусмислено  насочва към извода, че АО е провел производство искане за предоставяне на достъп именно до ОИ и обосновавайки се с разпоредбите на ЗДОИ е отказал предоставянето и.

Безспорно търсената информация е обществена по смисъла на чл. 2 ал.1 от ЗДОИ тъй като е свързана с обществения живот  в Република България и в частност  - в община Варна, касателно начина на функциониране на нейното деловодство при обслужване на гражданите. Цели да даде възможност на гражданите  -  в това число и в настоящия случай на заявителя, да си състави собствено мнение относно процесите на регистриране, деловодно обслужване и движение на  постъпващи от граждани документи, както и сигурността на датирането.

Административният акт  страда от толкова сериозни пороци, до степен, препятстваща съда да извърши пълна съдебна проверка за неговата законосъобразност по същество.  Най съществен от тях е отсъствието  на фактическите основания,  на които се основана постановения от АО правен резултат. Липсват  мотиви, както по допустимостта на искането, така и по неговата основателност по същество. Нарушено е императивното изискване на чл. 59, ал.2 т.4 от АПК, което съставлява самостоятелно основание за отмяна.

Според Решение № 7/1996 г. по к. д. № 1 от 1996 г. на Конституционния съд правото на всеки гражданин по чл. 41, ал. 1 от Конституцията да търси и получава информация "е гарантирано със задълженията на държавните органи да я предоставят". Конституционният съд изрично е подчертал, че от съдържанието на правото по чл. 41, ал. 1 на всеки гражданин да търси и получава информация произтича и задължение за осигуряване на достъп до информация, като съдържанието на това задължение подлежи на определяне по законодателен път. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация (обн. ДВ, бр. 55 от 2000 г.). Обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти - чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ. Според чл. 7 от ЗДОИ не се допускат ограничения на правото на достъп до обществена информация, освен когато тя е класифицирана информация, представляваща държавна или друга защитена тайна, в случаите, предвидени със закон. В ал. 2 (изм. ДВ, бр. 45 от 2002 г.) на чл. 9 ЗДОИ е предвидено, че в случаите, предвидени със закон, определена официална или служебна информация може да бъде обявена за класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна.

Според чл. 17, ал. 1 ЗДОИ достъпът до обществена информация, свързана с дейността на задължените субекти по чл. 3, ал. 2 , е свободен.

Макар и да е формирал волята си в изискуемата по  закон писмена форма- решение, то предвид неговото съдържание, не може да се счете, че  органът е разгледал по същество искането, с което е сезиран.

При постановяване на обжалвания отказ административният орган се задоволил единствено да цитира  по негова преценка в диспозитива на постановеното решение конкретни норми от ЗДОИ, но без да ги обвърже с конкретни факти и обстоятелства,  подходил е твърде формалистично.

Информацията, до която се иска достъп в подаденото заявление е точно определена както по съдържание, така и по вид, характер, произход, обхват и местонахождение. Поискана е от компетентен орган.

Компетентността не е резултат на свободна, оперативно самостоятелна преценка, а  правно дефинирана лимитирана законово възможност за осъществяване на конкретни правни действия при наличието на конкретни правни предпоставки.

Предвид характерът на обществените отношения, които урежда ЗДОИ, задълженият субект по чл. 3 от същия закон дължи мотивирано писмено произнасяне. Този извод се потвърждава и от изричните разпоредби на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, уведомяване писмено на заявителя за взетото решение и от чл. 38 и чл. 39 ЗДОИ за формата и съдържанието на административното решение, връчване на решението за отказ за предоставяне достъп до обществена информация.

В настоящия случай това не е сторено, което от своя страна налага отмяна на проверявания административен акт и връщане на делото като преписка за произнасяне по депозираното заявление съобразно указанията, дадени в мотивите на решението.

Предвид приетия по спора краен правен резултат и своевременно направеното от страна на оспорващото сдружение искане за присъждане на разноски, съдът намира за основателно и ще следва да ги уважи.

Мотивиран от горното  и на основание чл. 172, ал.2 във връзка с чл. 41, ал.1 от ЗДОИ

 

 

Р    Е   Ш   И:

 

 

ОТМЕНЯ  Решение № ДОИ17000197ВН-001/21.11.2017 г. , издадено от главния секретар на община Варна в качеството му на орган по чл. 28 от ЗДОИ с което е обективиран отказ за предоставяне на ОИ по заявление № ДОИ17000197ВН/08.11.2017 г. депозирано от Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията.

ИЗПРАЩА делото като преписка на кмета на община Варна за мотивирано произнасяне по същество по заявление № ДОИ17000197ВН/08.11.2017, съобразно дадените в мотивите на решението указания.

   ОСЪЖДА  община Варна да заплати  на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията сумата от 495 лв.. (четиристотин деветдесет пет лв.), представляваща направените по делото  съдебни разноски.

Решението подлежи обжалване  на Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

   ГЕРГАНА СТОЯНОВА