Р Е Ш Е Н И Е № 272
гр.Кюстендил, 12.11.2021год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд - Кюстендил, в открито
съдебно заседание на двадесети октомври
през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ: М.
АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
при секретаря Лидия
Стоилова и с участието на прокурора Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Стойчева КАНД № 285
по описа за 2021год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл.63 ЗАНН във вр. с чл.208 и сл. АПК.
М.М.К. ***,
чрез пълномощника си адв. Л.А., оспорва с касационна жалба решение № 260191 от 02.07.2021г. на Районен съд
– Кюстендил по АНД № 400/2021г. в частта, с която е потвърдено Наказателно постановление № 21-1139-000164 от 04.02.2021г.,
издадено от началник група в Сектор
„Пътна полиция“ при ОД на МВР –
Кюстендил в частта, с която на жалбоподателката са наложени административни
наказания „глоба“ в размер на 200лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за
срок от 6 месеца на основание чл.175, ал.3, пр.1 вр. с чл.140, ал.1 от ЗДвП. В жалбата се съдържат
оплаквания за пороци на решението, които следва да се квалифицират като
касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Нарушението на процесуалните правила се свързва с бездействие
на съда във връзка със задължението за събиране на писмени доказателства за спорните по делото
факти, в който смисъл се считат за недостатъчни
за да обосноват изводи за доказаност на релевираното деяние само
свидетелските показания на контролните органи. Нарушението на закона поради
неправилното му прилагане се обосновава с доводи за недоказаност на
административното нарушение. Прави се
искане за отмяна на решението в оспорената му част и за
постановяване на друго за отмяна на наказателното постановление изцяло.
Ответникът – Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Кюстендил, не изразява становище по
касационната жалба.
Представителят на Окръжна прокуратура Кюстендил дава
заключение за неоснователност на касационната жалба.
Административният съд,
извършвайки преценка на доказателствата по делото, на касационните основания и на доводите на страните, както и след служебна проверка на съдебния акт на осн. чл.218, ал.2 от АПК, приема следното:
Касационната жалба е подаден от страна с право на
касационно оспорване, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване по реда на
чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК и отговаря на
изискванията за форма и съдържание по чл.212 от АПК, поради което се явява
процесуално допустима.
Разгледана по същество, същата се приема за
основателна, но с различен правен
резултат от искания от касатора. Съображенията са следните:
Предмет на касационно оспорване е решение на районния съд в частта, с която е потвърдено Наказателно
постановление № 21-1139-000164 от 04.02.2021г., издадено от началник група
в Сектор „Пътна полиция“ при ОД
на МВР – Кюстендил в частта, с която на М.М.К., на основание чл.175, ал.3, пр.1 вр. с чл.140, ал.1 от ЗДвП, са наложени административни
наказания „глоба“ в размер на 200лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за
срок от 6 месеца.
Административнонаказателната отговорност на
нарушителката е ангажирана за това, че на 30.01.2021г. на ул. „Цар Освободител“ в гр. Кюстендил
управлява собствения си лек автомобил „С.“ с ДКН *******, за който след
извършена проверка е установено, че регистрационният му номер е с изтекъл срок
до 12.11.2020г., видно от разрешение за временно движение с № *********.
Деянието е квалифицирано като нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
За деянието е съставен АУАН №
335217/30.01.2021г.,
в който се съдържат фактически обстоятелства и предявено обвинение, идентични с
тези в НП.
Съдът е разпитал актосъставителя и свидетеля на съставяне на
акта, които сочат, че автомобилът е спрян за
проверка поради това, че са забелязали,
че транзитните му номера са от предходна година, т.е. че са с изтекъл срок.
При така установените факти по делото, съдът е
формирал извод за законосъобразност на оспореното наказателно постановление в частта относно деянието по чл.175,
ал.3, пр.1 от ЗДвП, като е приел,
че липсват процесуални
нарушения допуснати в производството по съставяне на АУАН и издаване на НП, а
по същество – че административното нарушение е доказано, правилно квалифицирано
и надлежно санкционирано с минималните
предвидени от закона административни наказания.
В пределите на касационната проверка по чл.218, ал.2 от АПК и във връзка с релевираните от
жалбоподателя касационни основания съдът намира, че решението на районния съд е
валидно и допустимо като постановено от компетентен съд в предвидената от
закона форма по допустима въззивна жалба. Преценката за съответствието с
материалния закон на оспореното решение, обосновава следните изводи:
Оспореното решение е неправилно
поради следното:
Решаващите изводи на въззивния съд за доказаност
на административното нарушение са необосновани
и незаконосъобразни. Същите са постановени в нарушение на принципа за разкриване на обективната истина по чл.13 от НПК във вр. с чл.84 от ЗАНН с оглед
правомощието на съда по чл.107, ал.1
и ал.2 от НПК да събира доказателства за установяване на всички
относими обстоятелства, вкл. и по свой почин. Неспазването на това правомощие от въззивната инстанция представлява процесуално нарушение по см. на чл.348, ал.1, т.2 от НПК. В резултат
на горното по делото липсват доказателства за установяване на административното
нарушение от обективна страна. Изпълнителното деяние – управлението на МПС,
което не е регистрирано по надлежния ред съдът е приел за безспорно установено
само въз основа на показанията на полицейските служители, в които се сочи, че табелите с регистрационен
номер на автомобила са с изтекъл срок. Как
са констатирали горното обстоятелство и кой е източникът на данни за същото, е
останало неизяснено по делото, въпреки
наведените в този смисъл оспорвания от пълномощника на нарушителката. Предвид
защитната теза на последната, надлежното процесуално поведение на съда е предполагало
изискване на писмени доказателства относно съставомерния признак на
релевираното деяние и свидетелските показания на контролните органи се явяват недостатъчни за да обосноват изводи за
доказаност на нарушението, както основателно се твърди в жалбата. Въззивната инстнация е
следвало да иска от АНО прилагането на издаденото разрешение за временно
движение, чийто номер е посочен в АУАН и в НП, което е документът съдържащ данни за срока на валидност
на табелите с регистрационен номер, вкл. и за вида им. В случая, от данните в показанията на
свидетелите и в докладната записка на актосъставителя, приложена към преписката
може да се приеме, че процесното МПС се е движело с транзитни табели с
регистрационен номер. В потвърждение на изложеното е и съдържанието им като
комбинация от цифри и букви, което отговаря на изискванията на чл. 29, ал.3 от Наредба № I-45 от
24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства. Според чл.29, ал.1 от същата Наредба, за всеки комплект транзитни табели с регистрационен номер
отдел/сектор "Пътна полиция" при СДВР/ОДМВР издава разрешение за
временно движение, а според чл.27,
ал.4 от Наредбата, срокът на валидност на транзитните
табели с регистрационен номер се посочва в разрешението за временно движение.
Изводите от анализа на относимата нормативна
уредба са, че необходимият документ за установяване на относимите факти от състава на нарушението е разрешението за
временно движение на процесния автомобил, което съдът е следвало да изиска.
Съответно липсата на същото сочи на необоснованост на решаващите доводи в оспореното решение за доказаност на релевираното деяние.
Горните констатации, че отсъствието по делото на относими
и необходими доказателствени средства е резултат от допуснато от съда
съществено процесуално нарушение, сочи на наличие на касационното отменително
основание по чл. 348, ал.1, т.2 от НПК.
Предвид изложеното касационната инстанция ще отмени
съдебното решение в оспорената му част и ще върне делото за ново разглеждане от
друг състав на районния съд. При
новото разглеждане на делото съдът следва да изиска от АНО посочените доказателства и да формира
самостоятелни
изводи
по
съществото на спора.
Водим от горното и на осн. чл.222, ал.2 от АПК вр. с чл.63 от ЗАНН, Административният съд
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ решение № 260191 от 02.07.2021г. на Районен съд – Кюстендил по АНД № 400/2021г. в
частта, с която е потвърдено Наказателно постановление №
21-1139-000164 от 04.02.2021г., издадено от началник група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Кюстендил в частта, с която
на М.М.К. *** са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 200лв.
и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца на основание чл.175,
ал.3, пр.1 вр. с чл.140, ал.1 от ЗДвП и връща
делото за ново разглеждане в тази част от друг състав на районния
съд.
В останалата му част решение № 260191 от 02.07.2021г. на Районен съд – Кюстендил по АНД № 400/2021г. , е влязло в сила като необжалвано.
Решението
е окончателно.
Решението
да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.