РЕШЕНИЕ
№ 246
Силистра, 14.03.2024
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният
съд - Силистра - I-ви касационен състав, в съдебно
заседание на четиринадесети февруари две
хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЧЕРНЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ВАЛЕРИ РАДАНОВ
МАРГАРИТА СЛАВОВА
При
секретар ВИОЛИНА РАМОВА и с участието на прокурора СТЕФКА ГАНЧЕВА като разгледа
докладваното от съдия ЕЛЕНА ЧЕРНЕВА кнахд № 20237210600083 / 2023 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.
208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл.
63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Производството по делото е образувано по
касационна жалба на Началника на Регионална дирекция за национален строителен
контрол (РДНСК) гр. Силистра, подадена чрез упълномощен представител
ст.юрисконсулт Д.К., срещу Решение № 63 от 10.10.2023г. на Районен съд –
гр.Тутракан по АНД № 93 по описа на съда за 2021г., с което е отменено
издаденото от органа Наказателно постановление СС-17 от 30.03.2021г.
В жалбата са изложени доводи за
постановяване на съдебния акт в противоречие с материалния закон –
по-конкретно, е изразено несъгласие с изводите на съда, че са налице
предпоставки за квалифицирането на административното нарушение като маловажно.
Моли се за отмяна на съдебното решение и за потвърждаване на издаденото
Наказателно постановление, както и за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение за двете инстанции.
Ответникът по касация - арх. П.Т.М., чрез
представител по пълномощие адв.Е.Д. ***, е подал писмен отговор на касационната
жалба, в който са изложени съображения, подкрепящи правилността на оспорения
съдебен акт. Моли се за потвърждаването му, а с молба от 09.02.2024г. се
претендира и за присъждане на направените разноски в касационната инстанция.
Представителят на Окръжна прокуратура дава
заключение, че жалбата е неоснователна.
Касационната жалба е постъпила от надлежна
страна, в законния срок поради което е ДОПУСТИМА. Във връзка с основателността
ѝ съдът намира следното:
Производството пред районния съд е образувано по жалба
на П.Т.М. срещу НП № СС-17/30.03.2021 г., издадено от Началника на Регионална
дирекция за национален строителен контрол - гр. Силистра, санкциониращо
жалбоподателя, в качеството му на длъжностно лице - главен архитект на община
гр.Тутракан, на основание чл. 232, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 239, ал. 1, т.
2 и чл. 222, ал. 1, т. 15 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) с
административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лева,за нарушение на чл.
143, ал. 1, т. 2 (ред. ДВ, бр. 25 от 2019 г., отм. ДВ, бр. 16 от 2021 г.) от
ЗУТ, изразяващо се в това, че е одобрил с печат и подпис на 01.07.2020 г.
инвестиционен проект във фаза „техническа“ в следните части - Архитектура,
Строителни конструкции, ВиК, Електрическа, Технологии, ОВ, ПБ и Геодезия,
относно строеж втора категория - изграждане на „Производствена сграда - Завод
за биотор чрез компостиране“, без наличието на задължителното положително
становище от органите за пожарна безопасност и защита на населението (ПБЗН).
Въззивният съд е възприел фактическите
констатации на наказващия орган. За да стигне до този извод въз основа на
събраните в хода на производството писмени и гласни доказателства съдът е
установил, че на 01.07.2020 г. главният архитект е издал Разрешение за строеж №
24/01.07.2020 г. за изграждане на „Производствена сграда - Завод за биотор чрез
компостиране“ в имот с идентификатор № 83524.50.36 по кадастралната карта
на с. Шуменци, общ. Тутракан, определяйки
категорията на строежа като пета. Разрешението за строеж е отменено със Заповед
№ ДК-11-СС-1/20.07.2020 г. на Началника на РДНСК - гр. Силистра. Заповедта
първоначално е отменена с Решение № 146/18.12.2020 г. по адм. д. № 171/2020 г.
на Административен съд- гр. Силистра. Решението на административния съд е
отменено с Решение № 6282/26.05.2021 г. по адм. д. № 862/2021 г., на ВАС, II
о., като делото е върнато за ново разглеждане на първоинстанционния съд. При
повторното разглеждане на делото с Решение 94/13.10.2021 г. по адм. д. №
112/2021 г. жалбата срещу заповедта е отхвърлена, като това решение е потвърдено
с Решение № 1398/08.02.2023 г. по адм. д. № 12212/2021 г. на ВАС, II о.
Междувременно успоредно с оспорването на
заповедта за отмяната на строителното разрешение, е текло
административнонаказателното производство, приключило с оспореното в настоящото
производство наказателно постановление, като съдът е заключил, че основанията
за отмяната на разрешението за строеж със Заповед № ДК-11-СС1/20.07.2020 г. на
Началника на РДНСК - гр. Силистра, са тези, станали предпоставка за реализиране
на административнонаказателната отговорност на главния архитект, а именно -
неправилното определяне на строежа като такъв от пета категория, вместо като
такъв от втора категория.
Във връзка с материалноправната
законосъобразност и обоснованост на издаденото НП съдът е приел, че с
постановеното Решение № 1398/08.02.2023 г. по адм. д. № 12212/2021 г. на ВАС,
II о., се потвърждава законосъобразността на заповедта за отмяна на
разрешението за строеж, което по арг. от обратното обуславя извода, че
разрешението за строеж е незаконосъобразно, тъй като погрешно е определена
категорията на строежа – пета, вместо втора, за която одобряването на
инвестиционния проект е следвало да бъде извършено на осн чл. 143, ал. 1, т. 2
(ред. ДВ, бр. 25 от 2019 г.) след получаването на положително становище от
органите за ПБЗН. Като е одобрил проекта без такова становище, главният
архитект, в качеството му на длъжностно лице, е осъществил фактическия състав
на нарушението по чл. 232, ал. 1, т . 2, предл. 2 от ЗУТ.
Във връзка с определянето на наказанието
съдът е приел, че са налице основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН.
Изтъкнал е, че категоризирането на инсталацията (обусловена от липсата на
изрична и ясна законова разпоредба) е затруднила вещите лица, назначени по
административните дела, а в крайна сметка и първоинстанционния съд по адм. д. №
171/2020 г. по описа на Административен съд - гр. Силистра, като те също са
определели инсталацията като строеж от пета категория. Приел е, че субективното
отношение на жалбоподателя при извършването на нарушението изключва
неглижирането на законовите разпоредби, а е свързано по - скоро с неправилното
им тълкуване, което не може да бъде разглеждано като субективно отношение на
дееца, укоримо в същата степен, като незнанието на законовата разпоредба или
неприлагането на ясна законова разпоредба. Въз основа на това съдът е приел, че
деянието представлява по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на нарушения от този вид, респ. маловажен случай, поради
което е отменил санкционния акт и е отправил предупреждение към нарушителя,
съгласно изискването на чл. 63, ал. 4 от ЗАНН.
Настоящият състав, след проверка на
касационните оплаквания и в обхвата на правомощията си от чл.218 АПК за контрол
относно допустимостта, валидността и съответствието на оспореното решение с
материалния закон, намира, че първоинстанционният съд е установил вярно
фактическата обстановка по делото, обсъдил е събраните по делото доказателства
и доводите на страните, и е стигнал до обоснован извод, че нарушението, за
което е санкциониран главният архитект, е извършено, но са налице предпоставки
за приложението на чл. 28 от ЗАНН. Съгласно § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН
"Маловажен случай" е този, при който извършеното нарушение от
физическо лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община, с оглед на липсата или
незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение
с обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на задължение от
съответния вид. В настоящия случай първоинстанционният съд правилно е преценил,
че не са настъпили вредни последици от нарушението. Цитираната дефиниция на
„маловажен случай“ не изисква изследване на въпроса защо не са настъпили вредни
последици. Действително в случая вредните последици са предотвратени в резултат
на намесата на РДНСК, която е изпълнила контролните си функции, но този факт
сам по себе си не променя извода на съда за липса на вредни последици. Освен
липсата на вредни последици съдът се е позовал и на обстоятелството, че
преценката относно категоризацията на инсталацията в случая излиза извън
стриктния обхват на приложение на строителните правила и норми и до голяма
степен навлиза в сферата на екологичното законодателство, свързано с
приложението на Регламент (ЕО) № 1069/2009 и Закона за управление на
отпадъците, като изводът, че за дейността по компостирането на странични
животински продукти (включително и вторичните такива) следва да бъде прилаган
общия режим за управление на отпадъците, се извежда по пътя на тълкуването.
Следователно, преценката, която е следвало да извърши главният архитект, до
голяма степен е нетипична и нееднозначна, предвид дадените заключения от вещите
лица в приключилото административно производство по оспорване на заповедта за
отмяна на разрешението за строеж. В този смисъл е обоснован извода на въззивния
съд, че субективното отношение на жалбоподателя при извършването на нарушението
изключва неглижирането на законовите разпоредби, а е свързано по - скоро с
неправилното им тълкуване, което тълкуване са извършили и други специалисти,
поради което деянието е с по - ниска степен на обществена опасност в сравнение
с обикновените случаи на нарушения от този вид. По така изложените съображения
настоящият касационен състав счита, че отменяйки наказателното постановление,
районният съд е постановил законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде
оставен в сила.
Предвид изхода на делото и на основание
чл. 63д, ал. 1 ЗАНН във вр. с чл. 143, ал. 3 от АПК на ответната страна следва
да се присъдят направените по делото разноски, които са в размер на 450 лева и
са формирани от размера на платеното адвокатско възнаграждение. Разноските
следва да се възложат на Дирекцията за национален строителен контрол, доколкото
същата е юридическото лице, с структурата на което органът осъществява своите
правомощия (§1, т. 6 от ДР на АПК и чл. 2 от Устройствения правилник на
Дирекцията за национален строителен контрол).
Във връзка с гореизложеното и на основание
чл. 221, ал. 2, изр. 1 АПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№ 63 от 10.10.2023 г. на Районен съд – гр.Тутракан по АНД № 93 по описа на съда
за 2021г.
ОСЪЖДА
Дирекция за национален строителен контрол – гр. София, да заплати на П.Т.М. с
ЕГН: ********** и посочен адрес: ***, сумата от 450.00 (Четиристотин и
петдесет) лева - съдебни разноски.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: