Р Е Ш Е Н И Е
№ 1646
гр.
Пловдив, 04 октомври 2022 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХIII-ти касационен състав, в публично съдебно заседание на петнадесети септември през две
хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ
ЧЛЕНОВЕ:
ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ
НИКОЛАЙ СТОЯНОВ
при секретаря Х.Н. и участието на прокурор ПЕТЪР ПЕТРОВ, като разгледа КАНД № 1572/2022година
по описа на съда, докладвано от съдия
Стоянов, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на oбщина
Раковски, ЕИК *********, адрес гр.Раковски, пл.“България“ №1, чрез адвокат Л. против
решение № 507 от 09.03.2022 г., постановено по а. н. д № 7593 по описа за 2021
г., на Районен съд – Пловдив, X
- ти наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление № 7/22.01.2020г.
на Директор на РИОСВ-Пловдив, с което за нарушение на чл. 200, ал.
1, т. 2 във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ, на община Раковски е
наложена имуществена санкция в размер на 2000 / две хиляди / лв.
Претендира се отмяна на решението на РС – Пловдив, като неправилно,
незаконосъобразно и необосновано, постановено в нарушение на процесуалния и
материалния закон и се иска постановяването на друго решение, с което да се
отмени НП.
Ответникът по касационната жалба РИОСВ -Пловдив,
чрез процесуалния представител юрк. С.,
оспорва жалбата и моли да се остави в сила обжалваното решение. Заявена е
претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Контролиращата страна чрез участвалият
по делото прокурор при Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че
жалбата е неоснователна и предлага оспореният съдебен акт да бъде оставен в
сила.
Съдът, като взе предвид
релевираните с жалбата касационни основания по смисъла на чл. 348 от НПК и
тези, за които следи служебно на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. чл. 348 и
чл. 354 от НПК, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал.
1 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН и от надлежна
страна, която има право и интерес от обжалването, поради което е процесуално
допустима.
Разгледана по същество, същата е неоснователна.
Районният
съд е сезиран с жалба против Наказателно постановление № 7/22.01.2020 г. на
директора на РИОСВ – Пловдив, с което за нарушение на чл. 200, ал.
1, т. 2 във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ, на община Раковски е
наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лв.
От
фактическа страна е установено, че община Раковски не изпълнявала условия,
определени в раздел "Други условия, съобразно спецификата на обекта"
на издаденото Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни
води в повърхностни води № 33710091/29.11.2013г. от директора на Басейнова
дирекция "Източнобеломорски район" - Пловдив, с краен срок на
действие – 29.11.2019 г.
На 22.10.2019г.
от служители на РИОСВ Пловдив била извършена планова проверка на обект
„Индустриална зона Раковски – ЛПСОВ“ с. Стряма. За извършената проверка бил
съставен Протокол за проверка № 0000811/22.10.2019г. Било установено, че
локалната пречиствателна станция за отпадъчни води не работи и отпадъчните води
от промишлените предприятия на територията на индустриалната зона се заустват
непречистени във водоприемника общински отводнителен канал № 328, водно тяло
BG3MA300R075, поречие р. Марица.
Констатирано
е също така, че от взетите взела проби от съоръжението, съдържат значително
превишаващи стойности на допустимите вещества – неразтворени вещества, БПК5,
ХПК и нефтопродукти, спрямо определените в разрешителното. Установено било и,
че не е била извършена и реконструкция и модернизация на съществуващите
пречиствателни съоръжения за отпадъчни води, нито били изградени нови
пречиствателни съоръжения за битово-фекалните отпадъчни води.
Прието
е нарушение на нормата на чл. 200, ал. 1, т. 2 от ЗВ и чл. 38, ал.
2, т. 2 от Наредба № 2 от 08.06.2011 г. за издаване на разрешителни за
заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индвидуалните
емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване.
Районният съд,
след като е обсъдил всички доказателства по приложената
административнонаказателна преписка, е приел, че административнонаказващият
орган правилно е квалифицирал нарушението като такова по чл. 48, ал. 1, т. 11
от ЗВ и правилно е приложил санкционната норма на чл. 200, ал. 1, т. 2 от ЗВ. Съдът е приел също така, че АУАН и наказателното
постановление са издадени от компетентни органи в предвидената форма и при
пълно изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая, и е дадена
правилна правна квалификация на нарушението, като при съставяне на АУАН и
издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила. Първоинстанционният съд е приел, че не
е налице маловажен случай на административно нарушение. В тази насока съдът е
приел, че преценката на административнонаказващият орган, че случаят не е
маловажен, съответства на закона, тъй като нарушението не се отличава с
по-ниска степен на обществена опасност от типичната такава за нарушения от
същия вид. По отношение на вида и размера на наложеното наказание, съдът е
приел, че административнонаказващия орган е приложил прецизно критериите по чл. 27, ал. 2 от ЗАНН при
оразмеряване на санкцията в минимален размер.
Решението
е правилно. Като е стигнал до горните изводи въззивният съд е постановил
правилен – обоснован и законосъобразен съдебен акт. В решението са изложени
подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в
тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота събраните гласни и писмени
доказателства по делото и доводите на страните.
Въз
основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени
законосъобразни изводи относно приложението както на материалния, така и на
процесуалния закон.
Фактическите
констатации и правните изводи формирани от първостепенния съд се споделят
напълно от настоящата инстанция. Мотивите на решението са изключително подробни
и на основание чл. 221, ал. 2, предложение последно АПК не е необходимо да бъдат повтаряни.
Съгласно
чл. 48, ал. 1, т. 11 от ЗВ водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат
задължение да изпълняват условията в издадените им разрешителни по реда на ЗВ и
комплексните разрешителни, издадени по реда на Закона за опазване на околната
среда.
Съгласно
чл. 200, ал.
1, т. 2 от ЗВ наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен
ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което
ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива
без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в
разрешителното - от 2000 лв. до 10 000 лв.
От своя
страна, чл. 38, ал. 2, т. 2 от Наредбата гласи, че по смисъла на чл. 200, ал.
1, т. 2 от ЗВ за ползване на водни обекти без необходимото за това
основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното се счита
заустването на отпадъчни води в нарушение на посочените условия в издаденото
разрешително за заустване.
Несъмнено
е установено неспазването на изискванията, заложени в издаденото на
жалбоподателя разрешително. Видно от Разрешително за ползване на воден обект за
заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 3710091/29.11.2013 г. целта е
ползването на водния обект за заустване на отпадъчни води за експлоатация на
съществуващ обект: Индустриална зона –Раковски. В раздел „Други условия,
съобразно спецификата на обекта" , е посочено, че титулярът на
разрешителното следва да поддържа ЛПСОВ в добро техническо състояние, като
всички битово-фекални води, формирани на площадката, да се пречистват в нея,
преди да се заустят във водоприемника, както и да не се допуска попадане на
утайки във водоприемника.
Наведените в касационната жалба оплаквания,
касационната инстанция преценява като неоснователни. Във връзка с възраженията
на касатора, поддържани пред настоящата инстанция, следва в случая да се
посочи, че във въззивнното производство решаващият съд е дал законосъобразен
отговор, при правилна преценка на събраните гласни и писмени доказателства по
делото и при правилно приложение на материалния закон, като е достигнал до
обосновани изводи относно законосъобразността на наказателното постановление,
като е формирал правилно вътрешно убеждение.
В
случая не са налице основания за приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН,
като процесното деяние не разкрива по-ниска степен на обществена опасност, в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Дори напротив
констатираното деяние засяга значими обществени интереси и се характеризира със
завишена степен на обществена опасност, доколкото същото представлява реална
заплаха за живота и здравето на неограничен брой граждани и би могло да доведе
до неблагоприятни последици върху околната среда.
В
разглеждания казус доказателства, които да подлагат на съмнение възприетите от
районния съд изводи, не са ангажирани нито във въззивното, нито в настоящото
съдебно производство.
Изложеното
до тук налага да се приеме, че касационната жалба е неоснователна на посочените
в нея основания, а обжалваното пред касационната инстанция решение на районния
съд е правилно и законосъобразно. При постановяването му не са допуснати
нарушения нито на материалния, нито на процесуалния закон, поради което и
същото като валидно, допустимо и правилно, следва да бъде оставено в сила от
настоящата инстанция.
Правилно
въззивният съд е присъдил разноски за всяка една от инстанциите.
Основателно, при този изход на спора, е направеното от процесуалния
представител на ответника, в приложеното по делото писмено становище, искане за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция, което
следва да бъде определено в размер на 80 лв.
Административен съд – Пловдив, ХХIII
касационен състав, водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 пр. 1 от АПК
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 507
от 09.03.2022 г., постановено по АНД № 7593/2021 г. по описа на Районен съд Пловдив,
X- ти н.с.
ОСЪЖДА oбщина Раковски,
ЕИК *********, адрес гр.Раковски, пл.“България“ №1, да заплати на Регионална инспекция по околната среда и водите - Пловдив сумата от
80.00 /осемдесет/ лева юрисконсултско възнаграждение.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………….
ЧЛЕНОВЕ:
1………………
2………………