РЕШЕНИЕ
№1258 21.09.2018 г град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският районен съд, V-ти наказателен състав
на четиринадесети септември
през 2018 година
в публичното заседание в състав
ПРЕДСДЕДАТЕЛ: МАЯ СТЕФАНОВА
Секретар: Илияна Георгиева
като разгледа докладваното от съдия Стефанова НАХД №3139 по описа на Районен
съд-Бургас за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното :
Производството по делото е по чл.189 ал.8 от ЗДвП вр. чл.59-61. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на Д.С.С. с ЕГН **********
*** против електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система серия К и № 2080946, с който за
нарушение на чл.21 ал.2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание
чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП му е наложено наказание глоба в размер от 100 (сто) лева.
С жалбата се иска да бъде отменен електронния фиш като незаконосъобразен.
Жалбоподателят навежда доводи, че е нарушен процесуалния закон, скоростта е
била измерена с неодобрено то БИМ техническо средство.
Жалбоподателят е редовно призован,
не се явява. Не се представлява. Не се сочат нови доказателства.
За
ответната страна ОД МВР–Бургас, сектор ПП редовно призована не се явява упълномощен
представител и не се взема отношение по жалбата.
Жалбата е подадена
от легитимирано лице, посочено в електронния фиш като нарушител и в
законоустановения в чл.189 ал.8 от ЗДвП преклузивен 14-дневен срок за
обжалване. Същата съдържа изискуемите от закона реквизити и се явява
процесуално допустима. Подадена е пред материално и териториално компетентен
съд.
Съдът, след като
се запозна със събраните по делото доказателства, установи за безспорно от
фактическа страна следното:
Жалбоподателят Д.С.С. е собственик на лек автомобил марка
(лист 9 от делото).
На
20.06.2018г, в 14,39 часа, в Бургас, на първокласен път І-9 км.233+100 от пътен
възел „Север“, до Гробищен парк, в посока към ул.“Транспортна“ водач на лек
автомобил марка управлявал с наказуемата скорост от 71 км/ч при въведено
ограничение на скоростта с пътен знак В-26 за участъка от населено място до 50
км/ч. Нарушението е било установено и засечено от автоматично техническо
средство TFR1-M
с фабричен №644/14 с отчетен толеранс на измерената скорост от -3%.
Изготвен бил снимков материал от клип № 9503 (лист 7 на гърба от делото). За
използването на мобилното АТСС за контрол е били попълнен протокол по чл.10
ал.1 от Наредбата №8121з-532 от 12.05.2015 изменена с ДВ бр.6 от 2018 г в сила
от 16.01.2018 г
Издирен
бил собственикът на лекия автомобил марка и му бил връчен фиша на 09.06.2018 г
(лист 8 от делото). Последният обаче не попълнил декларация по чл.188 (лист 15
от делото), в която да заяви че посоченото във фиша МПС не е управлявано от
него в законоустановения 7-мо дневен срок пред наказващия орган и е обжалвал
фиша пред РС-Бургас чрез ОД на МВР-Бургас.
Горната фактическа обстановка се доказа по
несъмнен и категоричен начин от събраните в хода на съдебното следствие писмени
и гласни доказателства.
С оглед събраните по делото писмени и гласни
доказателства преценени поотделно и в тяхната съвкупност БРС направи следните
изводи:
Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство или система серия К и № 2080946 , с който за нарушение на чл.21 ал.2
от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП на жарлбоподателя С. е наложено наказание глоба в размер от 100 (сто) лева
е издаден от материално и териториално компетентен орган-ОДМВР-Бургас.
Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП при нарушение,
установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и
на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен
за съответното нарушение. Въведеният способ за установяване на нарушенията по
ЗДвП с технически средства, записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство е изключение на общите
правила на ЗАНН, защото предоставя необходимите и достатъчни данни за
извършеното нарушение и за цялата фактическа обстановка по извършването му, без
възможност за субективно тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, което
пък от своя страна изключва възможността за недобросъвестно поведение от страна
на контролните органи. С промените в
ЗДвП в §6 т.65 (нова ДВ бр.19 от 2015г.) автоматизирани технически средства и
системи това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани,
одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично
заснемат нарушения в присъствието или отсъствието на контролен орган и могат да
бъдат стационарни –прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен
орган и мобилни-прикрепени към превозно средство или временно разположени на
участък от пътя, установяващи нарушения в присъствието на контролен орган,
който поставя начало и край на работния процес. Относно условията и реда за
използване на автоматични технически средства и системи за контрол на правилата
за движение, министърът на вътрешните работи е издал Наредба №8121з-532 от
12.05.2015г. Наличните в административнонаказателна преписка и приети по делото
протокол за проверка №2-5-17 от 09.06.2017 г на лист №14, снимка №9503 на лист 7
от делото, указват мястото за контрол със стационарно автоматизирано техническо средство и това, че
същото е технически изправно. Видно от удостоверението за одобрен тип средство
за измерване на лист 11 от делото използваното техническо средство „TFR1-M с фабричен №644/14 е одобрен вид от 24.02.2010 г. От протокола
на лист 10 от делото от мобилното устройство е с начало на работен режим от
14,15 часа до 15,15 часа на 20.05.2018 г. С изменението на Наредба
№8121з-532/2015г от 16.01.2018г, чл.7 е отменен. Същият регламетнираше монтажа на пътен знак Е-24. Нарушението е констатирано
след влезлите в сила промени и следователно не се изисква поставянето на знак
Е-024, поради което съдът не приема направените в жалбата възражения.
По отношение на авторството на жалбоподателя в
извършването на деянието съдът намира следното:
Нормата на чл.188 от ЗДвП
предвижда административнонаказателна отговорност за собственика или ползвателя
на МПС за извършеното с него нарушение, независимо от това кой е действителният
негов извършител. Законодателят е предвидил в чл.189 ал.5 в 7-дневен срок от
получаването на електронния фиш, в който собственикът/ползвателят на МПС, с което е извършено нарушението, има
възможност да предостави в съответната териториална структура на МВР писмена
декларация с данни на лицето, извършило нарушението и копие от свидетелството
му за управление на МПС. В противен случай той е лицето, което следва да понесе
отговорност за извършеното с МПС–негова собственост/ползване нарушение.
В конкретния случай, видно от
справката от централната база на КАТ-Бургас (лист 9 от делото), собственик на лек
автомобил марка Ланчия модел Дедра с рег.№ А 7317 КМ е Д.С.С. с ЕГН **********.
Наложеното на основание чл.182
ал.1 т.4 от ЗДвП административно наказание -глоба в размер на 100 (сто) лева е съответно
на наказанието глоба посочено в закона.
От изложеното явства, че
обжалваният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система серия К и № 2080946
е правилен и
законосъобразен и следва да бъде потвърден.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63 ал.1
предложение първо и
второ от ЗАНН, Бургаският районен съд, V-ти наказателен състав
РЕШИ :
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система серия К и №
2080946, с който на Д.С.С. с ЕГН ********** *** за нарушение на чл.21 ал.2 от
Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл.182 ал.1 т.3 от ЗДвП
му е наложено наказание глоба в размер от 100 (сто) лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд Бургас в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:
Вярно с оригинала: Ил.Георгиева