Решение по дело №906/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1915
Дата: 6 ноември 2023 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20237180700906
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 април 2023 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  1915

 

гр. Пловдив, 06.11.2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                   

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 906 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и исканията на страните:

1. Производството е по реда на чл.99, ал.8 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/, във връзка с чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

2. Образувано е по жалба на „Солинвест“ ЕООД, ЕИК ***,  адрес: гр. Пловдив, ул. „***“ № 71, ет. 7, ап. 21, представлявано от управителя – С. П. П. , чрез адвокат Г.Д., срещу решение № БС-42-ПР/2023г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ – Бургас при Министерство на околната среда и водите /МОСВ/, с което е решено да се извърши оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ за инвестиционно предложение /ИП/: „Изграждане на жилищни сгради в имоти с идентификатори: 07079.1.1462 и 07079.1.1463 по КК на гр. Бургас, местността „Кюшето“, парк „Езеро“, община Бургас“.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспореното решение  и се иска неговата отмяна. Поддържа се, че контролният орган се е произнесъл без да съобрази релевантната за случая фактическа и правна обстановка. Сочи се, че за ИП е налице одобрен Подробен устройствен план /ПУП/ – План за регулация и застрояване /ПРЗ/, с който е променени предназначението на процесните имоти, представляващи част от урбанизираната територия на гр. Бургас и включени в строителните граници на населеното място. Твърди се, че за нуждите на това производство са изготвени Оценка за степента на въздействие на плана върху околната среда, както и Доклад за екологична оценка, по които е издадено и Становище № БС-12-07/27.08.2009г. на  директора на РИОСВ – Бургас, с което е съгласуван ПУП – ПРЗ. Поддържа се, че към момента не са настъпили промени във фактическата обстановка, които да налагат извод за наличие на вероятност реализацията на ИП да окаже значително отрицателно въздействие върху околната среда, природните местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони и човешкото здраве. Подробни съображения се излагат в писмени бележки. Иска се присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

3. Ответникът – директора на РИОСВ – Бургас, чрез процесуалния си представител юрисконсулт А.  К. ,  поддържа становище за неоснователността на жалбата. Твърди, че предходно съставените екологични оценки и становища са загубили своето значение поради промени в обществените отношения и законодателството. Поддържа се, че преценката на контролния орган за необходимостта от извършване на ОВОС се прави в условията на оперативна самостоятелност и е по целесъобразност, поради което е извън обхвата на съдебния контрол. Сочи се, че разположението на инвестиционното предложение в защитена зона „Атанасовско езеро“ налага процедирането на ОВОС, тъй като е налице риск при реализацията му за значително неблагоприятно въздействие на защитената зона. Подробни съображения се излагат в писмени бележки. Претендира са присъждане на юрисконсултско възнаграждение

ІІ. По допустимостта:

4. Жалбата е подадена в предвидения процесуален срок при наличието на правен интерес срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

5. С мотивирано предписание № 534/06.10.2008г. на зам. - кмета на община Бургас е разрешава изработването на ПУП - ПРЗ за имоти пл. №№1, 2, 3 4, 5 и 6 по плана на „Зона - Изток”, в землището на гр. Бургас, с цел промяна на предназначение и обособяване урегулирани поземлени имоти /УПИ/, отредени „За рекреация, спорт и обществено обслужване”, с предвиден режим на застрояване при спазване изискванията на чл. 27 от Наредба №7 за ПН по устройствена зона „Ок”.

6. Според Удостоверение № 70-468/08.01.2009г., издадено от гл. архитект на община Бургас, имоти пл. №№1, 2, 3 4, 5 и 6 по плана на „Зона - Изток”, в землището на гр. Бургас са в регулационните граници на гр. Бургас и изцяло или частично попадат в зона „д” по чл. 10, ал. 1 от Закона за устройство на Черноморското крайбрежие.         

7. През 2009г. е изготвена Оценка за степента на въздействие върху защитени зони на ПУП – ПРЗ за имоти пл. №№1, 2, 3 4, 5 и 6 по плана на „Зона - Изток”, в землището на гр. Бургас,  според която практическото реализиране на проекта няма да доведе до унищожаване на целеви хабитати или до намаляване на консервационния статус на целевите видове в защитена зона „Атанасовско езеро“ – BG0000270.

8. През 2009 г. е съставен Доклад за екологична оценка на обект на ПУП – ПРЗ за промяна на предназначението на ПИ №№1, 2, 3 4, 5 и 6 по плана на „Зона - Изток”, в землището на гр. Бургас, според който реализацията на проекта и последващата експлоатация на обекта: не може да доведе самостоятелно до значими изменения в качеството на атмосферния въздух или до значимо повишаване на шумовия фон;  не е свързано със значително въздействие върху хората и тяхното здраве; при спазване на всички мероприятия, посочени в раздел 7 от Екологичната оценка се очаква ниска степен на въздействие върху компонент „Вода“; при съобразяване на изискванията на Закона за управление на отпадъците се очаква незначително въздействие върху фактора околна среда – отпадъци.  По отношение на ландшафта от реализацията на проекта се очаква облагородяване и положителен ефект. Не се очаква засягане  на  културно – исторически паметници.

Биологичното разнообразие в територията, която е обект на инвестиционното предложение, е с ниски показатели поради обстоятелството, че разглежданият терен е урабнизиран с производствени дейности. Изпълнението и експлоатацията на строителството не носи значим риск от засягане на популацията и местообитанията на видовете – предмет на опазване в защитена зона „Атанасовско езеро“ – BG0000270. Практическото изпълнение на ПУП – ПРЗ няма да има негативно отражение върху статуса на поддържания резерват, поради съществуващата урбанизация на терена.

9. Със становище по екологична оценка № БС-12-07/27.08.2009 г., издадено от директора на РИОСВ-Бургас, е съгласуван ПУП-ПРЗ за промяна предназначението на поземлени имоти №№ 1, 2, 3, 4, 5 и 6, по плана на зона „Изток” Черноморски солници, землище гр. Бургас, община Бургас, област Бургаска, със заключение че предметът на плана е допустим спрямо режима на защитена зона  „Атанасовско езеро“ с код BG 0000270, обявена със заповед № РД-839/17.11.2008 г. на Министъра на околната среда и водите /ДВ. бр. 108/2008 г./. Отчетено е, че с плана се предвижда промяна предназначението на урегулирана територия и изграждане на нова зона за рекреация и отдих, зона за обществено обслужване и търговия и зона за спорт и спортни площадки. Към момента на издаване на становището теренът, на който се предвижда реализиране на ПУП-ПРЗ е застроен със сгради с различно предназначение (административни, с обслужващи функции, ремонтни работилници и др.). Територията, обекта на изготвеният ПУП-ПРЗ, представлява северната граница на регулацията на гр. Бургас и граничи: на север - местност „Кьошето”,   на изток - с плажната ивица на Черно море;   на запад - отводнителен канал и „Атанасовско езеро“, северната част на което е обявена за резерват с площ 1050 ха, със заповед № 601/12.08.1980 г. на КОПС (ДВ бр.70/1980г.). Южната част на езерото с площ 900 ха със Заповед № 930/8.10.1981 г на КОПС (ДВ бр.85/1981 г.) е обявена за буферна зона на резервата, а със заповед № РД418/18.06.2007 г. е прекатегоризирана в защитена местност „Бургаски солници”.

По местоположение инвестиционното предложение попада в границите на защитена зона: „Атанасовско езеро” с код BG 0000270, обявена със Заповед № РД-839/17.11.2008г. на Министъра на околната среда и водите /ДВ.бр. 108/2008 г./ и защитена зона „Атанасовско езеро” с код BG0000270, определена съгласно чл. 6. ал. 1, т. 1 и 2 от Закона за биологичното разнообразие. Предвидените градоустройствени показатели, заложени в ПУП - ПРЗ са съобразени със Закона за устройство на Черноморското крайбрежие.

10. С решение №42-17/28.10.2014 г. на Общински съвет - Бургас е одобрен Подробен устройствен план - план за регулация и застрояване за ПИ с идентификатор 07079.1403, 07079.622.43, 07079.622.ЗЗ, 07079.622.34, 07079.622.35, 07079.622.44 по КККР на гр. Бургас (бивши ПИ с №№ 1, 2, 3, 4, 5 и 6 по плана на Зона „Изток”, гр. Бургас/ и ПИ с идентификатор 07079.622.40 по КККР на гр. Бургас, с който се урегулират 27 бр. нови УПИ, с устройствени показатели: Плътност до 20%; Кинт до 0,5; Височина до 7,5м (2ет.) и Озеленяване мин. 70% в съответствие със ЗУЧК и одобрения ОУП на гр. Бургас, с предвидено застрояване, посочено с ограничителни линии, при условията на чл.16 от ЗУТ с редукция, съгласно приложения баланс на територията и нова улична регулация с предвидена крайбрежна улица с велоалея и обслужваща улица.

11. Според удостоверение № 70-00-8407(1)/01.11.2022 г., издадено от община Бургас, ПИ с идентификатори 07079.1.1462, 07079.1.1463, 07079.1.1464 и 07079.622.33 по КККР на гр. Бургас попадат в устройствена зона 2/Ок - устройствена зона за рекреационни дейности, в границите на която, с изключение на морските плажове, се допуска изграждане на: курортни обекти за настаняване, сгради за обществено обслужващи дейности, спортни и рекреационни обекти и съоръжения, курортни паркове и други озеленени площи за широко обществено ползване, обекти на транспорта и движението, обекти и съоръжения за стопанско и инфраструктурно обслужване. Устройствена зона 2/Ок попада частично в зона „А” и в зона „Б” съгласно чл.10 от ЗУЧК, за които важат следните показатели: за зона „А”-- плътност до 20%; кинт до 0,5; височина до 7,5 м /2 етажа/; озеленяване минимум 70%; за зона „Б” - плътност до 30%; кинт до 1,2; височина до 10 м /З етажа/; озеленяване минимум 50%.

12. По заявление на „Солинвест“ ЕООД с вх. №ПД-1532(4) от 29.09.2022 г. е инициирано производство пред РИОСВ – Бургас за преценка от необходимостта за извършване на ОВОС на инвестиционно предложение /ИП/: „Изграждане на жилищни сгради в имоти с идентификатори: 07079.1.1462 и 07079.1.1463 по КК на гр. Бургас, местността „Кюшето“, парк „Езеро“, община Бургас“.

В хода на производството са събрани становища от Регионална здравна инспекция-Бургас  с изх. № 10-320-5/23.02.2023 г. и Басейнова дирекция „Черноморски район", гp. Варна с изх. №  05-10-889/Al/12.10.2023 г., с които предложението е съгласувано при поставени условила за спазване на конкретни мерки при реализацията на строителство.

13. Директорът на РИОСВ – Бургас с решение № БС-42-ПР/2023г. е наредил да се да се извърши оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ за инвестиционно предложение /ИП/: „Изграждане на жилищни сгради в имоти с идентификатори: 07079.1.1462 и 07079.1.1463 по КК на гр. Бургас, местността „Кюшето“, парк „Езеро“, община Бургас“ като е приел, че реализацията на ИП може да окаже значително отрицателно въздействие върху околната среда, природните местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони и човешкото здраве.

За да достигне до този извод контролният орган е приел за установена следната фактическа обстановка: 

Инвестиционното предложение е свързано с изграждане на седем сгради в имоти с идентификатори: 07079.l.1462 и 07079. l.1463 по КК на гр. Бургас, местност „Кюшето”, парк „Езеро“, община Бургас с 105 апартамента, 107 паркоместа, 11 паркоместа за инвалиди, 14 - за електромобили. Достъпът до имотите ще се осъществи от съществуващи общински пътища (ПИ 07079.1.1502, с НТП „за местен път”, граничещ с процедираните имоти). Захранването с вода за питейно-битови нужди ще се осъществи от новопроектиран уличен водопровод, който ще се захрани от съществуващ водопровод ЕТ ф300. За всеки имот се предвижда сградно водопроводно отклонение, на което ще се монтира тротоарен спирателен кран, веднага след водовземането от уличния водопровод. В района на имотите няма съществуваща канализация. Предвижда се изграждане на нова канализация за нуждите на обекта. Новопроектираната улична канализация ще се зауства към КПС. КПС е предвидена да се проектира в ПИ 07079.20.499, гр. Бургас с НТП „за съоръжение на канализация”. От КПС отпадъчните води ще се отвеждат към съществуващата Ф350. Външното ел. захранване в обектите в двата имота се предвижда да се осъществи от трафопост тип БКТП 100/0,4 kV, 1x800   ТП -1, който ще се изгради в отделен имот (ПИ 07079.1.1644). Предвижда се захранването на страна 20 kV на новия трафопост да се осъществи с кабел 20 kV, положен в изкоп от бъдещ трафопост 20/0,4 kV, ТП-2 в УПИ V-140, кв.3. Имот с идентификатор 07079.l.1462 е с площ 11 688 кв.м, имот с идентификатор 07079.1.1463 е с площ 2 467 кв.м.

Инвестиционното предложение попада в обхвата на Приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2 на ЗООС, т. 10 буква „6”, и подлежи на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС. Съгласно разпоредбите на чл. 31, ал. 1 от ЗБР и чл. 2, ап. 1, т. I от Наредбата за ОС инвестиционното предложение подлежи на процедура по оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитените зони от екологичната мрежа Натура 2000.

Инвестиционното предложение попада в обхвата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ОС и подлежи на процедура по оценка съвместимостта му с предмета и целите на опазване в защитените зони, по реда на чл. 31, ал.4 във връзка с ал. 1 от ЗБР.

Имотите не попадат в границите на защитена територия, по смисъла на Закона за защитените територии, но граничат със защитена местност „Бургаски солници”, обявена за буферна зона на поддържан резерват „Атанасовско езеро” със заповед № 930/08.10.1981г. на комитета за опазване на природната среда (обн. ДВ 6p.85/1981 г.) и прекатегоризирана в защитена местност със заповед № РД-418/18.06.2007 г. на Министерството на околната среда (обн. ДВ бp.61/2007 г.). Попадат в границите на защитена зона, по смисъла на Закона за биологичното разнообразие (Натура 2000 място) с код BG0000270 „Атанасовско езеро” за опазване на дивите птици, обявена със заповед № РД-839/17.11.2008 г. (обн., ДВ, бp.108/2008 г.), изменена и допълнена със Заповед № РД-309/31.03.2021 г. за опазване на дивите птици и за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна (обн. ДВ, 6p.48/08.06.2021 г.) и двете на министъра на околната среда и водите.

При извършената проверка за допустимост по смисъла на чл.12, ал.2 от Наредбата за ОС се установи, че реализацията на инвестиционното предложение е допустима спрямо режима на защитената зона, определен със заповедта за обявяването и изменението й.

След анализ на представената документация и на основание чл. 40, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея е направена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие върху защитените зони, съгласно която инвестиционното предложение има вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, видове и техните местообитания, предмет на опазване в защитена зона с код BG0000270 „Атанасовско езеро” за опазване на дивите птици и за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна. За да обоснове този извод, контролният оран е изложил мотиви по: характеристиките на ИП; местоположение, способността за асимилация на екосистемата в околната среда; потенциалното териториално въздействие и обществен интерес.

На първо място е посочено, че инвестиционното предложение е с голям обхват на площ от 14,155 дка, седем жилищни сгради и 107 паркоместа. Теренът се намира в близост до морския бряг и граничи пряко със защитена местност „Бургаски солници”. Изграждането и експлоатацията на обекта е свързано със засилване на антропогенното присъствие в района, интензивно шумово и светлинно натоварване, което е предпоставка за предизвикване на безпокойство и стрес върху видовете, обитаващи защитената територия и прилежащите райони. Има вероятност да се засегне и окаже негативно влияние върху хранителните и размножителни местообитания и миграции на консервационно значими видове птици и други животински видове, предмет на опазване в защитената зона. Урбанизирането на територията и изграждането на сгради и съоръжения при строителството и експлоатацията на обекта, може да доведе до промяна във хидрологичните, хидродинамичните и хидробиологичните условия в езерото, което предполага необратими отрицателни въздействия върху биоразнообразието и функционирането на езерната екосистема.

На следващо място е отбелязано, че теренът на инвестиционното предложение се намира в близост до морския бряг и граничи пряко със защитена местност „Бургаски солници”. Инвестиционното предложение засяга охранителна зона „А” на „Атанасовско езеро“, което е обявено за находище на лечебна кал (лагунно-лиманно находище). ИП граничи с отводнителен канал, разположен в ПИ с идентификатор: 07079.622.152 по КК на град Бургас, от което произтичат съответните забрани и ограничения, съгласно Закона за водите. Територията предмет на ИП попада в обхвата на пояс П на СОЗ около минерален водоизточник „Б-20, Б-88” и мин. находище „Съдиево”, учредена със Заповед № РД-877/25.08.2004г. на Министъра на околната среда и водите. Територията попада в зона, в която водите са чувствителни към биогенни елементи: чувствителна зона - „Водосбор на черноморската брегова линия” и уязвима зона -„Южна Зона”, съгласно чл.119a, ал. 1, т.3 от Закона за водите.

След извършена проверка по наличната към момента в РИОСВ-Бургас цифрова информация и модели за разпространение на дюнни природни местообитания по Черноморското крайбрежие е установено, че имотите нямат характеристика на пясъчни дюни.

Относно асимилация на екосистемата в околната среда е отбелязано, че защитена зона„Атанасовско езеро“ е обявена с цел опазване и поддържане на местообитанията на 146 вида птици, в т.ч. редовно срещащи се и мигриращи видове. В тази връзка засиленото човешко присъствие, шумовото и светлинно натоварване при строителството и експлоатацията на обекта има вероятност съществено да повлияят формираната езерна екосистема. Възобновяването на стари и появата на нови, изкуствени структури биха премоделирали терена. Очаква се негативно въздействие върху специфичните ландшафтни характеристики на езерото.

Реализацията на инвестиционното предложение има вероятност да засегне пряко или косвено хранителни и размножителни местообитания на консервационно значими видове, обитаващи тръстиковия масив - видра (Lutra lutra); малък воден бик (Ixobrychus minutus), сива чапла (Ardea cinerea), малък корморан (Microcarbo pygmeus), лиска (Fulica atra), земеродно рибарче (Alcedo atthis), обикновена блатна костенурка (Emys orbicularis), зелена крастава жаба (Bufo viridis) и др.

Инвестиционното предложение попада в екотона на приоритетно за опазване в ЕС местообитание 1150 *Крайбрежни лагуни, за което „Атанасовско езеро“ е важна и представителна територия за опазване в България. Строителството в тази чувствителна за местообитанието територия би било пряка фрагментация на екотона, което ще постави местообитанието в неблагоприятно природозащитно състояние по този параметър. Състоянието на местообитание 1310 Salicomia и други едногодишни видове, колонизиращи пясъчни и тинести терени е функция от състоянието на основното местообитание 1150 *.

14. По делото бе допусната съдебно – екологична експертиза с вещи лица еколог и орнитолог, чието заключение се прие със заявено оспорване от страна на ответника. Експертите след извършена проверка на място и по документи дават заключение, че реализацията на ИП няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху защитената зона „Атанасовско езеро” с код BG0000270, както и не се очаква да настъпи значително отрицателно въздействие върху компонентите на околната среда. За да подкрепят изводите си вещите лица отбелязват, че осъществяването на ИП не предполага значителна промяна на характеристиките на околната територия, поради характера на предвидените дейности, по същество еднакви с настоящия начин на ползване на ПИ 07079.1.1462 и разположението на разглежданите имоти в урбанизирана територия със засилено и към момента човешко присъствие. Районът, в който попада ИП и към настоящия момент е значително антропогенно натоварен, като се предполага ведно с предвидените за осъществяване и в бъдеще други ИП да се повиши това натоварване в него. Това кумулативно натоварване не се очаква да доведе до значителни промени в характеристиките на защитените зона и територия, поради местоположението на разглежданото и бъдещите ИП по границата и/или извън защитената зона и извън тази на защитената територия, значително отдалечени от ключовите за опазването на видовете местообитания и места с концентрации на индивиди. Очакваното кумулативно влияние предполага единствено завишаване на шумовото натоварване, обхващащо райони извън защитените зона и територия и/или тесни (до 100 м) участъци по границите им. Така предполагаемо засегнатите терени не представляват ключови места за местообитания и видове, предмет на опазване от зоната и територията, като въздействията върху тях биха били незначителни по отношение на площ, структура и състояние.

Изграждането на зона за обществено обслужване и зона за спорт и спортни атракции не води до намаляване площта на обитанието на някой от вписаните в стандартния формуляр за защитена зона „Атанасовско езеро“ видове безгръбначни, земноводни, влечуги, птици и бозайници, предмет на защита, което не води до нарушаване на нейната цялост.

Общото териториално засягане на защитената зона вследствие на реализирането и на други терени на „Солинвест” ЕООД, разположени в близост до разглежданите имоти е под 1% от площта на зоната, което не предполага значителното й засягане. Касае се за терени, които са значително антропогенно натоварени от години, още преди обявяването на защитената зона, което не предполага и голямо изменение на шумовото и др. натоварване в тази част на зоната.

15. По делото се събраха свидетелските показания на М. С. Н. – бивш ръководен служител на „Черноморски солници“ от 2005 до 2020 г. Свидетелят заявява, че познава добре района, в който от 1906 г. функционира предприятието. Там има изградени производствен цех, складове – открити навеси и закрити помещения, обособени ремонтни цехове и механични работилници за ремонт на техниката и съоръженията, административни сгради, бараки, в които живеят сезонни работници в периода на солодобива. В едната част, която е изтеглена по северно на територията, има пет жилищни блока. Има изградена транспортна инфраструктура, обслужваща завода и помещенията. Преди 2013 г. – 2014 г. пътя, който бил със статут на общински, минавал през територията на предприятието. В последствие бил изнесен странично, покрай територията на предприятието, по дължина, като била изградена и велоалея. От страна към езерото има ЖП линии. Едната жп линия е на БДЖ, а другата е тип теснолинейка, която е ведомствена на предприятието. В целия район на предприятието няма канализация, нямаме собствени пречиствателни съоръжения. Водоснабдяването се извършва от ВиК. От 2005 г. има постоянно нает персонал, който работи целогодишно на територията на предприятието – постоянният числен състав винаги е бил над 120 човека, а в летен сезон се наемат допълнително персонал още 150 човека. В производствения цех има машини, които генерират еднакъв постоянен шум. Пътния участък е натоварен – отделно от камионите, през летния сезон има и много туристи и граждани. Камионите основно са за товарене на продукцията. ЖП инфраструктурата също работи. Основно чрез нея се изважда солта от езерото. Самият процес на вадене на солта от езерото е шумен – има хидромашини, хидротранспорт които генерират шум. До границата на тези територии от една страна – южна, посока гр. Бургас, има хотелски комплекс, на северната имотна граница има производствен цех и администрация на БАН. След производствения цех и сградата на БАН има жилищна сграда. Община Бургас изгражда паркинг за автомобили, разположен срещу процесния имот.

IV. От правна страна:

16. Според чл. 81, ал. 1, т. 2 от ЗООС екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда се извършват на инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии съгласно приложения № 1 и 2, при чието осъществяване са възможни значителни въздействия върху околната среда.

По смисъла на чл. 93, ал. 1, т. 1 и т. 2 вр. т.10, б. „Б“ от Приложение № 2 инвестиционните предложения за урбанизирано развитие, включително строителство на търговски центрове и паркинги подлежат на преценка от необходимостта от извършване на ОВОС, която се извършва от директора на съответната РИОСВ, който се произнася с мотивирано решение за всеки конкретен случай съобразно критериите по ал. 4 от същата правна норма.

Критериите за преценка са: характеристики на инвестиционното предложение; местоположението на инвестиционното предложение; типа и характеристиките на потенциалното въздействие върху околната среда и общественият интерес към инвестиционното предложение.

В частност следва да бъде отчетен размерът на засегната площ; взаимовръзка и кумулиране с други съществуващи и/или одобрени инвестиционни предложения; използването на природни ресурси; генериране на отпадъци; замърсяване и вредно въздействие; риск от големи аварии и/или бедствия; рисковете за човешкото здраве поради неблагоприятно въздействие върху факторите на жизнената среда по смисъла на § 1, т. 12 от допълнителните разпоредби на Закона за здравето.

Преценката следва да включва анализ на съществуващо и одобрено земеползване; относителното изобилие, достъпност, качество и възстановителна способност на природните богатства (включително почва, земни недра, вода и биологично разнообразие) в района и неговите подпочвени пластове; абсорбционен капацитет на природната среда, като се вземат предвид водни зони, планински и горски райони; защитени със закон територии; засегнати елементи от Националната екологична мрежа; територии, свързани с инвестиционното предложение, в които нормите за качество на околната среда са нарушени или се смята, че съществува такава вероятност; гъстонаселени райони; ландшафт и обекти с историческа, културна или археологическа стойност; територии и/или зони и обекти със специфичен санитарен статут или подлежащи на здравна защита.

По отношение на типа и характеристиките на потенциалното въздействие върху околната среда, следва да се вземат предвид степента и пространствения обхват на въздействието (като географски район и брой на населението, които е вероятно да бъдат засегнати); естеството на въздействието; интензивността и комплексността на въздействието; вероятността за въздействие; очакваното настъпване, продължителността, честотата и обратимостта на въздействието; комбинирането с въздействия на други съществуващи и/или одобрени инвестиционни предложения; възможността за ефективно намаляване на въздействията.

По реда на чл. 93, ал. 5 от ЗООС, за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС възложителят на инвестиционното предложение следва да представи: 1) информация за характеристиките на инвестиционното предложение и за вероятните значителни последици от него за околната среда и човешкото здраве; 2) описание на инвестиционното предложение (физическите характеристики; местонахождението; аспектите на околната среда, които е вероятно да бъдат значително засегнати от инвестиционното предложение; описание на всички вероятни значителни последици на инвестиционното предложение за околната среда и човешкото здраве, които произтичат от: очакваните остатъчни вещества и емисии, както и от генерираните отпадъци; използването на природните ресурси, почвите, земните недра, водите и на биологичното разнообразие; наличните резултати от други съответни оценки на въздействието върху околната среда, извършени по реда на специален закон; характеристиките на инвестиционното предложение и/или на предвидените мерки за избягване или предотвратяване на предполагаемите значителни неблагоприятни последици за околната среда и човешкото здраве).

Според чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредбата задължителен етап от процедурата е провеждането на консултации с съответната РЗИ в зависимост от местоположението на инвестиционното предложение, когато компетентен орган за вземане на решение за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС е директорът на съответната РИОСВ. Консултации с други специализирани ведомства се провеждат при необходимост.

Според чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони /обн., ДВ, бр. 73 от 11.09.2007 г./, на оценка за съвместимост се подлагат планове, програми, инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии или техни изменения или разширения, попадащи в обхвата на глава шеста от Закона за опазване на околната среда, която се провежда по реда на чл. 31, ал. 4 вр. ал. 1 от Закона за биологичното разнообразие, чрез процедура за преценяване необходимостта от ОВОС.

При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от материално и териториално компетентен административен орган, но при допуснати съществени нарушения на производствените правила и липса на предвидените в закона фактически и правни основания.

Безспорно от доказателствата по делото се установява, че имотът в който ще се реализира ИП е в урбанизирана територия с необходимото отреждане за застрояване. Данните в Оценката за въздействие върху защитената зона и Доклада за екологична оценката еднозначно сочат, че от реализацията и експлоатацията на обетата не се очаква генериране на шум, вредни емисии и отпадъци от вид и в количества, които могат да окажат значително отрицателно въздействие върху защитената зона и нейните елементи. Не се очаква значително въздействие върху хората и тяхното здраве. Възможното въздействие върху компонент „Вода“ е ниско. Изпълнението и експлоатацията на строителството не носи значим риск от засягане на популацията и местообитанията на видовете – предмет на опазване в защитена зона „Атанасовско езеро“ – BG0000270. Практическото изпълнение на ПУП – ПРЗ няма да има негативно отражение върху статуса на поддържания резерват, поради съществуващата урбанизация на терена. Дори при кумулиране на съществуващото антропогенното присъствие в района с очакваното въздействие от реализацията на ИП не се обосновава извод за настъпване на значими промени върху околната среда.

Относно въздействието върху популацията и местообитанията на защитените видове в зоната експертизата обосновано и ясно констатира, че  реализацията на строителството не предполага намаляване площта на обитанието на някой от вписаните в стандартния формуляр за защитена зона „Атанасовско езеро“ видове безгръбначни, земноводни, влечуги, птици и бозайници, предмет на защита, което не води до нарушаване на нейната цялост. Засегнатата от инвестицията територия се установява в рамките под 1 % от защитената зона. Съдът не намира основания да дискредитира тези изводи, доколкото вещите лица са посочили източниците на информация и данните, с които са работили при извършването на експертизата. Тези констатации се явяват в унисон с подробните анализи, изготвени за нуждите на екологична оценка и оценката за въздействие върху защитената зона. Неоснователни се явяват възраженията на ответника, че тези данни са ирелевантни за настоящото производство, тъй като са неактуални. За да се обоснове такъв извод, следва да са налице съществени промени в обществено-икономическите или устройствените условия, при които е бил съставен планът (арг. чл. 134, ал. 1, т. 1 ЗУТ), промени в екологичния статут на територията, опазването и устойчивото ползване на биологичното разнообразие респ. характера и съдържанието на инвестиционното предложение. Подобни промени не се установяват в случая, поради което не е налице и основание данните от предходно извършените оценки да бъдат игнорирани.

При тази фактическа установеност съдът намира за необосновани и недоказани изводите на контролния орган, че реализацията на ИП крие риск от значително завишаване на антропогенното присъствие в района, интензивно шумово и светлинно натоварване, което да се цени като предпоставка за предизвикване на безпокойство и стрес върху видовете, обитаващи защитената територия и прилежащите райони. Ответникът не е подкрепил с конкретни данни и доказателства и твърденията си, че е налице вероятност да се засегне и окаже негативно влияние върху хранителните и размножителни местообитания и миграции на консервационно значими видове птици и други животински видове, предмет на опазване в защитената зона.

Несъстоятелни са и изводите на органа, че урбанизирането на територията и изграждането на сгради и съоръжения при строителството и експлоатацията на обекта, може да доведе до промяна във хидрологичните, хидродинамичните и хидробиологичните условия в езерото, което предполага необратими отрицателни въздействия върху биоразнообразието и функционирането на езерната екосистема.

Нито едно от тези съждения на ответника не е подкрепено с конретен анализ на данни от текущото състояние на територията, наличното антропогенното присъствие, информация за присъстващите фактори на замърсяване и реалният им ефект при кумулиране с очакваното въздействието от реализацията на ИП.

Противно на подхода на ответника, при съставянето на екологична оценка и оценката за въздействие върху защитената зона са изследвани подробно всички компоненти на околната среда и възможният принос на ИП за влошаване на който и да е от подлежащите на опазване и защита екологични фактори. В заключение е установено, че с оглед местоположението, характера и мащаба на инвестиционното предложение, реализацията му няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природните местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитените зони.

По смисъла на § 1, т. 18 от ДР на ЗООС "въздействие" е всяко въздействие върху околната среда, което може да бъде причинено от реализирането на инвестиционното предложение за строителство, дейност или технология, включително върху здравето и безопасността на хората, флората, фауната, почвата, въздуха, водата, климата, ландшафта, историческите паметници и други материални ценности или взаимодействието между тези фактори. Точка 5 от посочения параграф определят "замърсяването на околната среда" като промяната на качествата й вследствие на възникване и привнасяне на физически, химически или биологически фактори от естествен или антропогенен източник в страната или извън нея, независимо дали се превишават действащите в страната норми; а точка 6 -  "увреждането на околната среда" като изменение на един или повече от съставящите я компоненти, което води до влошаване качеството на живот на хората, до обедняване на биологичното разнообразие или до затруднено възстановяване на природните екосистеми.

Необходимо в случая е да се съобразят и понятията: „опасност" - вътрешно свойство на опасни вещества или физическа ситуация с възможности за нанасяне на вреда на човешкото здраве и/или на околната среда /т. 54в/; "риск" - вероятността от възникване на специфичен ефект в рамките на определен период или при определени условия /т. 54д/; "околна среда" - комплекс от естествени и антропогенни фактори и компоненти, които се намират в състояние на взаимна зависимост и влияят върху екологичното равновесие и качеството на живота, здравето на хората, културното и историческото наследство /т.1/.

Най – сетне по смисъла на § 1, т. 12 от ДР на Закона за здравето "факторите на жизнената среда" са: а) води, предназначени за питейно-битови нужди; б) води, предназначени за къпане; в) минерални води, предназначени за пиене или за използване за профилактични, лечебни или за хигиенни нужди; г) шум и вибрации в жилищни, обществени сгради и урбанизирани територии; д) йонизиращи лъчения в жилищните, производствените и обществените сгради; е) нейонизиращи лъчения в жилищните, производствените, обществените сгради и урбанизираните територии; ж) химични фактори и биологични агенти в обектите с обществено предназначение; з) курортни ресурси; и) въздух.

Доколкото в ЗООС не се съдържа легална дефиниция на понятието „значително въздействие“, за нуждите на съдебния контрол съдът намира, че такова ще бъде налице, когато се установява обективна вероятността от реализирането на инвестиционното предложение да възникнат отрицателни ефекти за екологичното равновесие и качеството на живота, здравето на хората, културното и историческото наследство, равновесието в екосистемата и др. Наличието на значително въздействие може да се обоснове както от очаквано умерено и трайно кумулативно засягане на всяка или множество от охранените ценности, така и при отделно, но явно изразено интензивно увреждане на конкретни такива. Що се отнася до вероятността от инцидентни отрицателни въздействия, същите на фаза предварителна преценка следва да се отчита като наличие или липса на реален риск от настъпването на значително засягане на охранените ценности. В този аспект  третирането на риска от настъпване на аварии е въпрос, който е релевантен и към полседващия контрол при реализацията и експлоатацията на съответното строителство.  

От приложените по делото здравни и екологични становища на компетентните ведомства, екологична оценка, оценката за въздействие върху защитената зона и заключенията на вещите лица, които съдът кредитира с доверие, еднозначно се установява, че не е налице риск от възникване на значителни отрицателни ефекти върху релевантните по смисъла на т. 1 от ДР на ЗООС аспекти на околната среда, респ. върху факторите на жизнената среда.

От друга страна процесното инвестиционното предложение не е от категорията инвестиционни предложения, за които задължително се извършва такава оценка, нито попада в нормативно предвидените изключения по чл. 93, ал. 9 от ЗООС. Възраженията на ответника в тази насока са неоснователни. Действително по аргумент от разпоредбата на чл. 31, ал. 6 вр. ал. 4 от ЗБР контролния орган действа в условията на оперативна самостоятелност при обследване на ИП, засягащи защитени зони, като може да вземе решение за извършване на оценка на въздействието върху околната среда съгласно Закона за опазване на околната среда, когато прецени, че има вероятност инвестиционното предложение да окаже значително отрицателно въздействие върху защитената зона. Противно на разбиранията на ответника, тази преценка макар и по целесъобразност не е изключена от съдебния контрол, тъй като по правилото на чл. 169 АПК при оспорване на административен акт, издаден при оперативна самостоятелност, съдът проверява дали административният орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на административните актове. Последното означава, че за да е законосъобразен административният акт, издаден в условията на  оперативна самостоятелност, издателят му освен да е материална и териториална компетентен орган следва да е удовлетворил и изкисванията за форма на волеизявлението си като посочи относимите фактически и правни основания за издаване на акта (чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК), след като е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая и е обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации (чл. 35 АПК), така щото като краен резултат постановеният правен административен акт да се явява съответен на материалноправните норми и целта на закона. В случая поставените процесуални изисквания не са спазени, поради което твърденията на ответника за наличие на вероятност реализацията на ИП да окаже значително отрицателно въздействие върху околната среда, природните местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони и човешкото здраве, се явяват необосновани и недоказани.  Това лишава издадения административен акт от правно основание и го поставя в противоречие с материалноправните норми и цялата на закона, поради което подлежи на отмяна. По правилото на чл. 173, ал. 2, пред. 2 АПК преписката следва да бъде върната на административния орган за ново произнасяне при спазване задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона. 

V. По съдебните разноски:

17. Предвид изхода на производството претенцията на ответника за присъждане на съдебни разноски се явява основателна. Същите се доказват в общ размер на 4238,60 лева, от които  50 лева за държавна такса и 4188,60 лева за възнаграждения на вещи лица. На основание чл. 143, ал. 1 във вр. § 1, т. 6 от ПЗР на АПК разноските следва да бъдат поставени в тежест на юридическото лице, в структурата на което е ответният административен орган.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № БС-42-ПР/2023г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ – Бургас при Министерство на околната среда и водите /МОСВ/, с което е решено да се извърши оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/ за инвестиционно предложение /ИП/: „Изграждане на жилищни сгради в имоти с идентификатори: 07079.1.1462 и 07079.1.1463 по КК на гр. Бургас, местността „Кюшето“, парк „Езеро“, община Бургас“.

ИЗПРАЩА преписката на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите  – Бургас при Министерство на околната среда и водите, за ново произнасяне при спазване задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.   

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите  – Бургас при Министерство на околната среда и водите да заплати на „Солинвест“ ЕООД, ЕИК ***,  адрес: гр. Пловдив, ул. „***“ № 71, ет. 7, ап. 21, сумата от общо 4238,60 лева (четири хиляди двеста тридесет и осем лева и шестдесет стотинки), представляваща направени по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото постановяване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: