Решение по дело №1509/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1370
Дата: 28 октомври 2021 г.
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20217050701509
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

         /           ….2021 година, гр. Варна

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

в публично заседание на седми октомври през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

     ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ГАНЕВА

ЧЛЕНОВЕ : 1. МАРИЯНА ШИРВАНЯН

 2. НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

при секретаря ДЕНИЦА КРЪСТЕВА и при участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР АТАНАСОВ, като разгледа докладваното от съдия НАТАЛИЯ ДИЧЕВА к. адм.н. д. № 1509 по описа за 2021година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр. с чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, депозирана от Д.В.Ш., ЕГН ********** ***, чрез адв.Р. Г. срещу Решение № 154/26.05.2021 година, постановено по АНД № 1858/2021 година по описа на Районен съд-Варна, ХХІХ състав, с което е потвърдено НП № 127/25.03.2021г. на зам. кмета на Община Варна, с което на Д.В.Ш. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева, на основание чл. 178д от ЗДвП.

В касационната жалба се поддържа, че решението е незаконосъобразно, излагат се конкретни доводи за това, като се прави искане за неговата отмяна и за отмяна на НП. Твърди се, че АУАН е издаден в нарушение на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН. Сочи се, че не са обсъдени показанията на св. И. Д. , както и че първоинстанционният съд е допуснал съществено процесуално нарушение като е отхвърлил искането им за назначаване на съдебно – техническа експертиза. Счита, че при постановяване на съдебното решение не са обсъдени всички възражения, направени с жалбата. Отправя искане за присъждане на сторените по делото разноски.

В съдебно заседание, касаторът се явява лично и се представлява от адв.Г., която поддържа жалбата и моли решението на ВРС да бъде отменено, като се постанови решение, с което да бъде отменено и издаденото НП. В случай, че съдът приеме, че следва по делото да се назначи съдебно – техническа експертиза, моли решението да бъде отменено и делото да бъде върнато на ВРС за ново разглеждане.

Ответникът, в депозиран, чрез процесуален представител, отговор на касационна жалба изразява подробно становище за неоснователност на жалбата. Моли същата да бъде отхвърлена и обжалваното решение да бъде потвърдено. Отправя искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на ВОП изразява мнение за основателност на жалбата.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и наведените касационни основания, както и становището на страните намира за установено следното:

Касационната жалба е постъпила в срок и е от надлежна страна, поради което се явява допустима за разглеждане. Наведените аргументи представляват касационни основания по смисъла на чл.348, ал. 1, т. т. 1 от НПК, приложим по препращане от чл. 84 от ЗАНН.

Разгледана по същество същата се явява неоснователна.

С обжалваното Наказателно постановление, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на административно нарушение) Серия Д,  бл. № 0005652 от 10.03.2021 година, Д. Ш.  е  санкционирана на основание чл.178д от ЗДвП - Закон за движението по пътищата (”Наказва се с глоба в размер 200 лв. лице, което, без да има това право, паркира на място, определено за превозно средство, обслужващо хора с трайни увреждания, или за превозно средство, приспособено и управлявано от хора с трайни увреждания.”) за нарушение на чл.98, ал.2, т. 4 от ЗДвП , изразяващо се в това, че на 01.03.2021 година, около 11.40 часа в град Варна, на улица ****** , е паркирала на място, определено за хора с трайни увреждания, без да притежава това право лек автомобил Сеат с рег. № ****** , което затруднява останалите участници в движението.

Видно от материалите по преписката, допълнителни писмени възражения били депозирани в законоустановения срок, но според съдържанието на НП същите не били приети, поради което въз основа на съставения АУАН и материалите по преписката, на 25.03.2021г. АНО издал НП, предмет на въззивната проверка.

Тази фактическа обстановка ВРС, 29-ти състав е приел за установена въз основа на събраните по делото доказателствени средства – писмените, приложени към преписката, и гласни – показанията на допуснатите свидетели.

За да потвърди НП, ВРС приема, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. НП е издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН и вмененото във вина нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво се защитава. В мотивите си съдът сочи, че обстоятелството дали нарушителят е видял или не знака, обозначаващ мястото като такова за хора с трайни увреждания, е ирелевантно. При постановяване на решението ВРС е счел, че не се касае за маловажен случай, предвид факта, че нарушението по нищо не се отличава от останалите от същия вид и не са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН.

Така постановеното решение е правилно.

Касационната инстанция възприема изцяло констатациите на районния съд от фактическа страна и правните му изводи. Първоинстанционният съд обективно е установил фактическите обстоятелства, въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, които правилно са ценени и анализирани. Оспореното решение е мотивирано с подробно изложена фактическа обстановка и обосновани правни изводи, които се споделят от настоящия състав. В този смисъл неоснователно е възражението за необоснованост на оспорения съдебен акт.

         Настоящата инстанция счита, че наведените с жалбата възражения за нарушение на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, са неоснователни. Разпоредбата на чл. 40, ал. 1 ЗАНН гласи, че актът за установяване на административното нарушение се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на нарушението.  Съдът намира, че с цитираната нормата законодателят не е въвел задължение на актосъставителя да присъства при извършване на нарушението. Изискването е относимо спрямо лицата, в присъствието на които следва да се състави АУАН и които съгласно чл. 40, ал. 1 ЗАНН могат да бъдат не само свидетели, присъствали при извършване на нарушението, но и такива, присъствали при установяването му. С разпоредбата на 40, ал. 3 ЗАНН изискването поначало е поставено под условие като е предвидено, че ако такива свидетели липсват или е невъзможно актът да се състави в тяхно присъствие той се съставя в присъствието на други двама свидетели, като това изрично се отбелязва в съдържанието му. Законодателят е в  чл. 40, ал. 4 ЗАНН изрично е предвидил, че когато нарушението е установено въз основа на официални документи, актът може да се състави и изобщо в отсъствието на свидетели. В настоящият случай АУАН е издаден въз основа на официални документи, а именно Фиш серия OB№**********/01.03.2021г.

         По отношение на твърденията на касатора, че ВРС не е взел предвид показанията на св. И. Д. , който твърди, че не е видял, че мястото е обозначено за инвалиди, касационната инстанция приема, че правилно първоинстанционният съд е посочил, че обстоятелството дали Ш. е видяла, че мястото е обозначено със знак за хора с трайни увреждания, е ирелевантно. Както  е посочил ВРС никой не може да черпи права от собственото си неправомерно поведение. За да се приеме, че е извършено нарушение по чл. 98, ал. 4, т. 4 ЗДвП, а именно паркиране на място предназначено за МПС на лице с увреждания, е необходимо, да са налице и доказателства, от които може да се направи несъмнен извод, че това паркомясто е за хора с трайни увреждания, а такива доказателства са налице- снимков материал за разчертана пътна маркировка и поставен знак – Д21- две места за хора с трайни увреждания. В настоящото производство по реда на ЗАНН е недопустима инцидентна проверка относно реда за урегулиране на местата за паркиране на инвалиди, респ. Наредба № 18/23.07.2001г и Наредбата за организация на движението на територията на община Варна. Докато в отделен процес един административен акт не бъде обявен за нищожен или отменен като незаконосъобразен, неговият стабилитет следва да бъде зачитан -реш. № 8584/2020 г., VIII отд, ВАС. Наредбата представлява подзаконов нормативен акт, който подлежи на самостоятелно оспорване по различен процесуален ред и правила. Конституционният съд в реш. № 14/2014г. по к. д. № 12/2014г. изрично заключава че „законодателят трябва да съобразява възможността за допускане на косвен съдебен контрол, при което съответният административен акт ще породи целените правни последици, но същевременно засегнатите лица ще разполагат с правото в друго съдебно производство, позовавайки се на незаконосъобразността на акта във всичките ѝ аспекти, да поискат да бъдат компенсирани за претърпените неблагоприятни последици“. В този смисъл са неоснователни твърденията, че пътният знак Д21 е поставен в нарушение на чл. 9 от Наредба № 18/23.07.2001г. Видно от снимковия материал, представен пред първоинстанционният съд, знакът е насочен именно по посока на движението, от дясната страна на пътното платно, следователно процесния знак „Д21“, е бил поставен съгласно изискванията на Наредба № 18/23.07.2001г. В тази връзка възражението за допуснато съществено процесуално нарушение, поради отхвърляне на искането за назначаване на съдебно – техническа експертиза, настоящият състав  намира за неоснователно като се позовава и на недопустимост на инцидентен контрол върху действието на подзаконов нормативен акт.

Неоснователни са оплакванията и доводите на касационния жалбоподател, че за конкретното нарушение следва да се приложи чл. 28 от ЗАНН и да не се издава НП, тъй като съставлява маловажен случай. С оглед установеното от фактическа страна, че автомобилът е бил паркиран на място, определено за хора с трайни увреждания на ул. *****в гр. Варна и липсата на доказателства това да се е наложило, защото в него е било лице, което да е с трайно увреждане над 50% от ТЕЛК или НЕЛК, не може да се направи извода, че обществената опасност на нарушението, е явно незначителна. Поради това правилно за конкретното нарушение не е приложен чл. 28 от ЗАНН, а е издадено НП, с което за него е наложено административното наказание – глоба в размер на 200 лв., която е фиксирания в закона размер.

С оглед изхода на спора и своевременно направеното искане за присъждане на разноски, съдът намира, че на Община Варна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер, съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ. Тъй като производството не е с фактическа и правна сложност, следва да се определи юрисконсултко възнаграждение в размер на 80,00 лв.

 Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2 от АПК във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН, Административен съд – Варна

 

РЕШИ :

 

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 154/26.05.21г. по АНД №1858/2021г. по описа на Районен съд – Варна, 29-ти състав, с което е потвърдено НП № 127/25.03.21г. на зам. -кмета на Община- Варна.

         ОСЪЖДА Д.В.Ш., ЕГН **********,*** да заплати сумата от 80/осемдесет/лв., представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно.

 

Председател:                                         Членове:  1……

        

                                                                                     2……