Определение по дело №2167/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1553
Дата: 29 юли 2019 г. (в сила от 16 август 2019 г.)
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20197180702167
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 1553

 

Град Пловдив, 29 юли 2019 година

 

                 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в закрито заседание на двадесет и девети юли две хиляди и деветнадесета година, в състав:

Административен съдия: Анелия Харитева

като разгледа административно дело № 2167 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл.159 АПК.

Образувано е по жалба на В.Ф.Б. *** против акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2017 година с изх.№ 01-6500/278 от 21.01.2019 г. на зам.-изпълнителния директор на ДФЗ.

Съдът намира, че е сезиран с недопустима жалба, която е просрочена и по която не дължи произнасяне по същество.

От представената преписка се установява, че оспореният акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2017 година с изх.№ 01-6500/278 от 21.01.2019 г. на зам.-изпълнителния директор на ДФЗ, е съобщен на жалбоподателя на 14.02.2019 г. (известие за доставяне – л.11). На 01.03.2019 г. жалбоподателят е подал жалба (л.16) против акта по административен ред пред министъра на земеделието, храните и горите. С писмо от 11.03.2019 г. (л.15) на зам.-министъра на земеделието, храните и горите е изискано от зам.-изпълнителния директор на ДФЗ да окомплектова преписката по издаване на оспорения акт. С писмо от 03.04.2019 г. (л.22) на зам.-министъра е била изпратена административната преписка, получена на същия ден, видно от печата на МЗХГ с вх. номер (л.22). Копие от това е било изпратено и на жалбоподателя, който го е получил на 05.04.2019 г. (известие за доставяне – л.25). Със заповед № РД20-152 от 10.05.2019 г. министърът на земеделието, храните и горите е оставил без уважение жалбата на В.Б..

При тези факти съдът намира, че жалбата е просрочена, защото съгласно чл.97, ал.1 АПК в двуседмичен срок от получаване на преписката, когато е едноличен, и в едномесечен срок, когато е колективен, компетентният да разгледа жалбата или протеста орган се произнася с мотивирано решение, с което обявява оспорения акт за нищожен, отменя го изцяло или отчасти като незаконосъобразен или нецелесъобразен или отхвърля жалбата или протеста. А съгласно чл.97, ал.5 АПК, когато компетентният да разгледа жалбата или протеста орган не се произнесе в срока по ал.1, законосъобразността на административния акт може да се оспори чрез административния орган, издал акта, пред съда, ако актът подлежи на оспорване по съдебен ред

Следователно в настоящия случай, като се броят най-благоприятните за жалбоподателя срокове, министърът е получил окомплектованата жалба с административната преписка на 03.04.2019 г. и срокът за неговото произнасяне е бил до 17.04.2019 г., вторник, работен ден. От 18.04.2019 г. за жалбоподателя е започнал да тече срокът за обжалване на първоначалния акт, който също е 14-дневен по правилото на чл.149, ал.3 АПК, според който, когато актът е бил оспорен по административен ред, срокът по ал.1 започва да тече от съобщението, че по-горестоящият административен орган се е произнесъл с решение, а ако органът не се е произнесъл – от крайната дата, на която е следвало да се произнесе. Т.е., срокът за обжалване е изтекъл на 02.05.2019 г., сряда, работен ден. Жалбата е подадена едва на 05.06.2019 г., видно от пощенското клеймо, т.е., повече от един месец по-късно, след изтичане на преклузивния 14-дневен срок за обжалване.

През правно значение за преценката за спазване на срока за обжалване е произнасянето на министъра със заповед № РД20-152 от 10.05.2019 г., доколкото това произнасяне е направено след определения от закона 14-дневен срок. Законът не може да търпи непразноти или да толерира неглижиране на интересите на заинтересованите лица от страна на администрацията, какъвто е настоящия случай (министърът се е произнесъл повече от два месеца по-късно след сезирането му), и за заинтересованите лица трябва да е ясно по какъв начин и в какви срокове могат да оспорват актовете, които ги засягат неблагоприятно. В случая и предвид нормата на чл.149, ал.3, във връзка с чл.97, ал.1 АПК, жалбоподателят е следвало да подаде своята жалба най-късно на 02.05.2019 г. Следователно подадената на 05.06..2019 г. жалба се явява просрочена, подадена след изтичане на преклузивния срок по чл.149, ал.3 АПК, с изтичането на който се погасява самото право на жалба да се търси и получи съдебна защита.

Спазването на преклузивните срокове за обжалване е абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата, за наличието на която съдът е длъжен да следи служебно. Съответно изтичането на срока за обжалване обуславя недопустимост на жалбата и налага оставянето й без разглеждане, а образуваното съдебно производство следва да се прекрати. Затова и на основание чл.159, т.5 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В.Ф.Б., ЕГН **********,***, против акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2017 година с изх.№ 01-6500/278 от 21.01.2019 г. на зам.-изпълнителния директор на ДФЗ.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 2167 по описа на Административен съд Пловдив за 2019 година.

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването.

 

Административен съдия: