Решение по дело №107/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 юли 2020 г. (в сила от 7 юли 2020 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20207250700107
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 60                        03. 06. 2020 година                                      град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                        град Търговище

на       тридесети юни                                                две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:   

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                         

Секретар:ГЕРГАНА БАЧЕВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 107 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

   Производството е по реда на глава десета  от  АПК, във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

            Образувано по жалба на А.М.А.  с ЕГН:**********, в качеството му на управител на „КВИНС-АГРО“ ЕООД, ЕИК *********, действащ чрез пълномощника си а.. Д.П.,   с която се оспорва  Заповед №20-1292-000149 от 09.04.2020 г.  издадена от началник група сектор ПП към ОД МВР Търговище.  Със същата е наложена санкция по чл.171, т.2А, б.А   ЗДвП - прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца,    отнемане на СРМПС  и   2 бр.регистрационни табели. В жалбата се твърди, че не е  посочена дата и място на извършване на нарушението. Не е уведомен за започване на административното производство, както и че не му е връчен АУАН респ. НП. Моли оспореният акт да бъде отменен  като незаконосъобразен. Не претендира разноски.

   В съдебно заседание жалбоподателят   взема становище, чрез процесуалния си представител, който поддържа жалбата.

           Ответникът не  взема становище.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

            Със Заповед № 363з – 1478 – 08.10.2018 г. Директорът на ОДМВР – Търговище е оправомощил определени категории длъжностни лица да издават ПАМ по   Закона за движението по пътищата, сред които е и издалия акта.

            При извършена проверка е било установено, че на 09.04.2020 г. в 16.30 ч. в община Търговище на път първи клас №4 като неправоспособен водач  лицето А. А.М. е управлявало Л.А. БМВ Х5, км.323+790 с посока на движение от гр.Варна към гр.София собственост на  „КВИНС-АГРО“ ЕООД като не е представен удостоверителен документ за придобита правоспособност за управление на МПС.

            На лицето   бил съставен АУАН  с    №794286 от 09.04.2020 г. за нарушение на чл.150 ЗДвП.  Последвало е издаването на НП №20-1292-000743 от началник сектор ПП към ОД МВР – Търговище.   Въз основа на съставения АУАН    е издадена оспорената заповед, с която на основание чл.171, т.2а б“а“ от ЗДвП   е наложена принудителна административна мярка- прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца,    отнемане на СРМПС  и   2 бр.регистрационни табели.

Така приетата за установена фактическа обстановка се подкрепя от събраните по делото писмени доказателства.

При така установеното от фактическа страна, съдът приема жалбата за допустима по следните съображения:

Жалбата е подадена от надлежна страна при наличие на правен интерес, срещу административен акт, който подлежи на съдебно оспорване  и при спазване на законния 14-дневен срок за обжалване.

От правна страна съдът намира следното:

            На основание чл. 172, ал.1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, ал.1, т.1 от същия закон се издават с мотивирана заповед на ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или на оправомощени от тях длъжностни лица. Определянето на тези служби е в правомощията на министъра на вътрешните работи с оглед разпоредбата на чл. 165, ал.1 от Закона за движение по пътищата. Предвид тази правна уредба  оспореният акт е издадена  от компетентен орган.

            С оглед съдържанието на акта съдът приема, че е спазена установената от закона форма – чл. 172, ал.1 от ЗДвП и чл. 59, ал.2 от АПК. Фактическите основания за издаване са изложени   ясно и изчерпателно. Релевантните факти са изяснени в пълен обем. В производството по издаването на обжалваният акт   не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила – такива, които ако не бяха извършени щяха да доведат административния орган до различни фактически и правни изводи. Само подобни нарушения се оценяват като съществени и респ. само подобни нарушения биха могли да обосноват извод за незаконосъобразност на административния акт. Обжалваният акт е съобразен и с целта на закона, която най-общо е да се гарантира безопасността на движението по пътищата.

При преценка на материалната законосъобразност, съдът съобрази следното:

             За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения ЗДвП допуска да се прилагат определени принудителни административно мерки. Видно от текста на закона, субект на мярката по чл. 171, ал.1, т. 2а б.“а“ от ЗДвП е и собственик /отделно от нарушителя/, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, непритежаващо съответното свидетелство за управление. Предпоставките, уредени в обсъжданата правната норма за налагане на принудителната административна мярка са налице, наложената мярка е със срок на действие, предвиден в закона и то в минималния срок, следователно акта не страда от порока материална незаконосъобразност.

В случая не е представено СУМПС, което е  хипотеза на законовия текст, отделно от представената справка за нарушения е нямало как обективно да се представи такава.

ПАМ е законоустановена, със Закона за движение по пътищата. Мярката е предвидена в интерес на обществото – с цел осигуряване на безопасността на движението по пътищата, тъй като управлението на МПС от неправоспособен водач е дейност, която носи висок риск за живота и здравето на водача, евентуалните пътници в автомобила и другите участници в движението, както и за материални щети. Мярката е годна да изпълни целта си – несъмнено е, че по време на дерегистрацията, автомобилът не може да бъде предоставен за ползване на други неправоспособни водачи и по този начин да се създадат предпоставки за пътнотранспортни произшествия.      

Доколко е налице справедлив баланс между правата на засегнатото лице и интереса на обществото, следва да се преценява с оглед конкретната ситуация: По делото се установи съзнателното предоставяне на автомобила на  водач  с отнето СУМПС при обстоятелства, които не предполагат каквато и да било крайна нужда от ползване на автомобила.    Като собственик на автомобила жалбоподателят е бил длъжен да се увери в  правоспособност на лицето, преди да   предостави съзнателно автомобила си за управление. По тези съображения съдът приема, че в конкретния случай правото на собственост на жалбоподателя не е засегнато по недопустим   начин.

Производството по издаване на ПАМ   се развива по правилата на АПК, докато производството по налагане на административно наказание по реда на ЗАНН. В първата хипотеза се издава индивидуален административен акт и се цели бързина на производството за да се спре дейността в нарушение на законовите изисквания. Във втория случай се упражнява санкционно правомощие на държавата и се развива самостоятелно административнонаказателно производство. Наложената ПАМ не изисква влязло в сила наказателно постановление не се и обсъждат задължителните реквизити в НП, защото предмет на обжалване е ПАМ. Нарушения в производството по ЗАНН, следва да се релевират в административнонаказателно производство при оспорването му по реда на чл. 59, ал. 1 от ЗАНН пред съответния районен съд.

  Няма законово изискване да бъде съставен АУАН или НП на жалбоподателя в процеса, защото отговорността му е ангажирана като собственик на автомобила т.е. на корено различно основание, а не като водач на същия допуснал съответното нарушение. Според ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта органи. За да е спазено това изискване, тези документи и установените правнорелевантни обстоятелства следва да са приобщени към акта с цитирането им, с което би бил спазен принципа за самостоятелност, респ. непосредственост при осъществяване на административното производство от административния орган, поради което не е необходимо тези факти да се приповтарят и като мотиви на издадената заповед. В конкретния случай обаче в оспорената заповед е налице позоваване на конкретни документи.

В случая органът действа при условията на обвързана компетентност т.е. при установяване на фактическите основания, визирани в хипотезата на правната норма,  същият няма право на избор или на свободна преценка дали да наложи ПАМ или не, а е длъжен да издаде административен акт с указаното от закона съдържание. Процесната мярка има двояко значение - същата е от превантивен характер и цели осуетяване възможността на дееца да извърши други подобни нарушения и едновременно с това има преустановяващ ефект, тъй като е насочена към прекратяване на деянието, осъществяващо състав административно нарушение по смисъла на специалния закон. Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на нарушението, мярката се прилага под прекратително условие - " спиране от движение за срок 6 месеца” . При произнасянето на компетентния орган относно осъществяването на административната или наказателна отговорност или след изтичане на нормативноопределения максимален 6 - месечен срок (ако до този момент въпросът за отговорността не е решен), ПАМ следва да се счита автоматично за отпаднала с оглед настъпилото прекратително условие, с което е обвързано действието й.

    С оглед изложеното, съдът намира, че са налице материалноправните предпоставки и административният орган с основание е издал атакуваната заповед, с която на жалбоподателя е наложена предвидената в закона административна мярка. При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.  Приложената принудителна административна мярка е съобразена и с целта, преследвана от закона, доколкото същата е установена   в обществен интерес. По изложените съображения съдът приема, че жалбата   е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли

   Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал.1 от АПК, Административен съд – Търговище, първи състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на  А.М.А.  с ЕГН:**********, в качеството му на управител на „КВИНС-АГРО“ ЕООД, ЕИК *********, действащ чрез пълномощника си а.. Д.П.,   против  Заповед №20-1292-000149 от 09.04.2020 г.  издадена от началник група сектор ПП към ОД МВР Търговище, КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Препис от решението  да се изпрати на страните.

 

                           Председател: