Решение по дело №333/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 ноември 2020 г.
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20207200700333
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                    

гр.Русе, 13.11.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на четиринадесети октомври, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

Председател:ДИАН ВАСИЛЕВ

        Членове:РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

                                                                          ЙЪЛДЪЗ АГУШ

при секретаря НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора ПЛАМЕН ПЕТКОВ, като разгледа докладваното от съдия Агуш к.а.н.д. № 333 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, вр. чл. 208 и сл. от АПК.

Делото е образувано след постъпила касационна жалба от Г.Н.Ц. – П. ***, против решение № 601/28.07.2020г., постановено по а.н.д. № 14/2020 г. по описа на РРС, с което е потвърден Електронен фиш (ЕФ) серия К № 2130675, издаден от ОД на МВР – Русе. С него на жалбоподателя, за нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП, е наложено административно наказание “глоба” в размер на 400 лева.

Като касационни основания в жалбата се релевират неправилност на решението поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. Сочат се доводи в подкрепа на оплакванията. Иска се от съда да отмени решението на въззивната инстанция и със своето решение да отмени издадения електронен фиш.

         Ответникът по касационната жалба в писмено становище излага доводи за неоснователност на касационната жалба. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. 

         Прокурорът от Окръжна прокуратура Русе също дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

         Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

По същество касационната жалба е неоснователна.

В проведеното въззивно производство са обсъдени събраните по делото писмени доказателства и е изяснена фактическата обстановка. За да потвърди обжалвания пред него електронен фиш, районният съд е приел, че той е законосъобразен, обоснован и издаден в съответствие с материалния и процесуалния закон. Мотивиран така, съдът е отхвърлил жалбата  като неоснователна.

Касационният съд споделя изцяло фактическите и правни изводи на въззивната инстанция. Те съответстват на данните от събраните по делото доказателства и на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП  при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП е дадена легална дефиниция на понятието автоматизирани технически средства и системи. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г.), с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Всички тези норми и правила и според касационна инстанция са спазени в процедурата по установяване на нарушението на чл.21, ал.1 от ЗДвП и по налагане на полагащото се за това нарушение административно наказание.

По направените възражения с касационната жалба:

Първото от тях е досежно липсата на задължителен реквизит – дата на издаване на ЕФ/приложимост на разпоредбата на чл.57, ал.1, т.2 от ЗАНН, вр. с чл.189, ал.14 от ЗДвП/, който въпрос съдът свързва и с възможността или липсата на такава за приложение на чл.34 от ЗАНН.

По отношение на процедурата за санкциониране на нарушения с електронен фиш, разпоредбите на ЗАНН касаещи реквизитите на наказателното постановление са неприложими. Легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР на ЗАНН, която дефиниция е възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП и съгласно които ЕФ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства.

От това следва, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. В тази връзка, съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по т. д. № 1/2013 г. на ВАС, ЕФ се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), но не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, регламентирани подробно в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл.189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити - териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Съдебната практика е приела, че независимо че правният институт на електронния фиш е безспорно несъвършен/с оглед реквизити-дата, подпис, съдържание като цяло/, той е приет за законно средство за ангажиране на административно-наказателна отговорност и налагане на административни наказания на нарушителите, неспазващи изискванията на ЗДвП за движение с разрешена скорост, когато това е установено с техническо средство-стационарен или мобилен радар. Реквизитите и съдържанието на ЕФ са законоустановени- чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП, поради което чл.57, ал.1, т.2 от ЗАНН, в контекста на чл.189, ал.14 от ЗДвП не намира приложение, именно с оглед нормата на чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП. Датата не е сред задължителните реквизити, разписани в последно цитираната разпоредба от ЗДвП. Тук законодателят говори за дата на нарушението, не и за дата на издаване на ЕФ.

Разпоредбата на чл.34 от ЗАНН няма как да намери приложение по отношение на ЕФ. Тя е свързана само и единствено с производството по издаване на НП, започващо със съставянето на АУАН. Законодателят изрично е записал „…Не се образува административно-наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението…“. Получава се действително различно третиране на нарушителите на ЗДвП, движещи се с непозволена скорост, като тези, спрямо които административно-наказателното производство започва с АУАН и издаване на НП могат да се позоват на чл.34 от ЗАНН, а тези, срещу които се издава ЕФ-не. Този различен подход обаче е въпрос на законодателно разрешение.

Поради изложените по-горе съображения, Административният съд счита, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон, които да са опорочили производството по установяване на нарушението и налагане на административното наказание или да са довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице. В съответствие със закона РРС е направил извод, че електронният фиш е законосъобразен.

Като е потвърдил обжалвания пред него ЕФ, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

С оглед на разпоредбите на чл. 63, ал. 5, във вр. с ал. 3 от ЗАНН своевременно е искането от процесуалния представител на ответната страна – ОД на МВР - Русе за присъждане на разноски за юрисконсулт на основание чл.37 от ЗПП, във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, направено в депозираното възражение /л.8 от делото/. С оглед приложимата норма на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във вр. с чл. 37 от ЗПП, във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, във вр. с чл.143 от АПК, възнаграждението за юрисконсулт се определя от съда, като не може да надхвърля размерите по чл. 27е от НЗПП /в случая от 80 до 120 лв./. По преценка на фактическата и правна сложност на казуса и при резултата от делото на ответната страна ОД на МВР - Русе следва да бъдат присъдени деловодно разноски за процесуално представителство в размер на 80 лв.

Затова и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 601/28.07.2020г., постановено по а.н.д. № 14/2020 г. по описа на РРС.

ОСЪЖДА Г.Н.Ц. – П. ***, с ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция на МВР - Русе сумата от 80 (осемдесет) лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                     ЧЛЕНОВЕ: