Решение по дело №1489/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1273
Дата: 18 октомври 2022 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20227050701489
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р      Е      Ш    Е      Н     И     Е

N……….

 

Гр.Варна………………2022г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи тричленен състав, в публично заседание на шести октомври две хиляди двадесет и втора година  в състав:

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                                                  ЧЛЕНОВЕ: ИВЕТА ПЕКОВА

ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

при секретаря Елена Воденичарова и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 1489 по описа на Административен съд гр.Варна за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.208 от АПК вр. чл. 63в, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Областно пътно управление –Варна, специализирано звено на Агенция „Пътна инфраструктура“, подадена чрез ю.к. Ч.против Решение № 616/06.05.22г. по НАХД №20213110205062/2021г. на ВРС, 37 състав, с което е потвърдено наказателно постановление № 131/22.11.2021г., издадено от Директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“, с което за нарушение на чл.48, ал.1, т.11 ЗВ му е наложена имуществена санкция в размер на 500лв. на основание чл.200, ал.1, т.29 ЗВ.

Касаторът твърди в жалбата си, че решението на въззивния съд е неправилно поради противоречието му с материалния закон и процесуалните правила. Твърди, че при постановяване на своя акт, решаващият състав на ВРС е подходил формално по отношение на събраните по делото доказателства, включително и при мотивирането за неприлагане на института на чл.28 от ЗАНН. Твърди, че съдебният акт се основава на неправилна преценка на събраните доказателства, издаден е в несъответствие с приложимите за казуса материалноправни разпоредби, като е постановен при неспазване на съдопроизводствените правила. При постановяването му не са взети предвид относимите за спора обстоятелства и факти, и изразените становища по тях, като не е отговорено на нито едно от възраженията му, не са обсъдени всички относими за правилното решаване на спора доказателства, което е довело до неверни изводи. Твърди, че изводите на ВРС, че фактическата обстановка, описана в съдържанието на АУАН и възприета от административнонаказващият орган в НП се установява по категоричен начин от събраните писмени и гласни доказателства, са неоснователни. Твърди, че изрично е възразил, че в АУАН не са посочени дата и място на извършване на нарушението, а са посочени две дати- 08.07.2021г., т.е. на проверката извършена на място и 10.08.2021г. - документална проверка, като е посочена и дата на установяване на нарушението – 25.08.2021г., а от друга страна в наказателното постановление е прието, че съставът на нарушението по чл.48, ал.1, т.11 от Закона за водите е осъществен на 01.10.2020г. Твърди, че не става ясно на коя дата е извършено самото административното нарушение, както и къде то е извършено, а това са задължителни реквизити по смисъла на чл.42, т.3 от ЗАНН и поради тяхната липса е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което води до ограничаване правото му на защита и е основание за отмяна. Твърди и че съдът не е изследвал законосъобразността на административнонаказателната порцедура, като не е разгледал възражението, че няма тъждество на описаната фактическа обстановка и извършеното нарушение в акта и наказателното постановление, в АУАН липсва посочване на показателите, по които е трябвало да се извърши химичен анализ, както и въз основа на кое разрешително е трябвало да бъде извършено това, като показателите са посочени само в наказателното постановление, в което пък липсва посочване, че задължението е било извършване на химичен анализ „съвместно с другите ползватели“. Твърди, че неточното описание от  фактическа страна на административното нарушение нарушава правото му на защита и е самостоятелно основание за отмяна на НП. Твърди и че е налице разминаване в АУАН и НП относно обстоятелството коя точка от разрешението за водоползване е нарушена. Неяснотата кой раздел от Разрешителното е нарушил също препятства правото му на защита и води до порочност на наказателното постановление. Твърди и че ВРС е изложил бланкетни мотиви по отношение на приложението на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Моли настоящата инстанция да отмени решението на ВРС и НП и да му бъдат присъдени направените разноски в двете инстанции, представляващи юрисконсултско възнаграждение за осъществено процесуално представителство.

За ответната страна Директор на Басейнова дирекция за Черноморски район, редовно призована, не се явява представител и не изразява становище по жалбата.

Представителят на ВОП дава заключение, че жалба е неоснователна и решението на ВРС следва да  се остави в сила.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред ВРС е образувано по жалба на Областно пътно управление –Варна, специализирано звено на Агенция „Пътна инфраструктура“ против наказателно постановление № 131/22.11.2021г., издадено от Директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“, с което за нарушение на чл.48, ал.1, т.11 ЗВ му е наложена имуществена санкция в размер на 500лв. на основание чл.200, ал.1, т.29 ЗВ.

За да се произнесе по спора районният съд е установил от фактическа страна, че на 08.07.2021г. е извършена документална проверката по досието и по документи постъпили в БДЧР, както и проверка на място на 10.08.2021г., по изпълнение на условията на Разрешително за водовземане от подземни води, чрез съществуващи водовземни съоражения № 2151 0408/10.08.2018г., издадено от Директора на БДЧР, с титуляр Агенция „Пътна инфраструктура“, Областно пътно управление – Варна, за водовземане от подземни води, посредством водовземно съоражение: сондаж С-1х „Черноморец“, находящ се в поземлен имот с идентификатор – *****************. Разрешителното е с начален срок за действие 10.08.2018г. и краен срок – 10.08.2028г. В резултат на проверката било установено, че титулярът на разрешителното - Агенция „Пътна инфраструктура“, Областно пътно управление – Варна не е извършил химически анализ на черпените подземни води от водоизточника – сондаж С-1х „Черноморец“, през 2020г. с цел определяне на химическото им състояние, който мониторинг е следвало да бъде извършен един път в годината, в период 1 август – 30 септември 2020г., чрез пробонабиране и анализ от акредитирана лаборатория на химичния състав на черпените подземни води по показатели: рН, електропроводимост, концентрация на разтворен кислород, амониеви йони, нитрати, нитрити, фосфати, хлориди, сулфати, съгласно условието по т.3 вр. т.4 от Раздел „Изисквания към програмата за мониторинг“ към Разрешително № 2151 0408/10.08.2018г. Съставен е Констативен протокол № 323в/008243/08.07.2021г., а след изпратена покана на Директора на Областно пътно управление – Варна е съставен АУАН, връчен му и надлежно подписан на 25.08.2021г. B тридневния срок пo чл.44, ал.1 от ЗAHH не е постъпило писмено възражение. Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното НП. Сезираният със спора съд е приел в мотивите си, че вмененото нарушение е безспорно установено от събраните писмени и гласни доказателства, АУАН и НП са издадени от компетентни органи и в срок, съдържат реквизитите, изискуеми от чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, съставени са при спазване и правилно приложение на материалния закон, в хода на производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, дадена е правилна квалификацията на деянието и правилно е била определена кореспондиращата санкционна норма на ЗВ, а размерът на наложеното наказание е в рамките на предвидения законов размер, като е приел и че не е налице хипотезата на чл.28 ЗАНН, както и е обсъдил възраженията на жалбоподателя, които е приел за неоснователни.

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна  и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Безспорно е по делото, че Областно пътно управление –Варна, специализирано звено на Агенция „Пътна инфраструктура“ е титуляр на разрешително за водовземане от подземни води, чрез съществуващи водовземни съоръжения № 2151 0408/10.08.18г. Като титуляр на разрешителното дружеството е длъжно да изпълнява условията, при които е разрешено водовземането. Съгласно условията на разрешителното – т.3 вр. т.4 от Раздел „Изисквания към програмата за мониторинг“ е длъжен ежегодно да изследва, съвместно с другите ползватели с издадено разрешително за водовземане  от  сондаж С-1х „Черноморец“, в акредитирана лаборатория химичния състав на черпените подземни води по показателите рН, електропроводимост, концентрация на разтворен кислород, амониеви йони, нитрати, нитрити, фосфати, хлориди, сулфати, като водните проби се вземат в периода 1 август- 30 септември.

В случая от събраните по делото доказателства по безспорен и категоричен начин се установява, че дружеството не е изпълнило задължението си да изследва в кредитирана лаборатория химичния състав на черпените подземни води по показателите в разрешителното за 2020г. Титулярът не е изпълнил условие на издаденото му разрешително и безспорно е нарушил чл.48 ал.1 т.11 от Закона за водите, а приложимата санкционна разпоредба е именно тази по чл.200 ал.1 т.29 ЗВ.

Неоснователни са твърденията, че не е налице тъждество на описаната фактическа обстановка и извършеното нарушение в акта и наказателното постановление, което е нарушило правото му на защита. Нарушението е описано със съставомерните му белези и от описанието е ясно по безспорен и категоричен начин задължението по коя точка и от кой раздел от издаденото му разрешително не е изпълнил, с което е осъществил състава на вмененото нарушение. Посочването в АУАН, че цитираните за неизпълнени изисквания са от раздел „Изисквания към местата за мониторинг“ вместо раздел „Изисквания към програмата за мониторинг“ не нарушава правото му на защита, тъй като неизпълненото задължение е описано ясно, пълно и точно, както е поето в издаденото разрешително. В НП е посочен раздел „Изисквания към програмата за мониторинг“, в който именно е посочено това задължение, а съгласно чл.53 ал.2 ЗАНН наказателно постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина.

В този смисъл липсата на посочване в АУАН на показателите, които е следвало, но не  е изследвал, не нарушава правото му на защита, доколкото изрично е посочена точката и раздела от разрешителното, които не са изпълнени.

Правилно е определена и датата на нарушението 01.10.2020г., доколкото наказаното лице е следвало да извърши мониторинга в периода 01.08.2020г.-30.09.2020г. Датите, посочени в жалбата от касатора са датите на извършените проверки и на установяване на нарушението. Посочването им по никакъв начин не накърнява правото му на защита, доколкото датата на нарушението е изрично посочена. Посочено е и мястото на нарушението. Нарушението е описано със съставомерните му белези, правилно е квалифицирано, като е наложено наказание в определения от закона размер.

Правилни  и обосновани са изводите на ВРС, че в случая не са налице основания за приложение на чл.28 ЗАНН. Предвид характера и вида на обектите за които се предоставя водоползване, се засягат широк кръг обществени отношения, поради което Закона за водите въвежда разрешителен режим. Целта на закона е да осигури интегрирано управление на водите в интерес на обществото и за опазване на здравето на населението, поради което изводите на ВРС, че случаят не е маловажен са правилни и законосъобразни.

Предвид на изложените съображения, съставът на съда, като касационна инстанция намира, че решението на виззивния съд не страда от твърдяните в жалбата пороци, не са допуснати твърдяните в жалбата нарушения на материалния и процесуалния закон, както и не констатира такива при извършената служебна проверка, поради което като законосъобразно и обосновано решението следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63а от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р       Е        Ш         И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 616/06.05.22г. по НАХД №20213110205062/2021г. на ВРС, 37 състав.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

                                                                                                                        2.