Решение по дело №53/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 юни 2023 г.
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20237250700053
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 43/29.06.2023 г.

 

гр. Търговище

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ТЪРГОВИЩЕ, касационен състав, в публично съдебно заседание на тринадесети юни през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА

    ЧЛЕНОВЕ: АЛБЕНА СТЕФАНОВА

                        СТОЯН КОЛЕВ

 

При участието на секретаря СТОЯНКА ИВАНОВА и прокурора МАРТИН АЛЕКСАНДРОВ, разгледа докладваното от съдия СТОЯН КОЛЕВ кас. адм. нак. д. № 53/2023 г. по описа на АдмС - Търговище и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ-та АПК, вр. чл. 63в ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба подадена от Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите - Шумен, чрез юрк. Е.Е.Г. срещу Решение № 60/07.04.2023 г., постановено по НАХД № 843 по описа за 2022г. на Районен съд - Търговище, с което е отменено наказателно постановление (НП) № 55/15.08.2022 г., издадено от Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите - Шумен, с което на основание чл. 143, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците, във вр. с чл. 83, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания на „Виктор Вичев“ ЕООД е наложена “имуществена санкция” в размер на 3000 лв.

От касационната инстанция се иска да отмени оспорвания съдебен акт и да потвърди НП. Излагат се възражения, че в акта за установяване на административно нарушение (АУАН)  и НП не са допуснати неточности. ИУМПС са установени в обект стопанисван от ответника, което е надлежно установено по време на проверката, поради което е осъществил визирания състав на нарушение. Посочените в жалбата оплаквания съдът квалифицира по чл. 348, ал. 1 НПК – неправилно решение поради противоречие с материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. В подкрепа на твърденията не са ангажирани нови доказателства. В съдебно заседание касаторът се представлява от юрисконсулт Г., който поддържа жалбата на изложените в нея основания. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът по касация – „Виктор Вичев“ ЕООД, гр. Търговище, чрез адв. М. депозира отговор на касационната жалба в който счита същата за неоснователна и моли за нейното отхвърляне.

Представителят на Окръжна прокуратура - Търговище дава заключение за неоснователност на оспорването, поради което пледира за потвърждение на обжалваното решение.

Административен съд - Търговище намира, че касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество същата е неоснователна.

С оспореното решение Районен съд - Търговище е отменил НП № 55/15.08.2022 г. на директора на РИОСВ - Шумен, с което на ответника по касация на основание чл. 143, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците, във вр. с чл. 83, ал. 1 от Закона за административните нарушения, е наложена имуществена санкция от 3000 лева за това, че "на 18.05.2022 г. на площадка находяща се в с. Здравец, общ. Търговище, ул. Петлешков № 1, дружеството ответник, в качеството си на юридическо лице е извършило административно нарушение, изразяващо се в това, че съхранява излезли от употреба моторни превозни средства (ИУМПС), компоненти и материали от тях, на площадка неотговаряща на изискванията на ЗУО и НИУМПС". Наказателното постановление било съставено въз основа на АУАН №  ЗВ-07/18.05.2022 г.

За да постанови решението си районният съд е приел, че в АУАН, и в НП не е посочено кога и къде е извършено нарушението. Не са посочени в пълнота обстоятелствата при които е извършено нарушението. Липсва посочване в пълнота на законно нарушените разпоредби. Посочен е чл. 143, ал. 1, т. 1 ЗУО, без да е посочено, което точно предложение има предвид наказващият орган. Според изложените в решението мотиви НП е издадено при неизяснена фактическа обстановка и е налице неясно описание на фактите в АУАН и в НП. По делото няма доказателства, че процесният имот е собственост или се стопанисва от жалбоподателя и че процесните МПС са излезли от употреба. След като се е установило, че се касае за автосервиз не е проверено дали тези моторни превозни средства, части и компоненти от такива са пряко свързани с авторемонтната дейност на обекта. По тези съображения районният съд е приел, че атакуваното пред него НП е незаконосъобразно.

Съгласно чл. 63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл. 218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Решението на Районен съд - Търговище е правилно, но не по всички изложени в него мотиви, защото съображенията довели до извод за незаконосъобразност на НП не може да бъдат споделени изцяло.

Неправилно въззивния съд е приел, че в НП липсва посочване на  точната дата и място на извършване на нарушението. Посочването им е задължителен реквизит както в АУАН, така на НП и има съществено значение при индивидуализация на нарушението, в същото време е и предмет на доказване. Отсъствието или неяснотата при определянето му като краен резултат е ограничаване на правото на защита на санкционираното лице. Не може елементи от обективния фактически състав на нарушението, каквито са датата и мястото на извършването му, да се извличат от данните по преписката. В оспореното НП и АУАН изрично е посочена датата 18.05.2022 г., като дата на извършване на нарушението. Като място на извършването му е посочен адреса в с. Здравец, общ. Търговище, ул. … № .., където са се намирали трите МПС, както и частите и компонентите от разкомплектовани МПС. Волята на законодателя е пределно ясна - датата на извършване на административното нарушение следва да е установена безспорно и посочена точно в АУАН и в НП, което в случая е сторено от административнонаказващия орган, поради което изводите на РС за липса на посочването им са неправилни.

Настоящият съдебен състав приема на основание чл. 221, ал. 2 от АПК мотивите, изложени от районния съд относно наличието на неизяснена фактическа обстановка при издаване на НП и неяснота в описанието на нарушението.

Съгласно чл. 52, ал. 4 ЗАНН преди да се произнесе по преписката, наказващият орган проверява акта с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост и преценява възраженията и събраните доказателства, а когато е необходимо, извършва и разследване на спорните обстоятелства. Разследването може да бъде възложено и на други длъжностни лица от същото ведомство. В настоящия случай в констативния протокол от проверката е посочено, че в имота се извършва автосервизна дейност, като н АУАН и в НП този факт не е налице, като са посочени само фактите относно откритите ИУМПС и компоненти. Към установената с АУАН липса на разрешение по чл. 35 ЗУО е добавено, че дружеството е извършвало дейности по събиране, съхраняване и разкомплектоване на ИУМПС без наличие на разрешителен документ. Не става ясно въз основа на какви факти и обстоятелства актосъставителят и АНО са достигнали до извода, че в случая не се касае за автосервиз, където се ремонтират МПС, а за площадка за събиране, съхраняване и разкомплектоване на ИУМПС. Не става ясно по какви съображения АНО е приел, че дейността на ответното дружество на посоченото място се изразява именно в събиране, съхраняване и разкомплектоване на ИУМПС.

Съгласно § 1, т. 1 от Наредбата за излезли от употреба МПС, „Излязло от употреба моторно превозно средство“ е отпадък по смисъла на § 1, т. 17 от ДР ЗУО, т. е. предмет, от който притежателят се освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи. В тази връзка настоящият касационен състав споделя изцяло изводите на районния съд, че от страна на АНО не е извършено цялостно и всестранно разследване относно това дали в случая се касае за отпадък по смисъла на §1, т. 17 от ДР ЗУО, или се касае за МПС със снета регистрация, но които подлежат на ремонт, възстановяване и привеждане отново в движение, съответно на компоненти, които да са предназначени за повторна употреба, съгласно §1, т. 23 от ДР ЗУО. Неизяснена е и собствеността на намиращите се на място ИУМПС Това означава, че от страна на АНО не е обследвано и отразено в НП кой е притежателят на намиращите се в имота ИУМПС и компоненти, дали по отношение на същите е  налице процес по освобождаване, съответно кой и дали възнамерява да се освободи, или дали същият е длъжен да се освободи от тях.

При формулировката на административното нарушение е допусната непълнота и неяснота в описанието, която води до накърняване правото на защита на привлеченото към отговорност лице. В НП по никакъв начин не е посочено кое конкретно проявление на понятието „съхраняване“ на отпадъци наказващият орган приема за извършено административно нарушение в случая. По делото не е установено от кога, от кого и с каква цел се държат намерените МПС, компоненти и части от МПС, за да се прецени дали е налице хипотезата на съхраняване като дейност по оползотворяване на отпадъци. Тези обстоятелства са спорни, видно от становището на жалбоподателя пред районния съд, като в тежест на административнонаказващия орган е да ги установи. Не е установено по безспорен начин, че имотът, в който е извършена проверката е собственост на наказаното лице. Не са представени по делото доказателства за статута на автомобилите. Не е установено също, в каква степен на разкомплектованост са съхраняваните автомобили и дали са собственост на ответника. Обвинението е изградено само на предположението, че след като са със снета регистрация и се намират в имот-стопанисван от търговеца, са в негово владение, а както се посочи – не става ясно дали имотът му принадлежи. Всъщност неизясненият въпрос дали намерените МПС отговарят на критериите за излезли от употреба е още една индиция, че процедурата по издаването на АУАН и на НП, установяващи и санкциониращи посоченото в тях деяние на ответника по касация е незаконосъобразно проведена. АУАН и НП не съответстват на установените в ЗАНН формални изисквания за яснота и пълнота при описание на нарушението, което не позволява да се провери дали правилно е дадена правната квалификация на извършеното нарушение и дали законосъобразно е извършена на дейността по индивидуализация на наложеното наказание.

Заради установеното различие между санкционираните факти по АУАН и НП се налага извода, че като е отменил оспореното НП на директора на РИОСВ - Шумен, районният съд е постановил правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, вр. чл. 63в ЗАНН, Административен съд - Търговище,

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ в сила решение № 60/07.04.2023 г., постановено по НАХД № 843 по описа за 2022г. на Районен съд - Търговище.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.