Решение по дело №269/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 юни 2018 г.
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20187140700269
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

313/11.06.2018 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на осми юни през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                                          Председател: Огнян Евгениев

                                                                                            Членове: Соня Камарашка

                                                                                                            Бисерка Бойчева

 

при секретаря А*** Л*** и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 269 по описа на съда за 2018г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

 

Предмет на касационното административно – наказателно производство е Решение №63 от 30.04.2018 г. по АНД № 117 по описа за 2018г. на Районен съд – Лом, с което е потвърдено наказателно постановление № 18-0294-000145 от 16.02.2018год. на Началник Сектор към ОД МВР гр.Монтана РУ Лом. С наказателното постановление на А.В.И. ***, е наложено административно наказание глоба в размер на 200.00 лева /двеста/ и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца /шест месеца/, на основание чл.175, ал.3, пр. първо от ЗДвП, за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП..

Касационният жалбоподател А.В.И. ***, редовно призован, се явява лично, представлява се от адвокат К. Г. ***, като в жалбата и по съществото на делото навежда доводи за допуснато нарушение на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Моли да бъде отменено решението и наказателното постановление.

Ответника по касационната жалба Началник Сектор към ОД МВР гр.Монтана РУ Лом, редовно призован не се явява, представлява се от главен юрисконсулт К*** Д*** , която оспорва жалбата и моли съда да остави в сила обжалваното съдебно решение, като навежда доводи за установеност на административното нарушение и законосъобразно ангажиране на административнонаказателната отговорност.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, изразява становище за основателност на жалбата и предлага да се отмени обжалваното решение, поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК във вр. чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН е НЕОСНОВАТЕЛНА.

След обсъждане на жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, прие следното: касационните основание, които са заявени и поддържани пред настоящата инстанция са за неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила – чл.63,ал.1 от ЗАНН във вр. чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК.

За да постанови обжалваното решение, с което е потвърдил наказателното постановление, с което е наложено административно наказание, съставът на Районен съд Лом е приел, че в производството е доказано извършено от административнонаказаното лице нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, като от фактическа страна е установил, че на 12.01.2018г. около 15,00часа в гр.В*** , на ул.Б*** в посока центъра на града, А.В.И. е управлявал лек автомобил марка „Ф*** П*** “с рег. № ***, собственост на А*** Г*** Б*** от гр.Монтана, което не е регистрирано по надлежния ред.

От правна страна съдът е приел, че при провеждането на административно наказателната процедура не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила в резултат, на които да е опорочено производството по установяване на нарушението и налагане на наказанието. Ръководейки се от принципа за разкриване на обективната истина въззивния съд е събрал относимите по делото писмени доказателства, които е анализирал поотделно и в своята съвкупност. Дал е вяра на събраните по съответния процесуален ред гласни доказателства по отношение на разпитаните свидетели, чийто показания е кредитирал като последователни и непротиворечиво и е постановил един правилен и законосъобразен съдебен акт.

В съответствие със събраните писмени и гласни доказателствени средства, са фактическите и правни изводи на въззивният съд, че административнонаказаното лице е осъществило от обективна и субективна страна състава на административно нарушение, съгласно разпоредбите на ЗДвП. Настоящият състав не споделя доводите изложени от административнонаказаното лице, тъй като съгласно разпоредбите на Наредба І-45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, подробно са указани редът на регистрация на МПС, а също така и видът регистрация според срока по чл.22 от Наредбата  - постоянна и временна, като е отменена към датата на констатиране на нарушението наличието на транзитна такава, като законодателят изрично е указал в какви случаи каква регистрация се следва. Очевидно в конкретния случай,  става дума за български временен номер 051М300, като същият е изтекъл на 11.01.2018г., а нарушението е установено на 12.01.2018 г. в гр.В*** . Изложените, но недоказани твърдения и доводи, че жалбоподателят е управлявал МПС с този временен рег. номер и табелите са били поставени на определеното място, не могат да бъдат приети за доказани, т.к. срокът на същите е изтекъл на 11.01.2018 г., по което всъщност и не се спори.  При тези доказателства, правилно е посочено, че същият  е нарушил разпоредбата на чл.140, ал.1 ЗДвП, за което  му е наложено наказание на основание чл.175, ал.3, пр. първо от ЗДвП, т.к. законодателят изрично е разписал наличието на регистрация по надлежния ред, което в настоящия случай безспорно не е сторено от административнонаказаното лице. Настоящият състав не споделя твърдяното, че не е извършено нарушение по чл.140 от ЗДвП от административнонаказаното лице. Всеки водач на МПС е длъжен да е запознат и да спазва разпоредбите на ЗДвП и подзаконовите актове по прилагането му, които уреждат режима на обществените отношения свързани с движението по пътищата в това число и правилата, на които следва да отговарят водачите на МПС. Безспорно в случая е налице виновно поведение на административнонаказаното лице, което по разбиране на настоящия съдебен състав е извършило административно нарушение, тъй като. Поставените временни рег. табели са с изтекъл срок.

На следващо място правилно е установено, че е нарушена и Наредба І-45/24.03.2000г., тъй като съгласно същата изрично и подробно е установено каква е регистрационната табела и всяка друга табела, не може да бъде приета като налична „регистрация по надлежния ред”, съгласно разпоредбата на чл.175, ал.3 ЗДвП, и се наказва с глоба и лишаване от право да управлява МПС водач, които управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред. Тъй като съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Съгласно разпоредбата на чл.140, ал.2 от ЗДвП условията и редът за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на отбраната, като в изпълнение на тази законова разпоредба е издадена Наредба № I-45/24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. За да отговаря на условията на чл.140, ал.1 от ЗДвП съответното превозно средство следва да е регистрирано и да е с табели с регистрационни номера по реда на цитираната Наредба. След като касаторът се е движил на територията на Република България с временна регистрация с изтекъл срок, то за административно наказващия орган, а и за съдебните състави, е налице задължение да съобразят, че е налице нарушение на приложимата материалноправна норма от националното законодателство.

Настоящият съдебен състав счита, че законосъобразно административнонаказващия орган е наложил предвидените в приложимия материален закон административни наказания, които са в рамките и границите предвидени в санкционната норма, при точно отчитане на степента на обществена опасност на нарушението и личността на нарушителя. Следва да се посочи, че случая не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като защитимия интерес е свързан с живота и здравето на участниците в движението, тоест случая не може да се приеме, че е маловажен.

Настоящият касационен състав не споделя доводите на касатора, че погрешното изписване на номера на АУАН в НП, води до съществено нарушение на административно производствените правила, водещо до отмяна на издаденото НП, тъй като по безспорен начин от събраните по делото доказателства по отделно и в тяхната съвкупност е установено извършването на нарушението по време и място, самоличността на нарушителя и неговата вина, тоест налице са условията на чл.53 ал.2 ЗАНН за налагане на административно наказание.

При постановяване на обжалваното решение не са допуснати нарушения на материалния закон в случая ЗДвП или съществено нарушение на процесуалните правила – релевираните с жалбата касационни основания. АУАН и НП са издадени от компетентни органи. Като е потвърдил процесното НП, първоинстанционният съд се е произнесъл с един мотивиран и законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

В обобщение на изложеното касационата инстанция не констатира наличието на поддържаните от касатора основания за отмяна на проверяваното решение на Районен съд – Лом, други такива не бяха установени и при служебно дължимата проверка по чл.218, ал.2 от АПК, поради което решението следва да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №63 от 30.04.2018 г. по АНД № 117 по описа за 2018г. на Районен съд – Лом, с което е потвърдено наказателно постановление № 18-0294 -000145 от 16.02.2018год. на Началник Сектор към ОД МВР гр.Монтана РУ Лом.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: