Решение по дело №10210/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 ноември 2022 г.
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20227060710210
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№194


гр. В. Търново,
25.11.2022г.


В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд – Велико Търново, в съдебно заседание на единадесети ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ГЕОРГИ  ЧЕМШИРОВ

ЧЛЕНОВЕ:

 ДИАНКА  ДАБКОВА

 РОСЕН БУЮКЛИЕВ

 

 

при секретар

М.Н.

и с участието

на прокурора

СВЕТЛАНА ИВАНОВА

изслуша докладваното

от съдия

ЧЕМШИРОВ

по касационно наказателно-административен характер дело №10210 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2022г.

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, подадена от ***Й.Б., в качеството й на пълномощник на „Кауфланд България ЕООД енд Ко“ КД – гр. София, срещу Решение №319/18.07.2022г. по АНД №478/2022г. по описа на Великотърновския районен съд, с което решение е потвърдено Наказателно постановление №РД-05-1/09.03.2022г.  на директора на РЗИ – В. Търново, с което на касатора за нарушение на чл. 44 от Закона за здравето и на основание чл. 212, ал. 3 вр. ал. 1 от Закона за здравето е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв. Релевират се оплаквания за неправилност на съдебното решение поради нарушение на закона и съществени процесуални нарушения – касационни основания по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, приложими в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63в от ЗАНН. Претендира се отмяна на решението на районния съд и постановяване на друго по същество от касационната инстанция, с което да бъде отменено обжалваното наказателно постановление, както и присъждане на разноски за две инстанции.

Ответникът по жалбата – директор на РЗИ – В. Търново, в подаден писмен отговор оспорва жалбата като неоснователна и моли обжалваното решение на районния съд да бъде оставено в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура – В. Търново заема становище са неоснователност на подадената жалба и за правилност на обжалваното съдебно решение.

 

Административният съд – В. Търново, като прецени допустимостта на жалбата и наведените в нея касационни основания, съгласно чл. 218 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, приложими в производството по силата на чл. 63в от ЗАНН и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

 

С Решение №319/18.07.2022г. по АНД №478/2022г. състав на Великотърновския районен съд е потвърдил Наказателно постановление №РД-05-1/09.03.2022г.  на директора на РЗИ – В. Търново, с което на „Кауфланд България ЕООД енд Ко“ КД – гр. София за нарушение на чл.44 от Закона за здравето, на основание чл. 212, ал. 3, вр. ал. 1 от Закона за здравето е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв.

 За да постанови този резултат съдът е приел от фактическа страна, че на 17.12.2021г., от инспектори на РЗИ – Велико Търново е извършена проверка в хипермаркет Кауфланд, находящ се в гр. Велико Търново, ул. „Краков“ №2Б, стопанисван от „КАУФЛАНД БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО“ КД, ЕИК ... по повод предписание с изх. №ЗП-01-154/29.10.2021г. на РЗИ Велико Търново до „КАУФЛАНД БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО“ КД. При проверката било установено, че в търговската зала на обекта, представляващ закрито обществено място, между стелажи, включително и на касова зона е имало около 20 клиенти с неправилно поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба - непокриваща изцяло устата и носа. С оглед на това е прието, че „КАУФЛАНД БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО“ КД не изпълнява предписание с изх. №ЗП-01-154/29.10.2021г. на РЗИ Велико Търново, в частта му  за осъществяване на контрол относно носенето на защитни маски за лице от хората, намиращи се в обекта, което задължение е регламентирано в заповеди на министъра на здравеопазването  - в Раздел I, т. 5, б. „в“ от Заповед №РД-01-743/31.08.2021г. и в Раздел I, т. 5, б. „в“ от  Заповед № РД-01-968/26.11.2021 г. на министъра на здравеопазването. Резултатите от проверката са обективирани в Протокол от извършена инспекция на обект с обществено предназначение/стока/дейност със значение за здравето. При така установеното от участвал в проверката гл. инспектор в РЗИ – Велико Търново, на „КАУФЛАНД БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО“ КД е съставен АУАН № 67/ 31.12.2021г., за нарушаване разпоредбите на чл. 44 от Закона за здравето. Въз основа на същия, от директора на РЗИ – Велико Търново е издадено Наказателно постановление № РД-05-1/09.03.2022г., с което за извършено нарушение по чл. 44 от Закона за здравето и на основание чл. 212, ал. 3, вр. ал. 1 от Закона за здравето е наложена посочената по-горе имуществена санкция.

Въз основа на така изложената фактическа обстановка районният съд е приел, че при издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на процесуалните правила. Прието е, че от събраните доказателства е безспорно установено извършването на нарушението от страна на касатора, като наложеното наказание е в предвидения в закона минимален размер. Направен е окончателен извод за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

Така постановеното съдебно решение е неправилно.

 

Съгласно нормата на чл. 19, ал. 2, т. 6 от ЗЗ при провеждането на държавния здравен контрол държавните здравни инспектори имат право да предписват провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки, като определят срокове за тяхното изпълнение. На основание чл. 44 от ЗЗ физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол, а неизпълнението на това задължение съставлява нарушение по чл. 212 от ЗЗ. В конкретния случай с предписание изх. №ЗП-01-154/29.10.2021г. на РЗИ Велико Търново, на „Кауфланд България ЕООД енд Ко“ КД (касатор понастоящем) е предписано да спазва разпоредбите на т.5, б.“а“ и б.“в“ от раздел I на Заповед №РД-01-743/31.08.2021г. на министъра на здравеопазването, за организиране на дейността в обекта по начин, който да осигурява спазването на дистанция най-малко 1,5 м. между лицата, на които се предоставят съответните услуги в помещенията и прилежащите към тях площи на открито и за контрол на входа на обекта по отношение на броя на влизащите лица и носенето на защитни маски за лице. При извършената последваща проверка е констатирано от контролните органи, че касаторът  не е изпълнил даденото му предписание, в частта му  за осъществяване на контрол относно носенето на защитни маски за лице от хората, намиращи се в обекта, което задължение е регламентирано в заповеди на министъра на здравеопазването  - в Раздел I, т. 5, б. „в“ от Заповед №РД-01-743/31.08.2021г. и в Раздел I, т. 5, б. „в“ от  Заповед № РД-01-968/26.11.2021 г. на министъра на здравеопазването. Видно от посочените заповеди на министъра на здравеопазването е, че в Раздел I, т. 5, б. „в“ от същите е предвидено следното: „Всички физически и юридически лица, които са собственици или управляват обекти с обществено предназначение, търговски или други обекти, които предоставят услуги на гражданите, освен мерките по т. 1-4, прилагат и следните противоепидемични мерки: … в) създават организация за контрол на входа на обекта по отношение броя на влизащите лица и носенето на защитни маски за лице“. В т. 1 от Приложение № 3 към т. 7 и 8 от Раздел I към същите заповеди е посочено, че „защитната маска трябва да покрива изцяло носа и устата – от основата на носа до брадичката“. Или цитираните разпоредби въвеждат в задължение на лицата, стопанисващи обекти от вида на изброените, да създадат организация за контрол на входа на съответния обект, по отношение броя на влизащите лица и правилното носене на защитни маски за лице. В конкретния случай от контролните органи на РЗИ не е описано нарушаване на това задължение нито в съставения при проверката протокол, нито в АУАН или в издаденото въз основа на него наказателното постановление. Констатациите им касаят клиенти, които са заварени в търговския обект при започването на проверката, които са били с неправилно поставени защитни маски, както и такива, които са били обслужени на касата без забележка. За никой от тях обаче не е установено дали са влезли в обекта по този начин или са махнали/поставили неправилно защитните маски, след като вече са се намирали в търговското помещение. Ето защо констатациите относно коментираните клиенти не могат да обосноват от обективна страна претендираното от АНО нарушение, а освен това въпросните клиенти не са били надлежно индивидуализирани от контролните органи, което обуславя и непълно описание на фактите. 

Същевременно  в АУАН и НП не е отбелязано по време на проверката в обекта да е влязъл клиент без маска или с неправилно поставена такава, поради липсата на контрол на входа. Всъщност липсата на такъв контрол не се установява и от изслушаните пред районния съд свидетелски показания на участвалите в проверката служители. Напротив, от същите се установява единствено наличието на клиенти в търговския обект, които са били с неправилно поставени защитни маски. С оглед на това съдът приема, че твърдяното неизпълнение на предписанието, в частта му за осъществяване на контрол относно носенето на защитни маски за лице от хората, намиращи се в обекта, не е установено от наказващия орган, който носи доказателствената тежест. Като е стигнал до друг извод, районният съд е постановил неправилно решение, което следва да се отмени и вместо него да се постанови друго за отмяна на наказателното постановление.

При този изход на делото, предвид своевременно направеното искане, на основание чл. 63д, ал. 1, вр. ал. 3 от ЗАНН в полза на касатора следва да се присъдят разноски за две инстанции, представляващи юрисконсултско възнаграждение, в общ размер на 100 лв. съобразно чл. 63д, ал. 5 от ЗАНН, вр. чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, предвид обстоятелството, че представител на касатора не се е явил в съдебно заседание.

Водим от горното и на основание чл. 63в от ЗАНН, вр. с чл. 221, ал. 2, пр. ІІ и чл. 222, ал. 1 от АПК, Административния съд – В. Търново

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Решение №319/18.07.2022г. по АНД №478/2022г. по описа на Великотърновския районен съд, с което е потвърдено Наказателно постановление №РД-05-1/09.03.2022г.  на директора на РЗИ – В. Търново и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №РД-05-1/09.03.2022г.  на директора на РЗИ – В. Търново, с което на „Кауфланд България ЕООД енд Ко“ КД с ЕИК ... за нарушение на чл.44 от Закона за здравето, на основание чл.212, ал.3 вр. ал.1 от Закона за здравето е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв.

ОСЪЖДА РЗИ – В. Търново да заплати на „Кауфланд България ЕООД енд Ко“ КД с ЕИК ..., гр. София разноски по делото в размер на 100/сто/ лв.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

 

 

 

                                                                                         2.