Решение по дело №29/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 97
Дата: 13 май 2021 г. (в сила от 5 юни 2021 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20217280700029
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 97/13.5.2021 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на двадесет и осми април две хиляди и двадесет и първа година в състав:

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст. Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 29 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано на основание чл.112, ал.1, т.4 ЗЗ по жалба на Ц.М. ***, чрез адв.Г. *** против Експертно решение № 0020 от  заседание № 002/05.01.2021 г. на Национална експертна лекарска комисия (НЕЛК), Специализиран състав на НЕЛК по Вътр., Белодробни и ССЗ, с което е потвърдено по всички поводи Експертно решение № 2841/17.09.2020 г. на ТЕЛК общи заболявания към МБАЛ ”Св.Пантелеймон”-Ямбол.

Твърди се, че обжалваното решение е незаконосъобразно, т.к е постановено в противоречие с доказателствата по преписката и при неизяснена фактическа обстановка за наличие на основанията, визирани в материалния закон; липсва обсъждане на всички заболявалия на лицето, които са съществували към момента на постановяване на експертното решение и в тази връзка крайният извод на ТЕЛК е необоснован; не става ясно как е определен процента на ТНР и какъв е процента на ТНР съобразно другите заболявания. Претендира се да бъде отменено атакуваното решение и да се върне преписката за ново произнасяне, като се присъдят направените по делото разноски.

В съдебно заседание за оспорващия се явява процесуалния му представител, който подържа жалбата на посочените основания с искане за уважаването й.

Ответната страна редовно и своевременно призована не изпраща представител в съдебно заседание, като с писмено становище оспорва жалбата с искане за отхвърлянето й и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна ТП на НОИ-гр.Ямбол, чрез процесуалния си представител ст.юрисконсулт А.С. оспорва жалбата като неоснователна и недоказана по съображения посочени в писмено становище с искане да бъде оставено в сила ЕР на НЕЛК и се присъди юрисконсултско възнаграждение.

Останалите заинтересовани страни редовно и своевременно призовани не изпращат представител в съдебно заседание, не вземат становище по жалбата и не правят доказателствени искания.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

С Експертно решение № 2841/17.09.2020 г. на ТЕЛК общи заболявания към МБАЛ ”Св.Пантелеймон”-Ямбол при преосвидетелстване и по документи е определил на жалбоподателя 40 % трайно намалена работоспособност за срок от две години с водеща диагноза „Неинсулиновозависим захарен диабет”.

С Жалба вх.№ 290/20.10.2020 г. до НЕЛК Ц.М.М. е оспорил експертното решение на ТЕЛК с искане за неговата отмяна и издаване на ново решение.

С Експертно решение № 0020 от  заседание № 002/05.01.2021 г. на Национална експертна лекарска комисия (НЕЛК), Специализиран състав на НЕЛК по Вътр., Белодробни и ССЗ по документи е потвърдено по всички поводи Експертно решение № 2841/17.09.2020 г. на ТЕЛК общи заболявания към МБАЛ ”Св.Пантелеймон”-Ямбол.

С Експертно решение № 0602 от  заседание № 039/15.03.2021 г. на НЕЛК, Специализиран състав на НЕЛК по Вътр., Белодробни и ССЗ е отстранил допусната техническа грешка във връзка със сърдечно-съдовото заболяване в Експертно решение № 0020 от  заседание № 002/05.01.2021 г. на НЕЛК.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК във връзка с чл.112, ал.1, т.4 от ЗЗ.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Експертно решение № 0020 от  заседание № 002/05.01.2021 г. на Национална експертна лекарска комисия (НЕЛК), Специализиран състав на НЕЛК по Вътр., Белодробни и ССЗ, с което по документи е потвърдено по всички поводи Експертно решение № 2841/17.09.2020 г. на ТЕЛК общи заболявания към МБАЛ ”Св.Пантелеймон”-Ямбол.

В съответствие с чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Оспореното решение на НЕЛК е постановено от компетентен колективен административен орган в кръга на неговите правомощия по чл.103, ал.4 от  Закона за здравето (ЗЗ) и при изпълнение на изискванията за писмена форма и реквизити. В административното производство не са допуснати нарушения на процедурата, които да опорочават издаденото решение, както и не са налице противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона.

С оглед на особения характер на регулираните обществени отношения и тяхната значимост, свързана със здравето на гражданите, законодателят е предвидил строго регламентирана процедура, намерила подробна уредба в Наредбата за медицинската експертиза (НМЕ) и Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи (ПУОРОМЕРКМЕ). В тези два подзаконови нормативни акта е посочена точно процедурата по установяването на ТНР, като и двата органа /ТЕЛК и НЕЛК/, действат в условията на обвързана компетентност. При наличието на определени законови предпоставки, органът има конкретно поведение, посочено в правилника и наредбата.

По силата на чл.49, ал.1 от ПУОРОМЕРКМЕ Националната експертна лекарска комисия се произнася с мотивирано експертно решение, постановено от специализиран състав, определен съобразно водещата диагноза.

Нормите на чл.18, ал.3 и ал.4 ПУОРОМЕРКМЕ предвиждат, че всеки специализиран състав включва не по-малко от трима лекари, от които един е председател на състава, като в специализираните състави на НЕЛК работят лекари с призната специалност по съответния профил и с не по-малко от 5 години трудов стаж по медицина.

В настоящия случай решението е постановено от НЕЛК – Специализиран състав на НЕЛК по Вътр., Белодробни и ССЗ, определен съобразно водещата диагноза, което обуславя неговата компетентност.

От своя страна съобразно чл.101, ал.7 ЗЗ принципите и критериите на медицинската експертиза, редът за установяване на временна неработоспособност, видът и степента на увреждане, степента на трайно намалена работоспособност, потвърждаване на професионална болест, както и условията и редът за извършване на медицинска експертиза по чл.103, ал.3 от ЗЗ се определят с наредба на Министерския съвет.

Съгласно чл.62 от въпросната Наредбата за медицинската експертиза видът и степента на увреждането/степента на трайно намалената работоспособност се определят въз основа на представената медицинска документация, обективизираща степента на увреждане и функционален дефицит на заболелия орган и/или система, и при необходимост – въз основа на подробна клинико-експертна анамнеза, задълбочен клиничен преглед и насочени лабораторни и функционални изследвания.

От своя страна чл.50, ал.1 от ПУОРОМЕРКМЕ сочи, че Националната експертна лекарска комисия се произнася въз основа на медицинската и друга документация. 

Предвид посочената регламентация, която от една страна урежда, че само при необходимост видът и степента на увреждането/степента на трайно намалената работоспособност се определят въз основа на подробна клинико-експертна анамнеза, задълбочен клиничен преглед и насочени лабораторни и функционални изследвания, а от друга че НЕЛК се произнася въз основа на медицинската и друга документация, то при постановяване на оспореното решение не е съществувало задължение за специализирания състав да прави задълбочен клиничен преглед на лицето,  да извършва подробна клинико-експертна анамнеза или да назначава лабораторни и функционални изследвания.

Ето защо колективния орган е извършил вменените му с посочените норми задължения преди постановяване на решението, за да получи информация за видът и степента на увреждането/степента на трайно намалената работоспособност, което се констатира от приложената към делото административна преписка с медицинска документация.

Посоченото мотивира извода за процесуалноправната законосъобразност на оспорения административен акт.

Атакуваното решение не противоречи и на материалноправния закон, защото при постановяването му са съобразени всички относими норми на Наредбата за медицинска експертиза предвид обективните находки и документирани такива относно здравословното състояние на пациента и степента на увреждане на здравето му.

В тази връзка от съществено значение за правилността на експертното решение е законосъобразното приложение на разпоредбите на Приложение № 1 към чл.63, ал.1 от НМЕ „Отправни точки за оценка на трайно намалената работоспособност и на вида и степента на увреждане в проценти“ в съответствие, с което се извършва преценка на установеното увреждане, стадият на неговото развитие и обусловеният функционален дефицит.

В процесното решение поправено по отношение на допуснатата в него очевидна фактическа грешка е посочено, че "В МЕД данни за няколкогодишна давност на АХ с описани анамнестично макс. стойности до 180/100, измервани обичайни стойности 130-140/80 на терапия с АСЕ инхибитор. От 2013 год. измервани МКП и ЗСЛК по 11,8мм. ЕКГ син. ритъм, индиферентна ел позиция, без реполаризационни промени, ЕхоКГ /18.11.2019год/-упомената асиметрична хипертрофия, измерени МКП 12мм, ЗСЛК 11,8мм, което съответства на лекостепенна симетрична ЛК хипертрофия, ФИ-67%, ЛП-35мм, нарушена релаксация. Данни за затлъстяване ИТМ-49, захарен диабет НИЗТ и дислипидемия с измервани стойности на общ холестерол до 6,05, ЛДЛ до 3,24, триглицериди до 4,0ммол/л. Не са описвани прояви на СН.Касае се за няколкогодишна давност на АХ II стадий, умерена по степен с добър медикаментозен контрол с оформяне на Хипертонично сърце при рискови фактори Захарен диабет, Затлъстяване и дислипидемия по чlV pVI т.2.1 обуславя 20% ТНР.Диагноза: АХ II стадий, умерена степен, сърдечна форма, Хипертонично сърце CH0 МКБ І11.9”.

При това най-големия определен процент трайно намалената работоспособност е 40 %, така както е посочено в мотивите на оспореното решение, а именно „В медико експертното досие на лицето са приложени медицински документи за диагностициран през 2018 г. захарен диабет тип 2, при фамилна обремененост и наднормено тегло. Назначена е перорална терапия. Консултация от ендокринолог, отразена в амб.л.№ 5227/15.11.2019 г. кръвна захар , измерена с глюкомер (неясно дали на гладно или постпандиална) - 11 ммолгликиран хемоглобин 18.11.2019 г.-8.70%. Дг. Захарен диабет тип 2, неинсулинозависим, на перорално лечение, с клинични и ЕМГ данни за диабетна полиневропатия и макроангиопатия на долните крайници, без документирани усложнения на останалите прицелни органи, следват 40% т.н.р. по т. 1.2.2, р.1, част 9 (МКБ 11.7)“.

По силата на т.ІІІ (нова, бр.79 от 2020 г., в сила от 8.09.2020 г.) от Методика за прилагане на отправните точки за оценка на трайно намалената работоспособност (вида и степента на увреждане) в проценти / Приложение № 2 към чл.63, ал.3 НМЕ/ когато са налице няколко увреждания, независимо дали са за заболявания от общ характер, или за заболявания с причинна връзка, за всяко от които в отправните точки за оценка на трайно намалената работоспособност/вид и степен на увреждане е посочен отделен процент, оценката на трайно намалената работоспособност/вид и степен на увреждане се определя, като се взема най-високият процент по съответната отправна точка на най-тежкото увреждане, а останалите проценти за съпътстващите увреждания не се вземат предвид при оценката, но се изписват в мотивната част на експертното решение.

В съответствие с това  с атакуваното решение НЕЛК е определила оценката на трайно намалената работоспособност/вид и степен на увреждане в размер на 40 %, като е взела най-високият процент по съответната отправна точка на най-тежкото увреждане.

Поради това е неоснователен довода в жалбата, че не става ясно как е определен процента на ТНР и какъв е процента на ТНР съобразно другите заболявания.

В тази връзка не може да се сподели виждането на оспорващия за неправилно прилагане на посочената точка от Методиката, т.к. действително е била отменена с Решение № 1632 на ВАС на РБ - ДВ, бр.63 от 2020 г., в сила от 17.07.2020 г., но впоследствие е приета нова, бр.79 от 2020 г., в сила от 8.09.2020 г., която законосъобразно е била приложена като относима от административния орган, т.к. е действала към момента на постановяване на решението му.

В случая липсва и твърдяното нарушение на чл.67 НМЕ, според който когато процентът на трайно намалената работоспособност/вида и степента на увреждане се завишава при непроменено здравословно състояние, се прави подробна мотивировка със: 1. неправилна оценка при предишното освидетелстване; 2. допусната фактическа грешка или 3. други причини, т.к. не е реализирана хипотезата да се завишава процентът на трайно намалената работоспособност/вида и степента на увреждане при непроменено здравословно състояние, а напротив този процент е намален в сравнение с предходното експертно решение.

В тази връзка въпреки дадените възможности и уважени искания страната не прояви дължимата процесуална активност, за да бъдат събрани доказателства, които да установят твърденията й или да опровергаят констатациите и изводите в атакуваното експертно решение на НЕЛК.

Предвид посоченото решението на НЕЛК, като издадено от компетентен орган и при спазване на установената форма, административнопроизводствените правила и материалния закон, и съобразено с целта на закона, се явява законосъобразно, поради което жалбата като неоснователна трябва да се отхвърли.

При този изход на делото и в съответствие с направените искания  жалбоподателя следва на основание чл.143, ал.3 и ал.4 АПК да заплати на ответната и заинтересованата страна ТП на НОИ-Ямбол направените от тях разноски под формата на юрисконсултско възнаграждение в размер по 100 лева.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Ц.М. ***, съдебен адрес ***, *, чрез адв.Г. *** против Експертно решение № 0020 от  заседание № 002/05.01.2021 г. на Национална експертна лекарска комисия (НЕЛК), Специализиран състав на НЕЛК по Вътр., Белодробни и ССЗ, с което е потвърдено по всички поводи Експертно решение № 2841/17.09.2020 г. на ТЕЛК общи заболявания към МБАЛ ”Св.Пантелеймон”-Ямбол.

ОСЪЖДА на основание чл.143, ал.3 АПК Ц.М. ***, съдебен адрес ***, *, чрез адв.Г. *** да заплати на Национална експертна лекарска комисия–гр.София, бул.”Акад. Иван Евстатиев Гешов” № 15направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение  в размер на 100 (сто) лева.

ОСЪЖДА на основание чл.143, ал.4 АПК Ц.М. ***, съдебен адрес ***, *, чрез адв.Г. *** да заплати на ТП на НОИ–гр.Ямбол, ул.”Г.С.Раковски” №9 направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение  в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                          СЪДИЯ : /п/ не се чете