Решение по дело №55/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 385
Дата: 21 март 2022 г.
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20227040700055
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 януари 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 385                                      от 21.03.2022 г.                              град Бургас

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

                                                                      

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на десети март две хиляди двадесет и втора година в публично заседание в следния състав:

 

                                                                                  Председател: Лилия Александрова

                                                                               Членове: 1. Диана Ганева

                                                                                                2. Галя Русева

 

при секретаря Г. Д. и прокурор Дарин Христов като разгледа докладваното от съдия Ганева касационно наказателно административен характер дело номер 55 по описа за 2022 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. АПК.

Образувано е по касационна жалба от ОДМВР Бургас, против решение №40/12.11.2021 г., постановено по АНД №241/2021 г. по описа на Районен съд –Карнобат, с което е отменен електронен фиш за налагане на глоба, серия К, № 4632937 на ОД на МВР – Бургас, с който на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), за нарушение на чл.21, ал.2 от с.з., във вр. с чл.21, ал.1, на Ю.Я.М. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв.

            С касационната жалба се излагат възражения, че оспореното съдебно решение е неправилно, незаконосъобразно и необосновано. Изложени са доводи, че  е налице хипотезата на чл. 189, ал.4 ЗДвП, даваща възможност на органа да наложи наказание за нарушението с ел.фиш. Изложени са аргументи, че цитираното от РС-Карнобат Тълкувателно решение №1/26.02.2014г. по т.д. № 1/2013г. е изгубило значение, тъй като същото е прието при старата редакция на чл.189, ал.4 от ЗДвП, преди приложимата такава за процесното нарушение (ДВ бр.54/2017г.) Иска се отмяна на решението и потвърждаване  на електронния фиш.

            В съдебно заседание касаторът – ОДМВР Бургас, редовно уведомен,  не се явява и не се представлява

Ответникът  по касация Ю.Я.М., редовно уведомен, не изпраща представител в съдебно заседание  и не изразява становище по касационната жалба.

Прокурорът от Окръжна прокуратура - Бургас дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Бургас, ХV-ти състав, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за основателна.

         С обжалваното решение Районен съд – Карнобат е отменил електронен фиш (ЕФ) серия К, № 4632937 на ОД на МВР – Бургас, с който на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.2 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с чл.21, ал.1  от с.з., на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв.

Видно от описана в електронния фиш фактическата обстановка, на 23.03.2021 г., в 14.14 часа, на главен път І-6 на километър 454 в посока от гр.Карнобат към гр.Айтос, при въведена максимално допустима скорост за движение  за извън населено място до 60 км/ч с пътен знак В26 и отчетен толеранс от 3% на измерената скорост, е управлявал със скорост от 79 км./ч. Нарушението е установено с автоматизирано техническо средство TFR1 - М 599, с което е заснет лек автомобил „Фолксваген Венти“, с рег.№ А0980 КР, с регистриран собственик Ю.Я.М..

За да постанови решението си съдът е приел, че електронния фиш съдържа предвидените в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити и е издаден по утвърдения от министъра на вътрешните работи образец. Отчел е обстоятелството, че от представените доказателства Протокол № 4-5-10 за проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR1-M с № 599, е видно, че същата е преминала проверка на 26. 03. 2020 г. и съответства на одобрения тип и е годна до 26.03.2021 година. Приложен е и протокол за извършено обучение от 16.12.2019 г. за работа с горепосочената система, като в него са посочени обучените лица да работят с нея и това са Тотю Дачев и Тодор Тодоров, служители на РУ Карнобат. При използването на автоматизираното техническо средство е бил съставен протокол, като е посочена датата на използване на същата мобилна система за контрол, мястото на използването й, посоката, номера на служебния автомобил, на който е монтирана. Районният съд е изложил мотиви, че съгласно тълкувателно решение № 1 / 2014 г. по описа на Върховен административен съд в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяването и заснемането на нарушението, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган. Изложил е мотиви, че по този начин не е допустимо да се налага наказание с електронен фиш, както е в настоящия случай, за каквито и да е било административни  нарушения по ЗДвП, а е приложим общият ред за съставяне на акт за установяване на административно нарушение и издаване на наказателно постановление

Така постановеното съдебно решение е валидно, допустимо,  но неправилно.

Изложените в касационната жалба възражения за отмяна на съдебното решение са основателни.

Съгласно разпоредбата на § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП, "електронен фиш" е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи.

Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП в приложимата му към релевантния момент редакция /ДВ бр.101/2016 г., в сила от 21.01.2017 г./, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

Основателно е възражението на касатора, че е налице хипотезата на чл. 189, ал.4 ЗДвП и че процесното нарушение следва да се санкционира именно с електронен фиш, а не с наказателно постановление. В тази връзка, цитираното от РС –Карнобат  Тълкувателно решение № 1/26.02.2014 г. по т.д. № 1/2013 г. на ОС на колегиите на ВАС е изгубило значение, тъй като същото е прието при по-старата редакция на чл.189, ал.4 ЗДвП /ДВ бр.10/2011 г./,, преди приложимата такава за процесното нарушение /ДВ бр.101/2016 г./, като тълкувателното решение е тълкувало именно волята на законодателя преди изменението на ЗДвП с ДВ бр.101/2016 г., след което изменение и с оглед законодателната промяна, мобилното автоматизирано техническо средство се явява годно такова за установяване на нарушение по реда на чл.189, ал.4 ЗДвП с електронен фиш.

 В случая нарушението, за което е ангажирана отговорността на М. и за което е издаден процесният ел.фиш, е свързано с превишаване на разрешената скорост извън населено място, която е до 60 км/ч и която е установена с пътен знак В-26, с който е се забранява движение със скорост, по-висока от означената, в случая - по-висока от 60 км/ч. Установената от автоматизираното техническо средство скорост е 79 км/ч (след толеранс от три километра), т.е с 19 км/ч повече от максимално разрешената, и попада в стойностите, определени в нормата на чл.182, ал.2, т.2 от ЗДвП, съгласно която размерът на глобата за превишаване на скоростта от 11 до 20 км/ч е 50 лв.

Обстоятелствата, при които е осъществен съставът на нарушението, са описани пълно, точно и ясно. Няма спор, че собственик на МПС, с което е извършено нарушението, е именно санкционираното лице Ю.М., за който няма каквито и да е данни или твърдения, че се е възползвал от възможността, предвидена в чл.189, ал.5 от ЗДвП. Съгласно цитираната разпоредба, електронният фиш се връчва на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им, като в 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение, а първоначално издаденият електронен фиш се анулира. Това не е сторено в случая, тъй като в установения 14-дневен срок от връчването на ел.фиш М.  не е подал декларация по чл.189, ал.5 ЗДвП с данните на лицето, управлявало автомобила на посочената дата и в посочения час.

От доказателствата по делото се установява, че в случая процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП за техническо средство и че в съответствие със законовите разпоредби е издаден процесният електронен фиш. Изправността на АТСС се установява от представения Протокол за проверка № 4-5-20/26.03.2020 г., от който е видно, че мобилната система, чрез която е извършено заснемането, съответства на одобрения тип. Изпълнено е и изискването установяването на нарушението и неговото заснемане да е автоматично, без човешка намеса. На съда е служебно известно, че  валидността на резултатите от проверката, документирана с протокола, е 1 г. и е определена със Заповед № А-616/11.09.2018 г. на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, издадена на осн.чл.43, ал.4 от Закона за измерванията  и обн. в ДВ бр.82/05.10.2018 г.

Освен това по делото е приложен Протокол – Приложение № 1 към чл.10, ал.1 от Наредбата, за използване на АТСС от 23.06.2020 г., в който е документирано използването на АТСС на посочената дата в посочения пътен участък, с посочено ограничение на скоростта от 60 км/ч, въведено с пътен знак, от което се установява изпълнението на тези изисквания на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за ползване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

По изложените съображения обжалваното решение следва да бъде отменено, а по съществото на спора – да бъде потвърден ЕФ серия К, № 4632937 на ОД на МВР – Бургас, който е предмет на съдебния спор, разгледан от районния съд.

На основание чл.221, ал.2, във вр. с чл.218 от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд  - Бургас, петнадесети състав,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ решение №40/12.11.2021 г., постановено по АНД №241/2021 г. по описа на Районен съд –Карнобат, вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, №4632937 на ОД на МВР – Бургас,

             Решението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                      

                                                                       ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

2.