Решение по дело №98/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 юли 2023 г. (в сила от 3 юли 2023 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20237190700098
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 84

 

Гр. Разград, 03 юли 2023 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и седми юни две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                                                                            

при секретаря Ралица Вълчева и в присъствието на прокурора …….  разгледа докладваното от съдията адм. дело № 98 по описа за 2023 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на И. Н. Р. от гр.Р. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 23- 0321-000057/ 16.03.2023 г., издадена от младши оперативен дежурен към ОДМВР- Търговище, РУ Попово, с която на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП временно е отнето свидетелството му за управление на моторно превозно средство (СУМПС) до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че тази заповед е незаконосъобразна, като издадена в противоречие с материалния и процесуалния закон и при нарушения на установените в закона изисквания за форма. Иска се тя да бъде отменена, ведно с произтичащите от това законни последици.

         Ответникът по делото не се представлява в съдебно заседание и не ангажира съда със становище по спора.

Разградският административен  съд, след като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, констатира следното:

         Жалбата е допустима, като подадена в срок, от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:

Събраните по делото доказателства сочат, че на 16.03.2023 г. в с. Ломци, обл. Търговище полицейски служители спрели за проверка И. Н. Р., който управлявал лек автомобил „Пежо 508“ с рег. № ** ******. Водачът бил тестван с техническо средство  Алкотест Дрегер 7510 с фабричен № 0067, което отчело наличието на 1, 21 промила алкохол в кръвта. При тези данни е прието, че с противоправното си поведение  жалбоподателят е нарушил забраната на чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП, тъй като на посочените дата и място управлява МПС след употреба на алкохол. Констатациите са отразени в надлежно съставен и връчени АУАН серия GA №854394/16.03.2023 г. и Протокол за извършване на проверка за употреба на наркотични или упойващи вещества. Издаден е и талон за лабораторно изследване, което е изпълнено и при проверка на иззетата кръвна проба е констатирано наличието на етилов алкохол в кръвта на лицето с концентрация 1, 08 промила.

Въз основа на така установените факти с оспорената ЗППАМ на основание 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП временно е отнето СУМПС на жалбоподателя до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца. Тази заповед е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

         Съдът намира, че оспореният акт е валиден, като постановен от компетентен орган, съобразно правомощията му, произтичащи от разпоредбата на чл. 172,  ал. 1 от ЗДвП и  приложените график на дежурствата, Заповед № 8121з-1632/ 02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи и Заповед № 363з- 2315/ 31.12. 2021 г. на директора на ОДМВР – Търговище, както и от заповедите за назначаване  и преназначаване на служителя С. С. Я. – издател на оспорената ЗППАМ.  

Тя е издадена в установената от закона писмена форма и съдържа реквизитите, изискуеми по чл. 172 от ЗДвП във вр. с чл. 59, ал. 2 АПК, включително фактическите и правни основания, обосновали административния орган да приложи конкретната ПАМ.

В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми, които да съставляват самостоятелно основание за отмяна.

ЗППАМ е издадена и в съответствие с материалния закон.

Съгласно приложената разпоредба на чл. 171, т. 1, б. „б” от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага предвидената там ПАМ- временно отнемане на СУМПС на водача в случаите, когато той управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0, 5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух.

Редът, по който се установява употребата на наркотични вещества или техни аналози, се определя с Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози (Наредба №1), приета на основание чл. 174, ал. 4 от ЗДвП. В чл. 1, ал. 3 от нея е посочено, че концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози се установява чрез използване съответно на технически средства, тестове, медицински, химически или химико-токсикологични изследвания.  В чл. 3, ал. 1 от Наредба № 1 изрично е регламентирано, че при извършване на проверка на място от контролните органи концентрацията на алкохол в кръвта се установява с техническо средство, а употребата на наркотични вещества или техни аналози – с тест.

Събраните писмени доказателства  безспорно установяват, че на посочените дата и място жалбоподателят е управлявал МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0, 5 промила. С оглед на това съдът намира, че са били налице фактическите и правни основания, възприети и обосновали административния орган  за да постанови своя акт. В този случай той действа в условията на обвързана компетентност, поради което при установено нарушение е длъжен да приложи и съответната ПАМ.

Спазена е и преследваната от закона цел. ПАМ са инструмент на държавата за обезпечаване на законосъобразното осъществяване на определени правоотношения чрез налагане на държавната принуда. Те имат превантивен характер, като тяхното предназначение е да се осуети възможността на дееца да извърши други подобни нарушения и да се предотвратят неблагоприятните последици от това. Именно, с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване на обществения интерес, е наложена и процесната ПАМ, която има ограничено по време действие, само в рамките на нормативно установения срок.  В казуса срокът на действие на ПАМ е дефиниран изрично в закона и се прилага пряко по силата на правната норма. В разпоредбата на чл. 171, т. 1, б. "б" ЗДвП е посочено, че свидетелството за правоуправление се отнема до решаване на въпроса за отговорността на водача, но за не повече от 18 месеца. Тя не дава възможност на административния орган, в условията на оперативна самостоятелност, сам да определи срока на действие на тази ПАМ. 

Въз основа на така изложените съображения съдът намира, че предявената жалба като неоснователна и недоказана следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран така и  на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Разградският административен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И. Н. Р. от гр.Р. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23- 0321-000057/ 16.03.2023 г., издадена от младши оперативен дежурен към ОДМВР- Търговище, РУ Попово.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

СЪДИЯ : /п/