Решение по дело №588/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 86
Дата: 18 март 2021 г. (в сила от 16 април 2021 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20207080700588
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 86

гр.Враца, 18.03.2021г.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  трети  състав, в публично заседание на 18.02.2021г. /  осемнадесети февруари две  хиляди  двадесет и първа година/   в състав:

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

при секретаря  Даниела Ванчикова  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА   адм. дело № 588 по  описа  на  АдмС – Враца за 2020г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 145  и сл.  от  Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

            Образувано  е  по жалба на  Д.О.И., понастоящем в  *-*, против Отказ, обективиран в писмо рег.№10455/22.10.2020г. на Главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ /ГДИН/ София, да му бъде осигурен ограничен достъп до * в  мястото за изтърпяване на наказанието.

В жалбата се сочи, че постановеният отказ е незаконосъобразен, тъй като с него се ограничават правата на лишения от свобода по чл.75 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража /ЗИНЗС/, тъй като правото на лицето  на достъп до  * пространството  не е препятствано от присъдата, която изтърпява, не му е отнето или ограничено изрично със закон и не е несъвместимо с действието на присъдата и изпълнението на наказанието. Сочи се, че при усложнената епидемична обстановка провеждането на ** с близките на * и  повишаването на неговата информираност и култура чрез  използване на отдалечен достъп до публикациите на различни държавни и обществени институции, свързани и с движението по делата на лишените от свобода и  съдебна практика, е необходима мярка, която не противоречи на разпоредбите на ЗИНЗС и ППЗИНЗС. Прави се искане отказът да бъде отменен и преписката да бъде върната на административния орган с указания за предоставяне на искания достъп.

  Ответникът в писмен отговор, депозиран чрез пълномощника му * Г.Х. , оспорва жалбата, като изтъква, че в ЗИНЗС и Правилника за прилагането му  са разписани възможностите, чрез които лишените от свобода  могат да  повишават своята информираност, култура и образование и към тях не спада какъвто и да било достъп до * пространство. Прави се искане за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 По делото са събрани писмени и гласни доказателства. Приложена е  образуваната във връзка с издаването на оспорения акт административна преписка.

            Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и при служебна проверка на оспорения административен акт съобразно разпоредбата на чл.168 ал.1 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

            Не се спори, че жалбодателят е лице, което ** „**“ в **. С молба вх.№М-260/12.03.2019г.  същият е поискал от Главния директор на  ГД“ИН“ София да му разреши ограничен достъп до *, чрез който да посещава * страниците на държавни и обществени институции, от където да получава информация за съдебна практика, за  актове, свързани с правата на човека, за работата на  Европейските институции. Изтъкнал е, че получаването на такъв ограничен достъп не е в разрез с  действието на  присъдата му, не му е забранено от закон и не пречи на изпълнението на наказанието. С писмо рег.№3132/03.04.2019г. ответникът е отказал предоставяне на искания достъп, този отказ е обжалван и отменен с решение по адм.д. №341/2019г. по описа на АдмС Враца / оставено в сила с решение по адм.д. №572/2020г. на ВАС/ и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне с дадени указания да изложи мотиви за волеизявлението си.

С писмо рег.№10455/22.10.2020г. Главният директор на ГД“ИН“ София се е произнесъл повторно по искането, като го е оставил без уважение. Изтъкнал е, че  на територията на затворите в страната  се налагат ограничения върху трафика от и до*пространството, с цел осигуряване на информационна сигурност и предотвратяване на инциденти. Позовал се е на утвърдените със Заповед Л-1018/27.02.2019г. „Вътрешни правила  за мрежова и информационна сигурност в ГД“ИН“ и териториалните й служби“, като е изтъкнал, че компютърните конфигурации, които се използват за образование, обучение и квалификация на лишените от свобода, нямат инсталиран интернет достъп. Посочено е, че лишените от свобода имат право да получават и четат вестници, списания и книги и да изучават чужди езици, да имат личен абонамент, да слушат радиопредавания и да гледат телевизия, както и  че на територията на затворите   има библиотеки, които се ползват съобразно установения ред и практика на гражданските библиотеки.

От Справка, предоставена с писмо вх.№2890/31.12.2020г., на **, е видно, че на територията на същия има библиотека, в която има 13 броя издания с правна тематика, като се сочи, че администрацията на * ежегодно обновява и допълва наличния книжен фонд с актуална литература.

           При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна,чиито законни права и интереси са засегнати от  постановения отказ, обективиран в цитираното по-горе писмо. Същото  представлява  индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал.1 от АПК, издаден  в изискуемата се писмена форма, от административен орган в кръга на неговата компетентност, което го прави валиден  административен акт. Спазен е и срокът за оспорване на  същото / лицето е уведомено на 28.10.2020г., а жалбата е депозирана на 12.11.2020г. с вх.№2504 от същата дата/.  По тези съображения жалбата се явява процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна.

          Правилата за ползване и достъп до  информационните мрежи  и гарантирането на тяхната сигурност, са разписани в  НАРЕДБА за минималните изисквания за мрежова и информационна сигурност, приета с ПМС № 186 от 26.07.2019 г., в сила от 26.07.2019г. Съгласно чл.4 от Наредбата  всички субекти, за които тя се прилага, в които се включват и административните органи, създават политика  в това направление, което ответникът е сторил с посочените от него Вътрешни правила. Съгласно чл.19 от Наредбата  субектът е длъжен да дава достъп до информационните и комуникационните си системи на потребител  или автоматизиран процес само когато този достъп е строго необходим на потребителя, за да изпълни задълженията си или на автоматизирания процес да извърши  необходимите технически операции.  Посочените от жалбодателя основания за получаване достъп до мрежата, с която работи **, не водят до извода, че това е  единственият начин той да осъществи комуникациите, от които се нуждае. Не се спори, че разрешеният от ЗИНЗС достъп до радиопредавания и телевизия не е препятстван от администрацията на *, както и получаването на вестници и списания и достъп до библиотека. Дори да е вярно твърдението, че библиотечният фонд не се осъвременява своевременно, това може да се преодолее чрез позволения от закона личен абонамент за издания както на българските държавни институции, така и на институции на Европейския съюз. Освен това, разрешаването или отказът на достъп до  * пространството, е въпрос по целесъобразност и е предоставен на преценката на съответния административен орган, като съдът  осъществява контрол само дали  това правомощие е правилно  упражнено, което в случая е сторено.

            По така изложените съображения съдът намира, че  жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

           От ответника е направено  искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, което съдът намира, че не следва да присъжда, тъй като по делото не е осъществено  реално процесуално представителство.

           Водим от горното съдът

Р Е Ш И :

          ОТХВЪРЛЯ  жалбата на Д.О.И. ***  против ОТКАЗ  да му бъде предоставен  ограничен достъп до *, обективиран в Писмо рег.№10455/22.10.2020г. на Главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ София.

          ОТХВЪРЛЯ  искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          Решението подлежи на обжалване  пред Върховен административен съд чрез АдмС Враца в 14-дневен срок от съобщението до страните, на които да се изпратят преписи на основание чл.138 ал.3 от АПК.

 

АДМ.СЪДИЯ: