Решение по дело №456/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 март 2021 г. (в сила от 2 април 2021 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700456
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 57

 

гр. Сливен, 10. 03. 2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на четвърти март, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 456 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 213 и сл. от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

            Образувано е по жалба от А.М.Я. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед № РД 15-3068 от 30.10.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, е наредено А.М.Я. да премахне незаконен строеж: „Преградна стена на входна врата с размери 1,35м/ 2,00м“, находящ се на южната фасада на самостоятелен обект с идентификатор 67338.528.11.1.4, разположен в поземлен имот /ПИ/ с идентификатор 67338.528.11 по кадастралната карта и кадастралния регистър /КККР/ на гр. Сливен, община Сливен, с административен адрес: гр. С., ул. „К.“ № 1-А.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед противоречи на материалния закон. Излага съображения, че: не е извършил никакви строителни дейности по затваряне на врата, каквито са описани в заповедта; невярно е посоченото от проверяващите, че строежът е извършен през 2019 г.; самостоятелният обект в сградата е придобил с постановление за възлагане на ЧСИ, издадено на 14.08.2018 г., и към тази дата обектът, заемащ партерния етаж, е бил напълно завършен; нито в строителните книжа, нито в кадастралната схема, нито на място върху южната фасада на обекта е бил отразен описаният в заповедта вход. Моли оспорената заповед да бъде отменена.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се явява лично и с упълномощен процесуален представил, който поддържа жалбата, моли да бъде уважена и претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният орган – Кмета на Община Сливен, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена и претендира присъждане на направените по делото разноски, включително юрисконсултско възнаграждение. В представени писмени бележки излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспорената заповед.

Заинтересованото лице Д.И.Д., редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В представено писмено становище счита жалбата за неоснователна.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият А.М.Я. е собственик на ½ идеална част от ПИ с идентификатор 67338.528.11 по КККР на гр. Сливен, с адрес: гр. С., ул. „К.“ № 1-А, ведно с находящия се в имота самостоятелен обект в сграда с идентификатор 67338.528.11.1.4 по КККР на гр. Сливен, изграден в сграда № 1, етаж 0, заедно с идеални части от общите части на сградата /видно от Постановление за възлагане на недвижим имот от 14.08.2018 г. по изпълнително дело № 2009 837 04 00648 по описа на ЧСИ П. Г.№ *** в КЧСИ/, а заинтересованото лице Д.И.Д. е собственик на: самостоятелен обект в сграда с идентификатор 67338.528.11.1.2 по КККР на гр. Сливен, попадащ в сграда № 1, етаж 2, ведно с идеални части от общите части на сградата и съответното право на строеж; самостоятелен обект в сграда с идентификатор 67338.528.11.1.3 по КККР на гр. Сливен, попадащ в сграда № 1, етаж 3, ведно с идеални части от общите части на сградата и съответното право на строеж; и самостоятелен обект в сграда с идентификатор 67338.528.11.1.5 по КККР на гр. Сливен, попадащ в сграда № 1, етаж -1, ведно с идеални части от общите части на сградата и съответното право на строеж /видно от Нотариален акт за дарение на недвижим имот № 23 том III рег. № 3746 дело № 321 / 2011 г. по описа на нотариус с Рег. № *** на Нотариалната камара/.

На 17.08.2020 г. е извършена проверка от служители на Община Сливен на строеж „Преградна стена на входна врата с размери 1,35м / 2,00м“, находящ се на южната фасада на самостоятелен обект с идентификатор 67338.528.11.1.4, разположен в ПИ с идентификатор 67338.528.11 по КККР на гр. Сливен, община Сливен, с административен адрес: гр. С., ул. „К.“ № 1-А. За извършената проверка е съставен Констативен акт № 9 от 17.08.2020 г. В акта са направени следните констатации: при изпълнение на строежа е премахната входна врата с размери 1,35м / 2,00м, находяща се на южната фасада на самостоятелен обект с идентификатор 67338.528.11.1.4, която е обща част, а на мястото на вратата е изградена тухлена стена с размери 1,35м / 2,00м, която е строеж; строежът е изпълнен през 2019 г. В акта е прието, че строежът е пета категория и че е извършен без необходимите строителни книжа, без издадено разрешение за строеж и без решение на общото събрание на собствениците. Посочено е, че са нарушени чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 и чл. 185, ал. 2 от ЗУТ. Въз основа на съставения акт, е образувано административно производство по реда на чл. 225а, ал. 1 във връзка с 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ за издаване на заповед за премахване на строежа.

За съставения акт е изготвено и изпратено по пощата писмено съобщение до оспорващия А.М.Я., върнато като непотърсено, видно от приложеното към преписката известие за доставяне. На 28.09.2020 г. е изготвен Констативен протокол № 1 от длъжностно лице – служител на Община Сливен, в който е удостоверено, че Я. не е бил открит на адреса си, във връзка с връчване на констативния акт. Протоколът е подписан от още едно лице–  свидетел. До Я. е изготвено Съобщение № 1 от 13.10.2020 г., съдържащо уведомление за съставения на 17.08.2020 г. констативен акт и за срока за подаване на възражения срещу акта. Съобщението е залепено на 13.10.2020 г. на входната врата на самостоятелен обект с идентификатор 67338.528.11.1.4 и на таблото в ЦИАОГ при Община Сливен, видно от съдържащите се в преписката констативен протокол от 13.10.2020 г. и служебна бележка от 13.10.2020 г., изготвени от служители на Община Сливен.

В срока по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ от оспорващия Я. не е подадено възражение против констативния акт.

Въз основа на горепосочения констативен акт, на 30.10.2020 г. от Кмета на Община Сливен е издадена процесната Заповед № РД 15-3068 от 30.10.2020 г., с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, е наредено А.М.Я., като собственик на самостоятелен обект с идентификатор 67338.528.11.1.4, да премахне незаконен строеж: „Преградна стена на входна врата с размери 1,35м/ 2,00м“, находящ се на южната фасада на самостоятелен обект с идентификатор 67338.528.11.1.4, разположен в ПИ с идентификатор 67338.528.11 по КККР на гр. Сливен, община Сливен, с административен адрес: гр. С., ул. „К.“ № 1-А. В мотивите на заповедта са възпроизведени констатациите от акта; прието е, че строежът е изпълнен през 2019 г. и е извършен без необходимите строителни книжа, без издадено разрешение за строеж и без решение на общото събрание на собствениците, и представлява незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ.

Оспорената заповед е съобщена на оспорващия Я. на 17.11.2020 г. Жалбата против заповедта е входирана в деловодството на административния орган на 18.11.2020 г.

В хода на съдебното дирене са събрани и гласни доказателства– показанията на свидетелите: П. И. Г. – ч. с. и., изготвил процесното Постановление за възлагане на недвижим имот, и Ж. К. Т.– живееща в близост до процесния имот.

Свидетелят Г. дава показания, че: е извършвал оглед и опис на имота, предмет на постановлението за възлагане, на 08.09.2009 г. и на 13.09.2016 г., при които огледи, на южната страна не е имало врата, а зазидан отвор; не е забелязал промяна в имота за периода от 2009 г. до 2016 г.; след продажбата на имота през 2018 г. е отишъл на място в имота и е видял, че няма промяна спрямо огледа през 2009 г. – зазиданият отвор е бил без промяна.

Свидетелят Т. дава показания, че: от построяването на сградата– след 1989 г., не е забелязала да са извършвани промени по южната стена на сградата.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице И.Х.И. със специалност – с. и а., чието заключение съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал по делото. Вещото лице дава заключение, че: обектът, предмет на оспорената заповед, представлява преградна стена с размери по действителни мерки от място 2,10 м/2,00 м., с която е затворен главният вход за жилищната сграда с идентификатор № 67338.528.11.1, който съгласно „новия архитектурен план за строеж“, утвърден от Главния архитект на Община Сливен на 10.06.1995 г., е със „зидарски“ размери 135/210 на южната фасада на сградата на ниво партер; изградената преградна стена е с площ от 4,20 кв.м, изпълнена от зидария с тухлени блокове „четворки“, измазана с гладка вароциментова мазилка, напълно завършена; изградената преградна стена не съответства на одобрения архитектурен план; несъответствието се изразява в промяна на архитектурното разпределение на сградата на ниво партер; процесният обект представлява преустройство и е „строеж“ по смисъла на ЗУТ, пета категория; за процесния обект не е одобряван инвестиционен проект и не е издавано разрешение за строеж; вероятно преустройството е извършено след 26.07.1995 г.; сграда с идентификатор № 67338.528.11.1 се състои от четири етажа - един подземен и три надземни, и обитаемо подпокривно пространство - тавански етаж; всеки от етажите на сградата е обособен като самостоятелен обект; главният вход за жилищната сграда чрез врата с размери 135/210 на южната фасада на сградата на ниво партер не съществува, отворът е зазидан; зазидана е вратата между предверието и стълбищната клетка на ниво партер; за достъп до стълбищната клетка на сградата и съответно до първи, втори и тавански етаж, е изпълнена врата с размери 70/200 на западна фасада от северна страна на сградата; главният вход за достъп до самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.4 – партер, е чрез изградена врата на западната фасада на жилищната сграда; за обекта има и още един допълнителен вход на южната фасада на сградата; към застроената площ и обем на самостоятелен обект с идентификатор № 67338.528.11.1.4 са присъединени входното предверие на сградата и част от площта на стълбищната клетка на ниво партер /площта конкретно пред вратата на обекта по проект/; процесният обект представлява преустройство, с което се променя архитектурното разпределение на партерния етаж от сградата, като помещение, което е обща част, става част от жилищен обект; за извършеното преустройство не са налични никакви строителни книжа и документи.

Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в разпоредбата на чл. 215, ал. 4 от ЗУТ 14-дневен преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване в настоящото производство е заповед на Кмета на Община Сливен за премахване на строеж, квалифициран като незаконен строеж по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. Съобразно характеристиките на строежа, от административния орган правилно е прието, че строежът е пета категория, предвид разпоредбата на чл. 137, ал. 1, т. 5, б. „г” от ЗУТ. В същия смисъл е и заключението на вещото лице И.. От изложеното следва извод, че оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 223, ал. 1, т. 8 и чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ.

Оспореният административен акт е издаден в установената от закона писмена форма, с посочване на фактическите и правни основания за издаването му, поради което е мотивиран. Административният акт съдържа изискуемите от нормата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити.

При издаването на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. С разпоредбата на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ Кметът на Общината е овластен да издава заповеди за премахване на незаконни строежи от четвърта до шеста категория. Съгласно чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, заповедта по ал. 1 се издава въз основа на констативен акт, съставен от служители за контрол по строителството в общинската администрация. В разглеждания случай по делото е установено, че заповедта на Кмета на Община Сливен е издадена след изпълнение на процедурата по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ. Съставен е констативен акт от служители на общинската администрация, с който е установено извършване на незаконно строителство в поземления имот. Констативният акт е връчен на оспорващия по реда на § 4, ал. 2 от ДР на ЗУТ. От оспорващия не са подадени възражения по акта в срока по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ. Заповедта е издадена след изтичане на срока за възражения.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. С оспорената заповед административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт. Оспорената заповед е основана на анализ на доказателствата, съдържащи се в административната преписка. Изводът на административния орган, че процесният строеж представлява незаконен строеж, е правилен и съобразен с разпоредбата на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, съгласно която строежът е незаконен, когато се извършва без одобрен инвестиционен проект и/или без разрешение за строеж. От доказателствата по делото е установено, че процесният обект– „Преградна стена на входна врата с размери 1,35м/ 2,00м“, представлява преустройство и е строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, с което преустройство е променено архитектурното разпределение на партерния етаж от жилищна сграда с идентификатор № 67338.528.11.1 – затворен е главният вход за сградата. Установено е, че жилищната сграда се състои от четири етажа, като всеки от етажите е обособен като самостоятелен обект, принадлежащ на различен собственик, което я определя като сграда в режим на етажна собственост, съобразно разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от Закона за собствеността. С оглед извършването на процесния строеж, достъпът до стълбищната клетка на сградата и съответно до първи, втори и тавански етаж се осъществява през врата с размери 70/200 на западната фасада на сградата. В процеса на съдебното дирене е установено, че изградената преградна стена не съответства на одобрения архитектурен план, като несъответствието се изразява в промяна на архитектурното разпределение на сградата на ниво партер, както и че процесният строеж е изграден без необходимите строителни книжа – без изготвен и одобрен инвестиционен проект и без издадено разрешение за строеж. Този извод на съда е основан и на заключението на съдебно-техническата експертиза, според което за процесния строеж не са налични никакви строителни книжа и документи. От изложеното следва, че строежът е изпълнен в нарушение на разпоредбите на чл. 137, ал. 3 и чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, поради което изводът на административния орган, че строежът е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ, е правилен и съобразен с материалния закон.

Обстоятелствата, свързани с периода на извършване на строежа, не водят до промяна на извода за законосъобразност на оспорената заповед. По делото е установено, че към датата на закупуване от оспорващия Я. на самостоятелен обект в процесната жилищна сграда /въз основа на постановление за възлагане от 14.08.2018 г./ процесният незаконен строеж е бил извършен. В този смисъл са свидетелските показания на ч. с. и., извършил огледи и описи на сградата преди продажбата на самостоятелния обект. При съобразяване с този факт, както и с датата, на която ч. с. и. е извършил първия оглед и опис на имота – 08.09.2009 г., и датата на Акта за узаконяване– 26.07.1995 г., издаден въз основа на проект за узаконяване на процесната жилищна сграда, в който проект, според заключението на вещото лице, не е отразена процесната промяна в архитектурното разпределение на партерния етаж от жилищна сграда, следва да се направи извод, че процесният строеж е извършен в периода от 26.07.1995 г. до 08.09.2009 г. Независимо, че процесният строеж е бил извършен към датата, на която оспорващият е придобил имота,  същият законосъобразно е посочен като адресат на заповедта. Като адресати на заповедта могат да бъдат посочени: собственикът на терена, лице с ограничено вещно право или извършителят на незаконния строеж. По делото е установено, че оспорващият е собственик на ½ идеална част от поземления имот, върху който е изградена процесната жилищна сграда, чийто главен вход е затворен чрез незаконния строеж. Това право на собственост придава на оспорващия и качеството на възложител по смисъла на чл. 161, ал. 1 от ЗУТ, съответно на лице, за чиято сметка следва да се извърши принудителното премахване на незаконния строеж, съобразно правилото на чл. 225а, ал. 5, т. 5 от ЗУТ. Оспорващият е собственик и на самостоятелен обект в жилищната сграда– обект с идентификатор № 67338.528.11.1.4 – партер, като е установено, че към застроената площ и обем на този самостоятелен обект са присъединени входното предверие на сградата и част от площта на стълбищната клетка на ниво партер /площта конкретно пред зазидания главен вход на сградата/, в резултат на което общи части на жилищната сграда са присъединени фактически към самостоятелния обект, собственост на оспорващия. При тези установявания, компетентният административен орган законосъобразно е възложил на оспорващия Я. задължението по премахване на констатирания незаконен строеж. Оспорващият Я. правилно е посочен като адресат на оспорената заповед, както в качеството му на собственик на идеална част от терена, в който се намира разпореденият за премахване строеж, така и в качеството му на собственик на самостоятелния обект, към чиято площ са приобщени общи части, представляващи площта пред зазидания главен вход на сградата.

В гореизложения смисъл е и практиката на Върховен административен съд на Република България: Решение № 13223 от 23.10.2020 г. по адм. дело № 13466/2019 г., II о.; Решение № 7266 от 15.05.2019 г. по адм. дело № 396/2019 г., II о.

Предвид установения по делото период на изграждане на строежа, и липсата на данни за допустимост на строежа по разпоредбите, които са действали по времето, когато е бил извършен, за строежа са неприложими разпоредбите за търпимост по § 16 от ПР на ЗУТ и § 127 от ПЗР на ЗИДЗУТ /ДВ, бр. 82 от 2012 г./.

По изложените съображения, оспорената заповед е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски, е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, разноски по делото в размер на 250 лева, от които: 150 лева - внесен депозит за вещо лице и 100 лева - юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.М.Я. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Заповед № РД 15-3068 от 30.10.2020 г., издадена от Кмета на Община Сливен, с която е наредено А.М.Я. – ЕГН **********, да премахне незаконен строеж: „Преградна стена на входна врата с размери 1,35м/2,00м“, находящ се на южната фасада на самостоятелен обект с идентификатор 67338.528.11.1.4, разположен в поземлен имот с идентификатор 67338.528.11 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Сливен, община Сливен, с административен адрес: гр. С., ул. „К.“ № 1-А.

ОСЪЖДА А.М.Я. с ЕГН: **********, с адрес: ***, да заплати на Община Сливен сумата от 250 /двеста и петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: