РЕШЕНИЕ
Номер 1171/13.6.2019г. Година 2019 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд
петнадесети състав
На двадесет и първи май Година две
хиляди и деветнадесета
В публично
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАЛЯ ЦУЦАКОВА
Секретар : КАЛИНА КАРАДЖОВА
като
разгледа докладваното от съдията АНД №
1746 по описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на :”ТРАНС ГРУП БЪЛГАРИЯ-1”-ООД, представлявано от Е.А.И., депозирана чрез
процесуален представител адв. А., против Наказателно постановление № ********* /
27.03.2019г. на Началника на Областен отдел "Автомобилна
администрация", с което на основание чл.105 ал.1 от ЗАвП, на дружеството е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение на чл.
12, ал.5 от Наредба № Н-14 от
27.08.2009г. на МТИТС вр. чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.
С жалбата се
изразява становище, че НП е неправилно и незаконосъобразно, твърди се, че нарушението не е описано от фактическа страна по
надлежния ред, излагат се аргументи относно приложимостта на чл.28 от ЗАНН и в
заключение се иска отмяна на НП.
В съдебно заседание въззивното
дружество се представлява от своя процесуален представител- адв.Илиева,
надлежно преупълномощена от адсв.А.,
която поддържа жалбата и моли за отмяна на НП на посочените в жалбата
основания.
Въззиваемата
страна, при редовност на призоваването, не се представлява в с.з..
С оглед събраните по делото доказателства,
съдът прие за установено от фактическа страна следното:
На дружеството – жалбоподател
„”Т.Г.Б.“ ООД била извършена
комплексна проверка от длъжностни лица към Областен отдел “Автомобилна администрация” гр. Варна, сред
които и св.К.. На 29.11.2018г. до дружеството била
изпратена Покана изх.№ 81-00-10-1848 от Началника на ОО“АА“-Варна, която
съдържала писмено разпореждане в 7-дневен срок , да се предоставят в ОО
“АА” гр. Варна документи във връзка с проверка
на документацията, относно транспортната дейност на дружеството
за периода от 01.08.2018г. до 30.09.2018г.. В цитираната покана подробно били
изброени исканите документи, както била упомената
отговорността, която се носи при непредставяне на изискуемите документи.Поканата била връчена на управителя на
дружеството на 04.01.2019г.Посочен бил изрично и седмодневния срок за
представяне на документите. Въпреки горното, до изтичане на 7-дневния срок-11.01.2019г.
визиран в горепосочената наредба за представяне на изисканите документи, въззивното дружество не представило в административната
сграда на ОО“АА“-Варна изисканите с
поканата документи.Същите били
представени в ОО „АА“-Варна едва на 29.01.2019г.
Предвид горното на 05.03.2018г. св.К. съставил
АУАН срещу въззивното дружество, в който описал приетото за установено
нарушение, квалифицирано като такова по
чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14 от
27.08.2009г. на МТИТС вр. чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП като посочил, че нарушението било извършено на
12.01.2018г.., която дата се явява денят следващ датата, на която е изтекъл
срокът. Актът бил предявен и връчен още същия ден на представляващия въззивното дружество, който го подписал без възражения. В срока
по чл.44 от ЗАНН не били подадени и писмени възражения пред АНО.
Предвид горното, въз основа на
съставения АУАН било издадено НП на
Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна,предмет на
настоящата въззивна проверка, в което били възприети
изцяло фактическите и правните констатации,
дадени от актосъставителя, като на основание чл.105 ал.1 от ЗАвП, АНО наложил на въззивото дружество административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 200 /двеста/ лева за нарушение
на чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14 от
27.08.2009г. на МТИТС вр. чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.
Съдът напълно кредитира показанията на св.К., тъй
като същите са последователни, непротиворечиви и кореспондиращи с писмените
доказателства по делото.
Съдът
кредитира и писмените материали по делото, тъй като същите са взаимно
допълващите се и кореспондиращи с установената по делото фактическа обстановка.
Гореописаното
се установява от приобщените материали по делото- от показанията на свидетеля К., дадени в
съдебно заседание, АУАН , покана, приемо-предавателен протокол, констативен
протокол и от останалите приети по делото писмени доказателства.
Съдът,
предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното
административно наказание, прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок
от надлежна страна, поради което като
допустима е приета от съда за разглеждане.
Наказателното постановление
е издадено от компетентен орган- Началника на Областен отдел „Автомобилна
администрация” –гр.Варна, съгласно приетата по делото заповед, като АУАН също е
съставен от компетентно лице- инспектор в Областен отдел „Автомобилна
администрация” –гр.Варна.
При провеждането на АНП не са допуснати
съществени процесуални нарушения.
АУАН и издаденото въз основа на него
НП са съставени в сроковете по
чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН. и съдържат формално всички реквизити, предвидени в нормите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Както в акта така и в НП
са посочени дата и място на извършване на нарушението, обстоятелствата при
които е извършено, както и нарушената законова норма, като е налице пълно
съответствие между фактическо и юридическо обвинение, които са формулирани,
пълно, точно и ясно. Вмененото административно нарушение е индивидуализирано в
достатъчна степен, за да може жалбоподателят да узнае в
какво е обвинен и адекватно да организира защитата си, поради което съдът не
споделя възраженията в тази насока.
Съгласно чл.12, ал.4 от Наредба № Н-14 от
27.08.2009г. на МТИТС Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация" може да извършва контролни проверки на предприятията чрез
изискване на документи, свързани с елементите на проверката, а съгласно чл.91б,
ал.1, т.1 от ЗАвП, превозвачите и собствениците на
автогари са длъжни да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция
"Автомобилна администрация" за проверка всички документи, свързани с
превозите на пътници и товари. Безспорно видно от приложените по делото
доказателства, предмет на проверката е била документацията, касаеща
транспортната дейност на дружеството, притежаващо лиценз за извършване на
обществен превоз на товари, като в тази връзка в поканата до дружеството
подробно са описани документите, които е следвало да бъдат представени и спор,
че същите са представени едва на 29.01.2019г. по делото липсва.
Безспорно АУАН е съставен в присъствието на един
свидетел, но това нарушение не е от категорията на съществените, водещи до
отмяна на НП, тъй като то не рефлектира пряко върху правото на защита на
наказания субект да разбере за какво точно нарушение е обвинен и респективно за
какво е наказан. Актът е бил съставен в присъствието и е предявен на
представляващия въззивото дружество, който го е
подписал без възражения. Поради непостъпване на такива в срокът по чл.44 от ЗАНН, наказващия орган е нямал и какви спорни обстоятелства да изследва.
Съдът
намира, че липсата на мотиви в НП, защо АНО приема, че не е налице хипотезата
на чл.28 от ЗАНН не е съществено процесуално нарушение, което да е предпоставка
за отмяната на НП. Неоснователно е възражението на въззивника, че при
осъщественото нарушение следва да бъде приложена нормата на чл. 28 от ЗАНН. По
аргумент от разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН, административно-наказващият
орган има задължение да извърши преценка за наличие на предпоставките за
прилагане на чл. 28 от ЗАНН и ако прецени, че случаят е „маловажен“, да не
издава наказателно постановление, като предупреди устно или писмено нарушителя,
като ЗАНН не вменява задължение за АНО
писмено да се произнесе по направените възражения, а единствено го задължава да
ги прецени, преди да се произнесе по преписката, което очевидно е сторено,
предвид съдържанието на НП.
На
въззивното дружество е възведено обвинение за
нарушение нормата на чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14/27.08.2009г. на МТИТС вр. чл. 91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.
Наредба № Н-14 на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията от 27.08.2009 г. е издадена на основание чл. 91а, ал. 11 от Закона за автомобилните превози и урежда начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията от компетентността на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за спазване на изискванията на Закона за автомобилните превози, подзаконовите нормативни актове по прилагането му и регламенти (ЕО) № 561/2006
и (ЕС) № 165/2014. Съгласно чл. 12 от тази
наредба се извършват контролни проверки в предприятията, като ал. 2 определя
начина на селектиране на предприятията за извършване на проверка.
Определеният в ал. 5 срок за
представяне на документите за проверката е 7-дневен. Подзаконовата норма
задължава съответната Автомобилна администрация да извършва контролни проверки
на предприятия, чрез изискване на документи, свързани с елементите на
проверката, като документите следва да се представят в 7-мо дневен срок от
получаване на уведомлението за проверката.
Видно от доказателствата по делото е
че с процесната покана е изискано от
възивника да представи документи във връзка с
извършвана контролна проверка на дружеството свързана с неговата транспортна
дейност, със срок на изпълнение до 11.01.2019г.
С приемо-предавателен протокол от
29.01.2019 г. е представена изискана документация, като спор, че тази
документация не е представена в срок по делото липсва и доказателства за
противното не са ангажирани в нито един момент от хода на АНП, не се ангажираха
и в с.з.
С
оглед гореизложеното настоящият състав намира, че АНО правилно е преценил, че
дружеството е допуснало нарушение на нормата на чл. 12, ал.5 от Наредба №
Н-14/27.08.2009г. на МТИТС вр. чл. 91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.
Предвиденият
в нормата на чл. 12, ал.5 от Наредба №
Н-14/27.08.2009г. на МТИТС срок от 7-дни
е изтекъл на 11.01.2019 г. /присъствен ден/, поради което, именно на
посочената в НП дата 12.01.2019 г. реализираното от дружеството бездействие е в
нарушение на визираното в чл. 12, ал.5
от Наредба № Н-14/27.08.2009г. на МТИТС нормативно правило.
Съдът намира, че АНО правилно е приложил и
санкционната разпоредба на чл.105 ал.1 от ЗАвП.
Съгласно разпоредбата на чл.97, ал.1, предл. последно от ЗАвП, който не
представи за проверка свързани с превозната дейност, документи се наказва с
глоба или имуществена санкция в размер на 5000 лева. Волята на законодателя е
пределно ясна, касае се за изобщо непредставени документи, а не и за
непредставени в срок, документи. В настоящия случай, видно от съдържанието на
АУАН и НП, въззивното дружество е санкционирано не за
непредставяне на документи изобщо, а за непредставянето им в срок, в каквато
връзка са както писмените, така и
гласните доказателства по делото.
Нарушението на чл. 12, ал. 5 от Наредба
№ Н-14/2009 г., която е подзаконов нормативен акт по прилагане на Закона за
автомобилните превози се санкционира по чл. 105, ал. 1 от ЗАвП,
който текст гласи, че за нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни
актове, издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на
опасни товари, за които не е предвидено друго наказание, се налага наказание
глоба или имуществена санкция в твърд размер от 200 лв., поради което и
правилно АНО е санкционирал дружеството именно на това основание.Наложеното
наказание е в абсолютния размер, предвиден от санкционната норма, поради което
съдът го намира за справедливо и е лишен от възможност да го ревизира.
Съдът намира, че в настоящия случай не
са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не са установени
обстоятелства, които отличават извършеното нарушение от типичните за съответния
вид, с оглед явна незначителност на обществената опасност на
нарушението, респективно липсата на такава. Конкретното нарушение е формално,
доколкото осъществяването му всякога застрашава обществените отношения, които
нормата на чл. 105, ал.1 от ЗАвП e призвана да
защитава, а именно безопасното осъществяване на обществения превоз, не се
визира настъпване на някакви общественоопасни
последици, касае се за забава от 18 дни, а не от ден или два, законодателят не е предвидил налагане на
санкция с определен срок на забава, а за всяка такава, поради което няма как да
се сподели становището в жалбата, че АНО е следвало да приложи разпоредбата на
чл.28 от ЗАНН.
Поради всичко гореизложено съдът счита,
че НП следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № ********* / 27.03.2019г. на Началника на Областен
отдел "Автомобилна администрация", с което на основание чл.105 ал.1
от ЗАвП, на
:”ТРАНС ГРУП БЪЛГАРИЯ-1”-ООД, представлявано
от Е.А.И. е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в
размер на 200 /двеста/ лева за нарушение на чл. 12, ал.5 от Наредба № Н-14 от 27.08.2009г. на МТИТС вр. чл.91б, ал.1, т.1 от ЗАвП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд- Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че
решението и мотивите са изготвени.
СЪДИЯ при РС- Варна: