Р Е Ш Е Н И Е
№136/23.6.2021г.
Гр. Ямбол,
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично
заседание на седми юни две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
при секретаря Стефка Панайотова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 119 по описа за 2021 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на „БИЗНЕС КОНСУЛТ– СК“
ЕООД – Ямбол против Решение от 02.03.2021 г. на Ръководителя на Управляващия
орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, обективирано в одобрен Списък на предложените за отхвърляне
проектни предложения от 25-та оценителна сесия в частта, с която е отказано
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на дружеството – жалбоподател, с
подадено проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-24546 по процедура за
подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19“ по Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.
В
жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, тъй като същият е
постановен при неизяснена фактическа обстановка. Сочи се, че към 31.12.2019 г.
предприятието не е било в затруднено положение, тъй като натрупаната през 2018
и 2019 г. финансова загуба е в резултат на направени инвестиции и начислени
амортизации. Иска се отмяната му, като се претендира и заплащане на
направените по делото разноски.
В
съдебно заседание дружеството – жалбоподател „БИЗНЕС КОНСУЛТ – СК“ ЕООД, чрез процесуалния си представител
поддържа жалбата изцяло така, както е
депозирана.
Ответната
страна, редовно призована, не изпраща
процесуален представител в съдебно
заседание, но в постъпилото писмено становище с вх. № 1097/28.04.2021 г. оспорва подадената жалба, като изразява
становище за неоснователност на същата. Претендира се присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
След
като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, съдът
приема за установено следното:
Предмет на проверка в настоящото производство
е Решение от 02.03.2021 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, обективирано
в одобрен Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения от 25-та
оценителна сесия в частта по т. 49, с която е отказано предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ на дружеството – жалбоподател, с подадено проектно
предложение № BG16RFOP002-2.073-24546 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“
по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.
Съгласно
разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган
на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура
насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията
за изпълнение на одобрените проекти, а съобразно ал. 6 на същия член,
утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на
интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, заедно с обявата за откриване
на процедурата чрез подбор. В конкретния случай условията са одобрени като част
от документацията за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.
Със
Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на
Ръководителя на Управляващия орган са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на оценителната
комисия, като със Заповед № РД-16-696/10.08.2020 г. е определен и съставът на оценителната
комисия за извършване на комплексна оценка, включваща проверка за съответствие
на проектните предложения с минималните изисквания, предвидени в условията за
кандидатстване и документална проверка за това дали кандидатът отговаря на
изискванията за бенефициент по процедура подбор на проекти BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.
Във
връзка с подаденото проектно предложение
от жалбоподателя е извършена комплексна оценка, съгласно одобрените
критерии за оценка (част от условията за кандидатстване по процедурата), като в
нея е посочено, че кандидатът не отговаря на изискването по т. 11.1, подт. 6 от Условията
за кандидатстване, тъй като съгласно данните в представената Декларация за
финансово състояние (Приложение 2), сумата на т. III
„Резерв от последващи оценки“, т. IV „Резерви“, т. V „Натрупана печалба (загуба) от минали
години“ и т. VI „Текуща печалба (загуба)“ от раздел А „Собствен капитал“
на пасивите, описани в Счетоводния баланс, е отрицателна стойност: - 23 хил.
лв., която надвишава 50 % от сумата на т. I „Записан
капитал“ и т. II „Премии от емисии“
от раздел А „Собствен капитал“ на пасивите, описани в Счетоводния баланс
: 6 хил. лева. В резултат на това е установено, че към 31.12.2019 г.
предприятието – кандидат е в затруднено положение по смисъла на Общия регламент
за групово освобождаване – чл. 2, т. 18 от Регламент (ЕС) № 651/2014 г. на
Комисията.
С
Доклад изх. № 93-00-1074/26.02.2021 г., оценителната комисия изготвила и
представила на Управляващия орган на ОПИК списък на предложените за отхвърляне
проектни предложения, като е посочила и
основанието за отхвърлянето им, измежду които е и проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-24546 на „БИЗНЕС КОНСУЛТ – СК“ ЕООД – Ямбол (т. 49).
С
Решение от 02.03.2021 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е одобрен Списък на предложените за отхвърляне
проектни предложения от 25-та оценителна сесия, като с т. 49 от същото е
отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на дружеството –
жалбоподател, с подадено проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-24546 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“
по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.
В
хода на съдебното производство, по искане на жалбоподателя е назначена и
изслушана съдебно-счетоводна експертиза, заключението по която вещото лице
поддържа и в съдебно заседание и от което се установява, че през финансовата
2019 г. дружеството е реализирано нетни приходи от продажба на услуги в размер
на 50 хил. лева и общо разходи в размер на 56 хил. лева, или през
финансовата 2019 г. същото е формирало
счетоводна загуба в размер на
6 хил. лева. Посочено е също, че отрицателната стойност се дължи на връщане
на допълнителни парични вноски по предоставени суми по чл. 134 от ТЗ.
С
оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата
е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество обаче, тя се преценя като НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съображенията за това са следните:
Видно
от разпоредбата на чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ, в 10 – дневен срок от одобряването
на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от
ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което
отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно
предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3.
Както
вече бе посочено по-горе, съгласно Заповед № РД-16-381/14.05.2020 г. на РУО на
ОПИК са приети Опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия.
Съгласно т. 2.14 от тези правила, в срок от 3 работни дни Ръководителят на
Управляващия орган одобрява представените му списъци или ги връща за
отстраняване на допуснати нарушения, а съобразно т. 2.18 от Опростените
правила, кандидатите, на които е отказано предоставянето на безвъзмездна
финансова помощ се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият
от Ръководителя на Управляващия орган списък с предложените за отхвърляне проектни
предложения. Съгласно разпоредбата на чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на
управляващият орган е ръководителят на администрацията или организацията, в
чиято структура се намира управляващият орган или оправомощено
от него лице. С Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерския съвет е определен
за управляващ и сертифициращ орган Министерството на икономиката, съответно за
Ръководител на Управляващия орган – Министъра на икономиката. Със Заповед №
РД-16-635/30.07.2020 г. последният е
определил Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката да изпълнява функциите на
ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014 – 2020. В този смисъл и оспореният административен
акт е издаден от компетентен орган.
При
издаването на оспорения административен акт са спазени изискванията за форма и
съдържание – последният е в писмена форма и съдържа фактически и правни
основания за издаването му. Като неразделна част от административната преписка
са приложени и оценителният лист и списъкът, изготвен от оценителната комисия с
предложените за отхвърляне проектни предложения от 25-тата оценителна сесия.
В
процесния административен акт са посочени конкретните обстоятелства и правните
изводи, въз основа на които административният орган е приел, че следва да
откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектното предложение
на жалбоподателя.
Както
вече бе споменато по-горе, съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на
управляващия орган на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или
друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение
на одобрените проекти. Процедурата по разработване и приемане на тази документация
е посочена в разпоредбата на чл. 26, ал. 2 – 9 от ЗУСЕСИФ. Това налага извода,
че Условията за кандидатстване имат характер на задължителни правила по
конкретната процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проектите
на кандидатите за финансиране.
Производството
пред административния орган е осъществено изцяло в съответствие с Опростените
процедурни правила за работа на оценителната комисия. В оценителния лист в табличен вид срещу всяко едно изискване е
посочено дали кандидата е представил необходимите документи и съответно дали е
изпълнено изискването.
В
настоящия казус спорният въпрос е дали дружеството – жалбоподател отговаря на
критерия за допустимост, съдържащ се в т. 11.1 подт.
6, Критерий № 22 от Условията за кандидатстване. В оспорения акт е прието, че
„БИЗНЕС КОНСУЛТ – СК“ ЕООД – Ямбол не отговаря на изискването по този критерий,
като Ръководителят на Управляващия орган
се е позовал на данните от представената Декларация за финансови данни
(Приложение 2).
Съгласно
т. 22 от Приложение № 4 „Критерии и методология за оценка на проектните
предложения“ към Условията за кандидатстване, проверка за допустимостта на
кандидатите по т. 11.1, подточка 6 от Условията за кандидатстване, следва да се
извършва въз основа на Декларация за финансовите данни (Приложение 2).
Видно
от попълнената и представена от жалбоподателя Декларация за финансовите данни
(Приложение 2), в т. II е
записано, че към 31.12.2019 г. натрупаната печалба (загуба) от минали години е
– 17 хил.
лева, а текущата печалба (загуба) е – 6 хил. лева. С оглед на това
административният орган правилно е приел, че е налице отрицателна стойност, а
именно - 23 хил. лева. Това, заедно с обстоятелството,
че записаният капитал е 6 хил. лева, премиите от емисии, резервите от последващи оценки и резервите са 0 лева, води на извода, че
дружеството – жалбоподател попада именно в обхвата на чл. 2, т. 18 от Регламент
(ЕО) № 651/2014 г. на Комисията. Предвид на това съдът намира, че
административният орган, въз основа на подадената Декларация за финансови
данни правилно е приел, че
жалбоподателят действително е бил в затруднено положение към 31.12.2019 г. и поради
това е отхвърлил представеното проектно предложение.
Жалбоподателят
твърди, че към 31.12.2019 г. не е бил в затруднено положение, тъй като
финансовата загуба не е резултат на затруднено финансово състояние на
предприятието, а се дължи на направените инвестиции. Това твърдение е ирелевантно. В тази връзка следва да се посочи, че
Условията за кандидатстване, утвърдени като част от документите по чл. 26, ал.
1 от ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и
за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се
в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствието
с тях, дружеството – жалбоподател е било предварително и надлежно запознато и
това е удостоверено с подписването на съответната декларация, задължително
изискуема като приложение към проектното предложение. А както вече бе посочено,
в т. 22 от Критериите и методологията за оценка на проектни предложения по
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 от 02.03.2021
г. BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ (Приложение 4 към Условията за
кандидатстване), преценката за допустимостта на кандидатите по критерия
„затруднено положение“ се извършва въз основа на Декларацията за финансовите
данни (Приложение 2). А от данните,
такива, каквито са посочени в подадената
от дружеството – жалбоподател Декларация за финансовите данни следва
единственият извод, че дружеството действително е било в затруднено положение
към 31.12.2019 г.
С оглед
гореизложеното съдът намира, че подадената жалба е неоснователна и като такава,
следва да бъде отхвърлена.
При този изход
на делото своевременно направеното от ответната страна
искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателно. Поради това жалбоподателя
следва да бъде осъден за заплати на ответната
страна сумата от 100 лева юрисконсултско
възнаграждение, съгласно чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащане на правната
помощ във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК.
Мотивиран от гореизложеното, ЯАС, първи
административен състав
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на „БИЗНЕС
КОНСУЛТ – СК“ ЕООД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление: гр.
Ямбол, ул. *, представлявано от Н.П.В. против Решение от 02.03.2021 г. на Ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014-2020, обективирано в одобрен Списък на
предложените за отхвърляне проектни предложения от 25-та оценителна сесия в
частта по т. 49, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ на дружеството – жалбоподател, с подадено проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-24546 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“
по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.
ОСЪЖДА „БИЗНЕС КОНСУЛТ – СК“ ЕООД - Ямбол да заплати на МИНИСТЕРСТВО НА ИКОНОМИКАТА – ГР. СОФИЯ сумата от 100 (сто) лева за направените по
делото разноски.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ:/п/не се чете