Решение по дело №284/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 24
Дата: 9 февруари 2022 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20217270700284
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 09.02.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди двадесет и втора година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Борисова

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря Ив. Велчева и с участие на прокурор В. Радева при ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия М. Стергиовска КАНД № 284 по описа за 2021г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, РД „Автомобилна администрация“ – Варна, депозирана срещу Решение № 198/19.10.2021г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 1521/2021г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е отменено Наказателно постановление № 23-0000943 от 25.06.2021г. на директор на РД „Автомобилна администрация“ гр. Варна, с което на „П.М.“ ООД, ***, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 200 /двеста/ лева, на основание чл. 105, ал. 1 от Закон за автомобилните превози /ЗАвП/, за нарушение по чл. 10, § 2, изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 561/2006г.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Поддържа становището, че нарушението на дружеството е установено по категоричен начин, като не е налице изключението, визирано в чл. 12 от Регламент (ЕС) № 561/2006г. Сочи също, че поведението на наказаното лице разкрива белезите именно на нарушение по смисъла на чл. 105, ал. 1 от ЗАвП, по който ред следва да бъде санкциониране извършването на простъпки от категорията на процесната. В тази връзка, касаторът посочва, че общата разпоредба следва да се прилага и за нарушения на чл. 10, § 2, изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 561/2006г., доколкото по силата на чл. 78, ал. 1 от ЗАвП превозвачите са длъжни да спазват изискванията на посочения регламент. По тези съображения жалбоподателят отправя искане за отмяна на процесното съдебно решение и за потвърждаване на издаденото наказателно постановление. Отправя претенция за присъждане и на съдебни разноски. В съдебно заседание, редовно и своевременно призована, касаторът не се явява и не се представлява.

Ответната страна, „П.М.“ ООД, ***, депозира отговор на касационната жалба чрез адвокат Й.Г., в който излага доводи за неоснователност на оспорването. Претендира присъждане на възнаграждение за адвокат. В съдебно заседание, редовно и своевременно призован, ответникът не се явява и не се представлява.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима и основателна, и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява основателна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

Дружеството „П.М.“ ООД, *** притежава издаден от Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Лиценз на Общността за извършване на международен автомобилен превоз на товари № 1486.

В рамките на реализирана комплексна проверка на 26.03.2021г. на документите на дружеството относно транспортната му дейност за периода от 01.07.2020г. - 30.09.2020г. било установено, че на 04.08.2020г. в гр. Шумен, ул. „Васил Левски“ № 29, вх. „Б“, ап. 13, транспортното предприятие не извършва редовни проверки за осигуряване на спазването на глава II от Регламент /ЕО/ № 561/2006, в резултат на което на водачът Б.А.Х., при извършване на международен автомобилен превоз на товари, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/2006 с МПС, кат. N3, марка „Рено“ с рег. №*******, оборудвано с дигитален тахограф, е управлявал превозното средство 06 часа и 54 минути, без да ползва след 4 часа и половина почивка поне от 45 минути или прекъсване от поне 15 минути, последвано от почивка от поне 30 минути. Водачът е управлявал на 04.08.2020г. от 06,11часа до 14,00 часа на 04.08.2020г., общо 06 часа и 54 минути, с което е превишил времето за управление с 2 часа и 24 минути, видно от направената разпечатка с програма CTD на представената на магнитен носител информация от картата на водача и картата на тахографа. Превозът е извършен на основание CMR от 31.07.2020 г. с № 68994299/1, CMR от 29.07.20г и CMR от 30.07.20г.

Във връзка с констатациите на проверяващите, на 26.03.2021г., в присъствието на упълномощен представител на дружеството бил съставен АУАН серия А2020, № 289538, като актосъставителят е описал констатациите и квалифицирал нарушението като такова по чл. 10, § 2, изр. 2 пр. 2 от Регламент (ЕС) № 561/2006г. Актът бил предявен на представителя и подписан от него, с отразено възражение: „Не съм съгласен, възразявам“. Писмени възражения не били депозирани в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.

Въз основа на това, АНО издал процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че правонарушението е установено от обективна страна, но съдебният състав заключил, че АНО неправилно е ангажирал отговорността на търговеца на основание чл. 105, ал. 1 от ЗАвП, въздигаща в състав на административно нарушение неспазването на законов текст или на разпоредба на подзаконов нормативен акт, но не и на изискване от Регламент (ЕО) № 561/2006г. В случая съдът констатирал несъответствие между извършеното от дружеството нарушение и наложената от органа санкция, поради което отменил атакувания пред него правораздавателен акт.

Шуменският административен съд намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо. В тази връзка, решаващият състав на съда съобрази, че решението е постановено по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, като произнасянето е извършено от компетентен съд в рамките на неговите правомощия.

При извършената проверка за правилността на атакувано съдебно решение касационният състав намира, че районният съд е достигнал до неправилен решаващ извод, мотивирал го да отмени обжалваното наказателно постановление.

Не се спори, че при извършване на международен автомобилен превоз на товари, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/2006 с МПС, кат. N3, марка „Рено“ с рег. № ********, оборудвано с дигитален тахограф, водачът Б.А.Х. е управлявал превозното средство 06 часа и 54 минути, без да ползва след 4 часа и половина почивка поне от 45 минути или прекъсване от поне 15 минути, последвано от почивка от поне 30 минути. По силата на чл. 10, § 2, изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 561/2006г.  превозвачите, какъвто несъмнено се явява и ответникът в настоящото производство, са длъжни надлежно да инструктират водачите и да извършват редовни проверки за осигуряване на спазването на Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от Регламент (ЕС) № 561/2006г. Както правилно е заключил и районният съд, на контролните органи не са били представени доказателства за извършвани проверки от страна на търговеца, от което следва извод, че той не е съобразил поведението си с горепосоченото изискване. В унисон с възприетото от районния съд, касационният състав намира, че не са налице и доказателства, установяващи основание за приложимост на изключението, визирано в чл. 12 от Регламента. При това положение се налага единствено възможния правен извод, че превозвачът не е изпълнил произтичащото от чл. 10, § 2, изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 561/2006г. задължение.

Спорен е въпросът дали неизпълнението му подлежи на санкциониране по реда на общия състав на чл. 105, ал. 1 от ЗАвП. Противно на застъпеното от районния съд становище, касационната инстанция счита, че отговорът на този въпрос е утвърдителен. Действително, посечената административнонаказателна норма въздига в състав на административно провинение нарушенията на този закон и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на опасни товари, за които не е предвидено друго наказание. В случая в НП АНО е посочил, че поведението на дружеството противоречи на изискването на чл. 10, § 2, изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 561/2006г. Чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвП от друга страна изрично вменява задължение на превозвачите да спазват изискванията на Регламент (ЕС) № 561/2006г. При това положение касационният състав приема, че АНО е допуснал нарушение при определяне на коректната правна квалификация на деянието на санкционираното лице, доколкото не е обвързал соченото нарушение на чл. 10 от Регламента с нормата на чл. 78 от закона. Това опущение съдът намира за несъществено в конкретиката на настоящия казус, доколкото деянието е описано пределно ясно от обективна страна в обстоятелствената част на НП и привлеченото към отговорност лице е разбрало какво правонарушение му се вменява. При това положение се налага извод, че нарушението на чл. 10, § 2, изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 561/2006г. би могло да бъде преследвано по реда на общия санкционен текст, приложен от АНО, доколкото то се явява и неизпълнение на чл. 78, ал. 1, т. 1 от закона. Правейки това уточнение, касационният състав отчита обстоятелството, че приложното поле на административнонаказателното правило на чл. 105, ал. 1 от ЗАвП е ограничено до простъпки, за които не е предвидено друго изрично наказание. В чл. 104, ал. 1 от ЗАвП е предвидено пораждането на административнонаказателна отговорност за превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари. Според настоящия съдебен състав този санкционен текст е неприложим спрямо простъпки от категорията на процесната, а визира неизпълнение на задължението, възложено с чл. 10, пар. 2, изр. 1 от Регламент (ЕС) № 561/2006г. По тези съображения съдът приема, че неизвършването на редовни проверки за осигуряване на спазването на Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от Регламент (ЕС) № 561/2006г., каквото деяние е описано в акта и в обстоятелствената част на НП, бива санкционирано на основание чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвП именно по реда на приложения общ санкционен текст на чл. 105, ал. 1 от ЗАвП. Предходната съдебна инстанция е приела противното, поради което решаващото ѝ становище не би могло да бъде споделено.

От така установеното фактическо и правно положение, настоящият касационен състав приема, че процесното решение на Районен съд - град Шумен е неправилно поради постановяването му в нарушение на материалния закон, поради което следва да бъде отменено. Доколкото делото е изяснено от фактическа страна, следва да се постанови ново решение по съществото на спора, потвърждаващо процесното наказателно постановление.

Касаторът е отправил претенция за присъждане на разноски, но същата не следва да бъде уважена, доколкото касационната жалба е изготвена за директор на РД „АА“ – Варна от началник отдел „Контрол“ и касационният жалбоподател не е бил представляван от юрисконсулт в хода на проведеното открито съдебно заседание.

Водим от гореизложеното, съдът

                                     

Р   Е    Ш    И   :

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 198/19.10.2021г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 1521/2021г. по описа на съда и вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 23-0000943 от 25.06.2021г. на директор на РД „Автомобилна администрация“ гр. Варна, с което на „П.М.“ ООД, ***, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 200 /двеста/ лева, на основание чл. 105, ал. 1 от Закон за автомобилните превози /ЗАвП/, за нарушение по чл. 10, § 2, изр. 2, пр. 2 от Регламент (ЕС) № 561/2006г.

Разноски не се присъждат.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                             

                                                                                                   2..........................

 

 

         ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 09.02.2022 г.