Решение по дело №922/2018 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 285
Дата: 2 юли 2018 г. (в сила от 25 юли 2018 г.)
Съдия: Владимир Страхилов
Дело: 20184110200922
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. ***, 02.07.2018 г.

 

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

*** районен съд, наказателна колегия, седми състав, в открито съдебно заседание на 02.07.2018 г., в състав:

Председател: Владимир Страхилов

при секретаря И. Трифонова като разгледа докладваното от съдията АНД – НАХД № 922/18 г. по описа на **РС, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Жалбоподателят Т.К.Т. е обжалвал Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 1537415, издаден от ОДМВР –  ***, с който за нарушение по чл. 21, ал. 2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. В съдебно заседание жалбоподателят чрез процесуален представител поддържа жалбата си и моли съда ел. фиш да бъде отменен като незаконосъобразен.

            Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.

Съдът, след като обсъди и прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Жалбата е основателна. Видно от приложения ел.фиш серия К № 1537415, издаден от ОДМВР – ***, претендираното нарушение е установено и заснето с мобилна система за видеоконтрол  TFR1-М № 514. Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от в актуалната й редакция към датата на нарушението – 14.03.2017 г., регламентира издаването на ел. фиш при установяване и заснемане на нарушение по чл. 21, ал. 1 и ал. 2 от със стационарна система за видеоконтрол, предварително обозначена съгласно чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДвП и функционираща а**оматично в отсъствието на контролен орган. Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от не  приравнява ел. фиш на АУАН и НП като изискване за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване, а само като правни последици в хипотезата на чл. 189, ал. 11 от . Установяването и заснемането на нарушение по чл. 21, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП с мобилна система за видеоконтрол, монтирана на патрулен а**омобил, в присъствието на контролен орган, изисква процедурата по издаване и обжалване на АУАН и НП, разписана в ЗАНН, а не съкратеното производство по издаване и обжалване на ел. фиш, предвидено в ЗДвП. Пренебрегването на това разграничение представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила и винаги ограничава правото на защита на жалбоподателя. В този смисъл е и ТР № 1/2014 г. на ОСК на ВАС. Това тълкувателно решение не е загубило действието си към датата на нарушението. Това е така, защото в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП – ДВ. бр. 19/13.03.2015 г., в сила от 16.03.2015 г., се съдържа легалната дефиниция на понятието „а**оматизирани технически средства и системи“. Това понятие включва както стационарните, така и мобилните системи за видеоконтрол. Чрез мобилните системи за видеоконтрол компетентните органи присъствено осъществяват контрол на скоростта на движението по пътя. Този контрол се осъществява чрез стационарните системи за видеоконтрол в отсъствието на компетентните органи. Приложимата норма на чл. 189, ал. 4 от , използвайки легалната дефиниция от § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, регламентира установяване и заснемане на нарушения по скоростта на движение на а**омобилите в отсъствие на контролен орган и на нарушител. Следователно процедурата в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП в актуалната й редакция към датата на нарушението изключва приложението на мобилните системи за видеоконтрол. Разширително тълкуване, от една страна, е недопустимо, а от друга страна, липсата на правна прецизност в съотносимостта на редакциите на чл. 189, ал. 4 от и § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, не може да се тълкува във вреда на нарушителя. Новата редакция на чл. 189, ал. 4 от – ДВ., бр. 54/05.07.2017 г., в сила от 09.07.2017 г., използвайки легалната дефиниция от § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, регламентира самото издаване на ел. фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител като приложима административнонаказателна процедура. Правната непрецизност в съотносимостта на редакциите на чл. 189, ал. 4 от и § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП е преодоляна, а цитираното тълкувателно решение е загубило силата си. С оглед на изложеното и на основание чл. 3, ал. 2 от ЗАНН старата редакция се явява закон, по-благоприятен за нарушителя и тя намира приложение.

 Гореизложеното обосновава правен извод за отмяна на ел. фиш като незаконосъобразен и не налага както обсъждане по същество, така и на останалите правни доводи на страните.

            Водим от горното съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯВА като незаконосъобразен Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 1537415, издаден от ОДМВР –  ***, с който на жалбоподателя Т.К.Т. за нарушение по чл. 21, ал. 2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – *** в 14-дневен срок от съобщаването на страните.

 

Районен съдия: