АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 2 |
|||||||||||
гр. Видин,
04.01.2018 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен
съд – Видин, |
Пети административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
Четиринадесети декември |
||||||||||
през две хиляди и седемнадесета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Росица Славчева |
||||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
|||||||||
Административно дело № |
248 |
по описа за |
2017 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по реда на чл.145 АПК. Жалбата е подадена от „Еко Титан” ЕООД, Видин ЕИК
*********, представлявано от управителя си К.Г.Д. против решение № 419, взето
с протокол № 54/30.04.2015г. на общински съвет Димово, с което са обявени за
публична общинска собственост 125 недвижими имота, представляващи земеделски
земи, подробно описани в решението. В жалбата се излагат съображения за
незаконосъобразност на административния акт и се иска да бъде отменен. Ответникът по делото – ОС Димово оспорва жалбата, счита
същата за неоснователна. Съдът, след като обсъди представените доказателства,
доводите на страните и законосъобразността на атакувания акт, установи : Жалбата е подадена в предвидения в закона срок от
активно легитимирана страна, поради което е допустима. От фактическа страна е
установено следното: С горецитираното решение са обявени за публична общинска собственост 125
недвижими имота, находящи се в различни населени места на община Димово. Тези
недвижими имоти са земеделски земи. Това е станало по инициатива на кмета на
общината, съгласно докладна записка вх. № ОС-03-36/15.04.2015г. Решението е
прието с гласовете на всички общински съветници. Посочените мотиви са, че
общината разчита на приходи от наем на тези имоти за финансиране на
капиталовата си програма и че това са имоти, предназначени за трайно
задоволяване на обществени потребности от местно значение, т.е придобили са
предназначението по чл.3 ал.2 ЗОбС. Дружеството-жалбоподател е взискател по
изпълнително дело № 1029/2011г. по описа на частен съдебен изпълнител Томова,
по което община Димово дължи около 500 000.00 лева. По това дело е направено
искане за възбрана на имоти частна общинска собственост. По делото е
назначена и изслушана техническа експертиза, която Съда кредитира като
компетентно изготвена. Въз основа на установеното се
налагат следните правни изводи: Жалбата е основателна. Съгласно изискването на чл. 6, ал. 1 от ЗОбС, за да се промени
вида собственост от публична в частна общинска, следва имотите и вещите да са
променили предназначението си, така както е описано в чл. 3, ал. 2 от ЗОбС. Тежестта на
доказване е на административния орган. Безспорно правомощие на общинския съвет е да промени
вида на общинската собственост - от публична в частна. При вземането на
такова решение обаче общинският съвет действа като разпоредител с общинска
собственост по реда на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА. Ето защо
правото на собственост на общината следва да бъде удостоверено със съответния
акт, съставен по надлежния ред, т. е. по реда на чл. 5, ал. 2 от ЗОбС. В случая общината
не е удостоверила по надлежния ред правото си на собственост върху процесните
имоти, по делото не са представени актовете за собственост, а само скици на
имотите, въпреки че това обстоятелство не е спорно. Такова задължение за
общината произтича от нормата на чл. 5, ал. 1 от ЗОбС, която изисква
общината да удостоверява възникването, изменението и погасяването на правото
си на собственост върху имоти с акт за общинска собственост. Формално е
налице спазване на процедурата при вземане на процесното решение – внесено
предложение на кмета на общината, съгласувано е с комисия „Общинска собственост и устройство на територията“,
прието на сесия на ОС при необходимия кворум. Протокол от заседание на
комисията „Общинска собственост и устройство на територията“ по делото е
приложено по делото на ВАС. За да
се промени характера на собствеността от публична в частна общинският съвет
следва да се позове на обективни предпоставки, свързани с промяна в
предназначението на имота. Ето защо решението следва да е мотивирано и да
почива на обективни критерии, които са свързани с предназначението на имота и
с предпоставките на чл. 3, ал. 2 от ЗОС. Мотивите за промяната на статута
на тези земи, че не биха могли да се отчуждават, обременяват с вещни права и
да служат за обезпечение. Тези мотиви изложени, в протокола и според съда във
връзка с допускане на предварително изпълнение на решението са в противоречие
с целта на закона. Това е видно от приложената административна преписка, стр.41
на том I по делото. Съгласно разпоредбата на чл.11, ал.1 от
ЗОбС, общинската собственост следва да се управлява в интерес на населението,
но съобразявайки се със закона. От доказателствата по делото става ясно, че
процесните имоти не са променили предназначението си по чл.3, ал.2, т.3 от
ЗОбС, и поради това не са налице предпоставките на чл.6, ал.1 от ЗОбС за
промяна характера на собствеността. По делото е назначена
техническа експертиза. От същата става ясно, че посочените имоти 125 на брой
са с начин на трайно ползване – ниви. Същите са дадени под наем или под
аренда и се обработват от няколко арендатори - осемнадесет на брой. Шест броя
имоти нямат договор. Два от тях се намират в землището на с.Мали Дреновец - имот
№ 130010 и имот № 130040 са имоти по чл.19 от ЗСПЗЗ. В землището на
с.Ярловица имоти № 060020 и № 060030,№ 285210 и 285220 са имоти по чл.19 от
ЗСПЗЗ. Имот № 340060 се намира в масив на стари реални граници, в местността
„Скорушата" в землището на с.Ярловица. Имоти № 000098 и 072030 в
землището на с.Гара Орешец са в стари реални граници, и са останали площи, които
не са идентифицирани от собственици или наследници. За всички имоти, които са
записани в протокола актовете за общинска собственост - частна са направени
след 2008 г. Като заключението на вещото лице е, че процесиите земи се
използват по предназначение,а именно функционират като ниви и земеделски
земи, както са определени по актовете за частна общинска собственост, земите
се обработват от арендатори на основание подписани договори и имотите функционират
с начин на трайно ползване ниви - земеделски земи и предназначението им не е
сменяно. От данните по делото е видно, че имотите се ползват
от арендатори. Следователно, по предназначение тези имоти, не се доказа да са
предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от местно
значение, определени от общинския съвет, настъпвали ли са промени в тяхното
предназначение във времето и каква - тези въпроси не са изяснени от
административния орган, а липсват мотиви на административния орган, от които
да се направи извод за това. Въпреки, че от жалбоподателите се доказа, видно
от заключението на експертизата, че предназначението на имотите не е
променяно. Предвид изложеното настоящият състав намира, че
процесното решение на общинския съвет Димово, с което се променя вида на
общинската собственост на процесните недвижими имоти от публична в частна,
засягащо пряко режима на разпореждане с нея е незаконосъобразно и като такова
ще следва да се отмени. С оглед изхода на делото следва
да бъдат присъдени, поисканите от жалбоподателя деловодни разноски за всички
инстанции. Воден
от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд – Видин Р Е Ш
И: ОТМЕНЯ Решение №
419, взето с протокол № 54/30.04.2015г. на общински съвет Димово, с което са
обявени за публична общинска собственост 125 недвижими имота - ниви. ОСЪЖДА Общински съвет Димово да заплати от бюджета
на административния орган на от „Еко Титан” ЕООД, Видин ЕИК ********* сумата
от 1930.00 - деловодни разноски. Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от
съобщението пред ВАС. АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: |
|||||||||||