Решение по дело №35/2021 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 260023
Дата: 13 май 2022 г. (в сила от 13 юни 2022 г.)
Съдия: Янко Венциславов Чавеев
Дело: 20211870200035
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 53

Самоков, 13.05.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

САМОКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, пети състав, в публичното заседание, проведено на петнадесети март през две хиляди двадесет и първата година, в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ  ЯНКО ЧАВЕЕВ

 

при участието на секретаря Дарина Николова сложи за разглеждане докладваното от съдията АНД № 35 по описа на съда за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

П.К.И. *** обжалва Наказателно постановление № 254, издадено на 24.04.2020 г. от Директора на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи – София, с искане за неговата отмяна поради незаконосъобразност.

Пред съда жалбоподателят се представлява от пълномощника си адв. Г. Ганева, която заявява, че поддържа жалбата. В хода на съдебните прения пълномощникът на жалбоподателя моли за отмяна на обжалваното наказателно постановление по съображенията, изложени в жалбата и по допълнително изтъкнати такива. Претендира разноски.

В писмена защита, постъпила по делото преди даване ход на съдебните прения, гл. юрк. П. Иванова – пълномощник на въззиваемата страна, заявява, че оспорва жалбата, изразява становище за нейната неоснователност и моли обжалваното наказателно постановление да бъде потвърдено. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение, а евентуално – при неблагоприятен за въззиваемата страна изход на делото – прави възражение за прекомерност на платеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение предвид невисоката фактическа и правна сложност на делото и моли то да бъде определено в минималния размер съгласно Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Съдът, след като подложи на преценка събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН (в редакция преди изм. и доп. обн. ДВ, бр. 109/2020 г., в сила от 23.12.2021 г.).

Жалбата е подадена от легитимирано лице в законоустановения срок против подлежащо на обжалване пред РС – Самоков наказателно постановление (НП), поради което е допустима, а разгледана по същество е основателна.

В хода на административно-наказателното производство са допуснати редица съществени нарушения на процесуални правила, довели до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя.

Административно-наказателното производство срещу жалбоподателя е образувано по реда на чл. 36, ал. 1 от ЗАНН със съставен на 14.04.2020 г. акт за установяване на административно нарушение (АУАН) от св. С.Г., на длъжност „младши полицейски инспектор“ в РУ – Самоков, за това, че на 12.04.2020 г. около 10,30 ч. в гр. Самоков на ул. „Тинтява“ № 3 в двора на Евангелската църква жалбоподателят нарушава въведеното ограничение за посещение на открити обществени места, въведено със Заповед № РД 01-143/20.03.2020 г. на Министъра на здравеопазването за събиране на повече от двама човека на едно място по време на обявеното извънредно положение в Република България. Посочено е в АУАН, че с това жалбоподателят е нарушил чл. 63, ал. 7 от Закона за здравето.

В разрез с императивното изискване на чл. 42, т. 4 от ЗАНН в АУАН не е описано никакво конкретно фактическо поведение на жалбоподателя, което да може да се определи като негово деяние, извършено в нарушение на посочените в акта законна разпоредба и заповед на Министъра на здравеопазването. Посочването в АУАН, че на определени дата, час и място жалбоподателят нарушава определени ограничения, изобщо не е равнозначно на посочване на негово деяние, с което той ги нарушава. Освен това, в АУАН е налице неяснота и относно самото ограничение, въведено със Заповед № РД 01-143/20.03.2020 г. на Министъра на здравеопазването, чието нарушение е вменено на жалбоподателя – дали за посещение на паркове, градски градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити обществени места, каквото е съдържанието на т. І.1 от публично достъпната в интернет заповед с горния номер или за събиране на повече от двама души на едно място, както същевременно е посочено в акта, но изобщо не следва от която и да е част от тази заповед.

Липсата на описано в АУАН деяние на жалбоподателя и неясното посочване на въведено с акт на Министъра на здравеопазването ограничение, чието нарушение е вменено на жалбоподателя, поотделно и в съвкупност представляват първото допуснато в хода на административно-наказателното производство – още при образуването му със съставяне на акта – съществено нарушение на процесуални правила, тъй като то е довело до нарушаване на правото на защита на жалбоподателя, в частност – да научи какво административно нарушение му е вменено със съставяне на акта, както и да организира защитата си срещу фактическите констатации на актосъставителя.

На следващо място, в нарушение на императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, в обстоятелствената част на НП също липсва описание на конкретно деяние на жалбоподателя. Относно фактическото поведение на жалбоподателя в НП е посочено единствено, че той „…нарушава въведеното ограничение за придвижване на определени места /паркове, градинки и др./, с което негово действие не изпълнява въведените противоепидемични мерки във връзка с извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г. ...“. Видно е, че и в НП липсва описание на деяние на жалбоподателя, нарушаващо определено ограничение, а освен това, за пръв път в НП за пръв път е посочено, че ограничението е за придвижване на определени места (паркове, градинки и др.), за разлика от АУАН, с който на жалбоподателя е вменено нарушение на ограничение за посещение на открити обществени места.

Освен това, в НП за пръв път като нарушена от жалбоподателя е посочена друга заповед на Министъра на здравеопазването - Заповед № РД 01-143/13.03.2020 г., с твърдение тя да е изменена и допълнена със Заповед № РД 01-197/11.04.2020 г. и това на свой ред също поставя жалбоподателя в невъзможност да научи в извършване на какво административно нарушение е обвинен. Сред общодостъпните в интернет заповеди на Министъра на здравеопазването не съществува заповед с номер РД 01-143, която да е издадена на 13.03.2020 г. във връзка с разпространението на COVID-19 (има такава Заповед № РД 01-124/13.03.2020 г.), а пък Заповед № РД 01-197/11.04.2020 г. се отнася до носенето на защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата, от лица, които се намират в закрити или на открити обществени места, което няма нищо общо с твърдението в НП, че жалбоподателят е нарушил въведено ограничение за придвижване на определени места (паркове, градинки и др.). В обобщение, с това им съдържание АУАН и НП създават пълна неяснота какво фактическо поведение е вменено на жалбоподателя и кои актове на Министъра на здравеопазването е нарушил той с евентуално извършено от него деяние.

Наред с това, между АУАН и НП съществува непреодолимо противоречие относно датата на извършване на нарушението. В АУАН е посочено, че жалбоподателят е извършил нарушението на 12.04.2020 г. около 10,30 ч., а в НП като дата и час на извършване на нарушението са посочени 14.04.2020 г. около 13,00 ч.

Ето защо съставеният срещу жалбоподателя АУАН и издаденото НП, ценени както поотделно, така и в съвкупността им, изобщо не могат да очертаят адекватна фактическа и юридическа рамка на административно-наказателното обвинение и това е довело до пълна невъзможност жалбоподателят да научи за какво нарушение е привлечен към административно-наказателна отговорност, която невъзможност е основната  форма на нарушаване на правото му на защита в административно-наказателното производство съгласно чл. 249, ал. 4, т. 1 от НПК, субсидиарно приложим в административно-наказателното производство на основание чл. 84 от ЗАНН. Поради това посочените дотук нарушения на процесуални правила, допуснати в административно-наказателното производство, са съществени.

Ето защо обжалваното НП следва да бъде отменено, без съдът да изследва въпросите относно фактическото поведение на жалбоподателя, съставомерността му като административно нарушение от обективна и субективна страна и индивидуализацията на административното наказание.

С оглед изхода на делото и предвид разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН (в редакцията на разпоредбата, действаща към датата на приключване на съдебните прения, обн. ДВ, бр. 94/2019 г.), вр. чл. 143, ал. 1 от АПК искането на жалбоподателя, чрез пълномощника му, за присъждане на разноски, е основателно. Ответникът по жалбата следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя разноски в размер 300 лв. за платено адвокатско възнаграждение съгласно представения договор за правна защита и съдействие. Възражението на представителя на въззиваемата страна за прекомерност на платеното адвокатско възнаграждение с оглед фактическата и правната сложност на делото е неоснователно, тъй като това възнаграждение е уговорено и платено в минималния размер съгласно чл. 18, ал. 2, вр. чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Воден от гореизложеното, съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 254, издадено на 24.04.2020 г. от Директора на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи – София.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи, гр. София, ул. „Гео Милев“ № 71, да заплати на П.К.И., ЕГН **********, с адрес ***, сумата 300 лв. за разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд – София-област в 14-дневен срок от съобщенията до страните за обявяването му. 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: