Р Е Ш Е Н И Е
№ 260037
гр.Б., 17.05.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Б.СКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателна колегия, първи съдебен
състав, в публичното заседание на петнадесети март през две хиляди двадесет и
първа година, в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : Ц. П.
при секретаря И.Т.,
като разгледа докладваното от
съдия П. НАД №285 по описа за 2020година
и за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
„***” ЕООД – гр.Б., обл.Софийска, ул.”***” №** с ЕИК*** с управител Н.Т.Н. е
обжалвало в законния срок
наказателно постановление №***г.,
издадено от Директора на регионална дирекция по горите - София, упълномощен със заповед РД ***г. на
Министъра на земеделието и храните, с което за нарушение на чл.206, ал.1, т.1 от Закона за горите /ЗГ/ във връзка с
чл.14, ал.2 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските
територии, на
основание чл.270 и чл.275,
ал.1, т.2 от ЗГ
му е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 100.00 лева, и за за нарушение на чл.206, ал.1,
т.1 от Закона за горите /ЗГ/ във връзка с чл.14, ал.2 от Наредба №1 от
30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, на
основание чл.270 и чл.275,
ал.1, т.2 от ЗГ
му е наложено административно наказание
„имуществена санкция” като излага
съображения за незаконосъобразност на същото и моли да бъде отменено изцяло,
със законните последици.
В съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован – не изпраща представител.
Въззивната организация – Регионална
дирекция по горите-гр.София, чрез писмено становище оспорва жалбата като
неоснователна и моли да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление
като законосъобразно, в предвид събраните по делото доказателства.
Б.ска районна прокуратура, редовно
призована, не изпраща представител в съдебно заседание и не ангажира становище
по жалбата.
Съдът след като прецени събраните по делото
доказателства, прие за установено следното от фактическа и правна страна:
Съдът
приема, че от приложените по делото писмени доказателства: АУАН № ***г.; констативен
протокол № ***г.; доклад от П.И.П.-2бр.; известие за доставяне; заповед № ***.;
пощенски плик; заверени ксерокопия и събраните гласни
доказателства – показанията на свидетелите П.И.П. и П.Д.П., се установява
следната фактическа обстановка:
На 13.01.2020г. в с.Т., обл.Софийска, свидетелите П.И.П. и П.Д.П. *** извършили
проверка на обект за преработка и търговия с дървесина на „***” ЕООД – гр.Б.,
обл.Софийска, ул.”***” №** с ЕИК*** с управител Н.Т.Н., с регистрирана
производствена марка № *** установили, че на същото дружество е било
предоставен акаунт до електронната система на ИАГ за водене на електронен
дневник, както и че на 11.01.2020г. не са били вписани в същият дневник в
момента на постъпването на дървесината 2бр. превозни билети с номера: ПБ №***.
и ПБ ***г. За констатираното проверяващите съставили констативен протокол и писмен
доклад. На 10.02.2020г. в гр.Б., св. П.И.П. в присъствието на св.П.Д.П.
съставил
АУАН № ***г. на „***” ЕООД – гр.Б. за това, че не води
редовно електронния дневник за постъпилата, преработената и експедираната
дървесина, като на 11.01.2020г. не са били вписани в момента на постъпването на
дървесината в обекта му в с.Т., обл.Софийска. Актът бил съставен в присъствието на Н.Т.Н. и му
бил предоставен за
запознаване със съдържанието и за подпис, при което той го подписал. Актосъставителят
квалифицирал деянията като нарушения на чл.206, ал.1, т.1 от Закона за горите
/ЗГ/ във връзка с чл.14, ал.2 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването
на горските територии.
Въз основа на така
извършените проверки и съставения АУАН е издадено атакуваното наказателно постановление №№***г. от
Директора на регионална дирекция по горите - София.
Съдът счита, че жалбата е допустима, тъй
като е депозирана в срока по чл.59, ал.2
от ЗАНН и е подадена от легитимиран субект /срещу
който е издадено атакуваното НП/, при наличие на правен интерес от обжалване и
пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/.
Съдът приема, че разгледана по същество, жалбата
е основателна по следните съображения:
Съдът намира, че
при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление са допуснати
съществени нарушения на процесуалния закон, които обуславят незаконосъобразността
на НП и се изразяват в следното: Съгласно чл. 206, ал. 1, т. 1 и, ал. 2 от ЗГ собствениците и ползвателите на обекти, в които
постъпва, преработва се или от които се експедира дървесина, са длъжни да водят
дневник за постъпилата, преработената и експедираната дървесина, като условията
и редът за изпълнение на задълженията по, ал. 1 се определят с наредбата по чл.
148, ал. 11 от закона.
В
чл.14, ал.1 и ал.2 от Наредба №1 от
30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии урежда
реда и условията за водене и съхранение на дневник по чл. 206 от ЗГ на електронен носител.
Видно от описанието на нарушенията в АУАН и
в НП, същите явно се
изразяват в това,
че търговецът не е водел редовно
електронен дневник за дървесината в обект по чл. 206 от ЗГ.
Електронният дневник е посочен като вид дневник, който се води в обекта по чл.206 от ЗГ
именно в чл.14, ал.1 от Наредбата, но нито в
АУАН нито в НП е посочена като привръзка
при изписването цифрово квалификацията на нарушенията, които се вменяват на
жалбоподателя. В този
смисъл съдът намира, че правните квалификации на двете нарушения, описани
фактически в АУАН и НП не са посочени пълно.
И актосъставителят, и административно-наказващият
орган са посочили за нарушена само разпоредбата на чл.206, ал.1, т.1 от Закона за горите /ЗГ/ във връзка с чл.14, ал.2 от
Наредба №1 от 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии. Дължимата пълна и точна квалификация на нарушението /еднаква и за двете вменени нарушения/, от една страна, предполага по необходимост да
бъде направена привръзка с чл.14,
ал.1 от Наредбата. В
конкретния случай, такава привръзка липсва и не е направена, като при изписването на
правната квалификация на нарушението не е цитирана ал.1 на
чл.14 от Наредбата, още повече, че това е било задължително с оглед на правната регламентация
относно вида на регистъра и преминаването от хартиен на електронен, именно с тази разпоредба. Последното не е сторено, нито от актосъставителя,
нито от административно-наказващия орган, както вече се посочи. В този смисъл не е дадена
дължимата, надлежна правна квалификация, което не предполага посочване на
произволна законова разпоредба, а такава относима към описаното нарушение. Да
се квалифицира правно административното нарушение, изисква конкретно деяние с
неговите фактически белези да се подведе под диспозицията на административн-онаказателна
разпоредба, която е нарушена -виновно. Това свое задължение АНО не е изпълнил,
доколкото както вече се посочи възприетата от него и посочена правна
квалификация на деянието, очевидно е непълна и неточна, поради което съдът
приема че НП е издадено в нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН и не
съответства на изискването за форма досежно този от реквизитите си. И докато за
АУАН е предвидена процесуална възможност за преодоляване на допуснати
нередовности в него, то разпоредбата на чл. 53, ал. 2 не е приложима към
съдържанието на НП. Наличието на обсъдения порок съставлява особено съществено
процесуално нарушение, което е неотстранимо и несъвместимо с правораздавателния
характер на този акт. Обсъденото нарушение е от категорията на абсолютните основания за
отмяна, съществено е не само поради неизпълнението на предписанието на
императивна процесуална норма, но така също и защото последното ограничава
правото на нарушителя да разбере административно-наказателното "обвинение" и да организира
защитата си против него. От тук, крайният правен извод обжалваното НП да е
абсолютно незаконосъобразно от формална страна, поради издаването при допуснато
особено съществено процесуална нарушение, което обуславя неговата отмяна, на
процесуално основание.
С оглед
на всичко горепосочено, съдът приема, че обжалваното
НП е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, като предвид
процесуалния характер на основанието за отмяна, разглеждането по същество
е безпредметно.
Водим от горните мотиви и на основание чл.63 ал.1 изр.1 от ЗАНН,
съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ изцяло наказателно постановление
№***г., издадено от Директора на регионална дирекция по горите - София, упълномощен със
заповед РД ***г. на
Министъра на земеделието и храните против „***” ЕООД – гр.Б., обл.Софийска,
ул.”***” №** с ЕИК*** с управител Н.Т.Н., като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщението до страните за постановяването му, пред АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СОФИЯ ОБЛАСТ.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :