РЕШЕНИЕ
№ 15
гр. К., 13.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – К., ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и осми ноември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:ТОДОР СТ. ТОДОРОВ
при участието на секретаря ПЕТЯ ИЛ. МАНОЛОВА
като разгледа докладваното от ТОДОР СТ. ТОДОРОВ Административно
наказателно дело № 20225510201064 по описа за 2022 година
Обжалвано е наказателно постановление № ******-******* от 23.08.2022г.
на Началник на отдел „О. д.“- П. дирекция „О. д.“ в ГД „Фискален контрол“ с
което е наложено административно наказание- имуществени санкция.
Недоволен от това останал жалб. „А. Е. - **“ ЕООД които чрез управителя си
К. А. К. го обжалват пред съда.
Мотивират жалбата си с обстоятелството,че не са извършили
административно нарушение, както и че са допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила.
Редовно призовани изпращат пълномощник който поддържа жалбата и моли
съдът да отмени обжалваното наказателно постановление като неправилно и
незаконосъобразно.
Представителя на възз. страна взема становище,че жалбата е неоснователна а
обжалваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно
следва да се потвърди.
Съдът като взе предвид събраните в хода на производството доказателства
установени с доказателствени средства- показания на свидетел писмени и
след преценка поотделно и в съвкупност приема за установено следното;
1
Жалбата е подадена в срок и от лице имащо право на жалба на основание
чл.59 ал.2 от ЗАНН / нарушител/ поради което е допустима.
Разгледана по същество се явява основателна.
В обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление
административно-наказващия орган /АНО/е приел,че на 07.04.2022г. в
11.10ч. е извършена проверка в обект-бензиностанция находяща се в гр. М. на
главен път С.-Б. п.и. ****** стопанисван от „А. Е. **“ ЕООД с ЕИК
********* при която се констатирало,че дружеството в качеството му на
задължено лице по чл.3 ал.1 от Закона за административното регулиране на
икономическите дейности свързани с нефт и продукти от нефтен произход
/ЗАРИДСНПНП/ е допуснало нарушение на същия. Съгласно чл. 3 ал.1 от
този закон всяко лице което осъществява дейност по чл. 2 ал.1 подлежи на
регистрация по този закон.
В обекта към момента на проверката се използва ЕСФП модел “О. С. *.** **“
с рег. № на ФУ в НАП ******* с ИН на ФУ ******** и ИН на ФП ********.
При извършената проверка се установило,че дружеството е осъществявало
икономическа дейност свързана с нефт и продукти от нефтен произход-
зарежда горива за собствени нужди поради което попада в обхвата на чл.2
ал.1 т.2 от ЗАРИДСНПНП . Към момента на проверката не е било налично
удостоверение Министерството на икономиката за търговия на дребно с нефт
и продукти от нефтен произход съгласно изискванията на чл.16 закона.
При изпратено запитване до Министерството на икономиката се
установило,че жалб. не е вписан в регистъра по чл.16 ал.1 от ЗАРИДСНПНП
и няма подадено заявление за вписване в регистъра.
Нарушението е констатирано на 14.04.2022г. при извършена проверка
документирана с протокол за извършена проверка.
При така установеното , АНО е приел,че жалб. е нарушил разпоредбата на
чл.3 ал.1 вр. чл.2 ал.1 т.2 от ЗАРИДСНПНП, и на основание чл.29 ал.1 от
същия закон е наложил административно наказание имуществена санкция в
размер от 25 000 лв..
Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на св. С. П.-
актосъставител и от писмените доказателства- протоколи за извършени
проверки, фактури, свидетелства за регистрации на МПС и др.
2
Жалб. не оспорва приетата и посочена от АНО фактическа обстановка поради
което въз основа на гласните и писмените доказателства по делото съдът я
приема за установена по несъмнен начин.
Съгласно чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП търговията на дребно с нефт и
продукти от нефтен произход е икономическа дейност, свързана с нефт и
продукти от нефтен произход, като на основание чл. 3, ал. 1 от
ЗАРИДСНПНП всяко лице, което осъществява тази дейност, подлежи на
регистрация по този закон.
Търговия на дребно, по смисъла на § 1, т. 5 от ДР на ЗАРИДСНПНП, е
продажба на нефт и продукти от нефтен произход на крайни потребители
чрез бензиностанции и/или зареждане на резервоари на пътни превозни
средства, извънпътна техника и механизация, използвани за собствени нужди,
чрез вътрешен обект с изключение на зареждане от земеделски стопанин.
Според чл. 16, ал. 1 и ал. 2 от ЗАРИДСНПНП, в Министерството на
икономиката се води регистър на лицата, осъществяващи икономически
дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход.
За всяка от дейностите по чл. 2, ал. 1 от закона се прави отделна регистрация
на лицето. Лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт
и продукти от нефтен произход, се регистрират в Министерството на
икономиката, като подават заявление за всяка от дейностите по чл. 2, ал. 1 по
утвърден от министъра на икономиката образец (чл. 17, ал. 1 от същия закон).
Жалбоподателят е осъществявал по смисъла на ЗАРИДСНПНП търговия на
дребно с нефт и продукти от нефтен произход на стопанисвания от него обект
– ведомствена бензиностанция, с оглед на което за него също е съществувало
задължение да подаде заявление и да се регистрира в Министерството на
икономиката, което не е било направено към датата на проверката, поради
което е извършил от обективна страна вмененото му нарушение, което е
достатъчно ясно описано и е правилно квалифицирано.
Доколкото имуществената санкция по чл. 83 от ЗАНН е обективна,
безвиновна отговорност на юридическите лица и едноличните търговци за
неизпълнение на задължения към държавата или общината при
осъществяване на тяхната дейност, не следва да се изследва въпросът за
наличието на вина.
3
От извършената от съдът проверка за законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление не се констатираха допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
В съответствие с нормата на чл.57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН, АНО е посочил датата и
мястото на извършването на нарушението /14.04.22г., на обект
бензиностанция/, как е било констатирано нарушение / с протоколи за
извършено проверка/, кой е нарушителя / жалб. „А. Е.-**“ ЕООД/, и др. с като
са посочени всички признаци имащи значение за състава на нарушението и
към правната му квалификация.
В съответствие с нормата на чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН, АНО е посочил, както
нарушените законови разпоредби така и тези въз основа на които се налага
административното наказание - имуществената санкция.
Санкцията е определена към предвидения в закона минимален размер поради
което няма възможност за нейното намаляване.
Нарушението за което жалб. е бил наказан е на формално на „просто“
извършване и при осъществяването му не е необходимо настъпването на
някакъв вредоносен резултат.
В обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление, е
посочено,че във обекта е имало ЕСФП в работен режим, нарушението е било
извършено за първи път. Веднага след констатиреното му жалб. по- малко от
два месеца след това е получил удостоверение от Министерството на
икономиката.
За горивото което се е намирало във бензиностанцията има редовни първични
документи, издавани са и служебни бонове .
Всичко това според съдът представлява маловажен случай на нарушение и
АНО е следвало да предупреди писмено нарушителя на основание чл.28 ал.1
от ЗАНН.
Като не е сторил това наказателното постановление следва да бъде отменено
като незаконосъобразно.
Водим от горните мотиви съдът,
РЕШИ:
4
ОТМЕНЯ наказателно постановление № ******-******* от 23.08.2022г. на
началник отдел „О. д.“ – П., Дирекция „О. д.“ в ГД „Фискален контрол“ с
което на основание чл. 29 ал.1 от ЗАРИДСНПНП е наложено
административно наказание – имуществена санкция в размер от 25 000 лв., на
„А. Е. - ** “ – ЕООД със седалище и адрес на управление гр. М. ул. "Л. П." №
** представлявано от К. А. К. с ЕГН ********** като незаконосъобразно.
ПРЕДУПРЕЖДАВА „А. Е. - ** “ – ЕООД със седалище и адрес на управление
гр. М. ул. "Л. П." № ** представлявано от К. А. К. с ЕГН **********, че при
извършване на друго административно нарушение от същия вид,
представляващо маловажен случай в едногодишен срок от влизане в сила на
съдебния акт за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.
Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на
съобщението пред Административен съд гр. С. З..
Съдия при Районен съд – К.: _______________________
5