Р Е Ш Е Н И Е
№
град Пирдоп 15.11.2019 година
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
РАЙОНЕН
СЪД – ПИРДОП, втори състав, в открито заседание на петнадесети октомври две
хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦОНКА МИТКОВА
при
секретаря Гергана Юнлю като разгледа докладваното от съдия МИТКОВА адм. дело № 290
по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 37и, ал. 8 от Закона
за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ).
Производството
по делото е образувано по жалба от П.Г.Н., ЕГН **********, адрес: ***, срещу Решение на Комисията, назначена със Заповед № РД-60/
11.02.2019г., издадена от кмета на Община Антон по Протокол от 30.04.2019 г.
относно разпределение на площи.
Жалбоподателят твърди, че в
Протокола от 30.04.2019 г. Комисията е взела следното решение, записано в Забележка:
„С лицето И.М.Ц., предлагаме да бъде сключен договор за разпределените площи,
след като бъдат изчистени несъответствията в електронната система на МЗХГ, но
не по – късно от 31 май 2019 г.“ Жалбоподателят твърди, че това решение на
Комисията е незаконосъобразно, тъй като лицето И.М.Ц. към дата 30.04.2019 г. не
отговаря на нормативните изисквания за участие в разпределяне на пасища, мери и
ливади в землището на село Антон, защото към нормативно определената дата
11.03.2019 г. няма необходимия съгласно нормативната уредба, брой и вид
животни, което било доказано от проверка в съответните регистри/ електронни
системи, наречени общо „електронната система на МЗХГ“. Жалбоподателят твърди,
че това обстоятелство опорочава цялата процедура и прави решенията на Комисията
неправилни и незаконосъобразни, тъй като процесната Комисия няма права и
компетентност да дава/ определя нови срокове за обявяване на брой и вид животни
след датата 11.03.2019 г. Жалбоподателят моли, чрез процесуалния си
представител адвокат И.Л. от САК, решенията на Комисията в обжалваната част да
бъдат отменени, ведно със законните последици.
Ответникът
– Комисията,
назначена със Заповед № РД-60/ 11.02.2019г., издадена от кмета на Община Антон,
чрез процесуалния си представител адвокат Р.Д. от САК, оспорва
жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна.
Заинтересованите
страни Г.М.К. и Ц.Г.М. в писмени становища, считат жалбата за основателна и
молят да бъде уважена, ведно със законните последици.
Заинтересованата
страна Д.П.П. в с.з. счита жалбата за неоснователна и
моли да не бъде уважена.
Заинтересованите
страни М.И.Ц., П.Д.П., С.Г.С., Х.Т.К., М.Р.С., И.М.Ц. и И.Л.Д., не вземат становище
по жалбата.
Съдът,
след като обсъди събраните доказателства по делото и ведно с доводите на
страните, намира за установено следното:
Видно
от заповед № РД-60/
11.02.2019 г., издадена от кмета на Община Антон, че е била назначена Комисия в
състав: Председател – М.А.В., директор на дирекция „ФСД“ и членове – Грета
Николаева Христова, специалист „ФСД и бюджет“ и М.Н. Цвяткова, специалист
„Местни данъци и такси“, със следните задачи: 1. Да извърши проверка за
спазване на условията по чл. 37и, ал. 4, ал. 7 и ал. 9 от ЗСПЗЗ по сключените
договори за наем или аренда на пасища, мери и ливади от общинския поземлен
фонд, съгласно чл. 37м, ал. 1 и следващите от същия закон, със срок за
изпълнение 28 февруари 2019 г.; 2. Да определи необходимата за всеки кандидат
площ по реда на чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ и разпредели имотите за землището на
село Антон, със срок за изпълнение 30 април 2019 г./л.5/
Видно от Протокол с дата
30.04.2019 г. на Комисията, назначена със заповед №
РД-60/ 11.02.2019г.
на кмета на Община Антон, че е взела следните решения: до участие в
разпределението на обявените имоти с начин на трайно ползване пасища, мери и
ливади от ОПФ се допускат общо 11 заявители, изчислени са животинските единици
по подадените заявления от 11 собственици на пасищни животни /брой, вид и
възраст на животните/, изчислени са полагащите се декари на всеки заявител,
съгласно Приложение № 1 и е извършено персонално разпределение на полагащите се
площи пасища, мери и ливади от ОПФ, съгласно Приложение № 2. Видно е от
Протокола, че Комисията е взела и следното решение, записано в Забележка: „С
лицето И.М.Ц., предлагаме да бъде сключен договор за разпределените площи, след
като бъдат изчистени несъответствията в електронната система на МЗХГ, но не по
– късно от 31 май 2019 г.“/л.6/
Видно от Списък – Приложение №
1 за доразпределение и разпределение на пасища, мери и ливади на собственици на
селскостопански животни към 11.03.2019 г., че на десета позиция фигурира лицето
И.М.Ц. с посочени показатели: говеда – 80 броя, коне – 171 броя, общо
животински единици /ЖЕ/ – 237 броя, предоставени площи на брой ЖЕ към
01.02.2019 г. – 62.6, брой ЖЕ за разпределение – 174.4, полагаема площ /дка/ (2
дка за 1 ЖЕ и 2.2 дка за 1 ЖЕ за автохтонни) – 375.600./л.7/
Видно от Списък – Приложение №
2 за извършено персонално разпределение на полагащите се площи, пасища, мери и
ливади от наличния ОПФ, че на втора позиция фигурира лицето И.М.Ц., на който са
определени поземлени имоти № 181026 и № 156018, които са общо 386.745 дка./л.8/
Видно от Справка за наличните
животни в ОЕЗ към 06.03.2019г. от интегрираната информационна система на БАБХ
към МЗХ, че лицето И.М.Ц., ЕГН ********** има регистриран животновъден обект с
рег. № ********** (2089-0400) в местност „Гламе“ с общо 171 броя
коне./л.9-л.16/
Видно от Справка за налични
животни в ОЕЗ към 11.03.2019 г. на МЗХГ, че лицето И.М.Ц., ЕГН ********** има
регистриран животновъден обект с рег. № ********** (2089-0856) в местност
„Язина“ с общо 54.6 ЖЕ и животновъден обект с рег. № ********** (2089-0400) в
местност „Гламе“ с общо 171 броя ЖЕ./л.17-л.19/
Видно от Справка за налични животни в ОЕЗ към
30.04.2019г. на МЗХГ, че лицето И.М.Ц., ЕГН ********** има регистриран
животновъден обект с рег. № ********** (2089-0856) в местност „Язина“ с общо
54.6 ЖЕ и животновъден обект с рег. № ********** (2089-0400) в местност „Гламе“
с общо 171 броя ЖЕ./л.20-л.22/
Видно от удостоверение за
регистрация на животновъден обект № 134/ 26.04.2018 г. на ОДБХ София област, че
жалбоподателят П.Г.Н., ЕГН ********** има регистриран животновъден обект с рег.
№ ********** (2089-0325), предназначен за отглеждане на говеда с капацитет 83
бр. говеда, намиращ се в землището на село Антон, с посочени GPS координати
и отговаря на ветеринарномедицинските изисквания./л.27/
По делото е представено
извлечение от Протокол № 47/ 28.03.2019 г. на Общински съвет Антон, от който е
видно, че е взето решение № 497 за пасищата, мерите и ливадите за индивидуално
ползване да се разпределят между правоимащите, които имат рагистрирани
животновъдни обекти в землището на село Антон, до 2 дка за животинска
единица./л.44/
По делото е представено
извлечение от Протокол № 48/ 05.04.2019 г. на Общински съвет Антон, от който е
видно, че е взето решение № 500, с което е допълнено решение № 497 за пасищата,
мерите и ливадите за индивидуално ползване да се разпределят между
правоимащите, които имат рагистрирани животновъдни обекти в землището на село
Антон, до 2 дка за 1 неавтохтонна животинска единица и до 2.2 дка за 1
автохтонна животинска единица./л.45/
По делото е представен договор
за наем на пасища, мери и ливади от общински поземлен фонд № 10, сключен на
27.05.2019 г. между Община Антон като „наемодател“ и И.М.Ц., ЕГН **********
като „наемател“ за наемане на пасища, мери и ливади от ОПФ с определена площ, с
договорени срок и наемна цена, във връзка с регистрирания животновъден обект на
Ц. ***./л.66-л.67/
Извлечението от Протокола от 30.04.2019 г. на
Комисията е публикувано на сайта на Община Антон на 07.05.2019 г., а жалбата
против същия е депозирана в съда с вх. № 224 на 20.05.2019 г.
При
така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Съдът
намира, че жалбата е процесуално допустима – подадена е от надлежна страна в
срока по чл. 37и, ал. 8 от ЗСПЗЗ.
Разгледана
по същество, жалбата е основателна, по следните съображения:
Установи
се от събраните доказателства по делото, че през 2019 г. жалбоподателят е
собственик на животновъден обект с рег. рег. № ********** (2089-0325), предназначен за
отглеждане на говеда с капацитет 83 бр. говеда, намиращ се в землището на село
Антон, с посочени GPS координати.
Установи
се от събраните доказателства по делото, че към 11.03. 2019 г. лицето И.М.Ц., ЕГН ********** има
регистриран животновъден обект с рег. № ********** (2089-0856) в местност
„Язина“ с общо 54.6 ЖЕ и животновъден обект с рег. № ********** (2089-0400) в
местност „Гламе“ с общо 171 броя ЖЕ.
Установи
се от събраните доказателства по делото, че към 30.04. 2019 г. лицето И.М.Ц., ЕГН ********** има
регистриран животновъден обект с рег. № ********** (2089-0856) в местност
„Язина“ с общо 54.6 ЖЕ и животновъден обект с рег. № ********** (2089-0400) в
местност „Гламе“ с общо 171 броя ЖЕ.
Установи
се, че през 2019 г. в Община Антон е извършена процедура по разпределение на
пасища, мери и ливади между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни
обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни
селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на правно
основание пасища, мери и ливади. Процедурата е започнала с приемане на решение
№ 497 по Протокол
№ 47/ 28.03.2019 г. на Общински съвет Антон, допълнено с решение № 500 по
Протокол № 48/ 05.04.2019 г. на Общински съвет Антон, съгласно които пасищата,
мерите и ливадите за индивидуално ползване да се разпределят между
правоимащите, които имат рагистрирани животновъдни обекти в землището на село
Антон, до 2 дка за 1 неавтохтонна животинска единица и до 2.2 дка за 1
автохтонна животинска единица. Със заповед № РД-60/ 11.02.2019 г. на кмета на
Община Антон е назначена комисия в посочения състав с
определени правомощия, едно от които е да определи необходимата за всеки
кандидат площ по реда на чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ и разпредели имотите за
землището на село Антон. Видно от обжалвания в рамките на настоящето
производство Протокол от 30.04.2019 г., назначената Комисия е разгледала 11
броя заявления и е взела и следното решение,
записано в Забележка: „С лицето И.М.Ц., предлагаме да бъде сключен договор за
разпределените площи, след като бъдат изчистени несъответствията в електронната
система на МЗХГ, но не по – късно от 31 май 2019 г.“ Съдът
счита, че по този начин комисията е превишила правомощията си, които са
разписани в разпоредбата на чл. 37и, ал. 6, вр. с ал. 4 от ЗСПЗЗ и в заповедта
на кмета на Община Антон. Съгласно разпоредбата на чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ, пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани
животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните
пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на
правно основание пасища, мери и ливади, но не
повече от 15 дка за 1 животинска
единица в имоти от първа до
седма категория и/или до 30 дка
за 1 животинска единица в имоти от осма до
десета категория. На правоимащите лица, които отглеждат
говеда с предназначение за производство на месо и животни
от местни (автохтонни) породи, се разпределят до 20 дка за
1 животинска единица в имоти от първа
до седма категория и до 40 дка за 1 животинска
единица в имоти от осма до
десета категория. Съгласно
разпоредбата на чл. 37и, ал. 5, изр. 1 от ЗСПЗЗ, лицата подават заявление по образец до
кмета на общината в срок до 10 март, към
което прилагат документи, определени в правилника за прилагането на закона.
Установи се от доказателствата по делото, че към 11.03.2019 г., която е
нормативно определена, лицето И.М.Ц., ЕГН
**********
няма необходимия брой и вид животни в регистрираните животновъдни обекти и
комисията в протокола от 30.04.2019 г. незаконосъобразно го включва в
процедурата по разпределянето на пасища, мери и ливади в землището на село
Антон, като дори предлага с него да бъде сключен договор не по – късно от
31.05.2019 г., което също е недопустимо, тъй като нищо не се е променило или
поправило в неговата кандидатура и статут на участие. Съдът счита, че в
конкретния случай комисията е превишила правомощията, посочени в закона и в
заповедта на кмета на Община Антон, тъй като процесната Комисия няма права и
компетентност да дава/ определя нови срокове за обявяване на брой и вид животни
след датата 11.03.2019 г. и по този начин лишава останалите участници в
разпределението на площите от ОПФ – пасища, мери и ливади в землището на село
Антон.
При
това положение съдът счита, че следва да отмени решение, обективирано в
Протокол от 30.04.2019 г. на Комисия, назначена със заповед № РД-60/ 11.02.2019
г. на Кмета на Община – Антон в частта, в която е записано в Забележка: „С лицето И.М.Ц., предлагаме да
бъде сключен договор за разпределените площи, след като бъдат изчистени
несъответствията в електронната система на МЗХГ, но не по – късно от 31 май
2019г.“, като незаконосъобразно.
Воден от гореизложеното Районен съд – Пирдоп
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
решение, обективирано в Протокол от 30.04.2019 г. на
Комисия, назначена със заповед № РД-60/ 11.02.2019 г. на Кмета на Община –
Антон в частта, в която е
записано в
Забележка: „С лицето И.М.Ц., предлагаме да бъде сключен договор за
разпределените площи, след като бъдат изчистени несъответствията в електронната
система на МЗХГ, но не по – късно от 31 май 2019г.“, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в
четиринадесет дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен
съд – София област, по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния
кодекс.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: