Решение по дело №1614/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1131
Дата: 13 юни 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Теофана Божидарова Спасова
Дело: 20195330201614
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 март 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер  1131                        13.06 Година  2019              Град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски Районен съд                       ХХІІІ наказателен  състав

 

На      трети  юни                                                   2019  Година

 

В публично заседание в следния състав:

 

Председател: ТЕОФАНА СПАСОВА

 

Секретар: НАДЯ ТОЧЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията

 

АН дело номер    1614    по описа за            2019     година

 

РЕШИ :

 

      ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 6600/12.02.2019г. на заместник министъра на културата, с което на Г. 2000 ЕООД ЕИК ********* е наложено административно наказание “Имуществена санкция” в размер на 2 500лв. за извършено административно нарушение по чл. 97 ал.1 т.5 ЗАПСП.

 

       Решението подлежи на обжалване пред ПАС в 14 дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

 

                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ :

     ВЯРНО, СЕКРЕТАР Н.Т.

   

 

  

 

 

 

 

МОТИВИ :

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 6600/12.02.2019г. на заместник министъра на културата, с което на Г. 2000 ЕООД ЕИК ********* е наложено административно наказание “Имуществена санкция” в размер на 2 500лв. за извършено административно нарушение по чл. 97 ал.1 т.5 ЗАПСП.

Жалбоподателят Г. 2000 ЕООД, чрез пълномощника си по делото адв. Д., счита издаденото Наказателно постановление за неправилно и незаконосъобразно, моли съда да го отмени,  по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание.

Въззиваемата страна – Министерство на културата не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Съдът, след като се запозна с материалите по делото и прецени законосъобразността на издадения административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и приема за установено следното :

          Жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Атакуваното наказателно постановление е издадено против дружеството за това, че при извършена проверка на 31.05.2018г. в кафе „Ротонда”, находящо се в гр. Хисаря, ул. „Хаджи Димитър” № 8, стопанисвано от същото е установено, че е използвано публично изпълнение на запис на звукозаписите „Нирвана” в изпълнение на И и „Н” в изпълнение на Д, без необходимото по закон съгласие на носителя на продуцентските права или представляващата организация.

Видно от приложената по делото административнонаказателна преписка Акт за установяване на административно нарушение № 6600/20.08.2018г. същият е издаден против жалбоподателя за посоченото нарушение, а разпитан в хода на съдебното производство актосъставителят Л.А.А. изцяло поддържа отразените в същия констатации, като заявява, че е установил лично нарушението при посещение в обекта. В същият били инсталирани уредба и тонколони, посредством които се възпроизвеждала програмата на радио „Хоризонт”. Той констатирал последното чрез рекламния блок на програмата, а възпроизведените произведения, за които съставил констативен протокол и АУАН – чрез инсталирана на служебния му мобилен телефон програма. Заявява, че по отношение на последната е налице заповед на министъра на културата, с която се дава право да се използва от проверяващите специално приложение за разпознаване на звукозаписи.

Предвид така изложените обстоятелства, съдът намира, че по делото  не е установено по безспорен и категоричен начин извършено нарушение по чл. 97 ал.1 т.5 ЗАПСП от страна на жалбоподателя. В тази насока да се направи положителен извод не спомогнаха и показанията на актосъставителя, макар дадени под страх от наказателна отговорност и лишени от субективна оценка на обстоятелствата по случая. Същите са категорични относно направените констатации и начина на установяване на музикалните произведения. Същевременно, въпреки предоставената за това възможност, въззиваемата страна не ангажира доказателства относно съществени елементи по установяване на вмененото нарушение, а именно – законосъобразността на използване на приложение за разпознаване на произведения от проверяващите, което не дава възможност и на съда да прецени дали това е стореното законосъобразно, включително и дали правилно е приложена посочената в АУАН и НП санкционна норма.

На следващо място съдът намира, че атакуваното НП е издадено от некомпетентен орган. Както е посочено и в депозираната жалба, със ЗИД на ЗАПСП от 29.03.2018г., влязло в законна сила девет месеца след обнародването му в ДВ, се създава нов чл.98в, съгласно който : Кметовете на общини упражняват контрол върху търговските обекти и туристическите обекти по чл. 3, ал. 2 от Закона за туризма за предварително уредените права за публично изпълнение на живо или чрез запис на произведения, на записани изпълнения, на звукозаписи, на записи на филм или на друго аудио-визуално произведение или на части от тях. Лицата, които стопанисват търговски обекти и туристически обекти по чл. 3, ал. 2 от Закона за туризма, при поискване най-малко веднъж годишно предоставят на кметовете на общини доказателства за отстъпените им права за публично изпълнение. При нарушение на ал. 2 на лицата, които стопанисват търговските или туристическите обекти по чл. 3, ал. 2 от Закона за туризма, се налага имуществена санкция в размер от две хиляди до десет хиляди лв. Нарушенията се установяват от длъжностни лица, определени със заповед на кмета на общината. Наказателните постановления се издават от кмета на общината. Същвременно е уредено, че : „ Образуваните и неприключили до влизането в сила на този закон административни производства се довършват по новия ред.” Тоест в конкретния случай, макар производството да е започнало на 31.05.2018г., то атакуваното постановление е издадено на 12.02.2019г., като това е следвало да бъде сторено не от Министерство на културата, а от кмета на населеното място.

Предвид всичко гореизложено и атакуваното Наказателно постановление №   6600/12.02.2019г. на заместник министъра на културата, с което на Г. 2000 ЕООД ЕИК ********* е наложено административно наказание “Имуществена санкция” в размер на 2 500лв. за извършено административно нарушение по чл. 97 ал.1 т.5 ЗАПСП, като необосновано и незаконосъобразно, следва да бъде ОТМЕНЕНО.

За тези изводи съдът прецени всички обстоятелства по делото, които ги налагат като единствено възможни.

По изложените мотиви съдът постанови решението си.

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ :

ВЯРНО, СЕКРЕТАР Н.Т.