Решение по дело №1116/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 324
Дата: 13 февруари 2023 г.
Съдия: Силвия Владимирова Петрова
Дело: 20222120101116
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 24 февруари 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 324
гр. Бургас, 13.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XVI ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на дванадесети януари през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:СИЛВИЯ ВЛ. ПЕТРОВА
при участието на секретаря НЕДЯЛКА Й. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от СИЛВИЯ ВЛ. ПЕТРОВА Гражданско дело №
20222120101116 по описа за 2022 година
Производството е образувано по повод исковата молба на „А1 България“ ЕАД,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. С***, ул. ***, представляван от А.
В. Д. и М. М. против „ДЕНТАЛЕН ЦЕНТЪР ЦИЕП - 1“ ЕООД, със седалище и адрес на
управление: гр. Б**, ул. **, представлявано от И. Г. Р. - *****, за приемане за установено по
отношение на ответника, че същият дължи на ищеца сумата от общо 503,81 лева - месечни
такси и потребление за използване на услуги по договор ****** за периода 16.12.2020г. -
15.06.2021г., ведно със законната лихва за забава от датата на подаване на заявлението по чл.
410 ГПК - 24.09.2021г. до окончателното плащане, за което вземане ищецът се е снабдил със
заповед № 8045 от 27.09.2021г. за изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК,
издадена по ч.гр.д. № 15060/2021 г. по описа на РС - Пловдив. Претендира разноски.
Твърди се в исковата молба, че страните са свързани с облигационно
правоотношение, като в процесния период ищецът е престирал изпълнение на задълженията
си по договора. С Договор от 23.12.2020г. е активирана пакетна услуга ****, състояща се от
услуга ***** и оборудване - тип учрежденска телефонна централа с месечна такса 69.90 лв.
без ДДС + 1 брой ** телефон с месечна такса 1.90 лв. без ДДС. Съгласно т. 5 от договора -
заплащането на дължимите суми се извършва в 15 - дневен срок от датата на издаване на
месечна фактура от страна на оператора. Договорът е заведен в системата на А1 България с
дата 11.01.2021г. - датата на активация - предвид разпоредбите на т. 19.1, 19.3.б и 20.1. от
договора. По фактурите се претендират единствено месечни такси за предоставената по
договора електронна съобщителна услуга. Ответникът не е заплатил сумите, дължими за
потребените услуги. Моли се иска да се уважи.
Ответникът е подал отговор в срока по чл.131 ГПК, в който моли за отхвърляне на
исковете с подробни съображения. На първо място счита, че от представените доказателства
не се установява сключен договор на 11.01.2021г. Оспорва да се е намирал в договорни
отношения с ищцовото дружество. Оспорва такъв договор да е подписван от представляващ
дружеството. Оспорва да са получени фактурите, описани в исковата молба. Оспорва
относимостта на Анекс 1, като същият касае трето лице. Моли за отхвърляне на исковете.
Исковете по чл.422 вр. с чл. 415 от ГПК вр. чл.79, ал.1 ЗЗД и чл.86, ал.1 ЗЗД са
допустими.
1
Съдът, като взе предвид разпоредбите на закона и събраните по делото
доказателства, приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Със заповед за изпълнение на парично задължение по чл. 410 от ГПК
8045/27.09.2021г. по ч.гр.д. № 15060/2021г. по описа на Районен съд – Пловдив е
разпоредено длъжникът - ответник да заплати на ищцовото дружество търсените в
настоящото производство суми. Против издадената заповед за изпълнение е постъпило
писмено възражение в срока по чл.414, ал.2 от ГПК от длъжника. В дадения на заявителя
едномесечен срок е предявен настоящият установителен иск по чл.422 ГПК.
Съществувалите между ответника и „А1 България“ ЕАД договорни отношения се
установяват от представените по делото заверени преписи на договор от 23.12.2020г., Анекс
от 23.12.2020г. и Констативен протокол от 11.01.2021г. Видно от представените заверени
преписи на договора, анекса към него и констативния протокол, същите са подписани от
прокуриста на ответното дружество К. Д. М., което обстоятелство е оспорено от ответника,
но не е проведено успешно оспорване на документите и същите следва да се приемат за
автентични. Следователно процесният договор, анекс и констативен протокол носят подпис
на ответника, при което го обвързва с предвидените права и задължения. От съдържанието
на анекса е видно, че касае Дентален център с адрес: гр. Б**, ул. ****, поради което следва
да се приеме, че дружеството, посочено в заглавната част на анекса е допусната неточност,
респ. техническа грешка. Видно от анекса предоставената от „А1 България" ЕАД пакетна
услуга ”*****“, включва фиксирана телефонна услуга "*****" с включени минути за
разговори и оборудване -** телефонна централа. Общата месечна такса е в размер на 71,80
лева. Първата месечна абонаментна такса, дължима за всяка локация, се заплаща след
подписване на Протокол за доставка на Пакетната услугата за конкретната локация,
подписан съгласно условията на договора, към който се подписва Приложението. С оглед
избягване на всякакво съмнение: месечните такси са дължими независимо дали абонатът е
въвел в експлоатация услугата в срока, определен по договора. Таксуването на изходящите
гласови повиквания към всички мрежи е на всяка секунда след първите 60 секунди, които са
неделими. Инсталацията и активацията на Допълнителни услуги се описва в Констативен
протокол. Представения по делото констативен протокол от 11.01.2021г. удостоверява
предоставянето на услугата **** и *****, като заявената от абоната Услуга е активирана и
отговаря на договорените изисквания и параметри.
Посочено е от ищеца „А1 България“ ЕАД, че представените по делото документи
са налични единствено сканирани в архивиращата софтуерна програма, но не и на хартиен
носител. След извършени проверки в софтуерната система на „А1 България“ ЕАД, вещото
лице по назначената съдебно-техническа експертиза е установило, че в софтуерната система
на мобилния оператор съществува договор между „А1 България“ ЕАД и „ДЕНТАЛЕН
ЦЕНТЪР ЦИЕП - 1“ ЕООД, ЕИК ******. ID-то на клиента ********** е *****, ID на
партидата е ******, ID на договора е ***** от 11.01.2021г. за следните услуги: услуга №
********** - войс номер, с начало на договор - 11.01.2021г. и с крайна дата на договор -
11.01.2023г.; услуга № ***** - Пакетната услуга "А1 ОФИС ЦЕНТРАЛА" – месечна
абонаментна такса /МАТ/ - 69,90 лв. с начало на договор - 11.01.2021г. и с крайна дата на
договор - 11.01.2023г.; услуга № ******* - войс номер с начало на договор - 27.01.2021г. и с
крайна дата на договор - 27.01.2023г. Процесната услуга е отнесена към партида ***** и
договор ******. Вещото лице посочва хронология на събитията: на 11.01.2021г.- Active -
активиран пакет услуги ********** и ******; на 27.01.2021г. - Active-активирана услуга
*****; на 26.02.2021г. Collection Partial Suspend - временно спрени изходящи обаждания; на
28.04.2021г. Suspended - временно спрени изходящи и входящи обаждания; на 02.07.2021г.
Cancled-прекратени услуги. При ограничен достъп на услугата /спрени изходящи
обаждания/, тя продължава да бъде активна, макар и в ограничен обем; до датата на
прекратяването на договора, услугите са активни в системата, независимо от
ограничаването/частично или напълно спрени/, т.е. всеки момент тя може да бъде
възстановена в пълен обем спрямо договорените условия. При плащане за забавените
задължения изцяло алгоритъма за прекратяване на договора се спира и услугите се
активират в пълен обем. В период на ограничен достъп може да бъде използвана
възможността за набиране на безплатни разговори (****** и др.). Услугите са
деактивирани/прекратени на 02.07.2021г. Cancled-прекратени услуги - след 124-и ден на
забава на плащанията. Прекратяването става автоматично. Механизмът за прекратяване на
договора при просрочени плащания е следния: След изтичане на срока за плащане,
клиентите преминават „под наблюдение“ от системата, защото се е нарушил заявения
алгоритъм на заплащане - това е стъпката в системата In Collection (Evaluation step) -
2
пpocpoчено задължение, което се очаква да се заплати; следва предупредителен SMS
клиентите получават в деня на просрочието Evaluation step; Стъпката Deposit Release
означава, че ако клиентът има сума на депозит, тя ще бъде използвана за погасяване на
задълженията му; Има още 5 бр. предупредителен SMS клиентите получават според
сегмента; Спирания на телефони - Partial Suspension - клиентът има само входящи разговори
и SMS /частично спиране/; Suspension (спират се всички услуги); Канселиране /на услугата-
прекратява се договорът. При плащане за забавените задължения изцяло алгоритъма за
прекратяване на договора се спира и услугите се активират в пълен обем. Сметките се
изчисляват автоматично, съобразно ценоразписа и клаузите на съответния договор.
Отчитането на разговорите при обаждания в и от България се извършва автоматично от
мрежата на А 1. Когато абонатът осъществява изходящо повикване, при свързване с
търсения номер, мрежата започва да засича времето на разговора в секунди. За всеки
проведен разговор се генерира CDR (call detail record). На всеки 20 минути мрежата
генерира файл, който съдържа CDR-ите за разговорите, проведени през тези 20 минути и го
изпраща на **** (софтуер на фирма Amdocs за отчитане и таксуване на
телекомуникационнен тарфик) за рейтинг (остойностяване на отделните разговори, спрямо
клиентския тарифен план и предоставени отстъпки). Отчитайки зададените му тарифни
планове и отстъпки *** остойностява проведените разговори и ги отразява в месечните
фактури (билинг). При по-голяма продължителност на разговора, при достигане на 60
минути, мрежата автоматично прекъсва връзката - мярка за избягване на злоупотреби.
Отчитането на изразходваните мегабайти Интернет и СМС-те е на същия принцип, само че
вместо секунди се отчитат мегабайти и брой СМС-и. Разговорите, проведени в роуминг се
отчитат, съгласно правилата, заложени в мрежата на съответния оператор, чиято мрежа се
използва при осъществяване на разговора. Целия процес на отчитане на продължителността
на разговорите (или MB Интернет трафик или СМС-ите), както и на тяхното остойностяване
според зададения на клиента тарифен план става автоматично и вероятността за допускане
на грешка е минимална. Намесата на оператор е в случаите, в които се задава първоначално
кой е тарифния план или когато той (тарифния план) се променя. В тези случаи има
вероятност от допускане на грешка, при задаване на грешен тарифен план.
Според заключението на вещото лице Д., по допуснатата съдебно икономическа
експертиза, което съдът кредитира изцяло като пълно и обективно изготвено, фактурите,
предмет на делото, са осчетоводени в счетоводството на ищеца по партидата на ответника –
******, като счетоводните записвания на ищеца са редовни. Съгласно предоставената
информация на експерта, услугата е активирана на 11.01.2021 г. По договор се начислява
месечна абонаментна такса /МАТ/ всеки месец. На 15-то число всеки месец се занулява
потреблението на услугата и излиза фактура. Фактура *****/*****г. съдържа част от
месечна абонаментна такса за период от дата 11.01.2021г. /активация до 15.01.2021г. -
11,27лв., зануляване и месечна абонаментна такса за бъдещ период в пълен размер 69,90 лв.
за период от 15.01.2021г. - 15.02.2021г. В счетоводството на ищеца се води на отчет вземане
от ответника в размер на 743,81 лв., формирано от стойностите по неизплатените фактури,
описани в отговора на въпрос 1-ви в констативно - съобразителната част на заключението.
Общият размер на неизплатените суми възлиза на 743,81 лв. като експертизата пояснява, че
две от фактурите, представляват стойности на неустойки за предоставени и невърнати
устройства в общ размер на 240 лева, а сумата от 503, 81 лева е сбор от месечните такси и
потребление за използване на услуги по договора по 6 фактури, както следва: по фактура №
*****/*****г. със срок за плащане 19.02.2021г. със стойност на фактурата 99,80 лева,
фактура № ****/*****г. със срок за плащане 21.03.2021г. със стойност на фактурата 85,08
лева, фактура № ***/*****г. със срок за плащане 21.04.2021г. със стойност на фактурата
85,08 лева, фактура № ****/****г. със срок за плащане 19.05.2021г. със стойност на
фактурата 102,83 лева, фактура № ****/****г. със срок за плащане 18.06.2021г. със стойност
на фактурата 85,08 лева и фактура № ****/*****г. със срок за плащане 18.07.2021г. със
стойност на фактурата 85,08 лева, по която е издадено кредитно известие на стойност 39,14
лева и неизплатената сума е в размер на 45,94 лева. Фактурите са приложени по делото и
съдържат задължителните реквизити. Видно е, че начислените суми са основно за месечен
абонамент, като дължимостта му не се обуславя от това дали клиентът реално се е
възползвал от услуги на определена стойност. Според експерта, целият процес на отчитане
на продължителността на разговорите (или MB Интернет трафик или СМС-ите), както и на
тяхното остойностяване според зададения на клиента тарифен план става автоматично и
вероятността за допускане на грешка е минимална. Намесата на оператор е в случаите, в
които се задава първоначално кой е тарифния план или когато той (тарифния план) се
променя. В тези случаи има вероятност от допускане на грешка, при задаване на грешен
3
тарифен план, каквато в настоящия случай не е констатирана от вещото лице. Предвид това,
ответникът дължи уговорените с договора и анекса абонаментни такси (месечен абонамент)
и суми за потребените услуги. Налага се извода, че ответникът дължи на заявителя сумата в
размер 503.81 лв., представляваща незаплатени суми за месечни такси и потребление за
използване на услуги по договор ***** за периода 16.12.2020г. - 15.06.2021г., в какъвто
размер е и заявена претенция.
Основателна е и акцесорната претенция за законна лихва върху уважената
главница от датата на депозиране на заявлението по чл. 410 от ГПК - 24.09.2021 г., до
окончателното плащане.
При този изход на спора на ищеца се дължат разноски в размер на 220 лева в
заповедното производство и направените в настоящото производство разноски в размер на
425 лева или общата дължима сума за разноските възлиза на 645 лв.
Мотивиран от горното, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО, че „ДЕНТАЛЕН ЦЕНТЪР ЦИЕП - 1“ ЕООД, със
седалище и адрес на управление: гр. Б**, ул. **, представлявано от И. Г. Р. - *****, дължи
на „А1 България“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. С***, ул.
***, представлявано от А. В. Д. и М. М., част от сумите по заповед за изпълнение на
парично задължение по чл. 410 от ГПК № 8045/27.09.2021г. по ч.гр.д. № 15060/2021г. по
описа на Районен съд - Пловдив, а именно: сумата от общо 503,81 лева - месечни такси и
потребление за използване на услуги по договор ****** за периода 16.12.2020г. -
15.06.2021г., ведно със законната лихва за забава от датата на подаване на заявлението по чл.
410 ГПК - 24.09.2021г. до окончателното плащане
ОСЪЖДА „ДЕНТАЛЕН ЦЕНТЪР ЦИЕП - 1“ ЕООД, със седалище и адрес на
управление: гр. Б**, ул. **, представлявано от И. Г. Р. - ***** да заплати на “А1
БЪЛГАРИЯ” ЕАД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. С***, ул. ***,
представлявано от А. В. Д. и М. М., сумата от 645 лева /шестстотин четиридесет и пет лева/
за направените по делото разноски, от които 220 лева за ч.гр.д. № 15060/2021г. по описа на
Районен съд - Пловдив и 425 лева за настоящото гр.д. № 1116/2022г. по описа на Бургаския
районен съд.
Решението подлежи на обжалване пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен
срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4