Решение по дело №259/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 189
Дата: 29 октомври 2021 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20217280700259
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 189/29.10.2021 г.

 

гр. Ямбол, 29.10.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на тринадесети октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 259 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на “Каприз 2004” ООД със седалище и адрес на управление гр.*, „***”, представлявано от управителя С.К.П., вписано в ТР при АВ с ЕИК *********, чрез пълномощник адв. Пл. С. *** офис 5, e-meil: ***@abv.bg, моб. тел. **********, чрез адв.Пл.С. против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2020 изх.№01-2600/4741/19.08.2021 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

В жалбата се твърди, че при биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 е бил поет от дружеството първоначално за стопанската 2014-2015 година, като след изтичане на последователен пет годишен период, е направило запитване със заявление под вх. № 70-279/17.01.2020 г. на МЗХГ относно продължителността на периода на изпълнение на поетия ангажимент, като с Писмо изх. № 70-279/13.02.2020 г. е уведомено, че продължителността на започналия на 01.01.2015 г. поет ангажимент приключва не по-рано от 31.12.2019 г. В съответствие с това при изтекъл и изпълнен пет годишен период на поетия ангажимент и уредена от приложимите норми диспозитивна възможност за неговото ежегодно удължаване, дружеството, не е заявило удължаване на поетия ангажимент пред кампания 2020, поради което и не е подало Заявление за подпомагане /плащане/ и Приложение за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие“ с направление „Биологично растениевъдство“ през кампания 2020, което обуславя незаконосъобразността на атакувания акт. Претендира се за отмяна на Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 за кампания 2020 изх. № 01-2600/4741/19.08.2021 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, за връщане преписката на органа с надлежни указания и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание за оспорващия се явява адв.С., която подържа жалбата и направените в нея искания по изложените съоражения, доразвити в писмени бележки.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител ст.юрисконсулт М. твърди, че оспореният административен акт е законосъобразен и изложените в него съображения в достатъчна степен обосновават фактическите и правни основания за издаването му, поради което претендира за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Жалбоподателят “Каприз 2004” ООД със седалище и адрес на управление гр.*, „***”, представлявано от управителя С.К.П. вписано в ТР при АВ с ЕИК ********* е регистриран като земеделски производител с УРН 181483.

Във връзка с подадено от него Заявление за подпомагане с УИН 28/200515/73879 за Кампания 2015 г., с Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. с изх. № 02-280-2600/185 от 24.2.2016 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ дружеството е уведомено, че е одобрено за участие по направление „Биологично растениевъдство”, като одобрените и неодобрените площи са посочени в Таблица №1 на писмото, парцелите, които частично или изцяло са неодобрени, както и причините за неодобрението им, са описани в Таблица №2. На страница 8 от уведомителното писмо е посочено, че колона 1 е номер на декларирания от  заявителя парцел в подаденото заявление за подпомагане за Кампания 2015; колона 2 е културата, която е декларирана в заявлението за подпомагане, подадено за Кампания 2015; колона 3 е код на културата, която е декларирана в заявлението за подпомагане, подадено от дружеството за Кампания 2015; колона 4 е код на биологичната дейност, която е декларирана в заявлението за подпомагане, подадено за Кампания 2015 и колона 5 е площта, която е декларирана в заявлението за подпомагане, подадено от оспорващия за Кампания 2015.

Във връзка с подадено от “Каприз 2004” ООД-гр.* Заявление за подпомагане с УИН 28/270516/80199 за Кампания 2016 г., с Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. с изх. № 02-280-2600/3216 от 15.12.2016 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ дружеството е уведомено, че е одобрено за участие по направление „Биологично растениевъдство”, като одобрените и неодобрените площи са посочени в Таблица №1 на писмото, парцелите, които частично или изцяло са неодобрени, както и причините за неодобрението им, са описани в Таблица №2.

В писмото изрично е записано, че с поемане на 5-годишен ангажимент за извършване на биологичните дейности по това направление, дружеството се задължава да изпълнява следните изисквания:

•Да подава „Заявление за подпомагане/плащане“ всяка година до изтичане на многогодишния Ви ангажимент - дейностите по това направление се прилагат за период от пет последователни години;

•През първите две години на подпомагане трябва да премине обучение или да докаже наличие на опит в дейностите, които прилага. Документите, необходими за доказване на опит или обучение, са описани подробно в чл.38, ал.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.;

•Да извършва дейности по това направление върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на задължението. Одобрената площ за прилагане на дейностите по направление „Биологично растениевъдство” може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по това направление се припокрива географски с площта, за която има поет биологичен ангажимент.

На страница 7 от уведомителното писмо е посочено, че колона 1 е номер на декларирания от  заявителя парцел в подаденото заявление за подпомагане за Кампания 2016; колона 2 е културата, която е декларирана в заявлението за подпомагане, подадено за Кампания 2016; колона 3 е код на културата, която е декларирана в заявлението за подпомагане, подадено от дружеството за Кампания 2016; колона 4 е код на биологичната дейност, която е декларирана в заявлението за подпомагане, подадено за Кампания 2016 и колона 5 е площта, която е декларирана в заявлението за подпомагане, подадено от оспорващия за Кампания 2016.

В заявление вх. № 70-279/17.01.2020 г. до МЗХГ дружеството е посочило, че по реда на ЗПЗП и Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020г., е заявило и обявило дейност по отглеждане на зърнено-житни, технически и фуражни култури по биологичен метод в землищата на гр.*, с.* и с.* общ. *, първоначално за стопанската 2014-2015 г. с дата на обявяване на дейността към МЗХГ под № 4016/29.12.2019 г. и е направило запитване приключил ли е периода на дейността на дружеството по обявеното направление с изтичане на стопанската 2018-2019 г., т.е. към 29.12.2019 г., респективно съществува ли ангажимент на дружеството по обявеното направление за периода на стопанската 2019 - 2020 година.

С Писмо изх. № 70-279/13.02.2020 г. МЗХГ е отговорило, че продължителността на започнал ангажимент на 01.01.2015 г. приключва не по-рано от 31.12.2019 г.

С Писмо изх. № 01-2600/2106/02.04.2021 г. ДФЗ на основание чл.26, ал.1 от АПК е уведомил “Каприз 2004” ООД-гр.*, че е било одобрен за участие по мярка 11 "Биологично земеделие” от ПРСР 2014-2020 г. с направление Биологично растениевъдство" през кампания 2015 с подновен ангажимент през 2016 и не е подало заявление за плащане по мярка 11 „Биологично земеделие“ с направление „Биологично растениевъдство“ през кампания 2020, поради което открива производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен ангажимент.

С Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2020 изх. № 01-2600/4741/19.08.2021 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в съотведствие с чл.63, т.1 във връзка с чл.77, т.4. буква „в” от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и на основание чл.15, ал.3, т.4 и чл.46, ал.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., ДФЗ-РА отказва финансова помощ и прекратява поетия от “Каприз 2004” ООД със седалище и адрес на управление гр. *, „***”, представлявано от управителя С.К.П., вписано в ТР при АВ с ЕИК ********* ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“  направление „Биологично растениевъдство“.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд-Ямбол е Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2020 изх. № 01-2600/4741/19.08.2021 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който в съотведствие с чл.63, т.1 във връзка с чл.77, т.4. буква „в” от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и на основание чл.15, ал.3, т.4 и чл.46, ал.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., ДФЗ-РА отказва финансова помощ и прекратява поетия от “Каприз 2004” ООД със седалище и адрес на управление гр.*, „***”, представлявано от управителя С.К.П., вписано в ТР при АВ с ЕИК ********* ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“  направление „Биологично растениевъдство“.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай, оспорваният акт е издаден от компетентен административен орган, съгласно Заповед № 03-РД/2891/23.07.2019 г. на ИД на ДФЗ, в изискуемата писмена форма с мотивирано решение и при спазване на процедурата визирана в закона. Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона.

За да мотивира акта си административният орган посочва, че в резултат на извършени административни проверки на основание чл.46, ал.1 от Наредба №4/24.02.2015 г. за спазване на поет биологичен ангажимент, подновен през 2016 кампания, ДФЗ-РА е установила, че “Каприз 2004” ООД-гр.* не е подало Заявление за подпомагане и Приложение за кандидатстване по мярка 11 „Биологично земеделие", направление „Биологично растениевъдство" през кампания 2020. В акта е посочено, че съгласно чл.6 от Наредба № 4/24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 биологичните направления се изпълняват за период от пет последователни години, като този срок започва да тече от началото на годината, в която е подадено „Заявление за подпомагане”, което през първата година е и „Заявление за плащане”, като през всяка следваща година до изтичане на петгодишния ангажимент кандидатите за подпомагане подават само „Заявление за плащане”, а след изтичане на петгодишния период на ангажимента същият може да бъде удължаван ежегодно. Административният орган се е обосновал, че съгласно чл.15, ал.3, т.4 от горепосочената Наредба, земеделски стопани, които не подадат "Заявление за плащане" по време на поетия ангажимент, възстановяват получената финансова помощ или част от нея съгласно чл.15, ал.4 по мярка „Биологично земеделие” по съответното направление, а оспорващото дружество не е подало заявление за плащане по мярка 11 „Биологично земеделие” с направление "Биологично растениевъдство" през кампания 2020.

По силата на чл.6, ал.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. биологичните дейности от съответното направление се изпълняват за период от пет последователни години, като според ал.2 срокът по ал.1 и 4 започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на "Заявлението за подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и "Заявление за плащане", а през всяка следваща година до изтичане на срока по ал.1 и 4 кандидатите за подпомагане подават "Заявление за плащане".

От своя страна разпоредбата на чл.15, ал.3, т.4 от Наредба № 4/24.02.2015 г. посочва, че Държавен фонд "Земеделие" прекратява поетия ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал.4, когато не са подали заявлението за плащане по чл.6, ал.2 за одобрени площи, животни и/или пчелни семейства и не са заявили площи и/или животни и/или пчелни семейства със съответния биологичен код на извършваните дейности по приложение № 1.

В нормата на чл.15, ал.4, т.2 от Наредбата е предвидено и че подпомаганите земеделски стопани възстановяват получената до момента финансова помощ по съответното направление заедно със законните лихви, когато е прекратен поетият многогодишен ангажимент; в зависимост от кампанията на първоначално одобрение по мярката до кампанията, в която е прекратен ангажимент по ал. 3, т. 1, 2, 4 и 5, възстановяват: а) 100 % от изплатената финансова помощ, ако е до края на третата година; б) 40 % от изплатената финансова помощ, ако е до края на четвъртата година; в) 20 %, ако е до края на петата година и г) 10 %, ако е след петата година.

Видно от доказателствата по делото “Каприз 2004” ООД-гр.* е подало Заявление за подпомагане с УИН 28/270516/80199 за Кампания 2016 г. и с Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. с изх. № 02-280-2600/3216 от 15.12.2016 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ дружеството е уведомено, че е одобрено за участие по направление „Биологично растениевъдство”.

Поради това съгласно чл.6, ал.2 от Наредба № 4/24.02.2015 г. срока от пет последователни години по ал.1, в който трябва да се изпълняват биологичните дейности от съответното направление започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на "Заявлението за подпомагане", т.е. от 2016 г. и изтича през 2020.

В настоящия случай няма спор между страните, че “Каприз 2004” ООД-гр.* не е подало заявление за плащане по мярка 11 „Биологично земеделие“ с направление „Биологично растениевъдство“ през кампания 2020, а и няма различни данни по преписката.

Ето защо в нарушение на чл.6, ал.1 от Наредба № 4/24.02.2015 г. дружеството не е изпълнявало задължението си в изискуемия петгодишен период по биологичните дейности в направление „Биологично растениевъдство”, което в съответствие с чл.15, ал.3, т.4 от Наредбата е дало основание на Държавен фонд "Земеделие" да прекрати поетия ангажимент и обуславя законосъобразността на оспорения административен акт.

Не може да се споделят доводите в жалбата за порочност на акта, т.к. се касае за самостоятелно поет ангажимент с начало 2016 г., за който е било подадено самостоятелно Заявление за подпомагане с УИН 28/270516/80199 за Кампания 2016 г. и издадено нарочно Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. с изх. № 02-280-2600/3216 от 15.12.2016 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

Обстоятелствата касаещи законосъобразността на това уведомително писмо и въпросите дали са били налице предпоставки за издаването му и за поемане на нов ангажимен започващ от 2016 г. е следвало да се разгледат в самостоятелно производство при неговото оспорване, което не е сторено и не може да се обсъждат в настоящия процес.

Основание за уважаване на жалбата не се съдържат и в Писмо изх. № 70-279/13.02.2020 г. МЗХГ и получения с него отговор е коректен, т.к. в заявление вх. № 70-279/17.01.2020 г. до МЗХГ дружеството е посочило единствено наличието на ангажимент с начало стопанската 2014-2015 г., за който е подадено Заявление за подпомагане с УИН 28/200515/73879 за Кампания 2015 г. и издадено Уведомително писмо за одобрение и неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. с изх. № 02-280-2600/185 от 24.2.2016 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, без да е изяснено наличието на следващите цитирани по-горе предприети действия и издадени административни актове.

Предвид посоченото и установените материалноправни предпоставки, атакувания акт е валиден, като издаден от оправомощено лице, без да са допуснати съществени нарушения на процесуалните норми и в съответствие с посочената нормативна уредба, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателят на основание чл.144 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК, чл.37 ЗПП и чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски-юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на “Каприз 2004” ООД със седалище и адрес на управление гр. *, „***”, представлявано от управителя С.К.П., вписано в ТР при АВ с ЕИК *********, чрез пълномощник адв. Пл. С. *** офис 5, e-meil: ***@abv.bg, моб. тел. **********, чрез адв. Пл. С. против Акт за прекратяване на биологичен ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2020 изх. № 01-2600/4741/19.08.2021 г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.

ОСЪЖДА “Каприз 2004” ООД със седалище и адрес на управление гр. *, „***”, представлявано от управителя С.К.П., вписано в ТР при АВ с ЕИК ********* да заплати на ДФ “Земеделие“-гр.София направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                         СЪДИЯ:/п/ не се чете