Решение по дело №1749/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1398
Дата: 2 ноември 2022 г.
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20227050701749
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юли 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№……………………        2022г.        гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският административен съд, ІІ-ри тричленен състав, в публичното заседание на шести октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА

 ЧЛЕНОВЕ:ДАНИЕЛА СТАНЕВА

    ДИМИТЪР МИХОВ

 

 

при секретаря Нина Атанасова

в присъствието на прокурор Силвиян Иванов

като разгледа докладваното от съдия Д. Станева к. адм. нак. дело № 1749/2022г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“ /ДПУСЯ/, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.С, р-н С., ул. К.№ **, представлявано от изп.д-р инж.Ц. М. Б., чрез юрк.Мариета Кръстева против Решение № 657/16.05.2022г., постановено по НАХД № 1115/2022г. по описа на ВРС, с което е потвърдено НП № НЯСС-16/14.01.2022г. на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което за нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите /ЗВ/ и на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, на предприятието е наложена имуществена санкция в размер 1000лв.Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение поради неправилно приложение на материалния закон и необоснованост, по съображения изложени в жалбата; сочи, че ВРС неправилно е приел, че при ангажиране на наказателната отговорност са спазени сроковете по чл.34 от ЗАНН; районният съд не е съобразил твърдението, че липсва описание на обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Поради изложените съображения моли съда да отмени обжалваното решение, както и НП. В съдебно заседание и по съществото на спора, жалбоподателят не се явява представител. Претендира присъждането на разноски.

Ответната страна, редовно призована не се явява представител в съдебно заседание. В депозиран по делото отговор на касационната жалба оспорва същата и моли обжалваното решение да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на разноски по делото. В случай на уважаване на жалбата, моли претендираното адвокатско възнаграждение да бъде редуцирано до предвидения минимален размер.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че решението на районния съд е правилно, постановено при спазване на процесуалните правила и закона, и не са налице основания за неговата отмяна.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок, поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна пред ВРС е установено, че на 09.09.2020г. представители на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, извършили проверка на техническото и експлоатационното състояние на язовир "Господиново", находящ се в поземлен имот с идентификатор 07598.95.117 в землището на гр. Бяла, община Бяла, област Варна. Язовирът бил публична държавна собственост и съгласно Акт за публична държавна собственост № 9896/12.02.2020г. бил предоставен за стопанисване и управление на ДПУСЯ. Залятата площ на язовира била 214.63 дка, завиреният му обем 632 000 куб.тона, а височина на язовирната стена 8,2м. В хода на проверката, проверяващите извършили визуален оглед на място и проверка на документацията от експлоатацията на язовира и съоръженията към него. При визуалната проверка на язовира, проверяващите констатирали: Корона: проходима, вълнообразна, с дълбоки коловози и хлътвалия на отделни места. Наличие на растителност в участъка на преход към двата откоса по цялата дължина. Воден откос: обрасъл с дървесна и храстовидна растителност, с каменна броня свлечена в отделни участъци по цялата дължина; Въздушен откос: обрасъл с храстовидна и дървесна растителност, видимо без свличания и нарушения на откоса; Основен изпускател: неустановено състояние, няма възможност за оглед поради обрастване; Преливник: земен, обрушени стени в отделни участъци, наличие на храстовидна растителност, видимо с проводимост. В бързотока - налични паднали дървени трупи от терена над лявата стена на преливника.Констатациите на проверяващите били отразени в КП № 05-01-25/23.09.2020г., с който на ДПУСЯ като предприятие стопанисващо язовира били дадени предписания по техническата документация и осъществяване на безопасна техническа експлоатация в пет точки. Бил определен краен срок за изпълнение на тези пет предписания до -30.11.2020г., като на собственика било указано да уведоми писмено за изпълнение на предписанието председателя на ДА „МТН“ чрез РО „НЯСС“ –Североизточна България, находящо се в гр.Варна. КП, ведно с предписанията бил връчен на ДПУСЯ на 27.10.2020г.

На 19.05.2021г. служители на ГД „Надзор на язовирните стени и съображенията към тях“ при ДА „Метрологичен и технически надзор“ отново извършили проверка на техническото и експлоатационното състояние на процесния язовир. Проверката протекла по същия начин, с визуален оглед на място и проверка на документацията по експлоатацията на язовирната стена, като от страна на ДПУСЯ.  При извършения визуален оглед проверяващите констатирали, че короната на язовира е проходима, вълнообразна, с дълбоки коловози и хлътвания на отделни места, наличие на растителност в участъка на преход към двата откоса по цялата поставени знаци в двата края на короната, забраняващи преминаването на МПС; Воден откос: обрасъл с гъста храстовидна и дървесна растителност, което силно затруднява извършване на оглед; с каменна броня, като в отделни участъци се установява, че същата е свлечена. Въздушният откос бил обрасъл с гъста храстовидна и дървесна растителност, което не позволява извършване на оглед и установяване техническото състояние на откоса.

За резултатите от проверката бил съставен Констативен протокол № 05-01-37/20.05.2021г., връчен на ДПУСЯ с писмо с Изх. № 85-01 - 880/10.06.2021г., получено на 17.06.2021г. съгласно известие за доставяне № 1100013031967. Отчитайки резултатите от последващата проверка, проверяващите преценили, че не са изпълнени дадените предписания в КП № 05-01-25/23.09.2020г. и че ДПУСЯ е допуснало следните нарушения:

1. Като не е изпълнило в срок, дадено на основание чл.190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите задължително предписание „Да се почисти от растителност въздушен откос“, на 01.12.2020г., Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, с предоставени права за управление и стопанисване на яз. „Господиново“, е нарушило чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите.

2. Като не е изпълнило в срок, дадено на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите задължително предписание „Да се почисти от растителност воден откос“, на 01.12.2020г. Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, с предоставени права за управление и стопанисване на яз. „Господиново“, е нарушило чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите.

3. Като не е изпълнило в срок, дадено на основание чл.190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите задължително предписание „Да се почисти от растителност корона“, на 01.12.2020г., Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, с предоставени права за управление и стопанисване на яз. „Господиново“, е нарушило чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите.

За констатираните нарушения е съставен АУАН № 05-157/19.07.2021г., надлежно връчен на нарушителя, а въз основа на него е издадено и процесното НП.

За да потвърди наказателното постановление ВРС е приел, че същото е издадено от компетентен орган – председателя на ДАМТН на основание чл.201, ал.12 от ЗВ, както и че АУАН е съставен от компетентно длъжностно лице съгласно Заповед
№ А-276/18.05.2021г. Прието е и че НП отговоря на изискванията на чл.57 от ЗАНН – съдържа пълно описание на нарушението, датата, мястото и обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават. Вмененото нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща да се разбере какво е обвинението и срещу какво да се организира защитата. При преценка за спазване на сроковете по чл.34 от ЗАНН, ВРС е приел за неоснователни възраженията, че АУАН е издаден извън тримесечния срок. Прието е, че от доказателствата по делото се установява, че нарушението и нарушителят са открити от контролните органи на 19.05.2021г. при извършване на последващата проверка и след като АУАН е съставен на 19.07.2021г., тримесечният срок се явява спазен. По същество е изведен извод, че правилно АНО е приел, че е допуснато нарушение на чл.190а, ал.2 от ЗВ. ДПУСЯ било надлежно уведомено за дадените предписания и не ги е обжалвало. ВРС е приел, че от правна страна предписанието се квалифицира като такова по чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ и е дадено от компетентни длъжностни лица съгласно приложена по преписката заповед,  поради което същото има задължителен характер по смисъла на чл.190а, ал.2 от ЗВ. След като предписанието не било изпълнено в предоставения срок – до 30.11.2020г., правилно наказаващият орган е определил 01.12.2020г. като дата на извършване на нарушението. Предвид качеството на ДПУСЯ на осъществяващо правата и задълженията на собственик на язовир „Господиново“, ВРС е приел, че предприятието е правилно санкционирано. В заключение ВРС е изложил и подробни мотиви относно липсата на основание за приложението на чл.28 от ЗАНН, тъй като обстоятелството, че от нарушението не са настъпили вредни последици не води до маловажност на случая доколкото се касае за формално нарушение. Отделно е съобразено, че преките и непосредствени последици от техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, са свързани с човешкия живот и здраве, околната среда, културното наследство и стопанската дейност, като санкционираното предприятие е създадено по волята на законодателя да упражнява от името на държавата правата и задълженията на собственик на язовирите, публична държавна собственост. Именно негово задължение, с оглед обществения интерес, е да поддържа състоянието на язовир „Господиново“ така, че да се избегне всякаква възможност за небезопасната му техническа експлоатация. По тези съображения е прието, че нарушението не е с по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с други нарушения от същия вид. Изложени са и мотиви за правилно приложение на санкционната норма на 200, ал.1, т.39 от ЗВ и налагане на санкцията в минимален размер.

Така постановеното решение е правилно.

ВРС е установил вярно фактическата обстановка по случая, обсъдил е поотделно и в съвкупност събраните по делото доказателства и доводите на страните, и е стигнал до обоснован от закона и доказателствата извод за законосъобразност на наказателното постановление.

Отговорността на ДПУСЯ е ангажирана за нарушение на чл.190а, ал.2 от ЗВ, според която разпоредба собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал.1, т.3, както и тези по чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ.

Съгласно чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл.190, ал.4, имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл.141, ал.2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл.13, т.1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

От доказателствата по делото безспорно се установява, че с КП № 05-01-25/23.09.2020г., съставен по повод извършена на 09.09.2020г. проверка от представители на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, на язовир „Господиново“ – публична държавна собственост, предоставен за стопанисване и управление на ДПУСЯ, са дадени предписания по т.2, със срок до изпълнение до 30.11.2020г., сред които „Да се приведе в изправно техническо състояние основен изпускател“. Съгласно Акт за публична държавна собственост № 9896/12.02.2020г. правата на управление на язовира са предоставени на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“. Съгласно чл.139а, ал.3 от ЗВ, основен предмет на дейност на ДПУСЯ е комплексно управление на язовири – публична и частна държавна собственост. Съгласно чл.139д от ЗВ, при осъществяване на своята дейност ДПУСЯ има правата и задълженията на собственик на язовирните стени и съоръженията към тях на язовирите по чл.138б и предоставяните по чл.139а, ал.5 и 6, поради което правилно ВРС е приел, че на основание чл.190, ал.2 от ЗВ именно ДПУСЯ е отговорно за изпълнение на дадените предписания.

Не се спори, че при извършване на последващата проверка, извършена на 19.05.2021г. и документирана с КП № 05-01-37/20.05.2021г., представители на ГД НЯСС надлежно са констатирали, че посоченото по-горе предписание не е изпълнено, поради което правилно АНО и ВРС са приели, че е доказано извършването на нарушение по чл.190а, ал.2, вр.ал.1, т.3 от ЗВ.

С оглед изложеното и след като безспорно е установено неизпълнение от страна на ДПУСЯ на влязлото в сила задължително предписание, правилно ВРС е приел, че е осъществен състава на нарушението по чл.200, ал.1, т.39, вр.чл.190а, ал.2 от ЗВ.

Неоснователни са оплакванията в касационната жалба за неспазване на сроковете по чл.34 от ЗАНН. Същите са разгледани и подробно обсъдени от ВРС, като изводът на съда, че АУАН е съставен в тримесечния срок, са съответни на доказателствата по делото и на закона. Правилно ВРС е приел и че предвид характера на нарушението и интензитета на неговата обществена опасност, в контекста на опазването на човешкия живот, здраве и имущество, не са налице основания случаят да се квалифицира като маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Изложените в тази връзка мотиви са подробни, изцяло се споделят от настоящия състав, поради което и на основание чл.221, ал.2 от АПК препраща към тях.

Предвид изхода на спора и направеното изрично искане, в полза на ответната страна на основание чл.63д, ал.1, вр.ал.4 и 5, вр.чл.37 от ЗПП и чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ, следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв.

Водим от  горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 657/16.05.2022г., постановено по НАХД № 1115/2022г. по описа на същия съд.

ОСЪЖДА Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.С, р-н С., ул. К.№ **, представлявано от изп.д-р инж.Ц. М. Б. да заплати на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция в размер на 80лв. /осемдесет/.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:                  ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

 

 

                                         2.