РЕШЕНИЕ
№ 331
гр. София, 18.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 114 СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети декември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:ЕМИЛИЯ АТ. КОЛЕВА
при участието на секретаря СИЛВИЯ М. МИЛАНОВА
като разгледа докладваното от ЕМИЛИЯ АТ. КОЛЕВА Административно
наказателно дело № 20221110215231 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/, вр. чл. 189, ал. 8 от Закона за движение по пътищата
/ЗДвП/.
Образувано е по жалба на Н. Ж. К. ЕГН ********** срещу електронен фиш серия К №
6484848, издаден от СДВР, с който за извършено нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДвП и
на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП му е наложена „глоба” в размер на
300,00 лева.
В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на атакувания електронен фиш.
Моли се същият да бъде отменен.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява и не изпраща
представител.
Въззиваемата страна редовно призована, не изпраща представител. В писмени бележки
от 06.10.2023г. процесуалният представител на СДВР поддържа становище за
законосъобразност на атакувания електронен фиш и моли същият да бъде потвърден.
Претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като прецени обхвата на съдебния контрол, събраните по делото доказателства
и направените доводи, намира следното:
Жалбата е подадена в законоустановения в чл. 189, ал. 8 от ЗДвП срок, от процесуални
легитимирано лице и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което същата е
1
процесуално допустима.
Съдът след като се запозна с депозираната по делото жалба, изложените в нея доводи и
материалите по делото, намира за установено следното от фактическа страна:
На 11.10.2022г. вечерта в района на гр. София, бул. „Околовръстен път” № 333 /извън
населено място/, полицейски екип от ОПП-СДВР в състав М. П. и **а изпълнявали
служебните си задължения, като осъществявали контрол по спазване правилата за движение,
в частност измервали скоростта на движение на автомобилите в района, движещи се с
посока от село *** към ул. „***“. Измерването на скоростта се извършвало с АТСС
CORDON М2 № MD1197.
Ограничението на скоростта в района била 80 км./ч., въведено с пътен знак В-26.
В 19:58ч. на същата дата и място била засечена скорост на движение на МПС – товарен
автомобил марка „**. Била отчетена скорост на движение 113 км./ч. (след отчитане на
допустима грешка в полеви условия 3 % при скорост над 100 км./ч.). Автомобил бил
собственост на „***.
Въз основа на тези данни от СДВР бил издаден електронен фиш за налагане на глоба в
размер на 300 лева на жалб. Н. Живков К. като представител на дружеството – собственик
на товарния автомобил.
Към датата на нарушението – 11.10.2022г. АТСС CORDON М2 № MD1197 била
преминала последваща проверка за техническа годност на 15.03.2022г. със срок на
валидност една година.
Видно от приобщения по делото сертификат за успешно завършен курс на обучение
свид. М. П. е преминал обучение за работа с технически средства за стационарен и мобилен
контрол скоростни режими тип „Кордон М2“.
Горната фактическа обстановка се установява от приобщените по делото писмени
доказателства, а именно: снимков материал относно измерената скорост; протокол за
използване на техническо средство, ежедневна форма на отчет; протокол за преминал
технически преглед на техническо средство; решение за одобрение на типа уред за
измерване; справка за собствеността на автомобила; писмо на СО ведно с приложена пътна
схема на процесния участък; справка – картон за водач; сертификат за успешно завършен
курс на обучение на свид. М. П..
Съдът кредитира показанията на свид. М. П., като съобрази, че същите са логични и
вътрешно безпротиворечиви, като намират подкрепа и в приобщените по делото писмени
доказателства.
Така, изводи относно екипът на ОПП-СДВР, извършвал проверка за спазване на ЗДвП,
измервайки скоростта на движение в процесния район, както и мястото на извършване на
нарушението, могат да бъдат изведени на база ежедневната форма за отчет, протокола за
използване на АТСС и снимковия материал, съдържащ сведение относно координатите на
мястото на измерване на скоростта.
2
Изводи относно ограничението на скоростта в района и обстоятелството, че се касае за
ограничение, въведено с пътен знак В-26, съдът направи на база приобщения по делото
протокол за използване на автоматизирано техническо средство за контрол на скоростта, в
който изрично е посочено, че става въпрос за ограничение на скоростта за извън населено
място, въведено с пътен знак В-26, снимковия материал, както и от справката от СО ведно с
пътната схема.
Изводи относно собствеността на лекия автомобил, с който е извършено нарушението,
съдът направи на база справката за собственост предоставена от ОПП-СДВР.
При така установените факти съдът намира следното от правна страна:
Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП - при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на
нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение.
Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система без човешка
намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективния човешки фактор. В
процеса по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на
административнонаказателното производство.
С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше
съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища
относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията
на скоростта. В разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП беше добавен терминът
"автоматизирано техническо средство или система“. Съгласно § 6, т. 65 от допълнителните
разпоредби на ЗДвП - "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест
контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо
средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява
поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.
Използването на АТСС е автоматизиран процес, при който единствената намеса на
контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното
техническо средство. Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните
средства способ. Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни, са
преминали метрологична проверка съгласно Закона за измерванията, в това число и
3
софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при
стриктно спазване на нормативните предписания. При въвеждането в експлоатация на всяко
техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология,
осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което
е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка. Принципът на
действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на
скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера, визуализираща измерването,
респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата
вида системи е от централизирана информационна система.
Макар да няма възражения в тази насока, съдът ще посочи, че в случая приложение не
намира разпоредбата на чл. 34 ЗАНН. Действително, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал.11
от ЗДвП, влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно
постановление. Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно
постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно
наказание за това нарушение. Т.е., тук процедурата е различна от тази по ЗАНН, като
нямаме отделен АУАН и НП, а двата акта са инкорпорирани в електронния фиш.
Следователно не може да се приложи разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН, относно сроковете за
издаване на АУАН и НП, тъй като ел. фиш е приравнен на наказателно постановление, а за
дата на издаването му се счита датата на извършеното нарушение.
В случая нарушението е установено от АТСС, надлежно калибровано, при което
измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-
камера-компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира
техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да
въведе ограниченията за скоростта на този участък. Ето защо, съдът намира, че процесната
система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с
което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява
човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение.
Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй
като операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.
С оглед на горното, съдът не прие наличие на обстоятелства, които да сочат за
неправилно измерване на скоростта, или неспазване на правилата за използване на АТСС,
поради което всички възражения в тази насока се явяват неоснователни. В тази насока съдът
съобрази и приобщения по делото сертификат за успешно завършен курс на обучение от
свид. М. П. за работа с технически средства за стационарен и мобилен контрол скоростни
режими тип „Кордон М2“.
Съдът приема за доказано авторството на деянието, тъй като автомобилът е заснет с
АТСС за превишена скорост и снимката е приложена по делото, като върху нея са посочени
датата и часът на нарушението. Върху снимковия материал се вижда регистрационния
номер на автомобила, като по делото по безспорен начин се установява и мястото на
нарушението.
4
Възраженията за неспазване на Наредба № 18/2021г. за сигнализация на пътищата с
пътни знаци при поставяне на пътен знак В26 се явяват ирелевантни, поради което съдът
няма да ги обсъжда.
Съгласно разпоредбата на чл. 188, ал. 1 от ЗДвП, собственикът или този, на когото е
предоставено моторното превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение,
като собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не
посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Съгласно ал. 2 на същия текст
на закона - когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство,
собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на
неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил
управлението на моторното превозно средство.
В случая, управителят на дружеството, чиято собственост е МПС, не е подал
декларация по чл. 189, ал. 5 ЗДвП, в която да посочи лице, на което МПС да е било
предоставено за управление към процесната дата, поради което законосъобразно именно на
него като управител /представител/ на юридическото лице – собственик на МПС, е наложена
предвидената в закона глоба.
Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното
нарушение, визирани в чл. 189, ал. 4 ЗДвП а именно: дата, място, начин на извършване на
нарушението и самоличност на нарушителя, като възраженията за неясно описание на
нарушението се явяват неоснователни.
Разликата в засечената скорост от 117 км/ч и посочената в ел. фиш скорост от 113 км/ч
се дължи на така наречения "толеранс", който представлява възможната процентна грешка
при засичането на скоростта. Този толеранс е 3 % от засечената скорост и се отчита в полза
на нарушителя, като засечената от радара скорост се намалява именно с тези 3 %, когато
скоростта на автомобила е над 100 км./ч. Точно заради това не може да се говори за
нарушаване правата на жалбоподателя, поради неяснота или противоречия в издадения ел.
фиш. Напротив, правата му са напълно защитени, тъй като евентуално възможната грешка
при отчитането на скоростта е изчислена в негова полза.
Приложеният към преписката протокол от проверка на АТСС, се установява, че
система за видеоконтрол е одобрена да служи за видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение, надлежно калибрована и технически годна към датата на нарушението за
осъществяване на посочения видеоконтрол. Мястото на извършване на проверката е мястото
на позициониране на системата, а мястото на позициониране е именно мястото, където е
установено нарушението.
В конкретния случай нарушението е безспорно установено, доколкото при разрешена
скорост на движение до 80 км./ч. извън населено място, въведена с пътен знак В-26,
съгласно нормата на чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДвП, водачът се е движел със скорост 113 км./ч.,
превишавайки допустимата скорост с 33 км./ч.
Нарушението е извършено виновно при форма на вината непредпазливост. Водачът е
5
съзнавал задължението си да спазва ограничението на скоростта за населени места, въведени
с пътен знак, но не го е спазил, проявявайки небрежност.
При това положение законосъобразно за това нарушение е наложена глоба в размер на
300,00 лева на основание чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП. Съгласно последния текст на закона -
водач, който превиши разрешената максимална скорост извън населено място, се наказва,
както следва: ...т. 4 - за превишаване от 31 до 40 км./ч. - с глоба 300,00 лв. Размерът на
глобата е фиксиран такъв, поради което обсъждането на въпроса за нейното намаляване се
явява безпредметно.
Нарушението не се явява и маловажно по смисъла на чл. 28 ЗАНН. В тази насока от
една страна съдът съобрази, че се касае за формално нарушение, поради което липсата или
наличието на вредни последици е без значение. От друга страна, превишаването на
скоростта на движение винаги поставя под заплаха здравето и живота както на самия водач,
така и на останалите участници в движението, тъй като увеличава риска от настъпване на
ПТП. Ето защо, случаят не може да бъде приет за маловажен.
С оглед на горното, електронният фиш се явява издаден съобразно правилата на
материалния и процесуалния закон и като такъв следа да бъде потвърден.
Съгласно изричната разпоредба на чл. 63д, ал. 1 ЗАНН съдът следва да се произнесе по
извършените от страните разноски, съобразявайки изрично отправеното искане в очертаната
насока, като с оглед изхода на делото, въззиваемата страна има право на юрисконсултско
възнаграждение. Предвид липсата на правна и фактическа сложност на делото, съдът счита,
че юрисконсултското възнаграждението следва да се определи в предвидения в
разпоредбата на чл. 27е от Наредбата за заплащане на правна помощ минимален размер, а
именно 80 лева.
Така мотивиран, Софийски районен съд, НО, 114 състав,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 6484848, издаден от СДВР.
ОСЪЖДА, на основание чл. 63д, ал. 4 във вр. с ал. 1 ЗАНН Н. Ж. К. ЕГН **********
да заплати на СДВР разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80,00
/осемдесет/ лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - София
град, на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава Дванадесета от АПК, в 14-
дневен срок от съобщението.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6