Решение по дело №595/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260130
Дата: 18 април 2021 г. (в сила от 18 ноември 2021 г.)
Съдия: Васил Петров Ганов
Дело: 20201420200595
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

 

                                              гр.Враца, 18.04.2021г.

 

                               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Врачанският районен съд, ІІ наказателен състав в публично заседание на петнадесети февруари, две хиляди двадесет и първа година в състав :

 

                                                              Председател : Васил Ганов

 

При секретаря Десислава Стоянова и в присъствието на прокурора

като разгледа докладваното от съдията НАХ дело № 595 по описа за 2020г. за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

В.К.В.-Ч. *** подала жалба против Електронен фиш на ОДМВР Враца, серия К № 3560323/27.04.2020 г., с който за извършено нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП й е наложено административно наказание  глоба в размер на 400.00 лева на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП.

 Жалбоподателката в депозираната жалба желае да бъде отменен обжалвания електронен фиш. Твърди, че техническото средство за измерване не е поставено на твърдяното във фиша време и място и не е от одобрен тип, не е преминало през първоначална и последваща метрологична проверка. Твърди се и че техническото средство за измерване на скоростта не е посочило коректно точния час на нарушението, поради което са налице разминавания между действителни факти и посочените в електронния фиш параметри на нарушението. С жалбата се прави искане за допускане и назначаване на съдебно-техническа експертиза, която да даде заключение по поставени 12 въпроса.

           Съдът, въз основа на събраните и приложени по делото доказателства и след като съобрази доводите и исканията на страните, намира и приема за установено следното:

 На жалбоподателката е бил издаден Електронен фиш серия К, № 3560323/27.04.2020 г. за налагане на административно наказание глоба за нарушение, извършено на  27.04.2020 г. в 12,55 ч. в Област Враца, път I-1/Е-79/км. 153+000, до бензиностанция  „РОМПЕТРОЛ”, извън населеното място с посока на движение към гр.Мездра, изразяващо се в превишаване на разрешената скорост с 45 км/ч. при управление на МПС МЕРЦЕДЕС ГЛЕ 400 4 МАТИК със скорост от 135 км/ч, при разрешена скорост от 90 км/ч. На жалбоподателката е наложено административно наказание глоба в размер на 400.00 лева на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

          Нарушението е заснето с автоматизирано техническо средство АТСС  MULTA RADAR”.

            Съдът счете, че поставените в жалбата въпроси, по които се иска назначаването на СТЕ, не са от такова естество, изискващо заключение на експерт, а на тях би могло да се отговори от страна на ответната страна – ОДМВР Враца, поради което искането за допускане на СТЕ беше оставено без уважение.

            По така формулираните от жалбоподателката въпроси бе изискана справка от ответника, от която е видно следното:  техническото средство АТСС  MULTA RADAR” е преминало съответните изисквания в БИМ за калибриране, вярно отчитане и записване на скоростта; на същата е извършена последваща проверка през месец ноември 2019г., за което е издаден съответен протокол; видеорадарната система е поставена през 2011г. на главен път I-1/Е-79/км. 153+000, до бензиностанция  „РОМПЕТРОЛ” от служители на ГДНП-МВР и БИМ, като нарочни документи за поставянето и няма; механизмът на устройството не подлежи на завъртане и отчита превишената скорост на МПС единствено с посока гр.Мездра; към датата на нарушението – 27.04.2020г. устройството е било изправно; не е имало смущения в неговата работа и прекъсвания на ел.захранването;датата и часът на техн.средство се настройват от представители на БИМ, когато то се изпраща за тариране в Института по метрология по график всяка година.

При така възприетата и изложена фактическа обстановка съдът счита, че е налице осъществен състав на административно нарушение по смисъла на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП от страна на водача на МПС, тъй като същият се е движил със скорост от 135 км/ч при разрешена скорост от 90 км/ч. Касае се за ангажиране на административнонаказателна отговорност на правен субект, който е посочен по изричните разпоредби на закона чл. 188, ал. 1 от Закона за движение по пътищата – а именно собственика на МПС.

В конкретния казус е налице фиксирана скорост на движение на лекия автомобил, посредством  АТСС  MULTA RADAR” – видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения /видно от приложения по делото протокол от проверка № 1-13-17/26.11.2019 г. на автоматизирано техническо средство АТСС  MULTA RADAR”/, според който техническото средство отговаря на изискванията. Настоящият съдебен състав намира, че издаването на ел. фиш при заснето нарушение с посочената система за контрол на нарушенията, не се явява в нарушение на нормативната база.  

Електронният фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. В същия са посочени: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението - ОД на МВР - Враца, мястото  - Област Враца, път I-1/Е-79/км., 153+000 до бензиностанция  „РОМПЕТРОЛ”, извън населеното място ,с посока на движение към гр.Мездра, датата - 27.04.2020г., точният час на извършване на нарушението - 12.55 часа, регистрационният номер на моторното превозно средство - ****, собственикът - В.К.В.-Ч., на която е регистрирано превозното средство, описание на нарушението - управление на лек автомобил с превишена скорост – 135 км/ч, при ограничение 90 км/ч., нарушената разпоредба - чл. 21, ал.1 от ЗДвП, размерът на глобата – 400.00 лева, срокът, сметката и мястото на доброволното й заплащане - 14-дневен срок в БНБ по указаната сметка на името на отбелязания фонд.

 Предвид това следва да се отбележи, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на електронния фиш, свързани с липсата на дата на издаването му, автор или наименование на издаващия орган, липса на подпис и печат, липсата на отразяване в електронния фиш на срока за неговото обжалване, както и органът, пред когото се обжалва. В нормата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП изчерпателно са изброени реквизитите на електронния фиш. Наред с това в §1 от ДР на ЗАНН пък е залегнало, че е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи. т.е. електронният фиш представлява не волеизявление на определен орган, а електронно обективирано такова, което единствено се записва върху съответния носител от определено лице, но на база административно – информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи. Действително съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление. Това приравняване обаче е само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронните фишове и не обосновава необходимост от механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и изискването за задължителни реквизити по чл. 57 от ЗАНН, както и пренасяне, респ. прилагане на сроковете по чл. 34, ал.1 от ЗАНН.

След анализ на събраните по делото доказателства съдът приема за установено по безспорен начин, че жалбоподателката е осъществила от обективна и субективна страна състава на административно нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП, тъй като на 27.04.2020 г. в Област Враца, път I-1/Е-79/км. 153+000 до бензиностанция  „РОМПЕТРОЛ” извън населеното място с посока на движение към гр.Мездра, при разрешена скорост 90 км/ч, е управлявала МПС МЕРЦЕДЕС ГЛЕ 400 4 МАТИК с рег.№ ****, със скорост от 135 км/ч, установена и заснета с автоматизирано техническо средство – система за видеоконтрол АТСС  MULTA RADAR“.

За пълнота следва да се отбележи, че в електронния фиш е отразено, че отчетената скорост на движение е 135км/ч, а не 139км/ч, както е вписано в снимковия материал от системата и отговорността на нарушителя е ангажирана за превишаване с 45км/ч, а не за измереното от техническото средство превишение от 49км/ч. Установеното разминаване обаче намира логичното си обяснение това, че в Протокола от проверка е посочено, че максимално допустимите грешки при измерването на скоростта са +/- 3км/ч. При това, с оглед отклонението, което е възможно да бъде дадено от техническото средство, ненамаляването на отчетената скорост би могло да доведе до ситуация, в която нарушителят ще е санкциониран за управление на МПС със скорост по-висока от действителната. Ето защо, наказващият орган правилно е възприел практиката за намаляване на отчетената от техническото средство скорост и правилно в случая при отчетена скорост 139км/ч, в електронния фиш скорост за движение е намалена на 135км/ч. 

Съдът намира възраженията и доводите на пълномощника на жалбоподателката - адв.Г.Г. за напълно несъстоятелни. Установи се по безспорен начин, че техническото средство АТСС  MULTA RADAR” е преминало съответните изисквания в БИМ за калибриране, вярно отчитане и записване на скоростта, на същото се правят ежегодно технически проверки, за което има приложени по делото съответни протоколи. Установено е категорично мястото, където устройството е поставено – на главен път I-1/Е-79/км. 153+000 до бензиностанция  „РОМПЕТРОЛ”.  Без особено значение за правилното изясняване на делото са установяването на точната настилка в обхвата на радарната система и максималната скорост, която може да развива управляваният от жалбоподателката автомобил. За изясняване на последното обстоятелство не е нужно назначаването на каквато и да е експертиза. Видно от представеното по делото копие от регистрационен талон на автомобила, максималната му мощност е 245KW, което според данни на производителя позволява с лекота достигането на скорост от 250к/ч.

Предвид горното, следва да се заключи, че атакуваният електронен фиш следва да бъде потвърден.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът,

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш на ОДМВР Враца, серия К № 3560323/27.04.2020 г., с който на В.К.В.-Ч. с ЕГН: ********** с адрес *** за извършено нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП й е наложено административно наказание  глоба в размер на 400.00 лева на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП.

           РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд-гр.Враца, в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                                                   

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: