Р
Е Ш Е
Н И Е №
гр.Враца, 18.04.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачанският районен съд, ІІ наказателен
състав в публично заседание на петнадесети февруари, две хиляди двадесет и
първа година в състав :
Председател : Васил
Ганов
При секретаря Десислава Стоянова и в
присъствието на прокурора
като разгледа докладваното от съдията НАХ
дело № 595 по описа за 2020г. за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
В.К.В.-Ч. *** подала жалба против
Електронен фиш на ОДМВР Враца, серия К № 3560323/27.04.2020 г., с който за
извършено нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП й е наложено административно
наказание глоба в размер на 400.00 лева
на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП.
Жалбоподателката в депозираната жалба желае да
бъде отменен обжалвания електронен фиш. Твърди, че техническото средство за
измерване не е поставено на твърдяното във фиша време и място и не е от одобрен
тип, не е преминало през първоначална и последваща метрологична проверка.
Твърди се и че техническото средство за измерване на скоростта не е посочило
коректно точния час на нарушението, поради което са налице разминавания между
действителни факти и посочените в електронния фиш параметри на нарушението. С
жалбата се прави искане за допускане и назначаване на съдебно-техническа
експертиза, която да даде заключение по поставени 12 въпроса.
Съдът, въз основа на събраните и приложени по делото доказателства и
след като съобрази доводите и исканията на страните, намира и приема за
установено следното:
На жалбоподателката е бил издаден
Електронен фиш серия К, № 3560323/27.04.2020 г. за налагане на административно
наказание глоба за нарушение, извършено на
27.04.2020 г. в 12,55 ч. в Област Враца, път I-1/Е-79/км. 153+000, до бензиностанция „РОМПЕТРОЛ”, извън населеното място с посока
на движение към гр.Мездра, изразяващо се в превишаване на разрешената скорост с
Нарушението е заснето с автоматизирано техническо средство АТСС „MULTA
RADAR”.
Съдът
счете, че поставените в жалбата въпроси, по които се иска назначаването на СТЕ,
не са от такова естество, изискващо заключение на експерт, а на тях би могло да
се отговори от страна на ответната страна – ОДМВР Враца, поради което искането
за допускане на СТЕ беше оставено без уважение.
По
така формулираните от жалбоподателката въпроси бе изискана справка от ответника,
от която е видно следното: техническото
средство АТСС „MULTA RADAR” е преминало съответните изисквания в БИМ
за калибриране, вярно отчитане и записване на скоростта; на същата е извършена
последваща проверка през месец ноември 2019г., за което е издаден съответен
протокол; видеорадарната система е поставена през 2011г. на главен път I-1/Е-79/км. 153+000, до бензиностанция „РОМПЕТРОЛ” от служители на ГДНП-МВР и БИМ,
като нарочни документи за поставянето и няма; механизмът на устройството не
подлежи на завъртане и отчита превишената скорост на МПС единствено с посока
гр.Мездра; към датата на нарушението – 27.04.2020г. устройството е било
изправно; не е имало смущения в неговата работа и прекъсвания на
ел.захранването;датата и часът на техн.средство се настройват от представители
на БИМ, когато то се изпраща за тариране в Института по метрология по график
всяка година.
При така възприетата и изложена фактическа
обстановка съдът счита, че е налице осъществен състав на административно
нарушение по смисъла на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП от страна на водача на МПС, тъй
като същият се е движил със скорост от
В конкретния казус е налице фиксирана
скорост на движение на лекия автомобил, посредством АТСС „MULTA RADAR” – видео-радарна система за наблюдение и регистрация
на пътни нарушения /видно от приложения по делото протокол от проверка №
1-13-17/26.11.2019 г. на автоматизирано техническо средство АТСС „MULTA
RADAR”/, според който
техническото средство отговаря на изискванията. Настоящият съдебен състав
намира, че издаването на ел. фиш при заснето нарушение с посочената система за
контрол на нарушенията, не се явява в нарушение на нормативната база.
Електронният фиш е издаден в съответствие
с изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. В същия са посочени: териториалната
структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението - ОД на МВР - Враца, мястото - Област Враца, път I-1/Е-79/км., 153+000 до бензиностанция „РОМПЕТРОЛ”, извън населеното място ,с посока
на движение към гр.Мездра, датата - 27.04.2020г., точният час на извършване на
нарушението - 12.55 часа, регистрационният номер на моторното превозно средство
- ****, собственикът - В.К.В.-Ч., на която е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението - управление на лек автомобил с превишена скорост –
Предвид това следва да се отбележи,
че не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на
електронния фиш, свързани с липсата на дата на издаването му, автор или
наименование на издаващия орган, липса на подпис и печат, липсата на отразяване
в електронния фиш на срока за неговото обжалване, както и органът, пред когото
се обжалва. В нормата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП изчерпателно са изброени
реквизитите на електронния фиш. Наред с това в §1 от ДР на ЗАНН пък е
залегнало, че е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг
носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства
или системи. т.е. електронният фиш представлява не волеизявление на определен
орган, а електронно обективирано такова, което единствено се записва върху
съответния носител от определено лице, но на база административно –
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения
от автоматизирани технически средства или системи. Действително съобразно
разпоредбата на чл. 189, ал. 11 от ЗДвП влезлият в сила електронен фиш се смята
за влязло в сила наказателно постановление. Това приравняване обаче е само
относно последиците, с които се ползват влезлите в сила наказателни постановления
и електронните фишове и не обосновава необходимост от механично пренасяне на
правилата относно процедурата за съставяне и изискването за задължителни
реквизити по чл. 57 от ЗАНН, както и пренасяне, респ. прилагане на сроковете по
чл. 34, ал.1 от ЗАНН.
След анализ на събраните по делото
доказателства съдът приема за установено по безспорен начин, че
жалбоподателката е осъществила от обективна и субективна страна състава на
административно нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП, тъй като на 27.04.2020 г. в Област
Враца, път I-1/Е-79/км.
153+000 до бензиностанция „РОМПЕТРОЛ”
извън населеното място с посока на движение към гр.Мездра, при разрешена
скорост
За пълнота следва да се отбележи, че в
електронния фиш е отразено, че отчетената скорост на движение е 135км/ч, а не 139км/ч,
както е вписано в снимковия материал от системата и отговорността на нарушителя
е ангажирана за превишаване с 45км/ч, а не за измереното от техническото
средство превишение от 49км/ч. Установеното разминаване обаче намира логичното
си обяснение това, че в Протокола от проверка е посочено, че максимално
допустимите грешки при измерването на скоростта са +/- 3км/ч. При това, с оглед
отклонението, което е възможно да бъде дадено от техническото средство,
ненамаляването на отчетената скорост би могло да доведе до ситуация, в която
нарушителят ще е санкциониран за управление на МПС със скорост по-висока от
действителната. Ето защо, наказващият орган правилно е възприел практиката за
намаляване на отчетената от техническото средство скорост и правилно в случая
при отчетена скорост 139км/ч, в електронния фиш скорост за движение е намалена
на 135км/ч.
Съдът намира възраженията и доводите на пълномощника
на жалбоподателката - адв.Г.Г. за напълно несъстоятелни. Установи се по
безспорен начин, че техническото средство АТСС „MULTA
RADAR” е преминало
съответните изисквания в БИМ за калибриране, вярно отчитане и записване на
скоростта, на същото се правят ежегодно технически проверки, за което има
приложени по делото съответни протоколи. Установено е категорично мястото,
където устройството е поставено – на главен път I-1/Е-79/км. 153+000 до бензиностанция „РОМПЕТРОЛ”. Без особено значение за правилното изясняване
на делото са установяването на точната настилка в обхвата на радарната система
и максималната скорост, която може да развива управляваният от жалбоподателката
автомобил. За изясняване на последното обстоятелство не е нужно назначаването
на каквато и да е експертиза. Видно от представеното по делото копие от
регистрационен талон на автомобила, максималната му мощност е 245KW, което според данни на производителя
позволява с лекота достигането на скорост от 250к/ч.
Предвид горното, следва да се заключи, че
атакуваният електронен фиш следва да бъде потвърден.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.
63, ал.1 от ЗАНН, съдът,
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
Електронен фиш на ОДМВР
Враца, серия К № 3560323/27.04.2020 г., с който на В.К.В.-Ч. с ЕГН: **********
с адрес *** за извършено нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП й е наложено
административно наказание глоба в размер
на 400.00 лева на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО
може да се обжалва пред Административен съд-гр.Враца, в 14 дневен срок от
съобщението на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: