Решение по дело №1182/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 260136
Дата: 18 ноември 2020 г. (в сила от 5 декември 2020 г.)
Съдия: Ели Асенова Каменова
Дело: 20205220201182
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ№

 

гр. Пазарджик, 18.11.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ПАЗАРДЖИК, наказателен състав, в публично заседание на дванадесети октомври две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛИ КАМЕНОВА

         

при секретаря Огняна Фурнаджиева, като разгледа докладваното от съдия Е. Каменова АНД № 1182 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от Д.И.Т., ЕГН: **********,***, подадена от адв. П.Г. от САК, против Наказателно постановление № 20-1006-000731, издадено на 23.03.2020 г. от Началник група към ОДМВР – Пазарджик, с-р „Пътна полиция“, с което на същия за нарушение на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП на основание чл. 185 от ЗДвП е наложено наказание „глоба" в размер на 20 лв. и за нарушение на чл. 105, ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 185 от ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 20 лв.

В жалбата се правят възражения за допуснати нарушения на материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. За него се явява адв. Г., която поддържа жалбата по съображенията, изложени в нея и моли за отмяна на издаденото наказателно постановление.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща законов или процесуален представител. От същата е постъпила становище, в което е направено кратко изложение по същество на спора с искане за потвърждаване на издадения електронен фиш и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата и становището и след като анализира събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа страна:

На 29.02.2020 г. около 23:45 часа служителят К.Г.В. – мл. автоконтрольор при ОДМВР – Пазарджик, група КПДГПА – Пазарджик, изпълнявал служебните си задължения в с. Ветрен дол, когато на кръстовището на ул. „Първа“ и ул. „Осма“ извършил проверка на лек автомобил „*****" с рег. № *****, управляван от жалбоподателя Д.Т.. При направена проверка на служебния таблет служителят В. установил, че водачът Т. управлява посочения автомобил с наложено наказание глоба с фиш серия Х 106036 от 13.12.2019 г., незаплатена в срока за доброволно плащане. При извършената проверка било констатирано също, че автомобилът е с ограничена видимост (намалена прозрачност) през страничните стъкла, осигуряващи видимостта на водача към пътя. При това положение свид. В. преценил, че водачът на автомобила е осъществил два състава на административни нарушения - по чл. 186, ал. 7 от ЗДвП и по чл. 105, ал. 1 от ЗДвП и съставил на Т. АУАН с бл. номер 140668/29.02.2020 г. в който описал извършените нарушения и който бил предявен и връчен на жалбоподателя срещу подпис. При предявяването на акта жалбоподателят не е вписал възражения по направените констатации.

Въз основа на акта било издадено обжалваното наказателно постановление, което било редовно връчено на жалбоподателя на 29.05.2020 г., видно от разписката, инкорпорирана в самия документ и надлежно оформена – датирана и подписана. Жалбата против НП била подадена от санкционираното лице на 01.06.2020 г., поради което е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, изхожда от надлежна страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото гласни доказателства - показанията на актосъставителя К.В., разпитан в качеството на свидетел, чиито показания съдът кредитира дотолкова, доколкото допринсят за изясняване на обстоятелствата във връзка с вменените на жалбоподателя нарушения, както и от писмените доказателства, приложени към административно-наказателната преписка и надлежно приобщени към доказателствения материал по делото. В разпита  си пред съда свидетелят не си спомняше за конкретния случай, като след предявяване на съставения от него АУАН заяви, че автомобилът е бил със затъмнени стъкла, като не е имало как да се измери колко точно е било ограничението на видимостта.

При така установената фактическа обстановка съдът намира следното от правна страна:

Съдът констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, чиято контролна функция е предоставена по силата на ЗДвП, спазени са сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 от ЗАНН.

По отношение на нарушението под т. 1 в НП: при описание на нарушението в т. 1 от НП, настоящият съдебен състав намира, че поведението на жалбоподателя неправилно е субсумирано под нормата на чл. 186, ал. 7 ЗДвП, която гласи, че „издаден фиш, глобата по който не е платена доброволно в 7-дневен срок от датата на издаването му, се смята за влязло в сила наказателно постановление и се изпраща за събиране на публичния изпълнител". Цитираната норма не съдържа в себе си правило за поведение, при несъобразяването с което, следва да се наложи санкция на водач на МПС, а единствено визира принципното положение, че глобите по незаплатени доброволно фишове, следва да бъдат изпратени за събиране на публичен изпълнител. По своето съдържание разпоредбата на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП  въвежда указания за начина и реда, по който следва да се събере глобата, наложена с фиш, като по никакъв начин с посочения текст не се създава задължение спрямо водачите на МПС да не шофират в случай, че не са заплатили доброволно наложените им глоби. Следва да се отбележи, че подобно нарушение на описаното в т. 1 от атакуваното НП въобще не е предвидено в ЗДвП. Не съществува нормативно въведена забрана за водачите, които не са заплатили доброволно наложена глоба, да управляват МПС до погасяването й. Незаплащането на глобата в срок води до възможност административният орган да организира събирането й по принудителен ред (чрез публичен изпълнител), с всички произтичащи от това допълнителни такси и разноски.

         Гореизложеното налага извода, че наказателното постановление по отношение на нарушението, описано в т. 1, се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Само за пълнота на изложението следва да се отбележи, че видно от приетата по делото справка за нарушител/ водач, от дата 13.12.2019 г. не фигурира фиш серия Х 106036, като от същата дата на водача е издаден фиш серия Х 104034 ( стр. 2 от справката, раздел "фишове", позиция 6 - та), т.е. не се и установява действително да е налице незаплащане на глоба от страна на водача, наложена му с посочения в АУАН и НП фиш, доколкото от приложените по делото справки е видно, че на водача не е издаван фиш с посочения от адмнистративно-наказващия орган номер.

         Досежно нарушението, описано под т. 2 в НП, настоящата инстанция намира следното:

         Съгласно разпоредбата на чл. 105, ал. 1 ЗДвП, „Забранява се ограничаване на видимостта през челното стъкло и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им. ".

 В процесния случай се установи единствено, че страничните стъкла на управлявания от жалбоподателя автомобил са били с ограничена видимост (намалена прозрачност), като нито в АУАН, нито в НП е описано, а и от разпита на актосъставителя не стана ясно по какъв начин точно е била ограничена видимостта – дали е било поставено фолио или някакъв друг материал, водещ до ограничаване на видимостта през стъклата.

Съгласно на чл. 105, ал. 3 ЗДвП се допуска намаляване прозрачността на стъклата, съгласно разпоредбата на чл. 105, ал. 1 ЗДвП, само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.

В т. 6.3.1. 1. 1. от Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации е посочено, че общата светопропускливост през предните стъкла не може да е по-малка от 70 %.

В случая, от събраните по делото доказателства не се установи процентът на намаляване на видимостта на страничните стъкла на процесния автомобил, което е в доказателствена тежест на наказващия орган, като свидетелят В. е установил нарушението само визуално, без някакво измерване с техническо средство, респ. не са направени и снимки на същия. В този смисъл неизясняването на факта досежно степента на намаляване прозрачността на стъклата не дава възможност на съда да прецени доколко не са налице изключенията от забраната, визирани в следващите алинеи на цитираната разпоредба. Липсата на констатации в акта и наказателното постановление относно степента на намаляване на прозрачността на страничните стъклата на управлявания от жалбоподателя автомобил не позволява да се установи по безспорен и категоричен начин извършено от жалбоподателя нарушение по чл. 105, ал. 1 ЗДвП, поради което наказателното постановление и в тази му част следва да се отмени.

Изложените дотук съображения налагат извода, че наказателното постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено изцяло.

Съобразно изхода на спора, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН право на разноски има жалбоподателят, но доколкото не е направено искане за присъждането им, то съдът не следва да се произнася по този въпрос.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд - Пазарджик

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-1006-000731, издадено на 23.03.2020 г. от Началник група към ОДМВР – Пазарджик, с-р „Пътна полиция“, с което на Д.И.Т., ЕГН: **********,***, за нарушение на чл. 186, ал. 7 от ЗДвП на основание чл. 185 от ЗДвП е наложено наказание „глоба" в размер на 20 лв. и за нарушение на чл. 105, ал. 1 от ЗДвП на основание чл. 185 от ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 20 лв.

Решението може да се обжалва пред Административен съд  - Пазарджик в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: