№ 245
гр. Дупница, 21.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, II-РИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на осми октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Маргарита Пл. Алексиева
при участието на секретаря Росица К. Ганева
като разгледа докладваното от Маргарита Пл. Алексиева Административно
наказателно дело № 20241510200631 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „ТЕЦ – Бобов дол“ АД, със седалище и адрес на
управление: с. Големо село, общ. Бобов дол, област Кюстендил, ЕИК *********,
представлявано от Л. В. Спасов – Изпълнителен директор, чрез юрисконсулт В. Г., против
Наказателно постановление № НП-52/10.07.2024 г. издадено от Председателя на Комисията
за енергийно и водно регулиране (КЕВР, Комисията), с адрес: гр. София, бул. ,,Княз
Дондуков“ № 8-10, с което на основание 224ж, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) на „ТЕЦ
– Бобов дол“ АД, е наложена ,,имуществена санкция“ в размер на 10 000 лева за нарушение
на чл. 4 от Регламент (ЕС) № 1227/2011.
Жалбоподателят чрез процесуалния си представител навежда доводи, че
наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно, постановено при
съществени нарушения на процесуалните правила и на материалния закон; не е направена
преценка за наличие на хипотезата на чл. 28 ЗАНН. Предвид изложените в жалбата и в
писмената защита аргументи претендира НП да бъде отменено. В съдебно заседание чрез
юрк. Г., поддържа жалбата и заявеното с нея искане.
Въззиваемата страна, чрез юрисконсулт Р., излага съображения за неоснователност на
жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено по съображения изложени
в писмени бележки по делото. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като взе предвид доводите на страните и събраните по делото доказателства,
намира за установено следното от фактическа страна:
,,ТЕЦ –Бобов дол“ АД е участник на пазара с енергия на едро по смисъла на чл.2, пар.
1
7 от Регламент (ЕС) №1227/2011. Дружеството е регистрирано в КЕВР и в Централния
европейски регистър на енергийните пазарни участници (Регистъра) в съответствие с
необходимостта за регистрация на участник на пазара, произтичаща от чл. 9, пар. 1 от
Регламент (ЕС) №1227/2011. В тази връзка и с оглед изискванията за публично, ефективно и
навременно разкриване на вътрешна информация по чл. 4, пар. 1 от Регламент (ЕС)
№1227/2011, ,,ТЕЦ Бобов дол“ АД е задължено да предоставя и редовно да актуализира в
избрана от него и сертифицирана от Агенцията за сътрудничество между енергийните
регулатори (АСРЕ) платформа за публикуване вътрешната информация по чл. 4 от Регламент
(ЕС) №1227/2011, свързана с капацитета и използването на съоръжения за производство на
електрическа енергия, включително планирана или непланирана недостъпност на тези
съоръжения. Всяка публикация, направена от ,,ТЕЦ – Бобов дол“ АД в съответствие с чл. 4,
пар. 1 от Регламент (ЕС) №1227/2011, следва да бъде под формата на спешно пазарно
съобщение на избраната от дружеството платформа за публикуване. Въз основа на текущ
контрол в съответствие с чл. 74о от ЗЕ във връзка с изпълнение на задължение по чл. 9 от
Регламент (ЕС) №1227/2011 е установено, че ,,ТЕЦ – Бобов дол“ АД не е посочило
платформа за разкриване на вътрешна информация според чл. 4, пар. 1 от Регламента. На
дружеството е издадено предписание за изпълнение на посоченото задължение с писмо с
изх. № Е-12-14-1 от 12.06.2023 г. На 22.06.2023 г. ,,ТЕЦ – Бобов дол“ АД е посочило в
Регистъра платформата за вътрешна информация на ,,Българска независима енергийна
борса“ ЕАД (БНЕБ ЕАД), на която дружеството ще оповестява вътрешна информация по чл.
4, пар. 1 на Регламент (ЕС) №1227/2011.
На 01.04.2024 г. във връзка със Заповед № З-Е-136 от 06.04.2023 г. на Председателя на
КЕВР и на основание чл. 74о, ал. 3 във вр. с чл. 80, ал. 2-5 от Закона за енергетиката е
извършен контрол по изпълнението на чл. 4 от Регламент (ЕС) №1227/2011 на Европейския
парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. относно интегритета и прозрачността на
пазара за търговия на едро с енергия на ,,ТЕЦ – Бобов дол“ АД, титуляр на лицензия №Л-
094-01 от 21.02.2001 г. за дейността ,,производство на електрическа енергия“ чрез енергиен
обект производствен блок № 1 и производствен блок № 2. Констатациите от проверката са
онагледени в съставен констативен протокол № МКР/РЕМИТ-04-3/01.04.2024 г. В протокола
е посочено, че в изпълнение на изискванията на чл. 4, пар. 1 от Регламент (ЕС) №1227/2011,
,,ТЕЦ – Бобов дол“ АД е длъжно да оповестява на платформата за вътрешна информация на
БНЕБ ЕАД в случай, че настъпи планирана или непланирана недостъпност на съоръженията
за производство на електрическа енергия, каквато недостъпност на производствен блок № 1
е регистрирана на 15.03.2024 г. и на производствен блок № 2 на следните дати за 2024 г.:
21.01.; 27.01.; 12.02.; 01.03.;06.03.;18.03. От публикуваната информация под формата на
спешни пазарни съобщения на платформата на БНЕБ ЕАД, се установява, че за посочените
дати няма налична информация на недостъпност на производствените съоръжения. Относно
недостъпността на производствен блок № 2 от 24.03.2024 г., разкриването й пред национална
медия е допустимо в случай, че ,,при непреднамерено разкриване, участникът на пазара или
лице, осигурява едновременното, пълно и ефективно публично разкриване на тази
информация възможно най-скоро (чл.4, пар. 3). Към 26.03.2024 г. такава информация липсва
2
на платформата на БНЕБ ЕАД. В допълнение към горното, следва да се има предвид, че за
непланираната недостъпност на производствени блокове № 1 и № 2 ,,ТЕЦ – Бобов дол“ АД
на посочените дати, за които липсва информация на платформата на БНЕБ ЕАД, е налична
информация на страницата на ЕСО ЕАД. Уведомяването на ЕСО ЕАД е задължение на
пазарния участник, произтичащо от чл. 15 на Регламент (EС) № 543/2013 от 14.06.2013 г. за
предоставяне и публикуване на данни на пазарите за електроенергия и за изменение на
приложение I към Регламент (EС) № 714/2009 на Европейския парламент и на Съвета, но не
отменя задължението на дружеството по чл. 4, пар. 1 на Регламент (ЕС) №1227/2011.
Уведомяването на ЕСО ЕАН не отговаря на условията за задължително оповестяване на
вътрешна информация по чл.4, пар. 1 на Регламент (ЕС) №1227/2011, тъй като електронната
страница на ЕСО ЕАД не е сертифицирана от АСРЕ платформа за оповестяване на вътрешна
информация. Въз основа на тези констатации е прието, че ,,ТЕЦ – Бобов дол“ АД не
изпълнява своевременно задължението си по смисъла на чл.4, пар. 1 на Регламент (ЕС)
№1227/2011 като не оповестява вътрешна информация на посочената в Регистъра от
дружеството платформа – тази на БНЕБ ЕАД, в периода януари - март 2024 г. като не
разкрива информация, свързана с капацитета на съоръженията за производство,
включително планирана и непланирана недостъпност на тези съоръжения. С писмо вх. № Е-
12-14-1 от 19.04.2024 г., ,,ТЕЦ - Бобов дол“ АД е представило обяснение по КП № №
МКР/РЕМИТ-04-3/01.04.2024 г., с което изп. директор на дружеството Любомир Спасов
предоставя копие на вътрешна заповед № 38 от 16.04.24 г., като заявява, че ,,ще елиминира
евентуални бъдещи пропуски по изпълнение на задълженията“. С нея се нарежда
отразяването на всяко изключване на основните съоръжения (планирани или непланирани) в
платформата за разкриване на вътрешна информация за публикуване на Спешни пазарни
съобщения (UMM) на БНЕБ ЕАД в срок до 20 минути от настъпване на събитието, като
същата да се отразява и в платформата за съобщения на ЕСО ЕАД. Със заповедта са
определени длъжностни лица за контрола и изпълнението й и предложения за наказания,
съгласно Правилника за вътрешния трудов ред.
На 10.05.2024 г. в сградата на КЕВР, намираща се в гр. София, бул. ,,Княз А.
Дондуков“ № 8-18 П. Т. на длъжност мл. експерт в Дирекция ,,Мониторинг и контрол по
изпълнението на Регламент (ЕС) №1227/2011, в присъствието на свидетелите Н. П. и Н. Ц. и
в присъствието на Любомир Спасов – изп. директор на ,,ТЕЦ – Бобов дол“ съставил АУАН
против дружеството за това, че на 06.03.2024 г. в с. Големо село, общ. Бобов до в качеството
си на участник на пазара с енергия на едро, не е разкрило публично, ефективно и
навременно вътрешна информация, с която разполага по отношение на непланирана
недостъпност на притежаваното и контролираното от него съоръжение за производство на
електроенергия – блок № 2 от ,,ТЕЦ – Бобов дол“ на платформата за разкриване на вътрешна
информация на БНЕБ ЕАД, с което е нарушило чл. 4, пар. 1 на Регламент (ЕС) №1227/2011
на Европейския парламент и на Съвета от 25.10.2011 г. относно интегритета и прозрачността
на пазара за търговия на едро с енергия. ,,ТЕЦ Бобов дол“ АД е оповестило на 06.03.2024 г. в
02:59 ч. на интернет страницата на Електроенергийния системен оператор (ЕСО ЕАД) за
3
настъпила същия ден в 02:26 ч. непланирана недостъпност на Блок № 2 на централата, но не
е извършило такова уведомяване на платформата на БНЕБ ЕАД до края на непланираната
недостъпност на 07.03.2024 г. в 02:26 ч.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН дружеството е депозирало възражения срещу така
съставения му акт, което обаче е прието от наказващия орган за неоснователно и въз основа
на съставения АУАН е издадено и атакуваното наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка съдът намери за безспорно установена въз основа на
приложените по делото множество писмени доказателства, вкл. представените от страните в
хода на съдебното следствие, както и от показанията на разпитаните свидетели. Всичко
изложено от свидетелите се потвърждава от събраните по делото писмени доказателства.
Съдът кредитира изцяло показанията на актосъставителя - св. Т., който е извършил
проверката в офиса на КЕВР в информационната система, където трябва да се обяви в
платформата на БНЕБ в секция ,,Спешни съобщения“ информация за спиране на
производствени мощности - планирани или непланирани в съответния ден в рамките на 60
минути от настъпване на събитието. За конкретната дата такава вътрешна информация не е
оповестена на платформата на БНЕБ от дружеството в качеството му на пазарен участник с
енергия на едро. Казаното от този свидетел се подкрепя изцяло от приложените по делото
писмени документи, не съдържа противоречия и са обективни и последователни.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна
следното:
Жалбата е подадена в срок и от надлежно легитимирано лице, поради което е
допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
При ангажиране административнонаказателната отговорност на жалбоподателя са
спазени изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН и не са допуснати съществени
процесуални нарушения, които да са причина за отмяна на атакуваното НП на формално
основание. АУАН и НП са издадени от компетентни длъжностни лица. В АУАН и в
обжалваното НП са налице задължителните реквизити, съобразно разпоредбите на чл. 42 и
чл. 57 от ЗАНН – нарушението е описано достатъчно ясно с всичките му съставомерни
белези, при съответната правна квалификация.
Санкционираното деяние е такова по Регламент (ЕС) № 1227/2011 на Европейския
парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. относно интегритета и прозрачността на
пазара за търговия на едро с енергия, като за него приложение намира разпоредбата на чл.
34, ал. 2 от ЗАНН, съгласно чийто текст, "за нарушение на нормативен акт, уреждащ
бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност по чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за
държавната финансов инспекция, както и за нарушение на нормативен акт, уреждащ
хазартната дейност и мерките срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма,
както и за нарушение на Закона за енергетиката, Закона за енергията от възобновяеми
източници и подзаконовите нормативни актове по прилагането им, на Регламент (ЕС) №
1227/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. относно
4
интегритета и прозрачността на пазара за търговия на едро с енергия (OB, L 326/1 от 8
декември 2011 г.), както и за нарушение на Закона за независимия финансов одит, Закона за
платежните услуги и платежните системи, не се образува административнонаказателно
производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на шест
месеца от откриване на нарушителя или ако са изтекли повече от пет години от извършване
на нарушението". Доколкото по делото се установява, че нарушението е било извършено на
06.03.2024 г., установено чрез съставения на 01.04.2024 г. констативен протокол, във връзка с
който на 10.05.2024 г. е съставен и АУАН, то следва извода, че шестмесечния срок по чл. 34,
ал. 2 от ЗАНН е спазен.
На дружеството-жалбоподател е вменено извършването на нарушение по чл. 4 на
Регламент № 1227/2011. Цитираната разпоредба предвижда задължение за оповестяване на
вътрешна информация - ,,Участниците на пазара публично, ефективно и навременно
разкриват вътрешна информация, с която разполагат п отношение на търговска дейност или
съоръжения, които съответният участник на пазара или негово предприятие майка или
свързано предприятие притежава или контролира, или по отношение на въпроси, свързани с
тяхната експлоатация, за които въпросният участник на пазара или въпросното предприятие
носи отговорност, независимо дали изцяло или отчасти. Такова разкриване включва
информация, свързана с капацитета и използването на съоръжения за производство,
съхранение, потребление или пренос на електроенергия или природен газ, или свързана с
капацитета и използването на съоръжения за втечнен природен газ, включително
планирана или непланирана недостъпност на тези съоръжения“.
Разпоредбата на чл. 4, пар. 1 на Регламент (ЕС) №1227/2011 дефинира правило за
поведение, регламентирано в европейското законодателство, чието неизпълнение въз основа
на делегацията по чл. 18 от регламент (ЕС) № 1227/2011, е скрепено със санкция в ЗЕ.
Прилагането на разпоредбата на регламент и понятието ,,навременно“ е разяснено на стр. 47
от Насоките, където е посочено, че в случай като настоящия, за да бъде в срок,
оповестяването следва да бъде извършено от търговския участник възможно най-скоро, но в
рамките на максимум един час. Ето защо, правилно АНО е приел, че датата на извършване
на нарушението е 06.03.2024 г.
Безспорно се установи от доказателствата по делото, че на 06.03. 2024 г. в с. Големо
село, общ. Бобов дол, ,,ТЕЦ – Бобов дол“ АД в качеството си на участник на пазара с
енергия на едро, не е разкрило публично, ефективно и навременно вътрешна информация, с
която разполага по отношение на непланирана недостъпност на притежаваното и
контролираното от него съоръжение за производство на електроенергия – блок № 2 от ,,ТЕЦ
– Бобов дол“ на платформата за разкриване на вътрешна информация на БНЕБ ЕАД, с което
дружеството е нарушило чл. 4, пар. 1 на Регламент (ЕС) №1227/2011 на Европейския
парламент и на Съвета от 25.10.2011 г. относно интегритета и прозрачността на пазара за
търговия на едро с енергия.
Не е спорен и факта, че ,,ТЕЦ Бобов дол“ АД е оповестило на 06.03.2024 г. в 02:59 ч.
на интернет страницата на ,,Електроенергиен системен оператор“ ЕАД (ЕСО ЕАД) за
5
настъпилата на същия ден в 02:26 ч. непланирана недостъпност на Блок № 2 от ,,ТЕЦ Бобов
дол“, но не е извършило такова уведомяване на платформата на БНЕБ ЕАД до края на
непланираната недостъпност. Следователно, правилно дружеството е привлечено към
административнонаказателна отговорност по 224ж, ал. 1 от ЗЕ за нарушение на чл. 4 от
Регламент (ЕС) № 1227/2011.
Съдът намира за неоснователно възражението на процесуалния представител на
жалбоподателя съдържащо се в писмената защита, че посочената за нарушена разпоредба на
Регламента, указва как се разкрива вътрешна информация, но не и по какъв ред. По делото
са приети Насоки на ASER за прилагането на Регламент (ЕС) №1227/2011 от 22.07.2021 г., в
които са посочени механизми за оповестяване – 4.2.1.: ,,за да се улесни спазването на
задължението за оповестяване е публикуван списък с налични платформи за вътрешна
информация в Европа за разкриване на вътрешна информация относно пазарите за търговия
на едро с енергия на портала REMIT на Агенцията…“ На 22.06.2023 г. дружеството е
посочило в Регистъра платформата за вътрешна информация на ,,Българска независима
енергийна борса“ ЕАД (БНЕБ ЕАД), на която същото ще оповестява вътрешна информация
по чл. 6, пар. 1 на Регламент (ЕС) №1227/2011. Следва да бъде посочено, че публикуването
на вътрешна информация на електронната страница на ЕСО ЕАД, не е годно средство за
оповестяване по смисъла на чл. 4 от Регламент (ЕС) №1227/2011, който извод се извлича от
Насоките на Агенцията на европейския съюз за сътрудничество между регулаторите на
енергия за прилагането на Регламент (ЕС) №1227/2011 (на стр. 44 и 45), че едновременното
публикуване на вътрешна информация на платформа за оповестяване чрез друг
комуникационен канал може да се използва като допълнителен източник за оповестяване, но
това обаче не може да замени оповестяването на платформи за вътрешна информация.
Съдът намира за законосъобразно, с оглед разпоредбата на чл.27 от ЗАНН и
наложеното наказание „имуществена санкция“ в размер на 10 000 лв. Законът предвижда
наказанието да се определя съобразно разпоредбите на ЗАНН в границите, предвидени за
извършеното нарушение, като се отчитат тежестта на нарушението, подбудите за неговото
извършване, смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства. Съдът намира, че
по отношение на настоящия случай не се установяват основания за прилагане на чл. 28
ЗАНН. Конкретното нарушение е такова, което разкрива типичната, а не по-ниска степен на
обществена опасност за подобен вид нарушения, като за този си извод съдът съобрази, че са
засегнати важни обществени отношения, свързани с производство на електрическа енергия.
По делото липсват доказателства, от които да се направи извод, че процесното нарушение се
отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид,
за да може да се квалифицира като маловажен случай. Наложеното наказание е в минимален
размер. В тази връзка следва да се има предвид, че като дружество, придобило качеството
,,пазарен участник“, предвид издадената му лицензия за дейността ,,производство на
електрическа енергия“, ,,Тец-Бобов дол“ АД упражнява дейността си в строго регулирана
среда, както от вътрешното право в сектор ,,Електроенергетика“, така и от правото на
Европейския съюз. На наднационално ниво част от задълженията на пазарните участници
6
възникват въз основа на прилагането на регламент (ЕС) № 1227/2011 на Европейския
парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. относно интегритета и прозрачността на
пазара за търговия на едро с енергия. Видно от т. 1 от преамбюла на този регламент целта му
е да гарантира, че потребителите и другите участници на пазара могат да имат доверие, че
цените, определени на пазарите за търговия на едро с енергия, отразяват ненарушено и
конкурентноспособно взаимодействие между търсене и предлагане, и че не могат да се
извличат неправомерни печалби от пазарни злоупотреби. Ето защо е от изключителна
важност и обществена значимост пазарните участници да прилагат изискванията на
регламента, каквито са тези за навременно и ефективно оповестяване на вътрешна
информация. Едно такова навременно оповестяване ще доведе до формиране на цените без
спекулативна намеса на производители и търговци, а само въз основа на пазарните
принципи, респективно ако такава информация не се оповести по надлежния ред, то биха се
създали условия за изкривяване на пазара и негативно въздействие не само върху други
пазарни участници, но и върху крайните потребители на енергия. Останалите пазарни
участници, които търгуват с електроенергия на БНЕБ следят именно там съобщенията на
електроцентралите за планирана или непланирана недостъпност на производствените
съоръжения и когато даден производител не произвежда електроенергията, която е заявил в
своя производствен график ден по-рано, поради авария или други обстоятелства, се налагат
промени в търговските стратегии на останалите пазарни участници.
Предвид изложеното съдът прие, че нарушението и правната му квалификация са
правилно установени, неизпълнението на задължението по чл. 4 на Регламент (ЕС)
№1227/2011 от юридическото лице е доказано по несъмнен начин, а санкционната норма е
правилно приложена.
Предвид изложените аргументи обжалваното наказателно постановление е
законосъобразно и следва да се потвърди.
С оглед изхода на делото и въз основа на разпоредбите на чл. 63д, ал. 3 от ЗАНН и чл.
27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, на въззиваемата страна следва да бъдат
присъдени разноски в размер на 80 лв. за юрисконсултско възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 и чл. 63д, ал. 3 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НП-52/10.07.2024 г. издадено от
Председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР, Комисията), с адрес:
гр. София, бул. ,,Княз Дондуков“ № 8-10, с което на основание 224ж, ал. 1 от Закона за
енергетиката (ЗЕ) на „ТЕЦ – Бобов дол“ АД със седалище и адрес на управление: с. Големо
село, общ. Бобов дол, област Кюстендил, ЕИК *********, е наложена ,,имуществена
санкция“ в размер на 10 000 (десет хиляди) лв. за нарушение на чл. 4 от Регламент (ЕС) №
1227/2011, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА „ТЕЦ – Бобов дол“ АД със седалище и адрес на управление: с. Големо
7
село, общ. Бобов дол, област Кюстендил, ЕИК *********, представлявано от Изпълнителния
директор Чавдар Стойнев да заплати на Комисията за енергийно и водно регулиране гр.
София сумата в размер на 80 (осемдесет) лв., представляваща разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд - Кюстендил, на основанията предвидени в НПК и
по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
8