№ 11478
гр. София, 16.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 69 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и девети април през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:ВАНЯ Б. ИВАНОВА ЗГУРОВА
при участието на секретаря СВЕТЛА Р. ЛАЗАРОВА
като разгледа докладваното от ВАНЯ Б. ИВАНОВА ЗГУРОВА Гражданско
дело № 20241110143084 по описа за 2024 година
Производството е образувано по искова молба на „**************“ АД
срещу „**************“ ЕООД, с която са предявени кумулативно обективно
съединени осъдителни искове с правно основание чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД и чл.
92, ал. 1 ЗЗД за сумата от 30,35 лв., представляваща сбор от дължими такси по
Договор № ******/15.04.2020 г. – такса за предаване на данни и софтуерна
актуализация на бордово устройство в размер на 3,47 лв. съгласно Фактура №
**********/12.02.2024 г., такса за информационно обслужване и такса Toll
Pass Fleet за България в размер на 11,88 лв. съгласно Фактура №
**********/04.03.2024 г., такса за предаване на данни и софтуерна
актуализация на бордово устройство в размер на 5,88 лв. съгласно Фактура №
**********/11.03.2024 г., такса Toll Pass Fleet за България в размер на 9,12 лв.
съгласно Фактура № **********/01.04.2024 г., както и за сумата от 324 лв.,
представляваща сбор от дължими неустойки по Договор № ******/15.04.2020
г. – неустойка за липсващо (погинало или загубено или откраднато)
устройство съгласно т. 5.3 от Ценоразпис на ИТС в размер на 300 лв. и
неустойка за липсващо зарядно по т. 5.2 от Ценоразпис на ИТС в размер на 24
лв., ведно със законната лихва върху главниците, считано от датата на
подаване на исковата молба в съда – 19.07.2024 г., до окончателното
изплащане.
Ищецът твърди, че между него и ответното дружество е възникнало
облигационно правоотношение по сключен Договор № ******/15.04.2020 г. на
основание Общи условия за предоставяне на електронни услуги за събиране
на пътни такси на база изминато разстояние /е-винетки/ чрез онлайн
платформата на ищеца www.tollpass.bg, където ответното дружество създало
1
потребителски профил и генерирало процесния договор, сключен при ОУ.
Ответното дружество заявило и получило 1 бр. бордово устройство OBU-5310
със сериен № **********, което му било доставено с приемо-предавателен
протокол от 01.06.2020 г. Към 26.03.2024 г. ищецът установил, че не е налице
генериране на пътни такси от пътните превозни средства, с което е
асоциирано предоставеното бордово устройство, за период от повече от 30
последователни календарни дни. Предвид изложеното, на основание т. 15.16
от ОУ ищецът прекратил едностранно и предсрочно срока на ползване на
бордовото устройство, като отправил до ответника писмено Уведомление №
6616895/27.03.2024 г., с което го поканил да върне на ищеца бордовото
устройство в срок от 15 дни от датата на получаването на уведомлението в
изправно състояние, като, в случай че не бъде върнато, ищецът ще начисли на
ответника съответните неустойки съгласно Ценоразпис на „**************“
АД, представляващ неразделна част от ОУ, а именно: по т. 5. 3 от ценоразписа
– неустойка за липсващо (погинало, загубено или откраднато) бордово
устройство в размер на 300 лв., и по т. 5.2 от ценоразписа – неустойка за
непълна окомплектовка на бордово устройство в размер на 25 лв. В посочения
срок ответното дружество не е върнало на ищеца бордовото устройство.
Ищецът твърди, че от дължимата неустойка за непълна окомплектовка на
процесното бордово устройство е приспаднат депозит от 1 лв., поради което
ответникът дължи неустойка за непълна окомплектовка в общ размер на 24 лв.
Освен неустойки, ответникът дължи и изброените в исковата молба дължими
такси по предплатения баланс по процесния договор в общ размер от 30,35 лв.
Ищецът изпратил на ответника и покана за плащане на 29.05.2024 г., с която
му е предоставил последна възможност за доброволно погасяване на
дължимите вземания в 3-дневен срок от нейното получаване. Въпреки това
плащане не постъпило. С тези съображения моли за осъждане на ответника да
заплати претендираните такси и неустойки, ведно със законната лихва върху
всяка от главниците, считано от датата на подаване на исковата молба в съда –
19.07.2024 г., до окончателното изплащане. Претендира разноски.
В срока по чл. 131, ал. 1 ГПК ответникът „**************“ ЕООД не е
подал отговор на исковата молба, нито е взел становище по предявените
искове.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и съобразно
чл. 235, ал. 2 ГПК във връзка с наведените в исковата молба доводи и
възраженията на ответника, намира за установено от фактическа и
правна страна следното:
По иска с правно основание чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД:
Основателността на иска по чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД за реално изпълнение
на договорно задължение е обусловена от установяване в условията на пълно
и главно доказване от ищеца на следните кумулативни предпоставки: 1/.
наличието на валидно възникнало между страните облигационно
правоотношение по Договор № ******/15.04.2020 г., сключен при общи
2
условия с посоченото в исковата молба съдържание; 2/. че ищецът е изправна
страна по договора – съобразно уговореното в договора е предоставил на
ответника процесното бордово устройство, посредством което се генерират и
отчитат данни за дължимите такси и съответните услуги; 3/. стойността на
предоставените услуги.
При установяване на посочените обстоятелства в тежест на ответника е да
докаже, че е изпълнил задължението си за заплащане на дължимите такси по
договора в претендирания размер.
Съдът приема за установено въз основа на приетия като писмено
доказателство Договор с предплатен баланс № ******.15.04.2020 г., генериран
чрез онлайн платформата на ищеца, че между страните е възникнало
облигационно правоотношение по договор с предмет предоставяне срещу
заплащане на услуга за електронно събиране на пътни такси на база изминато
разстояние и на база време при Общи условия за предоставянето на услуга за
електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние и на база
време (електронни винетки) договор с предплатен баланс, неразделна част от
договора. Посочените общи условия също са приети като писмено
доказателства по делото.
Съгласно клаузата на чл. 2 от договора ищецът се е задължил да
предоставя на клиента, а клиентът се е задължил да ползва предоставените от
ищеца услуги за електронно събиране на пътни такси и на база изминато
разстояние и на база време за срока на договора и за срока на ползване на
бордово устройство, асоциирано към пътно превозно средство, включено в
договор. По силата на чл. 12 договорът влиза в сила след заплащане от страна
на клиента на пълния размер на сумата по заявката за плащане, генерирана
при сключване на договора, считано от датата на получаване на пълния размер
на сумата от ищеца. Съгласно клаузата на чл. 13 всяко добавено от клиента
бордово устройство към пътно превозно средство, включено в договора, е със
срок на ползване, посочен в общите условия. „TollPass Бордово устройство“
представлява GNSS устройство модел *********, което е свързано или трайно
монтирано в пътните превозни средства по чл. 10б, ал 3 от Закона за пътищата,
което се състои от необходимите хардуерни и софтуерни компоненти,
подходящи за събиране, съхраняване, обработка и дистанционно
получаване/предаване на данни, посредством които се формират Тол
декларации /чл. 1. 26 от ОУ/. Заявените за доставка бордови устройства се
изпращат чрез куриер на посочен от клиента адрес за доставка, като при
получаването им клиентът подписва приемо-предавателен протокол в два
идентични екземпляра, предоставени му от куриера, доставил устройството
/чл. 5.10-чл. 5. 11 от ОУ/.
По силата на чл. 6.12.а от Общите условия такса за услуга
„информационно обслужване“ се предплаща в началото на всеки следващ
едномесечен период от срока на договора, като се приспада от предплатения
баланс. Таксата се заплаща в пълен размер от клиента, в случай че услугата е
3
била активна през съответния календарен месец или част от него. Клиентите
се задължават да осигурят достатъчна наличност на предплатения баланс
преди началото на календарния месец от срока на ползване на бордовото
устройство.
По силата на чл. 8.12в. от Общите условия такса за услуга „предаване на
информация и данни и софтуерна актуализация на TollPass бордово
устройство“ означава дължимата месечна такса за всяко TollPass бордово
устройство, асоциирано с пътно превозно средство, включено в договор,
включваща наем, разходи по предаване и обмен на данни чрез бордовото
устройство, софтуерна поддръжка и мониторинг на устройството, която се
предплаща, като се приспада от предплатения баланс и е дължима до десето
число на текущия календарен месец. Клиентите се задължават да осигурят
достатъчна наличност на предплатения баланс преди десето число на
календарния месец от срока на ползване на TollPass бордовото устройство.
Таксата се дължи в пълен размер от клиента, в случай че услугата е била
активна през съответния календарен месец или част от него.
Съгласно чл. 8.12ж. от Общите условия такса за услуга „система за
управление на автопарк“ (Toll Pass Fleet) представлява дължимата месечна
такса за всяко пътно превозно средство, включено в договора, към което е
асоциирано бордово устройство, включваща разходи по софтуерна поддръжка
и управление на функционалност за отдалечен достъп до система за
управление на автопарк в потребителските профили в платформата за
осъществяване на мониторинг върху асоциираното с бордовото устройство
пътно превозно средство. Размерът на таксата се определя в зависимост от
това дали за ППС, включено в договора, към което е асоциирано бордово
устройство, услугата е активирана за територията на Република България.
Таксата се предплаща за едномесечен период, като е дължима за всяко ППС,
включено в договора, към което е асоциирано бордово устройство, за което
услугата е активирана. Таксата се предплаща в началото на всеки следващ
едномесечен период за срока на договора, като се приспада от предплатения
баланс. Клиентите се задължават да осигурят достатъчна наличност на
предплатения баланс преди началото на календарния месец, за който е
дължима таксата. Таксата се дължи в пълен размер от клиента, в случай че
услугата е била активна през съответния календарен месец или част от него.
Договорът за предоставяне на електронни услуги за събиране на пътни
такси на база изминато разстояние (тол такси) и на база време (е-винетки) е
реален договор и се счита за сключен след предаването на предмета на
договора от ищеца като доставчик на съответната услуга на ответното
дружество като клиент, а именно след предаването на съответното заявено от
клиента бордово устройство, тъй като без това устройство е невъзможно да
бъдат осъществени предлаганите от доставчика услуги за електронно
събиране на пътни такси на база изминато разстояние и на база време. От
гореизложеното следва, че предоставянето от доставчика на заявеното
бордово устройство е предпоставка за изпълнение на договора, тъй като
4
асоциирането на същото с конкретно пътното превозно средство на ответника
е начин за генериране на данни за дължимите по договора такси, в т.ч.,
претендираните от ищеца такси за информационно обслужване, такси за
предаване на информация и данни и софтуерна актуализация, както и такси за
система за управление на автопарк, съответно за тяхното начисляване. В тази
връзка по делото е представен подписан и от двете страни по договора
Приемо-предавателен протокол № *********/01.06.2020 г., от който се
установява, че на 01.06.2020 г. ищецът е предал на ответника 1 бр. Бордово
устройство OBU-5310 със сериен № **********. Ето защо съдът намира за
доказано по делото, че ищецът е изпълнил основното си задължение по
договора и е предал процесното бордово устройство на ответника. При
положение, че по делото се доказа фактът на получаване от ответника на
процесното бордово устройство, то претенцията на ищеца за сумата от 30,35
лв., представляваща общият сбор от претендираните такси, се явява дължима,
доколкото процесните такси представляват все такси, свързани с обмен на
данни и информация, обслужване и мониторинг на бордовото устройство и
др. подобни. Не се установява по делото услугите, за които ответникът дължи
процесните такси, да са била деактивирани през съответния календарен месец
или част от него, нито че ответникът е изпълнил задължението си по договора
да осигури достатъчна наличност на предплатения баланс преди началото на
календарния месец, за който е дължима съответната такса. Не се установява
по делото ищецът да е използвал изцяло или отчасти предплатени от
ответника суми по сключения договор за удовлетворяване на свои изискуеми
вземания по договора, каквито са претендираните от него такси, нито да е
приспадал дължими по договора суми от предплатения баланс на клиента, в
какъвто смисъл са клаузите на чл. 8.20. и 8.21. от Общите условия.
Съгласно приобщения по делото Ценоразпис на ИТС, неразделна част от
Общите условия, по-конкретно т. 6 от ценоразписа, таксата за услуга
„информационно обслужване“ е в размер на 2,30 лв. без ДДС месечно за 1
брой договор /т. 6.1/, таксата за услуга „предаване на информация и данни и
софтуерна актуализация на TollPass бордово устройство“ е в размер на 4,90 лв.
без ДДС месечно за всяко TollPass бордово устройство, асоциирано към ППС,
включено в договора /т. 6.3/, а таксата за услуга „система за управление на
автопарк“ (Toll Pass Fleet) е в размер на 7,60 лв. без ДДС месечно за всяко
ППС, включено в договор, към което е асоциирано TollPass бордово
устройство, за което услугата е активирана за територията на Република
България /т. 6.9/.
Приети като писмени доказателства по делото са издадените от ищеца
Фактура № **********/12.02.2024 г. на стойност от 5,88 лв. с ДДС за такса за
услуга „предаване на данни и софтуерна актуализация бордово устройство по
предплатен договор“, Фактура № **********/04.03.2024 г. на стойност от
11,88 лв. с ДДС, от които 2,76 лв. с ДДС за такса за услуга „информационно
обслужване по предплатен договор“ и 9,12 лв. с ДДС за такса за услуга „Toll
Pass Fleet за България“, Фактура № **********/11.03.2024 г. на стойност от
5
5,88 лв. с ДДС за такса за услуга „предаване на данни и софтуерна
актуализация бордово устройство по предплатен договор“, и Фактура №
**********/01.04.2024 г. на стойност от 9,12 лв. с ДДС за такса за услуга „Toll
Pass Fleet за България“, или общата стойност на дължимите по договора такси
за съответно начислените услуги е в общ размер на 32,76 лв.
Доколкото се установи по делото, че ищецът е изправна страна по
договора – съобразно уговореното е предоставил на ответника процесното
бордово устройство, посредством което се генерират и отчитат данни за
дължимите такси, респ. за съответните услуги, като стойността на дължимите
такси съдът намира за безспорно доказана от приетите по делото писмени
доказателства, предявената осъдителна претенция за сумата от 30,35 лв.,
представляваща сбор от дължимите такси по договора, е изцяло основателна и
следва да бъде уважена. Върху главницата следва да се начисли законната
лихва, считано от датата на подаване на исковата молба в съда – 19.07.2024 г.,
до окончателното плащане.
По иска с правно основание чл. 92, ал. 1 ЗЗД:
Възникването на спорното материално право по чл. 92, ал. 1 ЗЗД се
обуславя от осъществяването на следните материални предпоставки: 1/.
наличието на валидно възникнало между страните облигационно
правоотношение по Договор № ******/15.04.2020 г., сключен при общи
условия с посоченото в исковата молба съдържание; 2/. че ищецът е изправна
страна - изпълнил е задълженията си по сключения договор; 3/. че процесният
договор е бил предсрочно прекратен; 4/. че между страните е била валидно
уговорена по размер неустойка за неизпълнение.
В тежест на ответника е да докаже, че е заплатил претендираните
неустойки и е върнал бордовото устройство в срок.
В случая по делото се установи съществуването между страните на
валидно облигационно правоотношение с твърдяното в исковата молба
съдържание.
В клаузата на т. 15.16 от ОУ, приложими към процесния договор, е
уговорено правото на ищеца в качеството му на доставчик на услугата да
прекрати едностранно и предсрочно ползването на бордовото устройство по т.
15.7 с отправяне на писмено уведомление до клиента с незабавен ефект, в
случай че ППС, с което е асоциирано бордовото устройство, не генерира
пътни такси за период повече от 30 последователни календарни дни. Съгласно
клаузата на т. 15.17 от ОУ в случай на прекратяване на договора или на
прекратяване на ползването на бордовото устройство, независимо от
основанието за това, съответните бордови устройства, предоставени на
клиента, ще бъдат деактивирани и е необходимо да бъдат върнати от клиента в
срок от 15 дни, считано от датата на прекратяване на договора или изтичане на
срока за ползване на бордовото устройство. Претендираната от ищеца
неустойка е уговорена в клаузата чл. 15.18 от ОУ - в случай че клиентът не
върне бордовите устройства в рамките на този срок, доставчикът на услугата
6
ще има правото да удържи съответния депозит и да начисли на клиента
неустойка за липсващо бордово устройство и за непълна окомплектовка на
бордовото устройство.
Съгласно клаузата на т. 5.2 от Ценоразпис на ИТС, който е неразделна
част от ОУ, неустойка за непълна окомплектовка на бордово устройство е в
размер на 25 лв., а според т. 5.3 неустойката за липсващо (погинало, загубено
или откраднато) бордово устройство е в размер на 300 лв., като към тази
неустойка кумулативно се начислява и неустойката за непълна окомплектовка
на бордово устройство по т. 5.2.
Съгласно т. 17.19 от ОУ всички съобщения и уведомления и други форми
на комуникация, свързани с договора, ще бъдат изпращани от ищеца на имейл
или пощенски адрес, посочен от клиента при сключване на договора, като, в
случай че клиентът не е уведомил доставчика своевременно за тяхната
промяна и не получи на посочените от него пощенски адрес и имейл
съответните съобщения, същите се приемат за доставени.
В настоящия случай ответникът е посочил като адрес за кореспонденция,
на който да му бъдат изпращани уведомленията по договора, своето седалище
и адрес на управление, а именно гр. ***********. Същият адрес е посочен и
на приемо-предавателния протокол за бордови устройства от 01.06.2020 г., по
силата на който, както се установи по делото, на ответника е предадено
процесното бордово устройство. На този адрес ищецът е изпратил до
ответника писмено Уведомление № 6616895/27.03.2024 г., ведно с
Приложение № 1 към него - „Списък на Toll Pass бордови устройства,
асоциирани с ППС, включени в договора, за които се прекратява срокът на
ползване на Toll Pass бордово устройство“. С уведомлението ищецът е
прекратил на основание т. 15.16 от Общите условия едностранно и
предсрочно с незабавен ефект, считано от получаването му, срокът на
ползване на процесното TollPass бордово устройство, посочено в Приложение
№ 1 към него, и моли ответника да го върне в изправно състояние в срок до 15
календарни дни след получаване на уведомлението на посочения адрес.
Ищецът е предупредил ответника, че ако бордовото устройство не бъде
върнато в указания срок или не е в пълна окомплектовка, не е в добро
състояние или е с повреди, ищецът ще начисли и ответникът ще му дължи
съответната неустойка, предвидена в Общите условия, която може да бъде
удържана от предплатения баланс по договора. Съдът намира, че не се
установява по делото ищецът да е използвал изцяло или отчасти предплатени
от ответника суми по сключения договор за удовлетворяване на свои
изискуеми вземания по договора, каквито са претендираните от него
неустойки, нито да е приспадал дължими по договора суми от предплатения
баланс на клиента, в какъвто смисъл са клаузите на чл. 8.20. и 8.21. от Общите
условия. Липсват и доказателства, от които да се установява, че ответникът е
върнал в посочения в уведомлението 15-дневен срок процесното бордово
устройство. Ответникът не е заплатил и доброволно издадената от ищеца
Заявка за плащане № 8338262/29.04.2024 г. за сумата в общ размер от 324 лв.
7
С оглед неплащането в срок, ищецът е отправил Покана за плащане с изх. №
2454-12/29.05.2024 г., с която предоставил на ответника последна възможност
да заплати в 3-дневен срок процесните неустойки по посочената банкова
сметка, което ответникът не е сторил.
С оглед на изложеното, съдът счита, че се е осъществил
правопораждащият фактически състав на претендираните от ищеца
неустойки, а именно налице е едностранно и предсрочно прекратяване от
негова страна на процесния договор за предплатен баланс, съответно
ползването на предоставеното с него бордово устройство, поради
неизпълнение на задължението на ответника да генерира пътни такси за
период повече от 30 последователни календарни дни. Предсрочното
прекратяване на договора, така както е уговорено в т. 15.16 от приложимите
към договора ОУ, има незабавен ефект и води до деактивиране на бордовото
устройство. Дори и да се приеме, че ответникът не е бил уведомен за
предсрочното прекратяване на ползването на бордовото устройство, то
същият би могъл да установи, че бордовото устройство е било деактивирано,
респ. следва да е бил наясно с приетите от него клаузи по договора и по
приложимите към него Общи условия, уреждащи в кои случай бордовото
устройство се деактивира.
Ето защо съдът намира, че осъдителните претенции за дължимите по
договора неустойки в общ размер от 324 лв. /доколкото със заявката за
плащане от 29.04.2024 г. се установи, че на ответника е възстановен депозит за
бордово устройство в размер на 1 лв./, се явяват изцяло основателни и следва
да бъдат уважени. Не следва да се присъжда законна лихва върху тази
главница, тъй като самата неустойка съставлява акцесорно вземане, върху
което не следва да се начислява законна лихва.
По разноските:
Съобразно изхода на спора на основание чл. 78, ал. 1 ГПК право на
разноски има единствено ищецът в производството.
Ищецът претендира и доказва извършването на разноски в общ размер
на 50 лв. за държавна такса, които разноски му се следват в пълен размер.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА „**************“ ЕООД, ЕИК **********, със седалище и
адрес на управление гр. **************, да заплати на „**************“ АД,
ЕИК **********, със седалище и адрес на управление гр. *****************,
на основание чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД сумата от 30,35 лв., представляваща сбор
от дължими такси по Договор № ******/15.04.2020 г. – такса за предаване на
данни и софтуерна актуализация на бордово устройство в размер на 3,47 лв.
8
съгласно Фактура № **********/12.02.2024 г., такса за информационно
обслужване и такса Toll Pass Fleet за България в размер на 11,88 лв. съгласно
Фактура № **********/04.03.2024 г., такса за предаване на данни и софтуерна
актуализация на бордово устройство в размер на 5,88 лв. съгласно Фактура №
**********/11.03.2024 г., такса Toll Pass Fleet за България в размер на 9,12 лв.
съгласно Фактура № **********/01.04.2024 г., ведно със законната лихва
върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба в съда –
19.07.2024 г., до окончателното изплащане, както и на основание чл. 92, ал. 1
ЗЗД сумата от 324 лв., представляваща сбор от дължими неустойки по
Договор № ******/15.04.2020 г. – неустойка за липсващо (погинало или
загубено или откраднато) устройство съгласно т. 5.3 от Ценоразпис на ИТС в
размер на 300 лв. и неустойка за липсващо зарядно по т. 5.2 от Ценоразпис на
ИТС в размер на 24 лв.
ОСЪЖДА „**************“ ЕООД, ЕИК **********, със седалище и
адрес на управление гр. **************, да заплати на „**************“ АД,
ЕИК **********, със седалище и адрес на управление гр. *****************,
на основание чл. 78, ал. 1 ГПК сумата от 50 лв. – разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Софийския градски съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9