Решение по дело №479/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 203
Дата: 12 юни 2023 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20227240700479
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р Е Ш Е Н И Е  203

 

гр.Стара Загора 12.06.2023 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 

Старозагорският административен съд в публичното заседание                                       на    осемнадесети май през  две хиляди и двадесет и трета година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                      Членове:   ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                                        РАЙНА ТОДОРОВА  

при секретаря    Зорница Делчева

и в присъствието на  прокурора                                                                                                като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело     479 по описа  за 2022 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 45, ал.3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

 

Образувано е  по жалба от „КУМАКС ИНВЕСТ “ ЕООД гр.Казанлък, чрез адвокат А.С. против Решение № 715/30.06.2022 г. по Протокол № 41 на Общински съвет - Казанлък в частта по т.II.58, касаеща определяне на субсидия по искане на дружеството. В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на решението, като постановено при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят счита, че необосновано административният орган е извършил корекции в представената от него към уведомлението справка за финансовите резултати, с която е кандидатствал за разпределение на средства по ПМС № 326 от 12.10.2021г за субсидиране на пътнически превози по междуселищни автобусни линии извън тези по Наредбата.  Моли оспореното решение да бъде отменено и да се върне на ответника с указания за правилното приложение на закона. Претендира за присъждане на направените разноски по делото.

 

Ответникът – Общински съвет Казанлък, чрез процесуалния си представител адвокат М.С. оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че предоставената субсидия е правилно определена по размер като в съответствие с  разпоредбите на ПМС № 326 от 12.10.2021г и указанията на Министерство на финансите и министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията законосъобразно е коригиран размерът в ред 3.2 и ред 4.5 от приложената справка към уведомлението.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

 

         В Община Казанлък  от „КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД в качеството му на изпълнител по договор Д07-30/09.06.2017г. с вх.№ 68-164-7/ 19.01.2022г са представени справки – пробег по автобусни линии и за финансови резултати във връзка с кандидатстване за разпределяне на средства по ПМС № 326 от 12.10.2021г. за субсидиране на пътнически превози по междуселищни автобусни линии, извън тези по Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, приета с Постановление № 163 на Министерския съвет от 2015 г /Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози/. С писмо № 68-164-7#1/ 09.03.2022г определеният да изпълнява длъжността Кмет на Община Казанлък уведомява дружеството за отстраняване на нередовности в справките. На 10.03.2022г са представени коригирани справки.  С писмо изх.№ 68-164-14/ 24.03.2022г, определеният да изпълнява длъжността Кмет на Община Казанлък уведомява дружеството, че следва да представи допълнителни доказателства. В изпълнение е постъпило уведомление вх.№ 68-164-14/ 18.04.2022г., с приложена справка за финансовите резултати. В тази справка на ред 3.2 „Получени компенсации от централния бюджет“ е посочена сумата 283 211лв. На ред 4.5 „Разходи по чл.55 ал.3-част от непреки разходи“ е посочена сумата 255 514лв.

 

         С Решение № 658/ 08.04.2022г, Протокол № 36, взето на заседание на Общински съвет Казанлък, е приет бюджетът на Община Казанлък за 2022г. В параметрите е посочен резерв към 31.12.2021г от средства от ПМС № 326/ 2021г за изплащане на разходи за изпълнение на мерки, свързани с Covid-19, изплащане на разходи по частични избори и субсидиране на пътнически превози по междуселищни автобусни линии в размер на  690 574лв. В т.50.6 от решението е прието резерв в размер на 569 667лв. от ПМС № 326/ 2021г. да се разпредели с решение на общинския съвет.

 

         С оспореното Решение №715/30.06.2022г., Протокол №41, взето на заседание на Общински съвет – Казанлък /достъпно и на интернет страницата на съвета/, на основание чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА, чл.124, ал.2 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/ и чл.25, ал.2 от Наредба № 28 на Общински съвет Казанлък за условията и реда за съставяне на бюджетна прогноза за местни дейности, за съставяне, приемане, изпълнение, изменение и отчитане на общинския бюджет и управление на общинския дълг, е прието :

         П. Добавя нови точки към Бюджет и Инвестиционна програма на Община Казанлък за 2022 година, приети с Решение №658/08.04.2022г, изм. с Решение №690/26.05.2022 г. на ОбС-Казанлък, както следва:

         58. Субсидия за пътнически превози по междуселищни автобусни линии в размер на 158 061,05 лева за превозвача ,,КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД на основание чл.2 от ПМС № 326/12.10.2021г.

 

         Към решението е приложена справка на финансовите резултати, в която на  ред 3.2 „Получени компенсации от централния бюджет“ е посочена сумата 339 125.71лв, а на ред 4.5 „Разходи по чл.55 ал.3-част от непреки разходи“ е посочена сумата 113 485.02лв. В резултат на извършените корекции нетният финансов ефект е определен в размер на 158 061,05 лв., въз основа на което на дружеството е определена субсидия за изплащане в същия размер.

 

         Решението е прието по повод доклад на Кмета на Общината изх.№ 61-01-195/ 20.06.2022г. за изменение на бюджет и инвестиционна програма на Община Казанлък за 2022г., след обсъждане и подкрепа на предложението в постоянните комисии на съвета и при поименно гласуване с 33 гласа „за“ от 33-ма гласували. Публикувано е на 05.07.2022г на интернет страницата на Общински съвет Казанлък, което се установява от преглед на страницата.

 

         Със Заповед № 56/ 14.01.2022г. на кмета на община Казанлък е наредено да се удържат на „КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД 67 097.65лв съгласно заключение към Доклад № ДИД5-СЗ-12/ 26.11.2021г. на Агенцията за държавна финансова инспекция.

 

         По делото са назначени две съдебно-счетоводни експертизи, заключенията по които са приети от съда при частично оспорване от двете страни. Жалбоподателят оспорва конкретните отговори на три задачи на повторната експертиза, но с оглед крайния резултат не възразява по приемане на заключението. Ответникът не е съгласен с изчисленията на двете вещи лица за получените компенсации и непреките разходи на дружеството-жалбоподател като част от данните за финансовите резултати на превозвача, които са предпоставка за разпределение на средствата за субсидии. Според заключението на вещото лице А. „КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД е получило компенсации от централния бюджет в размер на 283 211,00 лева (таблица на стр.4 от експертното заключение, ред 3.2, колона пета). Непреките разходи на дружеството са в размер на 154 104,83 лева (таблица на стр.4 от експертното заключение, ред 4.5, колона пета). Реализираната от дружеството загуба е 254 595,57 лева - т.е. по-голяма от максималния размер на субсидията, определен в ПМС №326/12.10.2021 г. на МС - 193 702,00 лева (таблица на стр.4 от експертното заключение, ред 5, колона пета). Според заключението на вещото лице С. „КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД е получило компенсации от централния бюджет в размер на 283 211,00 лева (таблица на стр.5 от експертното заключение, ред 3.2, колона пета). В съдебно заседание експертът уточнява, че тази сума включва получени компенсации чрез Община Казанлък и 2 163лв чрез Община Мъглиж. Непреките разходи на дружеството са в размер на 119 380,20 лева (таблица на стр.6 от експертното заключение, ред 4.5, колона пета). Вещото лице поддържа изчисляването им съобразно подхода на касовата основа, т.е. взети са предвид постъпилите за годината суми по сметката на дружеството-жалбоподател. Реализираната от дружеството загуба е 219 870,94 лева - т.е. по-голяма от максималния размер на субсидията, определен в ПМС №326/12Л0.2021г. на МС - 193 702,00 лева. (таблица на стр.6 от експертното заключение, ред 5, колона пета). Двете вещи лица са единодушни, че размерът на изплатената на дружеството компенсация за извършен превоз на ученици през учебната 2020г е 179 522.82лв вместо дължимия 112 452.18лв, т.е. средства в размер на 67 097.65лв подлежат на възстановяване. Не се спори, че сумата не е възстановена от жалбоподателя.  

 

         В съдебно заседание на 18.05.2023г. процесуалният представител на жалбоподателя  заяви, че сумата от  158 061,05 лв по процесното решение е изплатена без акт на кмета на общината.

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Решение  № 715/ 30.06.2022г на Общински съвет Казанлък в оспорената част предвид посочените в него правни основания  - чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА, чл.124, ал.2 от ЗПФ и чл.25, ал.2 от Наредба № 28 на Общински съвет Казанлък за условията и реда за съставяне на бюджетна прогноза за местни дейности, за съставяне, приемане, изпълнение, изменение и отчитане на общинския бюджет и управление на общинския дълг, има белезите на общ административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК. Поради това и в съответствие с т. 1 от мотивите към Тълкувателно решение № 2 от 16.04.2013 г. на ВАС по т.д. № 4/2011 г., съгласно което решението на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т. 6 ЗМСМА, с което се приема и изменя годишният бюджет на общината и се приема отчетът за изпълнението му, е общ административен акт по смисъла на чл. 65 АПК, процесното решение се разглежда по реда за оспорване на общите административни актове.

 

Този акт  безспорно засяга права и законни интереси на „Кумакс инвест“ ЕООД, поради което оспорването му е направено от надлежна страна, за която административен акт е неблагоприятен и в законоустановения 14-дневен срок от публикуването  му. По тези съображения жалбата е процесуално допустима. Разгледана по същество и след извършената съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК преценка законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, е основателна.

 

В производство, образувано по оспорване на един административен акт, съдебната проверка за законосъобразност обхваща на първо място наличие на основания за нищожност, т.е. съществуването на правоизключващи юридически факти спрямо разпоредените с акта правни последици. Следователно, дори в жалбата да не е направено такова изрично оплакване, съдът е длъжен служебно да провери валидността на акта. Предметът на изследване включва онези факти и обстоятелства, които могат да релевират наличието на съществени пороци на административния акт, обуславящи неговата невалидност. В действащото българско законодателство няма легална дефиниция и нормативно установени критерии за разграничаване на незаконосъобразните административни актове като нищожни и унищожаеми. Според константната съдебна практика основание за обявяване на нищожност са такива съществени, основни недостатъци на административните актове, които ги дисквалифицират като правопораждащи юридически факти за разпоредените с тях правни последици. На първо място такова основание би било издаването на административния акт от некомпетентен орган, т.е. в нарушение на нормативно установените изисквания за материална, териториална или по степен компетентност. Нищожни са и актовете, постановени при неспазване на изискуемата от закона съществена форма; издадените без каквото и да е нормативно основание /т. е. при пълна липса на условията и материалноправните предпоставки, визирани в съответната правна норма/ или при грубо нарушение на императивни норми с характер на основни правни принципи.

 

В случая обаче посоченото правно основание за приемане  на Решение № 715/ 30.06.2022г, включително в оспорената част,  а именно чл. 21, ал. 1, т. 6 ЗМСМА, съдържащ правомощието на общинския съвет да приема и изменя годишния бюджет на общината, да осъществява контрол и да приема отчета за изпълнението му, не кореспондира със съдържанието на оспорената част от решението по т.II.58. Тази част, независимо от формулировката “добавя нови точки към бюджет и инвестиционна програма“, всъщност  не е акт, с който се приема или изменя бюджета на общината, доколкото разпределяната обща сума от 569 667лв, в която се включва субсидия за пътнически превози по междуселищни автобусни линии в размер на 158 061,05 лева за превозвача ,,КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД, вече е включена в бюджета на общината с Решение № 658/ 08.04.2022г на общинския съвет. Оспорената в настоящото производство част от решението представлява акт, с който общинският съвет се произнася по отношение на изпълнение на конкретно разходване на средства от бюджета на общината.  Но съгласно чл. 44, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА и чл. 7, ал. 5 от ЗПФ, кметът на общината е органът, който организира изпълнението на общинския бюджет. Ето защо по силата на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ той е и първостепенен разпоредител с бюджета на общината. Изрично е посочено в чл. 122, ал. 1 от ЗПФ, че изпълнението на общинския бюджет се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметства, райони и чрез ръководителите на бюджетни звена, финансирани от и чрез общинския бюджет.

 

Отделно от това, с ПМС № 326 от 12.10.2021г. са одобрени допълнителни трансфери по бюджетите на общините за 2021г за целеви дейности като в чл.2, ал.1 е регламентирано разходи за изпълнение на мерки във връзка с COVID-19 да се извършват за субсидиране на пътнически превози по междуселищни автобусни линии, извън тези по Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози. В нормата на ал.2 е регламентирано кметовете на общини да предоставят средствата по ал. 1 на превозвачи, които спазват нормативно установения ред и правилата за извършване на обществен превоз на пътници, предвидени в Закона за автомобилните превози и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане, и с които съответната община има сключени договори, отговарящи на изискванията на Регламент (ЕО) № 1370/2007 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г. относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 1191/69 и (ЕИО) № 1107/70 на Съвета, като не се допуска свръхсубсидиране.

 

Съгласно чл.2, ал.5 от ПМС № 3268 2021г, общините предоставят средствата по ал. 1 при условия и по ред, определени в указания на министъра на финансите и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. В Указания за разпределение на средствата по чл.2, ал.1 от ПМС № 326/ 12.10.2021г изх.№ 10-03-224/ 22.11.2021г, дадени от министъра на финансите и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията до кметовете на общини, е посочено, че за целите на разпределението общините следва да ползват принципа, разписан в Глава трета от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози. Предвидено е кметовете на общини да разпределят средствата, да извършват проверки на данните и да носят отговорност за законосъобразното разходване на предоставените средства. Съответно, в Наредбата за компенсиране на намалените приходи е предвидена изключителна компетентност на кметовете на общини да се разплащат с превозвачите съобразно сключените договори за предоставяне на превозни услуги, като за тази цел ползват предвидените средства от централния бюджет – чл.43, ал.4.

 

При тази нормативна уредба и с оглед съдържанието на обжалваното решение според настоящия съдебен състав волеизявлението на Общински съвет Казанлък за публичен разход от бюджета на общината – субсидия за пътнически превози по междуселищни автобусни линии в размер на 158  061.05лв за превозвача „КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД, е направено извън кръга от правомощията на общинския съвет, за разлика от разпределението на целевата субсидия за капиталови разходи по ал. 3, т. 6 от ЗПФ, което според чл.94, ал. 4 от ЗПФ се одобрява с решение на общински съвет. По този начин общинският съвет е иззел компетентността на Кмета на Община Казанлък, нормативно предвидена само за него при разпределение на субсидията по ПМС № 326/ 12.10.2021г, поради което са налице основания за обявяване на нищожност на обжалваната част от решението. От решението дори не става ясно каква е точната воля на органа доколкото то не съдържа конкретно изявление за утвърждаване, одобряване, разпределение или друг акт по отношение визираната в него субсидия. Тъй като въпросът за разпределението на процесната субсидия несъмнено е предоставен на преценката на административния орган, а не на съда, на основание чл.173, ал.2 от АПК преписката следва да се изпрати по компетентност на Кмета на Община Казанлък за произнасяне по искането на жалбоподателя за получаване на субсидия по ПМС № 326 от 12.10.2021г. за субсидиране на пътнически превози по междуселищни автобусни линии, извън тези по Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози.

 

Само за пълнота на изложението е необходимо да се посочи, че размерът на субсидията за превозвача „КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД е неправилно изчислен в оспореното решение. В тази връзка съдът кредитира изцяло заключението на вещото лице С. като компетентно и безпристрастно изготвено, обосновано с материалите по делото и приложимото счетоводно законодателство, в частност с основните счетоводни принципи при изчисляване на приходи и разходи. Предвид посочените в тази експертиза стойности за получените от дружеството компенсации и реализираната загуба, тази загуба е по-голяма от максималния размер на субсидията, определен в ПМС № 326/ 12.10.2021г - 193 702.00лв. С оглед събраните по делото доказателства именно сума в такъв размер следва да бъде изплатена на превозвача. Получената от него в повече сума за компенсации по Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози не може да бъде приспадана по реда на разпределяне на средства по ПМС № 326/ 12.10.2021г, както е процедирал ответникът, тъй като се касае за различни по предназначение, трансфер и относима година целеви средства и между тях е недопустимо да се извършва прехвърляне /компенсиране/ на суми.  

 

При този изход на делото на жалбоподателя следва да се присъдят направените разноски по делото в размер на 1520лв, включващи заплатени държавна такса от 50 лв, адвокатско възнаграждение от 1200лв  и 250лв за  възнаграждение на вещо лице, дължими на основание §1, т.6 от ДР на АПК от Община Казанлък, тъй като общинският съвет няма своя организационна и финансова самостоятелност.

 

Водим от тези мотиви, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОБЯВЯВА ЗА  НИЩОЖНО по жалба от  „КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД  със седалище и адрес на управление гр.Казанлък, ул.“Софроний Врачански“ № 24 Решение № 715/30.06.2022 г. по Протокол № 41 на Общински съвет - Казанлък в частта му по т.II.58.

 

ИЗПРАЩА преписката на Кмета на Община Казанлък за произнасяне по искането на „КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД за получаване на субсидия по ПМС № 326 от 12.10.2021г. за субсидиране на пътнически превози по междуселищни автобусни линии, извън тези по Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите.

 

ОСЪЖДА Община Казанлък  да заплати на „КУМАКС ИНВЕСТ“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Казанлък, ул.“Софроний Врачански“ № 24 сумата 1520 /хиляда петстотин и двадесет/ лв, представляваща направени разноски по делото.

 

Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.    

 

                                                                                                              

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                          ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                 2.