Решение по дело №792/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 345
Дата: 14 юни 2019 г. (в сила от 4 ноември 2019 г.)
Съдия: Блага Димитрова Бозова
Дело: 20195530200792
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2019 г.

Съдържание на акта

                          

                                       Р Е Ш Е Н И Е

 

                      14.06.2019 г.         град Стара Загора

 

В     И М Е Т О    Н А   Н  А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД          ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На 14 май                            Година 2019  

В публично заседание в следния състав:

 

                                    Председател: БЛАГА БОЗОВА 

 

Секретар: ПЛАМЕНА ЯНКОВА

Прокурор:  ……………………

като разгледа докладваното от съдия БОЗОВА 

а.н.дело № 792 по описа за 2019 година, съобрази:

 

Производство е по чл.59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 5572 от 15.02.2019 год. на началник на отдел „Контрол по РПМ, Дирекция ”Анализ на риска и оперативен контрол” при Агенция ”Пътна инфраструктура” София.

Жалбоподателят Д.С.М. *** твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. Пледира, че случаят е по чл.28 от ЗАНН.

Въззиваемата страна Агенция ”Пътна инфраструктура” (АПИ) град София счита жалбата за неоснователна и моли НП като законосъобразно, да бъде потвърдено.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на НП, приема следното:

     Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, поради което е допустима.

     Жалбата е неоснователна.

На 22.01.2019 г., в 14:10 часа, на път II-66, км. 54+300 на разклона за с. Калитиново в посока гр. Стара Загора - гр.  Нова Загора, жалбоподателят Д.С.М. е управлявал МПС с две оси марка „Мерцедес” модел „915 Атего” с peг. № СН 8283 АС. Превозвал друго МПС. Спрян е за проверка от свидетелите Г. и Д., които по същото време изпълнявали служебните си задължения.

В процеса на проверката е направено измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извън габаритни и/или тежки ППС (Наредбата), като: Измерената височина на ППС е 4.40 м., при допустима максимална височина 4.00 м., съгласно чл.5 ал.1 т.2 от Наредбата.

Съгласно чл.2 на Наредбата, при надвишаването на нормите по чл.5, ППС е извънгабаритно.

Измерването е извършено с техническо средство - щрихова мярка за дължина L01.

Измерените параметри на гореспоменатото ППС показват, че ППС е извънгабаритно по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на и звън габарити и и/или тежки ППС, респективно извънгабаритно по чл. 2 на Наредбата.

Съгласно чл.26, ал.2, т.1, буква „а" от ЗП движението на извънгабаритни и тежки ППС е забранено и се осъществява само с разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията управляваща пътя (АПИ).

За така измерените параметри на ППС при проверката, водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно пътно превозно средство по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и;/или тежки ППС, респективно извънгабаритно по чл. 2 на Наредбата.

За констатираното свидетелят Д. в присъствието на свидетеля Г. съставил и връчил на жалбоподателя акт за нарушение бланков номер 0006515 от 22.01.2019 г.

Въз основа на този АУАН в законния срок и от компетентен орган е издадено атакуваното НП.

С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 0006515 от 22.01.2019 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.53 ал.1 т.2 от ЗП - Закон за пътищата (Наказват се с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл.25, чл.26, ал.1, т.1, букви в и г, т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности: 1. нанасяне на повреди или унищожаване на пътищата, пътните съоръжения и принадлежностите на пътя; 2. движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя; 3. разпиляване на вредни вещества, опасни за хората и околната среда; 4. извършване в обхвата на пътя на: а) дейности, застрашаващи безопасността на движението, или използване на пътищата извън тяхното предназначение; б) дейности, предизвикващи прекъсване, отклоняване или спиране на движението; 5. извършване в обхвата на пътя и обслужващите зони без разрешение на администрацията, управляваща пътя, на: а) строителни и ремонтни работи по пътищата; б) прокарване на нови и ремонт на съществуващи телеграфни, телефонни, електропроводни, въжени и други линии, кабели, продуктопроводи, водопроводи, напоителни и други канали; в) (отм.); г) (отм.); 6. разкриване на кариери на разстояние, по-малко от 300 м от оста на пътя и на по-малко от 1000 м от мостовете, без разрешение на администрацията, която управлява пътя”) за нарушение на чл.26, ал.2 т.1 б.”а” от ЗП (”За дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват: 1. в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия: а) движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства”).

 Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП се потвърждават от показанията на свидетелите разпитани в хода на съдебното следствие,  кореспондиращи с приетите писмени доказателства.

В случая жалбоподателят е следвало да провери и да се убеди, че параметрите на ППС с товар или без товар не надвишават максимално допустимите норми по Наредбата или разрешените параметри с разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за дейност от специално ползване на пътищата, издадени по реда на раздел IV от Наредбата, но не го е сторил и е извършил виновно административно нарушение по чл.26, ал.2, т.1, буква „а" от ЗП.

Към момента на проверката жалбоподателят е осъществявал движение на извънгабаритно пътно превозно средство по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата, респективно извънгабаритно по чл.2 на Наредбата без разрешение(разрешително или квитанция за платени пътни такси), издадено по реда на раздел IV на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС от администрацията управляваща пътя (АПИ) за дейност от специално ползване на пътищата, с което е нарушил разпоредбите на чл.26 ал.2 т.1, буква „а" от Закон за пътищата във връзка с чл.37 ал.1 т.1 на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

     Предвид оценка на приложените към АУАН документи, степента на надвишаване на нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, изпълнението на условията на чл.37 ал.3 от Наредбата след акта, което се отчита като смекчаващо вината обстоятелство, на основание чл.53 ал.1 т.2 във връзка с нарушаване на разпоредбата на чл.26 ал.2 т.1 буква А от Закона за пътищата и на основание чл.53 от ЗАНН на жалбоподателя е наложено административно наказание: глоба в размер на 1000.00 (хиляда) лева, т.е. минималния законоустановен размер.

Административното нарушение се счита за открито, когато има необходимите и достатъчни данни за неговото извършване и за самоличността на нарушителя, респективно когато са констатирани факти и обстоятелства за наличие на поведение, било то действие или бездействие, на конкретно лице, което поведение от обективна страна сочи на допуснато административно нарушение. Правната квалификация на тези факти, съответно индивидуализацията и конкретизацията от фактическа и правна страна на нарушението, представляват действия по извършване на преценка относно наличието на материалните и процесуалните предпоставки за реализиране на административно-наказателната отговорност, които действия са последващи откриването на нарушението и представляват част от дейността по установяването на нарушения и налагането на административните санкции.

От събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, че на 22.01.2019 г. в 14,10 ч. на Път II-66, на км. 54+300, на разклона за село Калитиново в посока гр. Стара Загора - гр. Нова Загора, при извършена проверка, И.Й.Д. - инспектор в дирекция АРОК, Агенция „Пътна инфраструктура”, е констатирал, че жалбоподателят е управлявал и осъществявал движение на ППС с 2 /две/ оси, марка „Мерцедес”, модел „915 Атего”, peг. № СН8283АС, за което са надвишени нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на тежки и/или извънгабаритни ППС, както следва: Измерената височина на ППС е 4.40 м. при максимално допустима височина 4.00м, съгласно чл.5, ал.1, т.2 от Наредбата.

Нито в подадената жалба, нито в съдебната фаза на производството е оспорено фактическото извършване на нарушението.

Съгласно чл.2 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ, водачът е осъществявал движение на извънгабаритно ППС, без разрешение, издадено от администрацията, управляваща пътя. Безспорно се установи по делото, че ППС е било с обща височина, надвишаваща максималните стойности за движение по пътищата от републиканската пътна мрежа без разрешение от АПИ.

Път II-66 е включен в Приложение 1 към Решение № 945 на МС от 1.12.2004 г. /публ. ДВ, бр. 109 от 2004г./, изменено и допълнено с Решение № 666 от 06.08.2012г. на МС /публ. ДВ, бр. 61 от 10.08.2012г./, за утвърждаване на списък на републиканските пътища, приемане на списък на републиканските пътища, за които се събира такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса, и за определяне на съоръжение, за което се събира такса по чл. 10, ал. 4 от Закона за пътищата за ползване на отделно съоръжение по републиканските пътища.

Съгласно чл.19 ал.1 т.1 от Закона за пътищата, републиканските пътища се управляват от Агенция „Пътна инфраструктура", чийто служители са овластени да упражняват контрол, да съставят АУАН и НП.

Наказващият орган правилно и законосъобразно е посочил, че водачът е управлявал извънгабаритно ППС по смисъла на §1 от ДР на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на тежки и/или извънгабаритни ППС, което е извънгабаритно по смисъла на чл. 2 от Наредбата.

Жалбоподателят лично е подписал и получил съставения АУАН, в който изрично са посочени нарушените норми. Впоследствие в наказателното постановление са посочени същите основания.

Жалбоподателят не е направил възражения нито при съставяне на АУАН, нито в срока по чл.44, ал. 1 от ЗАНН.

Видно от представените като писмени доказателства по делото Квитанции за платени пътни такси, същите са издадени на 23.01.2019 г. - в деня, следващ съставянето на АУАН, т.е. към момента на извършване на проверката движението на това извънгабаритно ППС по републиканската пътна мрежа не е било разрешено.  

Условията на чл.37 ал.3 от Наредба №11/2001 г. са изпълнени след съставяне на АУАН, което е отчетено при определяне размера на наказанието.

От обективна и субективна страна, констатираното от контролните органи на Агенция „Пътна инфраструктура" движение на ППС с превишаване на допустимата ширина на ППС, без разрешение на администрацията управляваща пътя осъществява състава на чл. 26, ал.2, т.1, б „а" от ЗП.

Санкционната норма се съдържа в чл.53 ал.1 от Закона за пътищата.

Нарушението, установено от органите на Агенция „пътна инфраструктура” не е неизпълнение на задължението за снабдяване  с разрешително по реда на раздел IV от Наредба № 11 от 03.07.2001 г., което е в кръга на задълженията на собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, осъществяващи превоза. В случая е констатирано осъществяване на движение на извънгабарино ППС, което фактически се осъществява само и единствено от водача на това ППС.

Съгласно разпоредбата на чл.15, ал.3 от Наредба №11/03.07.2001 г. собствениците на извънгабаритни ППС или лицата, които извършват превозите са длъжни да подадат в АПИ или в съответното ОПУ заявление за издаване на необходимото разрешение по образец, като същото следва да съпътства ППС. Т.е. изисква се предварителна осведоменост на собственика на ППС и на лицето осъществяващо превоза за наличие на обстоятелствата за депозиране на заявление и издаване на разрешение, в противен случай всеки нарушител би черпил права от собственото си противоправно поведение. Шофьорът е бил длъжен да знае дали управляваното от него ППС попада в хипотезата на "извънгабаритно" такова.

Според чл.7 ал.1 от ЗАНН, деянието, обявено за административно нарушение, е виновно, когато е извършено умишлено или непредпазливо, а според ал.2 на същата разпоредба непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи. В настоящият случай жалбоподателят е бил длъжен и е могъл да се осведоми за габаритите на управлявания от него състав и в случай, че данните се окажат над допустимите, да се въздържа от управлението на ППС без разрешение. Това изискване в случая не е изпълнено от жалбоподателя, поради което  правилно е ангажирана отговорността му.

Безспорно се доказа от събраните по делото писмени и гласни доказателства годността на техническото средство, с което е извършено измерването, както и неговата точност. Същото отговаря изцяло на нормите и стандартите за този вид и през този период от време. Не е отразено в АУАН възражение от водача по време на извършените измервания и отразените крайни резултати от измерването, касаещи технологичното им извършване.

От разпита на свидетелите се установи, че действително е имало първоначална неточност в измерването, поради недоразгъването на измервателното средство, но в последствие същото е било коригирано и като краен габарит на ППС е вписана височина 4.40 м.

От разпита, както на актосъставителя, така и на свидетелите Попов и Андреев се установи, че констатациите по акта са измерени в нормалното за автомобила състояние, при което той се придвижва по републиканската пътна мрежа - с надути възглавници и запален двигател.

Актосъставителят Д., потвърди и не беше оспорено, че по време на измерването по автомобила и товара му не са упражнявани никакви въздействия. Височината на ППС се е променила /"влязла е в граници" – виж показания на свидетеля Попов/ едва след като са били изпуснати въздушните възглавници на автомобила.

Последващото изменение в състоянието на ППС не е релевантно за установяването на административното нарушение.

От събраните писмени доказателства се установява, че наложената от наказващия орган санкция на жалбоподателя се основава на чл.53, ал.1 от ЗП, съгласно която се наказват с глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл.25, чл.26, ал.1, т.1, букви "в" и "г", т.2, ал.2 и ал.5 от ЗП или които извършат или наредят да бъдат извършени дейности - движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на администрацията управляваща пътя.

При тази нормативна регламентация следва извода, че субект на нарушението и респ. субект на административно наказателна отговорност по чл.53, ал.1 от ЗП може да бъде всяко физическо лице, което наруши законово установената забрана по чл.26, ал.2, т.1, б.”а” от ЗП за движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства без надлежно разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси за дейност от специалното ползване на пътищата на администрацията управляваща пътя, в случая АПИ.

В случая ангажирането на отговорността на жалбоподателя от правна страна е обосновано с допуснато нарушение на разпоредбата на чл.26 ал.2 т.1 б.”а” от ЗП вр. чл.37 ал.1 т.1 от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС.

Наложено е наказание в минималния законоустановен размер.

Няма основания за прилагане на по – благоприятен закон.

Нарушението не е маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Надвишаването на нормите на Наредбата повишава рисковете относно безопасността на движение, повреждане и преждевременно износване на пътната инфраструктура. По тези причини движението на ППС по републиканската мрежа с параметри надвишаващи нормите на Наредбата се осъществява със разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за дейност от специалното ползване на пътищата, с което се разрешава движение на ППС по строго определен маршрут и се заплащат пътни такси.

Атакуваното НП следва да бъде потвърдено като законосъобразно.

     Водим от горните мотиви, съдът  

                          Р  Е  Ш  И :

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 5572 от 15.02.2019 год. на началник на отдел „Контрол по РПМ, Дирекция ”Анализ на риска и оперативен контрол” при Агенция ”Пътна инфраструктура” София, с което на Д.С.М. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 1000.00 /хиляда/ лева, като законосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

                                СЪДИЯ: