Р Е Ш Е Н И Е
№73
гр. Хасково, 26.02.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Хасково, в
открито съдебно заседание на пети февруари през две хиляди двадесет и първа
година, в състав:
СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА
при
секретаря Г. Тенева
и
в присъствието на прокурора
като
разгледа докладваното от съдия Костова административно дело № 779/2020г. и за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и
сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.211 от Закона
за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).
Образувано е по жалба на П.А. ***,
подадена чрез пълномощник – адв. Г.Р.Г., с посочен съдебен адрес:***, против
Заповед № 272з-2350/03.08.2020г., издадена от директора на ОДМВР – Хасково, с
която му е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение” за срок от
6 месеца.
В жалбата са наведени съображения за
незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди се, че е налице съществено
нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в несъответствие между
описаната фактическа обстановка и дадената правна квалификация. Сочи се, че
наложеното дисциплинарно наказание е несъразмерно с нарушението. Излагат се
доводи за противоречие на издадената заповед с целта на закона. По подробно
изложените в жалбата доводи се моли за отмяна на оспорената заповед.
Претендират се направените във връзка с воденето на делото разноски.
Ответникът – директор на ОДМВР -
Хасково, редовно призован за съдебно заседание не се явява, не се представлява
и не взема становище по основателността на жалбата.
Съдът, след като обсъди събраните по
делото доказателства във връзка с доводите на страните, намира за установено от
фактическа страна следното:
Жалбоподателят П.А.Л. заема
длъжността младши оперативен дежурен в ОДЧ на Районно управление Харманли при
ОДМВР – Хасково.
Със заповед № 272з-1677/05.06.2020г.
директора на ОДМВР – Хасково е разпоредил да се извърши дисциплинарна проверка
по установени предварителни данни за нарушения на служебната дисциплина от мл.
експерт П.А.Л. – младши оперативен дежурен в РУ Харманли при ОДМВР – Хасково,
за това, че в качеството си на ОД в ОДЧ – Харманли на 06.04.2010г.;
11.04.2020г. и 16.04.2020г. не е изпълнил в пълен обем служебните си
задължения, съгласно разпореденото в т.9.2 от заповед № 272з-132/18.01.2016г.
на директора на ОДМВР – Хасково за организация, ръководство и контрол на
работата с автоматизирана система за локация и визуализация на мобилни единици
в ОДМВР – Хасково, както и чл.12 от МЗ № Iз-805/11.04.2014г. за утвърждаване на
Организационно технологични правила за работа с автоматизирана система за
локализация и визуализация на мобилни единици в МВР. Проверката по случая е
възложена на комисия в състав: председател комисар Г. Б. и членове Д. С. и И. С.
служители в ОДМВР Хасково. Указано е определената комисия да изготви в срок до
10.07.2020г. писмена справка за резултата от възложената ѝ проверка. С
така издадената заповед жалбоподателя Л. е запознат на 06.07.2020г..
По повод образуваната проверка до
назначената дисциплинарна комисия от П.Л. е изготвено сведение с рег.
№272р-20126/06.07.2020г., което в последствие на 27.07.2020г., преди налагане
на дисциплинарното наказание е прието и от дисциплинарно наказващият орган. В
сведението Л. сочи, че на дата 06.04.2020г. има извършени три броя проверки по GPS автоматизираната система за
локализация и визуализация на мобилни единици за времето от 20.30 часа до 08.30
часа. Посочил е, че за времето от 08.30ч. до 20.30ч. няма кола по график, на
която да може да се направи проверка по автоматизираната система. За датите
11.04.2020г. и 16.04.2020г. е посочил, че няма направени справки, тъй като няма
вписана кола в наряд, на която следва да се направи справка в автоматизираната
система за локализация и визуализация на мобилни единици.
На 16.07.2020г. определената комисия
е изготвила и представила до директора на ОДМВР - Хасково справка рег. №
272р-16091/16.07.2020г., в която са обобщени данните от възложената ѝ
проверка. В същата е посочено, че след обобщаване на събраните в хода на
проверката материали комисията намира, че младши експерт П.Л. следва да понесе
дисциплинарна отговорност за това, че на следните дати: 06.04.2020г. и
07.04.2020г., 11.04.2020г. и 12.04.2020г., 16.04.2020г. и 17.04.2020г. не е
изпълнил служебните си задължения в пълен обем, съгласно разпореденото в т.9.2
от заповед № 272з-132/18.01.2016г. на директора на ОДМВР – Хасково, изразяващо
се в неотразяване на всички резултати от извършени проверки в реално време на
контролираните мобилни единици – не по-малко от два пъти в светлата част на
деня и три пъти в тъмната част на деня, относно движението на автопатрулните
екипи и спазване на зададените маршрути за движение и установъчни пунктове /
места за контрол/ в дневник приложение №3 на ОДЧ във водения от РУ Харманли
дневник рег. № 271р-1174/26.05.2016г. А на 11.04.2020 г. и 12.04.2020г. след
приключване на дежурството не е преустановил достъпа си до работната станция,
съгласно изискванията на чл.12 от утвърдените с МЗ № Iз-805/11.04.2014г. Организационно
технологични правила за работа с автоматизирана система за локализация и
визуализация на мобилни единици в МВР, изразяващо се в неприключване на 24
часовата смяна на работата на работната станция с предоставеното му персонално
име и парола. Прието е, че така описаното съставлява дисциплинарно нарушение по
чл.194, ал.2, т.2 от Закона за Министерство на вътрешните работи, както и, че
за всяко от описаните нарушения се следва дсциплинарно наказание „Писмено
предупреждение“. В тази връзка е предложено на държавния служител да бъде
наложено едно общо наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 6 месеца.
С покана за запознаване с обобщена
справка и даване на писмени обяснения рег. № 272р-16563/22.07.2020 г.
дисциплинарно разследващия орган е поканил П.Л. в срок до 17.00 часа на
23.07.2020г. след запознаване с обобщената справка да даде писмени обяснения. В
поканата е извършено отразяване, че е връчена на 23.07.2020 година, без посочен
час.
По делото няма данни жалбоподателя да
се е възползвал от дадената му възможност да представи пред
дисциплинарнонаказващия орган писмени обяснения. Към представената
административна преписка липсва приложен протокол на комисията отразяващ това
обстоятелство.
С оспорената в настоящото
производство Заповед №272з-2350/03.08.2020г. на мл. експерт П.А.Л. – младши
оперативен дежурен в ОДЧ на РУ-Харманли при ОДМВР Хасково за описаните в
справка рег. № 272р-16091/16.07.2020г., нарушения на основание чл.197, ал.3,
т.2 от ЗМВР във вр. с чл.199, ал.1, т.3, предл. първо, във вр. с чл. 194, ал.2,
т.2 от ЗМВР и чл.204, т.3 от ЗМВР е наложено едно общо наказание „Писмено
предупреждение“ за срок от 6 месеца.
Заповедта е връчена лично на жалбоподателя
на 14.08.2020г., а жалбата срещу нея е депозирана на 27.08.2020 г.
По делото са събрани гласни
доказателства, чрез разпит на свидетеля Д.А.А.–***. Който разясни работата на
дежурния в ОДЧ във връзка със спорните по делото въпроси, касаещи извършените
нарушения.
От така установената фактическа
обстановка съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е допустима като подадена в
законоустановения 14-дневен срок от съобщаването на заповедта и от лице с
правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.
Разгледана по същество, се явява
основателна.
Оспорената Заповед №272з-2350/03.08.2020г.
на директора на ОДМВР – Хасково е издадена от компетентен орган по смисъла на
чл. 204, т. 3 от ЗМВР – ръководител на структура по чл.37 от ЗМВР, в която
жалбоподателят заема съответната длъжност. Заповедта е издадена в изискуемата
писмена форма.
Процесният индивидуален
административен акт е издаден в законоустановения срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР
до 2 месеца от откриване на дисциплинарното нарушение и не по-късно от една
година от извършването му, който е спазен при прилагане на правилата по чл.196
от ЗМВР. Дисциплинарното производство не е образувано за тежко нарушение на
служебната дисциплина, по смисъла на чл. 203, ал. 1, т. 2-15 от ЗМВР. Същото е
образувано за нарушение по чл. 198-202 от ЗМВР, при което правилно проверката е
разпоредена по реда на чл. 205, ал. 2 от ЗМВР с надлежна заповед, която е
поставила неговото начало.
Съгласно чл. 206, ал. 1 от ЗМВР
дисциплинарнонаказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното
наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения.
Смисълът на разпоредбата е да се даде възможност на служителя да се защити пред
административния орган като даде обяснения относно всички вменени му
дисциплинарни нарушения, за които наказващият орган има правомощието да му
наложи дисциплинарно наказание. В случая това е направено, като жалбоподателят
е запознат със справка рег.№ 272р-16091/16.07.2020г. на 23.07.2020г.,
предоставена му е възможност да упражни правото си на защита, чрез връчване на
покана рег. № 272р-16563/22.07.2020г. с указание, че в срок от 17.00 часа на
23.07.2020г. след запознаване с обобщената справка има право да даде
допълнителни обяснения или възражения, но такива не са ангажирани от
дисциплинарно наказаното лице.
Независимо от горното, оспореният акт
е издаден при нарушение на материалния закон.
Дисциплинарно наказващият орган е дал
неясна и двусмислена правна квалификация за всяко от посочените нарушения,
която не отговаря на възприетото поведение на служителя като нарушение.
Извършените нарушения са определени като допусната от жалбоподателя небрежност,
доколкото същият не е изпълнил служебните си задължения в пълен обем,
изразяващо се в неотразяване на всички резултати от извършени проверки в реално
време на контролните мобилни единици в дневник приложение №3 на ОДЧ във водения
в РУ Харманли дневник рег. № 271р-1174/26.05.2016г., съгласно разпореденото в
т.9.2 от заповед №272з-132/18.01.2016г. на директора на ОДМВР Хасково, както и
че след приключване на дежурството не е преустановил достъпа си до работната
станция, съгласно изискванията на чл.12 от утвърдените с МЗ № Iз-805/11.04.2014г. Организационно
технологични правила за работа с автоматизирана система за локализация и
визуализация на мобилни единици в МВР, изразяващо се в неприключване на 24
часовата смяна на работата на работната станция с предоставеното му персонално
име и парола. Това поведение е квалифицирано не като нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР - "неизпълнение на разпоредбите
на заповед на прекия ръководител", а като такова по чл. 194, ал. 2, т. 2
от с. з. - "неизпълнение на служебните задължения". Следва да се
посочи, че несъобразяването с посочените в заповед №272з-132/18.01.2016г. на
директора на ОДМВР Хасково изисквания, както и тези съдържащи се в утвърдените
с МЗ № Iз-805/11.04.2014г
правила не съставляват небрежност в служебната дейност (чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР), а кореспондират на нарушението,
посочено в чл. 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР- пропуски в изучаването и
прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. Именно дадената
от органа правна квалификация на нарушението следва да бъде подложена на
контрол от страна на съда. При липса на правилно възприетата от органа
квалификация на вмененото деяние, този контрол се явява невъзможен. Ето защо
това нарушение на дисциплинарно наказващия орган да даде вярна квалификация на
наказаното деяние води до наличието на основание за отмяна на оспорения акт.
На последно място, настоящият съдебен
състав намира, че при издаване на заповедта е допуснато и още едно нарушение на
закона. Съгласно чл. 206, ал. 2 от ЗМВР при определяне на вида и размера на
дисциплинарните наказания се вземат предвид тежестта на нарушението и
настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата
на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата. В
случая общо в заповедта е посочено, че са взети предвид тежестта на
нарушенията, настъпилите последици, обстоятелствата, при които са извършени,
формата на вината и цялостното поведение на държавния служител, но липсва
обосновка какво точно по всяко едно от изброените обстоятелства е приел
дисциплинарно наказващият орган. Задължение на дисциплинарно наказващия орган е
да изложи мотиви, които да обективират волята му относно избора на съответното
дисциплинарно наказание и неговия размер, но в настоящия случай такива мотиви
не са посочени. Посоченото обуславя извода за неизпълнение и на задължението по
чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, което е императивно и влече
необоснованост както по отношение въпроса за извършване на нарушението, така и
за вида и размера на наложеното наказание. Предвид това е налице и още един
довод за съда, за да обоснове извод за допуснато нарушение на материалния
закон.
С
оглед гореизложеното съдът приема, че жалбата е основателна, а Заповед №272з-2350/03.08.2020г. на директора
на ОДМВР Хасково, с която на жалбоподателя на основание чл.199, ал.1, т.3,
предл. първо във вр. с чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР, чл.197, ал.1, т.2 от ЗМВР, е
наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 6 месеца е
незаконосъобразна, тъй като е издадена в противоречие с материалния закон - основание за отмяната на същата по
аргумент от чл.146,
т.4 от АПК.
Предвид изхода на спора жалбоподателя
има право на разноски. Искането за присъждане на разноски е направено от страна
на пълномощника своевременно. С оглед на това ответника следва да бъде осъден
да заплати на жалбоподателя съдебни разноски в размер на 810 лева, от които 10
(десет) лева платена държавна такса за образуване на производство и 800
(осемстотин) лева, платено адвокатско възнаграждение по договор за правна
защита и съдействие от 19.08.2020г.
Водим от горните мотиви и на
основание чл. 172, ал.2, предложение второ от АПК, Административен
съд Хасково,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Заповед №272з-2350/03.08.2020г.,
издадена от директора на ОДМВР Хасково, с която на П.А.Л., на основание чл.199,
ал.1, т.3, предл. първо във вр. с чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР, чл.197, ал.1, т.2
от ЗМВР, е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от
6 месеца.
ОСЪЖДА
Областна дирекция на
МВР – Хасково да заплати на П.А.Л., ЕГН ********** ***, сумата в размер на 810
/осемстотин и десет / лева, представляващи направени от жалбоподателя разноски
по делото.
Решението на основание чл.211, ал.1,
изр. последно от ЗМВР е окончателно и неподлежи на касационно оспорване.
СЪДИЯ: