Р Е Ш Е Н И Е № 34
Гр. Пещера, 30.04.2019 г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О ДА
Пещерски районен съд, четвърти наказателен състав
в публично съдебно заседание на десети април две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АТАНАСКА ПАВЛОВА
при участието на секретаря Евгения Млячкова, като разгледа докладваното от съдията Павлова АНД №9/2019 г. по описа на Районен съд гр. Пещера, за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно
постановление №НЯСС-419/23.11.2018г. на Временно изпълняващ функциите на
Председател на ДАМТН – Кирил Войнов, с което на Община
Брацигово,ЕИК000351565,със седалище и адрес
на управление гр.Брацигово,ул.“Брациговска комуна“№2, представлявано от П. В. П.- кмет на общината, е наложена имуществена санкция в размер на 4 000лв. на
основание чл. 200,ал.1 т.39 от Закона за водите(ЗВ).
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат П.Х., в което поддържат подадената жалба, оспорват
наказателното постановление и искат неговата отмяна. Правят
доказателствени искания.
Въззиваемата страна редовно призована, не изпращат процесуален представител,
излагат доводи в подкрепа на
тезата, че жалбата е неоснователна,
а наказателното постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено в
депозирано писмено становище чрез ст.юрск. Ф.Грънчев.
Съдът, като прецени събраните по
делото доказателства по отделно
и в тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна
страна:
Жалбата е подадена в преклузивния
7 - дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна /санкционираното
лице/, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.
На жалбоподателя е съставен на 03.09.2018г. от актосъставителя
З.П.,гл.специалист в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и
съоръженията към тях(НЯСС)“-Южна Централна България – Пловдив в ГД НЯСС при ДАМТН, Акт за установяване на административно
нарушение № 07-148/03.09.2018г., това, че :
„на 08.08.02018г. на
основание чл.190 ал.4 т.2 от ЗВ се извърши проверка и контрол на язовирната
стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир
Чорбаново находящ се в землището на с.Розово, община Брацигово, поземлен имот
№62973.0.12, собственост на Община Брацигово, видно от Акт за публична общинска
собственост №4/10.05.2012г. за изпълнение на даденото в Констативен протокол
№07-02-009/16.02.2018г. от проверка и контрол на язовирната стена и
съоръженията към нея и документацията за експлоатацията задължително
предписание, а именно „Да се постави нивомерно
устройство, с цел следене на водното ниво в язовира“ със срок на
изпълнение 01.06.2018г.
Община Брацигово в
качеството си на собственик на яз. Чорбаново е запозната с направените
констатации, дадените предписания и със срока за тяхното изпълнение. Същият е
изпратен с писмо изх.№85-01-156/27.02.2018г.
Проверката от
08.08.2018г. извършил в присъствието на Д. К. Д., младши експерт – ОМП и ЗН, в Община Брацигово в качеството си на
представител на собственика.
Проверката е извършена
чрез обхождане и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея и преглед на
представената документация за експлоатацията. При извършения обход и оглед на
язовирната стена и съоръженията не се установи наличие на поставено нивомерно
устройство с цел следене на нивото на водното ниво в язовира.
Гореописаната фактическа
обстановка е обективирана в констативен протокол №07-02-35/08.08.2018г. от
проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за
експлоатацията.
Община Брацигово
надлежно е уведомена за КП№07-02-35/08.08.2018г. от проверка и контрол на
язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията.
Същият е изпратен с писмо изх.№85-01-819/13.08.2018г. на ДАМТН, което е
регистрирано с вх.№15-105-6/14.08.2018г.в деловодството на общината.
По този начин се установило,
че на 02.06.2018г. община Брацигово в качеството си на собственик на язовирна
стена на язовир Чорбаново, видно от Акт за публична общинска собственост
№4/10.05.2012г. не е изпълнила даденото
на основание чл. 190а,ал.1 т. 3 от ЗВ в КП №07-02-009/16.02.2018г. от
проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за
експлоатацията, задължително предписание а именно „Да се постави нивомерно устройство, с цел следене на водното ниво в
язовира“ със срок на изпълнение 01.06.2018г., което е нарушение съгласно чл.
200 ал. 1 т. 39 от ЗВ.
Няма писмени материали
или вещи, които са иззети.
Актът е съставен и
подписан от упълномощен представител на община Брацигово, като са депозирани
възражения в законоустановения тридневен срок.
Въз основа на акта е
издадено и оспорваното НП, с което на жалбоподателя на основание чл. 200,ал.1
т.39 от ЗВ му е наложена имуществена санкция в размер на 4000 лева.
По делото е разпитан актосъставителя
П., който депозира показания, че негови колеги са минали по-рано и са
установили че има нарушение на контролно информационнта система. После заедно с
колега есента на 2018г. посетили обекта – яз. Чорбаново и установили, че липсва
нивомерно устройство. Акта съставил в гр. Пловдив, като от общината изпратили упълномощен
служител. Твърди, че язовира е в добро техническо състояние, констатирали
единствено липсата на това устройство. При обхода присъствал и служител от
община Брацигово, който споменал, че били поставили по-рано устройство, но било
откраднато. Твърди, че това измервателно устройство е една линийка и лесно може
да се махне. Твърди, че общината е трябвало да им се обадят в 7-дневен срок от
поставянето на устройството ,че са изпълнили предписанията.
Съдът кредитира показанията на
св. П. тъй като макар и в служебна зависимост от наказващия орган, изложи
показания, които се подкрепят и от приетите по делото писмени доказателства.
По делото е приет Протокол от дата 31.05.2018г. съставен в Община
Брацигово, с който се удостоверява поставяното на нивомерно устройство на яз.
Чорбаново , който е подписан от трима служители- длъжностни лица при община
Брацигово присъствали при съставянето му.
По делото е приет Протокол от дата 14.08.2018г. съставен в Община
Брацигово, с който се удостоверява, че се възстановява липсващо нивомерно устройство на яз. Чорбаново, който е
подписан от трима служители- длъжностни лица при община Брацигово. Посочено е
че за това действие е изготвен и снимков материал. Приложени са две снимки от
14.08.2018г.
Прието е по делото
пълномощно от Кмета на община Брацигово,
с което се упълномощава Димитър Кр.Димитров да представлява общината при
съставянето и връчването на АУАН.
Приета е по делото
покана от ГД НЯСС до Кмета на община Брацигово за явяване на 03.09.2018г. в гр.
Пловдив за изготвяне на АУАН.
Прието е по делото писмо
изх.№ 85-01-819/13.08.2018г. на ДАМТН , и входиран в Община Брацигово с вх. №
15-105-6/ 14.08.2018г. с приложен констативен протокол №07-02-35/08.08.2018г.,
от който е видно, че на 08.08.2018г. е констатирано, че на яз. Чорбанова няма
поставено нивомерно устройство-
Приети са по делото Заповед
№517/12.07.2018г. и Заповед № 92/ 05.02.2018г. на председателя на ДАМТН, от които
е видно, че служителите от ГЯСС и актосъставителя са имали компетентността да извършат
проверка и съставят КП и АУАН.
Прието е по делото писмо
изх.№85-01-156/27.02.2018г. на ДАМТН и входирано в Община Брацигово с №
15-105-3/02.03.2018г. с приложен констативен протокол №07-02-009/16.02.2018г.,
в който е предписано да се постави нивомерно устройство до 01.06.2018г.
Приет е по делото Акт за публична общинска собственост №
4/10.05.2012г. и скица, от който е видно че яз. Чорбаново е с № на имот 000012, и ЕКАТЕ 62973, находящ се в с. Розово, община
Брацигово, е собственост на Община Брацигово.
Прието е по делото
Решение № 597/ 23.08.2018г. на МС за избор на вр.изп. ф. Председател на ДАМТН-
Кирил Войнов.
При пълен и всестранен
анализ на събраните гласни и писмени доказателствата по отделно и в тяхната
съвкупност, съдът направи следните правни
изводи :
В НП е посочено, че жалбоподателят не е изпълнили предписания по чл. 190а, ал. 1 т.3 ЗВ и е санкциониран за нарушението по чл.200,ал.1, т.39 от ЗВ.
Въпросната
разпоредба- в чл.190а,ал.1 т.3 от ЗВ е
посочено, че - „Председателят на ДАМТН
или оправомощени от него длъжностни лица по чл. 190 ал.4 имат право да дават предписания на
собствениците на язовирни стени и/или съоръженията към тях съобразно
правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141 ал. 2 включително за
извършване на мерки и дейстивя за изясняване на техническото състояние и на
условията за експлоатация
на контролираните обекти, с изключение
на язовирите по приложение №1 към чл.13 т.1 за намаляване на водните обеми,
за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за
тяхното изпълнение“. А в редакцията до ДВ бр. 55/2018 от 03.07.2018г. „Председателят
на ДАМТН или оправомощени от него длъжностни лица по чл. 190 ал.4 имат право да
дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на
съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за
извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията
за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното
изпълнение..“
Административно
наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана съгласно чл. 200, ал.1,т.39
от ЗВ, а именно – „Налага се имуществена
санкция на юридическо лице, което не
изпълни предписание по чл. 138 а, ал. 3,т.5 или задължение по чл. 190а ал.2 от
ЗВ - от 1000 до 20000 лева“.
Следва да се отбележи,
че посочената разпоредба на чл. 200 ал. 1 т. 39 от ЗВ е изменена с ДВ бр.
55/2018г. от 03.07.2018г. Тоест изменението е след извършване на деянието –
02.06.2018г. и преди констатиране/установяване на нарушението на 08.08.2018г. с КП.
Видно от изложеното АНО
не е посочил материално правна норма, която да е нарушена, тъй като в чл. 190а
ал.1 т.3 от ЗВ не предвижда поведение към жалбоподателя, което той да е нарушил
или не е изпълнил. В посочената норма са посочени правомощията на председателя
на ДАМТН и упълномощени от него лица да дават предписания. Изводът на АНО, че жалбоподателя чрез бездействие е осъществил
състава на посочената норма, която не предвижда дължимо поведение спрямо него,
е незаконосъобразен.
В посочената норма, в която
е визирана санкция в чл. 200 ал.1 т. 39 са посочени две хипотези – неизпълнение на предписания по чл. 138а
ал.3 т.5 ЗВ или задължения по чл. 190а ал.2 от ЗВ. В НП и в АУАН изрично е
посочено че не са изпълнени предписания, а не задължения. В изменената
норма с ДВ бр.55/2018 на чл. 200 ал. 1
т.39 ЗВ е било предвидено „не изпълни
предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а,ал. 1, т. 3 – глоба от 1000 до
20 000 лв.“
В чл. 3 ал. 1 от ЗАНН е предвидено , че за всяко
нарушение се прилага нормативния акт, който е бил в сила по време на извършването му. В ал. 2 на
същата разпоредба е предвидено, че ако последват различни нормативни разпоредби
до влизането в сила на наказателното постановление, се прилага тази, която е
по-благоприятна за нарушителя. В случая е изменена санкционната норма, която
първоначално е предвиждала санкция за неизпълнение на предписания по чл. 190а
ал.1 т.3 от ЗВ, а с изменението е премахната. В случая това е по-благоприятно
за нарушителя, тъй като същото деяние вече не се счита за нарушение. Ето защо
за посоченото от АНО нарушение, законодателят не е предвидил санкция. Поради
което НП е незаконосъобразно.
Предвид на изложеното
жалбоподателят не може да разбере за какво нарушение е ангажирана
административно наказателната му отговорност, тъй като се смесват съставите на
двете хипотези. Ето защо съдът намира за
основателно възражението на жалбоподателя, че е нарушен чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, тъй като визираните материално правна и посочената санкционна норма не са посочени по такъв начин, че
жалбоподателя да разбере за какво нарушение е санкциониран.
За пълнота Съдът намира
и че няма основание да се ангажира административно наказателната отговорност на
жалбоподателя предвид приетите по делото писмени доказателства- а именно
приетия протокол от община Брацигово, че още на 31.05.2018г. е било поставено
нивомерно устройство, т.е. преди крайния срок посочен в предписанието, което означава
че същото е изпълнено, като видно и от показанията на самия актосъставител,
служителят при Община Брацигово им казал, че били поставили устройство, но било
откраднато. В случая предписанието е било изпълнено на 31.05.2018г.
В случая съдът намира,
че е основателно и възражението на жалбоподателя, че деянието е могло да се квалифицира и като
маловажно, предвид на липсата на други нарушения от страна на жалбоподателя,
предвид депозираните показания на св. П. и отразени в КП, че язовира е бил в
много добро техническо състояние, както и предвид ,че устройството може да бъде поставено и премахнато по изключително
лесен начин, предвид липсата на други вредни последици, както и че е било
поставено отново още преди издаване на АУАН,то деянието е могло да бъде
квалифицирано и като маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В оспорваното НП
липсва каквото и да било изложение на тези обстоятелства и защо не се приема за
маловажен случай.
Имайки предвид изложеното съдът намира, че НП
страда от пороци, допуснати в хода на административно наказателното
производство, които не биха могли да бъдат санирани в производството пред
въззивния съд, и обосноваващи материално правна и процесуално правна порочност,
които го правят изцяло незаконосъобразно.
По изложените съображения настоящият състав намира обжалваното
постановление за незаконосъобразно и същото следва да бъде отменено.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН съдът
Р Е Ш И :
О Т М Е Н Я Наказателно постановление №НЯСС-419/23.11..2018г. на Временно изпълняващ функциите на
Председател на ДАМТН – Кирил Войнов, с което на Община
Брацигово,ЕИК000351565,със седалище и адрес
на управление гр.Брацигово,ул.“Брациговска комуна“№2, представлявано от П. В. П.- Кмет на общината, е наложена имуществена санкция в размер на 4000лв. на
основание чл. 200,ал.1 т.39 от Закона за водите(ЗВ).
Решението подлежи на обжалване в
14 – дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му пред
Административен съд Пазарджик по реда на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: