Решение по дело №9/2019 на Районен съд - Пещера

Номер на акта: 34
Дата: 30 април 2019 г. (в сила от 24 октомври 2019 г.)
Съдия: Атанаска Стоянова Павлова
Дело: 20195240200009
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   34

Гр. Пещера, 30.04.2019 г.

 

В    И М Е Т О    Н А     Н А Р О ДА

 

Пещерски районен съд, четвърти наказателен състав в публично съдебно заседание на десети април две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: АТАНАСКА ПАВЛОВА

при участието на секретаря  Евгения Млячкова, като разгледа докладваното от съдията Павлова АНД №9/2019 г. по описа на Районен съд гр. Пещера, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление №НЯСС-419/23.11.2018г. на Временно изпълняващ функциите на Председател на ДАМТН – Кирил Войнов, с което на Община Брацигово,ЕИК000351565,със седалище и адрес на управление гр.Брацигово,ул.“Брациговска комуна“№2, представлявано от П. В. П.- кмет на общината, е наложена имуществена санкция в размер на 4 000лв. на основание чл. 200,ал.1 т.39 от Закона за водите(ЗВ).

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат П.Х., в което поддържат подадената жалба, оспорват наказателното постановление и искат неговата отмяна. Правят доказателствени  искания.

Въззиваемата страна  редовно призована, не изпращат процесуален представител, излагат доводи в подкрепа на тезата, че жалбата е неоснователна, а наказателното постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено в депозирано писмено становище чрез ст.юрск. Ф.Грънчев.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в преклузивния 7 - дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна /санкционираното лице/, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

На жалбоподателя е съставен на 03.09.2018г. от актосъставителя З.П.,гл.специалист в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях(НЯСС)“-Южна Централна България – Пловдив в ГД НЯСС при ДАМТН, Акт за установяване на административно нарушение   07-148/03.09.2018г., това, че  :

„на 08.08.02018г. на основание чл.190 ал.4 т.2 от ЗВ се извърши проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир Чорбаново находящ се в землището на с.Розово, община Брацигово, поземлен имот №62973.0.12, собственост на Община Брацигово, видно от Акт за публична общинска собственост №4/10.05.2012г. за изпълнение на даденото в Констативен протокол №07-02-009/16.02.2018г. от проверка и контрол на язовирната стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията задължително предписание, а именно „Да се постави нивомерно  устройство, с цел следене на водното ниво в язовира“ със срок на изпълнение 01.06.2018г.

Община Брацигово в качеството си на собственик на яз. Чорбаново е запозната с направените констатации, дадените предписания и със срока за тяхното изпълнение. Същият е изпратен с писмо изх.№85-01-156/27.02.2018г.

Проверката от 08.08.2018г. извършил в присъствието на Д. К. Д., младши експерт – ОМП и ЗН, в Община Брацигово в качеството си на представител на собственика.

Проверката е извършена чрез обхождане и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея и преглед на представената документация за експлоатацията. При извършения обход и оглед на язовирната стена и съоръженията не се установи наличие на поставено нивомерно устройство с цел следене на нивото на водното ниво в язовира.

Гореописаната фактическа обстановка е обективирана в констативен протокол №07-02-35/08.08.2018г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията.

Община Брацигово надлежно е уведомена за КП№07-02-35/08.08.2018г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията. Същият е изпратен с писмо изх.№85-01-819/13.08.2018г. на ДАМТН, което е регистрирано с вх.№15-105-6/14.08.2018г.в деловодството на общината.

По този начин се установило, че на 02.06.2018г. община Брацигово в качеството си на собственик на язовирна стена на язовир Чорбаново, видно от Акт за публична общинска собственост №4/10.05.2012г. не е изпълнила даденото  на основание чл. 190а,ал.1 т. 3 от ЗВ в КП №07-02-009/16.02.2018г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията, задължително предписание а именно „Да се постави нивомерно  устройство, с цел следене на водното ниво в язовира“ със срок на изпълнение 01.06.2018г., което е нарушение съгласно чл. 200 ал. 1 т. 39 от ЗВ.

Няма писмени материали или вещи, които са иззети.

Актът е съставен и подписан от упълномощен представител на община Брацигово, като са депозирани възражения в законоустановения тридневен срок.

Въз основа на акта е издадено и оспорваното НП, с което на жалбоподателя на основание чл. 200,ал.1 т.39 от ЗВ му е наложена имуществена санкция в размер на 4000 лева.

 

 

По делото е разпитан актосъставителя П., който депозира показания, че негови колеги са минали по-рано и са установили че има нарушение на контролно информационнта система. После заедно с колега есента на 2018г. посетили обекта – яз. Чорбаново и установили, че липсва нивомерно устройство. Акта съставил в гр. Пловдив, като от общината изпратили упълномощен служител. Твърди, че язовира е в добро техническо състояние, констатирали единствено липсата на това устройство. При обхода присъствал и служител от община Брацигово, който споменал, че били поставили по-рано устройство, но било откраднато. Твърди, че това измервателно устройство е една линийка и лесно може да се махне. Твърди, че общината е трябвало да им се обадят в 7-дневен срок от поставянето на устройството ,че са изпълнили предписанията.    

       Съдът  кредитира показанията на св. П. тъй като макар и в служебна зависимост от наказващия орган, изложи показания, които се подкрепят и от приетите по делото писмени доказателства.

 

По делото е приет Протокол  от дата 31.05.2018г. съставен в Община Брацигово, с който се удостоверява поставяното на нивомерно устройство на яз. Чорбаново , който е подписан от трима служители- длъжностни лица при община Брацигово присъствали при съставянето му.

По делото е приет Протокол  от дата 14.08.2018г. съставен в Община Брацигово, с който се удостоверява, че се възстановява липсващо  нивомерно устройство на яз. Чорбаново, който е подписан от трима служители- длъжностни лица при община Брацигово. Посочено е че за това действие е изготвен и снимков материал. Приложени са две снимки от 14.08.2018г.

Прието е по делото пълномощно  от Кмета на община Брацигово, с което се упълномощава Димитър Кр.Димитров да представлява общината при съставянето и връчването на АУАН.

Приета е по делото покана от ГД НЯСС до Кмета на община Брацигово за явяване на 03.09.2018г. в гр. Пловдив за изготвяне на АУАН.

Прието е по делото писмо изх.№ 85-01-819/13.08.2018г. на ДАМТН , и входиран в Община Брацигово с вх. № 15-105-6/ 14.08.2018г. с приложен констативен протокол №07-02-35/08.08.2018г., от който е видно, че на 08.08.2018г. е констатирано, че на яз. Чорбанова няма поставено нивомерно устройство-

Приети са по делото Заповед №517/12.07.2018г. и Заповед № 92/ 05.02.2018г. на председателя на ДАМТН, от които е видно, че служителите от ГЯСС и актосъставителя са имали компетентността да извършат проверка и съставят КП и АУАН.

Прието е по делото писмо изх.№85-01-156/27.02.2018г. на ДАМТН и входирано в Община Брацигово с № 15-105-3/02.03.2018г. с приложен констативен протокол №07-02-009/16.02.2018г., в който е предписано да се постави нивомерно устройство до 01.06.2018г.

Приет е по делото  Акт за публична общинска собственост № 4/10.05.2012г. и скица, от който е видно че яз. Чорбаново  е с № на имот 000012,  и ЕКАТЕ 62973, находящ се в с. Розово, община Брацигово, е собственост на Община Брацигово.

Прието е по делото Решение № 597/ 23.08.2018г. на МС за избор на вр.изп. ф. Председател на ДАМТН- Кирил Войнов.

 

При пълен и всестранен анализ на събраните гласни и писмени доказателствата по отделно и в тяхната съвкупност, съдът направи следните правни изводи :

В НП е посочено,  че жалбоподателят не е изпълнили предписания по чл. 190а, ал. 1 т.3 ЗВ  и е санкциониран за нарушението по  чл.200,ал.1, т.39  от ЗВ.

Въпросната разпоредба- в чл.190а,ал.1 т.3 от ЗВ е посочено, че -  „Председателят на ДАМТН или оправомощени от него длъжностни лица по чл. 190 ал.4 имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141 ал. 2 включително за извършване на мерки и дейстивя за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение №1 към чл.13 т.1 за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение“. А в редакцията до ДВ бр. 55/2018 от 03.07.2018г. „Председателят на ДАМТН или оправомощени от него длъжностни лица по чл. 190 ал.4 имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение..“

Административно наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана съгласно чл. 200, ал.1,т.39 от ЗВ, а именно – „Налага се имуществена санкция на юридическо лице, което не изпълни предписание по чл. 138 а, ал. 3,т.5 или задължение по чл. 190а ал.2 от ЗВ - от 1000 до 20000 лева“.

Следва да се отбележи, че посочената разпоредба на чл. 200 ал. 1 т. 39 от ЗВ е изменена с ДВ бр. 55/2018г. от 03.07.2018г. Тоест изменението е след извършване на деянието – 02.06.2018г. и преди констатиране/установяване  на нарушението на 08.08.2018г. с КП.

Видно от изложеното АНО не е посочил материално правна норма, която да е нарушена, тъй като в чл. 190а ал.1 т.3 от ЗВ не предвижда поведение към жалбоподателя, което той да е нарушил или не е изпълнил. В посочената норма са посочени правомощията на председателя на ДАМТН и упълномощени от него лица да дават предписания. Изводът на АНО, че  жалбоподателя чрез бездействие е осъществил състава на посочената норма, която не предвижда дължимо поведение спрямо него, е незаконосъобразен.

В посочената норма, в която е визирана санкция в чл. 200 ал.1 т. 39 са посочени две хипотези – неизпълнение на предписания по чл. 138а ал.3 т.5 ЗВ или задължения по чл. 190а ал.2 от ЗВ. В НП и в АУАН изрично е посочено че не са изпълнени предписания, а не задължения. В изменената норма с ДВ бр.55/2018  на чл. 200 ал. 1 т.39 ЗВ  е било предвидено „не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а,ал. 1, т. 3 – глоба от 1000 до 20 000 лв.“

В чл. 3 ал. 1 от ЗАНН  е предвидено , че за всяко нарушение се прилага нормативния акт, който е бил в сила  по време на извършването му. В ал. 2 на същата разпоредба е предвидено, че ако последват различни нормативни разпоредби до влизането в сила на наказателното постановление, се прилага тази, която е по-благоприятна за нарушителя. В случая е изменена санкционната норма, която първоначално е предвиждала санкция за неизпълнение на предписания по чл. 190а ал.1 т.3 от ЗВ, а с изменението е премахната. В случая това е по-благоприятно за нарушителя, тъй като същото деяние вече не се счита за нарушение. Ето защо за посоченото от АНО нарушение, законодателят не е предвидил санкция. Поради което НП е незаконосъобразно.

Предвид на изложеното жалбоподателят не може да разбере за какво нарушение е ангажирана административно наказателната му отговорност, тъй като се смесват съставите на двете хипотези.  Ето защо съдът намира за основателно възражението на жалбоподателя, че е нарушен чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, тъй като визираните материално правна и посочената санкционна норма   не са посочени по такъв начин, че жалбоподателя да разбере за какво нарушение е санкциониран.

За пълнота Съдът намира и че няма основание да се ангажира административно наказателната отговорност на жалбоподателя предвид приетите по делото писмени доказателства- а именно приетия протокол от община Брацигово, че още на 31.05.2018г. е било поставено нивомерно устройство, т.е. преди крайния срок посочен в предписанието, което означава че същото е изпълнено, като видно и от показанията на самия актосъставител, служителят при Община Брацигово им казал, че били поставили устройство, но било откраднато. В случая предписанието е било изпълнено на 31.05.2018г.

В случая съдът намира, че е основателно и възражението на жалбоподателя,  че деянието е могло да се квалифицира и като маловажно, предвид на липсата на други нарушения от страна на жалбоподателя, предвид депозираните показания на св. П. и отразени в КП, че язовира е бил в много добро техническо състояние, както и предвид ,че устройството може  да бъде поставено и премахнато по изключително лесен начин, предвид липсата на други вредни последици, както и че е било поставено отново още преди издаване на АУАН,то деянието е могло да бъде квалифицирано и като маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В оспорваното НП липсва каквото и да било изложение на тези обстоятелства и защо не се приема за маловажен случай.

 Имайки предвид изложеното съдът намира, че НП страда от пороци, допуснати в хода на административно наказателното производство, които не биха могли да бъдат санирани в производството пред въззивния съд, и обосноваващи материално правна и процесуално правна порочност, които го правят изцяло незаконосъобразно.

По изложените съображения настоящият състав намира обжалваното постановление за незаконосъобразно и същото следва да бъде отменено.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН съдът

 

                                   Р   Е   Ш   И   :

О Т М Е Н Я Наказателно постановление №НЯСС-419/23.11..2018г. на Временно изпълняващ функциите на Председател на ДАМТН – Кирил Войнов, с което на Община Брацигово,ЕИК000351565,със седалище и адрес на управление гр.Брацигово,ул.“Брациговска комуна“№2, представлявано от П. В. П.- Кмет на общината, е наложена имуществена санкция в размер на 4000лв. на основание чл. 200,ал.1 т.39 от Закона за водите(ЗВ).

 

Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му пред Административен съд Пазарджик по реда на АПК.                                                        

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: