Решение по дело №785/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260061
Дата: 3 ноември 2020 г. (в сила от 24 ноември 2020 г.)
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20201420200785
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 август 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Враца, 03.11.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

           Врачанският районен съд, VII наказателен състав, в откритото съдебно заседание на осми октомври, през две хиляди и двадесета година в състав:

 

      Районен  съдия: Росица  Ангелова

 

при участието на секретаря Ваня Василева, като изслуша докладваното от съдията н.а.х.д. № 785 по описа за 2020 г. за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН и е образувано по жалба на „Екопроект” ООД гр.Враца, ЕИК ********* , представлявано от Н.Найденов чрез адв.В.И. *** против Наказателно постановление № 9-152-ДХ от 20.07.2020 г., издадено от директора на РИОСВ – Враца, с което на основание чл.155, ал.1 от ЗУО /закон за управление на отпадъците/ на дружеството е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1000 /хиляда/ лева.

           Жалбоподателят твърди, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно, поради нарушение на материалния закон и административнопроизводствените правила. Твърди още,  че не  е налице административно нарушение, което да е извършено виновно и да е общественоопасно. В жалбата е описано, че на площадка на дружеството в град Враца, местност „Пискавец” е изградена и функционира сепарираща инсталация, чиито оператор от месец февруари 2019 година е именно „Екопроект” ООД.   В посочената инсталация  постъпват битови отпадъци от общините Враца и Мездра и се обработват (сепариране по вид, които се означават с различни кодове). Съгласно сключен Договор № У- 44 от 1 март 2019 година  между „Екопроект”ООД и Община Враца  дружествотo се е задължило да предоставя услуги по предварителна обработка на смесени битови отпадъци в сепарираща инсталация към РДНО Враца на община Враца,  както и да предава от сортираните отпадъци на фирма „Джиосайкъл България” ЕООД до неговата площадка в дворния район „Холсим” АД. В този смисъл се твърди, че количеството на депонираните отпадъци зависи от изпълнението на договора сключен между „Джиосайкъл България” ЕООД и Община Враца  за термично оползотворяване  на горими отпадъци,  по който договор „Екопроект” ООД не е страна.  Твърди се още, че „Екопроект” ООД може да доставя толкова отпадъци от сепариращата инсталация, колкото „Джиосайкъл България” ЕООД заяви, а за  проверявания период „Джиосайкъл България”  ЕООД системно не изпълнявала договора с Община Враца и не заявявала и не приемала от „Екопроект” ООД за оползотворяване чрез изгаряне отсортираните от „горими отпадъци RDF-191210”, поради което количествата отпадъци, които не бъдат своевременно заявени и извозени независимо по каква причина, не могат да бъдат съхранявани на площадката на „Екопроект” ООД и поради липса на друга възможност следва да бъдат депонирани до края на работния ден. В противен случай сградата на инсталацията ще бъде препълнена няма да може да продължи своята работа, което означава да бъде прекратен приема на отпадъци от населените места за общините Враца и Мездра, от което неизбежно ще произтекат по-големи и съществени обществени последици. С жалбата се прави искане за отмяна на издаденото наказателно постановление като незаконосъобразно и необосновано.  Алтернативно се прави искане за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, а именно маловажност на случая.

           Процесуалният представител на жалбоподателя пледира за отмяна на НП и присъждане на разноските. Основното възражение е, че въпреки допуснатото формално нарушение, деянието не е общественоопасно, като извършено в условията на крайна необходимост, за да се предотвратят по-тежки вредни последици от тези, които са допуснати с нарушението.  Твърди, че «Екопроект» ООД са положили всички усилия за предотвратяване на обществените отрицателни последици, избягване настъпването на многозначителни обществени екологични и политически  последици, свързани с неприемането на отпадъци от две общини, а количеството на депонираните отпадъци зависело от изпълнението на договор, сключен между Община Враца и фирма «Джиосайкъл България»ЕООД, по който жалбоподателя не е бил страна.  Твърди още, че случаят е маловажен и административнонаказващият орган е следвало да приложи чл.28 от ЗАНОН, като не наложи административно наказание, а даде съответни указания.

           Ответната страна чрез процесуалният си представител взема становище за неоснователност на жалбата и доводите, изложени в нея, като намира издаденото НП за правилно и законосъобразно. В приложената писмена защита административнонаказващият орган твърди, че е налице извършване на нарушение от страна на дружеството жалбоподател, а изложените в жалбата доводи били неоснователни.

           Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

           Жалбата против атакуваното НП е  подадена в законоустановения 7-дневен срок от лице, имащо право на обжалване и същата е процесуално допустима.

         Административнонаказателното производство е започнало на 12.06.2020 г. със съставяне на АУАН № 9-152-ДХ против „Екопроект” ООД гр.Враца, ЕИК *********, представлявано от управителя инж.Н.Н.за това, че на 14.05.2020 г. при проверка на  регионално депо за неопасни отпадъци за общините Враца и Мездра, находящо се местност  „Пискавец» в  землището на село Косталево, община Враца, област Враца, стопанисвано от «Екопроект» ООД  е установено, че при извършване на проверка по докладваните количества депонирани и предадени отпадъци в  ГДОС за 2019 година е констатирано депониране на по-голямо количество отпадък с код 19 12 12 -   други отпадъци /включително смеси от материали/ от механично третиране на отпадъци, различни от упоменатите в 19  12 11, от Таблица 11.6 с 852, 380 т., за което РИОСВ-Враца е уведомена. В АУАН е записано, че дружеството е титуляр на Комплексно Разрешително 5 - Н1/2010 г., актуализирано с Решение № 5-H1-ИО-А1-ТГ1/2013 г., издадено за експлоатация на регионално депо за неопасни отпадъци /РДНО/- Враца и Мездра. Записано е още, че е направен обход и оглед на функциониращата клетка 2.1 на РДНО- Враца/ Мездра, сепарираща инсталация и обособени зони, участъци и помещения за временно съхранение на отпадъци и направен преглед на наличната документация във връзка със спазване на поставените условия с Комплексно Разрешително 5 - Н1/2010 г., актуализирано с Решение № 5-H1-ИО-А1-ТГ1/2013 г., и във връзка със спазване на Закона за управление на отпадъците. Актът е съставен от подписалия се актосъставител – Д.Б.Х. и е подписан от свидетелите П. Б. Т. и Д. Кр. Н. - служители на РИОСВ, присъствали при съставяне на акта и установяване на нарушението. Актосъставителят е квалифицирал нарушениет, като такова по чл.155, ал.1 от Закона за управление на отпадъците.

Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение е издадено атакуваното Наказателно постановление № 9-152-ДХ/20.07.2020 г., издадено от директора на РИОСВ – Враца, с което на основание чл.155, ал.1 от ЗУО за нарушение на чл.155, ал.1 от ЗУО на дружеството е наложено административно наказание имуществена санкция в минимален размер от 1 000 /хиляда/ лева, в което е изложена същата фактическа обстановка.

            При обжалването на НП пред ВрРС са допуснати до разпит свидетелите, посочени в АУАН, които съвпадат с тези, посочени в КП от 14.05.2020 г., от чиито показания се установява, че на посочената дата 14.05.2020 г. същите са извършили проверка на място в обект, находящ се в гр.Враца, местност «Пискавец», площадка за РДНО за общините Враца и Мездра, стопанисван от «Екопроект» ООД гр.Враца, на която са установили, че съгласно предписанието от годишния доклад е констатирано превишение на депонирания  отпадък с код 19 12 12, който  представлява отпадък в резултат на извършване на сепарация на постоянно количество смесени битови отпадъци.

           По делото е разпитана и св.Д. Вл. Т. - технолог в „Екопроект” ООД, присъствала на проверката, която свидетелства за технологията на постъпване и сепариране на отпадъците. Съгласно свидетелските показания на св.Т. превишаването на отпадъка се е получило следствие неизпълнение на договор, сключен между „Джиосайкъл България” ЕООД и Община Враца, тъй като „Екопроект” ООД не разполага с площадка за временно съхранение на този отпадък и ако не се депонира отпадъка той ще се натрупа и ще затрудни процеса, което ще доведе до спиране приемането на отпадъци, от които се отделят филтрати, което може да доведе до замърсяване Свидетелят установява, че  клетката за депониране на отпадъци е изградена по европейски стандарти и не нарушава равновесието на околната среда, поради което и няма екопоследствия от депонирането.

           Съдът кредитира показанията на разпитаните свидетели и актосъставител, тъй като същите са последователни, правдиви и логични, кореспондират един спрямо друг, както и със събраните в тази насока писмени доказателства.

           По делото са събрани и писмени доказателства: Договор № У- 44 от 1 март 2019 година, сключен между „Екопроект” ООД и Община Враца; кодове за доставки; Комплексно Разрешително 5 - Н1/2010 г. и Решение № 5-H1-ИО-А1-ТГ1/2013 г.; Справка за постъпилите, обработените и релизирани и депонирани отпадъци през календарната 2019 година; Договор У-39/20.02.2019 г., сключен между община Враца, община Мездра и фирма «Джиосайкъл България» ЕООД; КП 152-ПТ/ДХ/ДН от извършената проверка от 14.05.2020 г. с вписани в него установени нарушения; Годишен доклад на „Екопроект” ООД за изпълнение на дейностите; АУАН от 12.06.2020 г.; НП от 20.07.2020 г. и известие за доставянето му; Заповед 40/01.03.2017 г. на директора на РИОСВ за компетентността на актосъставителя.

           При гореустановената фактическа обстановка съдът достига до следните правни изводи:

           АУАН е съставен от материално и териториално компетентнитя за това орган, но при съставянето му са допуснати съществени и неотстраними нарушения на административнопроизводствените правила. АУАН не съдържа всички необходими реквизити, а описаното нарушение не отговаря на посочената правна квалификация. В така съставения АУАН липсва дата на извършване на нарушението. Посочената дата 14.05.2020 година всъщност е датата на извършване на проверката и датата на констатиране на нарушението, но не и дата на неговото извършване, която впрочем никъде в административнонаказателната преписка не е отразена. Липсата на дата на извършване на нарушението е съществено и неотстранимо процесуално нарушение, което е достатъчно и самосмотятелно основание за отмняна на издаденото НП. Словесно описаното административно нарушение  - „депониране на по-голямо количество отпадък с код 19 12 12 -   други отпадъци /включително смеси от материали/ от механично третиране на отпадъци, различни от упоменатите в 19  12 11, от Таблица 11.6 с 852, 380 т., за което РИОСВ-Враца е уведомена» е квалифицирано като нарушение по чл.155, ал.1 ЗУО, чиято разпоредба гласи: « За други нарушения на този закон, които не съставляват престъпления, физическите лица, кметовете на общини или длъжностните лица се наказват с глоба от 500 до 3000 лв., а на юридическите лица или на едноличните търговци се налага имуществена санкция от 1000 до 6000 лв.». В конкретиката на случая, отбелязаната правната квалификация по чл.155, ал.1 ЗУО не съответства на словесно отразеното в АУАН нарушение. Същата е неправилна и непрецизна, тъй като не съдържа състав, кореспондиращ на словесно отразеното. Нормата е санкционна и препращаща, като същевременно в АУАН не е посочена действително нарушената разпореда на ЗУО, за която се налага санкцията по чл.155, ал.1 ЗУО.

           Административнонаказващият орган е издал НП въз основа на съставения акт, в който е възприета същата фактическа обстановка и правна квалификация и съответно са повторени същите пороци. В издаденото НП не е посочена дата на извършване на нарушението, а посочената такава е дата на извършване на проверката. Посочената правна квалификация на нарушението не съответства на словесното му описание. Тези два съществени порока на издаденото и обжалвано НП са достатъчни основания за неговата отмяна.

           Разгледано по същество, издаденото НП е незаконосъобразно, тъй като дори и да се приеме, че е извършено нарушение по чл.155, ал.1 ЗУО от страна на жалбоподателя, съдът счита, че са налице основания  случаят да се счете за маловажен по  чл.28 ЗАНН. Същият се отличава с по-малка тежест от обичайните нарушения от този вид - касае се за депониране на по-голямо количество отпадъци в клетка за депониране на отпадъци, изградена по европейски стандарти, ненарушаваща равновесието на околната среда и без последствия от депонирането за околната среда. По никакъв начин не са застрашени живота и здравето на гражданите и  на обществото като цяло и по никакъв начин не са застрашени интересите на гражданите и държавата, както и предвид факта, че деянието е извършено за първи път.

           Поради това, че санкционираната деятелност съставлява “маловажен случай” по смисъла, вложен в разпоредбата на чл. 28, б.”а” от ЗАНН, респективно административнонаказващият орган е следвало, вместо да сакционира жалбоподателя, да му отправи предупреждение, че при повторно нарушение от същия вид ще бъде наложена визираната в санкционната разпоредба санкция. Налице са били всички предпоставки за прилагането на тази разпоредба и като не я е приложил, административнонаказващият орган е нарушил материалния закон и е издал незаконосъобразно наказателно постановление.

           Предвид горното, въззивната жалба се явява основателна и като такава същата следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се отмени като незаконосъобразно.

           При този изход на делото, АНО следва да бъде осъден на основание чл.63, ал.3 ЗАНН да заплати на жалбоподателя направените в хода на делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 400.00 /четиристотин/ лева.

           Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

           ОТMEНЯ Наказателно постановление № 9-152-ДХ от 20.07.2020 г., издадено от директора на РИОСВ – Враца, с което на основание чл.155, ал.1 от ЗУО на „Екопроект” ООД гр.Враца, ЕИК ********* е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1000 /хиляда/ лева, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

              ОСЪЖДА на основание чл.63, ал.3 ЗАНН РИОСВ - Враца да заплати на „Екопроект” ООД сума в размер на 400.00 /четиристотин/ лева, представляваща направени по делото разноски за адвокатско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Враца по реда на гл.XII от Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото  изготвяне.

 

 

                                                                 РАЙОНЕН  СЪДИЯ: