Определение по дело №144/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 февруари 2020 г. (в сила от 26 юни 2020 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20207240700144
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е   № 76

 

гр.Стара Загора, 28.02.2019г.

 

Старозагорският административен съд, VІII състав, в закрито заседание на двадесет и осми февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                   СЪДИЯ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ

                                                                                   

като разгледа докладваното административно дело № 144 по описа за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Съдебноадминистративното производство е образувано по жалба на „Млечни продукти Тракия“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.Хаското, Северна индустриална зона, комплекс Сердика, представлявано от управителя Г.С.Г., против Акт за одобрение с изх. № 01-6500/7855 от 10.10.2019г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му по точка 2, касаеща учебните заведения, изброени в Списъка Приложение № 2.

 

Оспорващият претендира обжалваната част от Акта за одобрение да бъде обявена за нищожна, а при условията на евентуалност – отменена, като издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и неспазване на установената форма.

 

В точки 1 до 3 от жалбата се развиват подробни съображения относно наличието на правен интерес от оспорването.

 

Жалбоподателят твърди, че узнал за издаването на Акта от интернет страницата на Държавен фонд „Земеделие“, където на 02.10.2019г. e публикуван в Приложение №2 – „Списък с одобрените заявители и учебни заведения по схема „Училищно мляко“ актуализиран към 16.10.2019г. с ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък е одобрен за извършване на доставки по схема „училищно мляко“ за 62 броя учебни заведения. Твърди, че същевременно на 05.10.2018г. „Млечни продукти Тракия“ ЕООД е получило Акт за одобрение, издаден от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за срок до три години, съгласно предложения, подадени до същите учебни заведения, посочени в обжалваната част от Акта за одобрение на ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък, за извършване на доставки по схема „Училищно мляко“. Сочи, че Актът за одобрение на „Млечни продукти Тракия“ ЕООД е валиден и действащ както към датата на депозиране на настоящата жалба, така и към момента на издаване на обжалвания Акт за одобрение на ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък, тъй като Актът за одобрение от 05.10.2018г. на „Млечни продукти Тракия“ ЕООД не бил отменян по предвидения административен ред – чл.15б, ал.1 от Наредбата, а и не били налице предпоставките по чл.15б, ал.1 от Наредбата за отмяна на същия. Излагат се доводи, че след издаването на Акта за одобрение от 05.10.2018г. на „Млечни продукти Тракия“ ЕООД, Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове  и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения е изменена с две постановления на Министерски съвет – ПМС № 32 от 22.02.2019г. и ПМС № 38 от 01.03.2019г., и е въведен нов ред, по който се избират доставчиците по училищните схеми и нов ред за издаване на актове за одобрение от ДФ „Земеделие“ на избраните доставчици. Измененията на Наредбата, направени с ПМС № 32 и ПМС № 38 били предмет на обжалване и било налице висящо пред ВАС производство по адм. дело № 3535/2019г. С постановено по това дело Определение от 12.04.2019г., поправено и допълнено с Определение от 27.05.2019г., било постановено спиране на изпълнението на двете ПМС по отношение на § 23 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредбата. Посочените определения на ВАС имали незабавно действие, т.е. са имали действие от датата на постановяването им, до датата, на която били отменени от петчленен състав на ВАС с Определение № 12586/25.09.2019г. по адм. дело № 6899/2019г. и за този период действието на § 23 от ПЗР на Наредбата било спряно. Посоченият § 23, ал.2, се прилагал едва от 25.09.2019г. Същият изрично предвиждал, че всички издадени актове за одобрени по схемите по досегашния ред прекратяват действието си с приключване на настоящата учебна година. Сочи се, че настоящата учебна година била 2019/2020г., тъй като съгласно Закона за предучилищното и училищното образование, учебната година започвала на 15-ти септември през текущата година, и била с продължителност 12 месеца, т. е. завършвала на 14-ти септември следващата година. Твърди се, че действащите актове за одобрение, издадени по досегашния ред, прекратявали действието си най-рано на 14-ти септември 2020 година, съгласно изричната разпоредба на § 23, ал.2 от ПЗР на Наредбата. С оглед на това се установявало, че за доставки в посочените учебни заведения по Схема „Училищно мляко“ за настоящата учебна 2019/2020г. Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ бил издал и последващ, втори Акт за одобрение – този на ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък, чието съществуване пряко и непосредствено засягало правата и законните интереси на „Млечни продукти Тракия“ ЕООД, произтичащи от издадения му Акт за одобрение от 05.10.2018г., тъй като създавал абсолютно същите права за същия период от време на друг субект – ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък.

 

Жалбоподателят се позовава на Тълкувателно решение № 3 от 16.04.2013г. по т.д. №1/2012г. на ВАС – ОСК, като счита, че има личен, пряк и непосредствен интерес от обжалването, тъй като без това оспорване дружеството нямало да може да защити своите права и законни интереси, с оглед неблагоприятните за него правни последици, които директно произтичали от обжалвания Акт за одобрение. Сочи, че оспорващото дружество щяло да бъде непосредствено удовлетворено с прогласяването нищожността, респективно – отмяната на обжалвания Акт.

 

В точка Г от жалбата се прави и искане за спиране изпълнението на обжалвания Акт за одобрение на ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък, по изложени съображения и на основание чл.166, ал.2 от АПК.

 

В хода на проверката относно валидността на упражненото право на оспорване, като прецени представените доказателства, Административен съд – Стара Загора установи следното:

 

Обжалваният частично Акт за одобрение с изх. № 01-6500/7855 от 10.10.2019г. е издаден от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ на основание чл.15, ал.1 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема „Училищен плод“ и Схема „Училищно мляко“. С обжалваната т.2 от същия Акт за одобрение ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък е одобрен за изпълнител по схема „Училищно мляко“ за доставяне на мляко и млечни продукти по смисъла на чл.10 от Наредбата, на учениците в учебните заведения, съгласно Приложение № 2 – неразделна част от акта, за учебната 2019/2020 година. В Приложение № 2 са изброени (в табличен вид – от № 1 до № 62 вкл.), одобрените учебни заведения на заявител ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък, Номер на одобрение SMS 00657, посочени с код на учебно заведение и наименование на учебно заведение. Оспорването е по отношение на всички изброени в таблицата учебни заведения.

 

От страна на жалбоподателя е представен Акт за одобрение с изх. № 01-2600/5205 от 05.10.2018г., издаден от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с точка 1 от който, на основание чл.15, ал.1 от Наредбата, „Млечни продукти Тракия“ ЕООД е одобрен за изпълнител по схема „Училищно мляко“ за доставяне на мляко и млечни продукти по смисъла на чл.10 от Наредбата, на учениците в учебните заведения, съгласно Приложение № 1, което е неразделна част от акта, за срок до 3 (три) години. В Приложение № 1 са изброени (в табличен вид – от № 1 до № 922 вкл.), одобрените учебни заведения на заявител „Млечни продукти Тракия“ ЕООД, Номер на одобрение SMS 00555 – по схема „Училищно мляко“ за учебната 2018/2019г., посочени с код на учебно заведение и наименование на учебно заведение. Констатира се, че шест от посочените в таблицата учебни заведения съвпадат като код и наименование с тези, посочени в Акта за одобрение с изх. № 01-6500/7855 от 10.10.2019г. на ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък.

 

Жалбата на „Млечни продукти Тракия“ ЕООД, гр.Хасково, е насочена срещу годен за съдебно оспорване индивидуален административен акт, и доколкото с нея се претендира прогласяване на нищожност, то не е ограничена със срок по силата на чл.149, ал.5 от АПК. Въпреки това съдът намира жалбата за процесуално недопустима за разглеждане, по следните съображения:

 

На първо място оспорващото юридическо лице не е адресат на обжалвания административен акт.

 

Освен, че дружеството - жалбоподател не е пряк адресат на Акт за одобрение с изх. № 01-6500/7855 от 10.10.2019г., за него липсва и правен интерес от оспорването на същия в частта му по т.2, тъй като с тази част от акта не се нарушават или застрашават негови права, свободи или законни интереси, и актът не поражда за него никакви задължения.

 

Видно е от представения по делото Акт за одобрение с изх. № 01-2600/5205 от 05.10.2018г., че вписаните в Приложение № 1 учебни заведения, за които жалбоподателят „Млечни продукти Тракия“ ЕООД е бил одобрен за изпълнител, са за учебната 2018/2019 г., като няма представени доказателства за съвпадащи учебни заведения за учебната 2019/2020г., за която се отнася одобрението по схема „Училищно мляко“ на ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък.

 

Освен това напълно неоснователен е доводът на жалбоподателя, че издаденият му от Държавен фонд „Земеделие“ Акт за одобрение с изх. № 01-2600/5205 от 05.10.2018г. е действащ и приложим административен акт, въз основа на който оспорващият се легитимира като одобрен изпълнител по схема „Училищно мляко“ за същите учебни заведения, като тези, за които е одобрен и изпълнителят ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък.

 

Актът за одобрение на „Млечни продукти Тракия“ ЕООД е издаден на 05.10.2018г., при действието на Наредбата за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема „Училищен плод“ и Схема „Училищно мляко“ (приета с ПМС № 251 от 27.09.2016г., обн. ДВ бр.77 от 2016г., в сила от 04.10.2016г.), в редакцията й обн. ДВ бр.53 от 2018г., в сила от 20.06.2018г.

 

В Държавен вестник брой 18 от 01.03.2019г. е обнародвано Постановление № 32 от 22 февруари 2019 г. на Министерски съвет, за изменение и допълнение на Наредбата, съдържащо и § 23 от Преходни и заключителни разпоредби, със следното съдържание:

 

„§ 23. Заявителите по съответните схеми, одобрени по досегашния ред, извършват доставки съгласно издадените актове за одобрение, като в едномесечен срок от влизането в сила на наредбата привеждат графиците за доставка в съответствие с изискванията на наредбата“.

 

В Държавен вестник брой 19 от 05.03.2019г. е обнародвано Постановление № 38 от 1 март 2019г. на Министерски съвет, за изменение на Постановление № 32 на Министерския съвет от 2019г. за изменение и допълнение на Наредбата.

 

Съгласно § 1 от същото, Параграф 23 от преходните и заключителните разпоредби се изменя така:

 

„§ 23. (1) Заявителите по схемите, одобрени по досегашния ред, извършват доставки съгласно издадените актове за одобрение, като в едномесечен срок от влизането в сила на наредбата привеждат графиците за доставка за настоящата учебна година в съответствие с изискванията на наредбата.

(2) Всички издадени актове за одобрение по схемите по досегашния ред прекратяват действието си с приключване на настоящата учебна година, независимо от срока, за който са били издадени“.

 

Видно от § 2 от Заключителната разпоредба, постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.

Доколкото с ПМС № 38 от 01.03.2019г. се приемат изменения в подзаконов нормативен акт, съгласно чл.5, ал.5, предл. последно от Конституцията на Р.България, Постановлението влиза в сила в определения в него срок, т.е. на 05.03.2019г.

 

От тази дата, по силата на § 1 от ПМС № 38/01.03.2019г., с който се създава § 23, ал.2 в ПЗР на ПМС № 32/22.02.2019г., издадените актове за одобрение по дотогавашния ред на Наредбата, прекратяват действието си с приключване на настоящата учебна година, която е 2018/2019-та учебна година.

 

Действително се установява, че сочената разпоредба е предмет на обжалване по неприключило към момента адм. дело № 3535/2019г. по описа на ВАС. При извършената от съда служебна справка се констатира, че с постановено по това дело Определение от 12.04.2019г., поправено за очевидна фактическа грешка с Определение от 27.05.2019г., е било спряно действието на Постановление № 38 на Министерския съвет от 01.03.2019г. за изменение на ПМС № 32/2019г. за изменение и допълнение на Наредбата, по отношение на § 23 от Преходните и заключителни разпоредби, както и че с окончателно Определение № 12586/25.09.2019г., постановено по адм.дело №6899/2019г. на ВАС, тези определения са отменени и искането за спиране действието на ПМС № 32/22.02.2019г. и ПМС № 38/01.03.2019г. по отношение на § 23 от Преходните и заключителни разпоредби е отхвърлено.

 

Обстоятелството, че за един период от време, след влизането му в сила, е било спряно (на основание чл.190, ал.1, предл. последно от АПК) действието на § 23, ал.2 от ПЗР на ПМС № 32/22.02.2019г. поради съдебното му обжалване, не променя съдържанието на тази норма и не води на извода, че след като действието е възобновено от 25.09.2019г., то под „настояща учебна година“ в същата разпоредба вече се има предвид учебната 2019/2020г. Тълкуването на подзаконовия нормативен акт, направено в жалбата в този смисъл, е неправилно.

 

Под „настоящата учебна година“ нормата има предвид тази учебна година по смисъла на чл.101, ал.1, ал.2 и ал.3 от Закона за предучилищното и училищното образование, която тече в момента на влизане в сила на разпоредбата, съответно приключването на „настоящата учебна година“ е на 14.09.2019 година.

 

В случая към момента на постановяване на Определение № 12586 от 25.09.2019г. по адм. дело № 6899/2019г. на ВАС тази учебна година е приключила, а действието на разпоредбата не е спряно, поради което най-късно от 25.09.2019г. новосъздадената разпоредба на § 23, ал.2 от ПЗР на ПМС № 32/22.02.2019г. е породил правния си ефект, с което действието на всички издадени актове за одобрение по схемите, се счита прекратено по силата на Постановлението на Министерски съвет, независимо от срока, за който са били издадени.

 

Издаденият на „Млечни продукти Тракия“ ЕООД Акт за одобрение с изх. № 01-2600/5205 от 05.10.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ също е с прекратено действие по силата на цитираната нормативна разпоредба.

 

Тоест както към датата 10.10.2019г., когато е издаден обжалваният Акт за одобрение изх. № 01-6500/7855 на ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък, така и към датата на депозиране на жалбата – 30.10.2019г., „Млечни продукти Тракия“ ЕООД вече не е одобрен за изпълнител по схема „Училищно мляко“, чиито права и интереси евентуално да могат да бъдат засегнати от издаването на обжалвания Акт за одобрение на друго юридическо лице.

 

Съгласно разпоредбата на чл.147, ал.1 от АПК, право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения.

 

По изложените съображения, доколкото не се легитимира като одобрен изпълнител по схема „Училищно мляко“ за процесните учебни заведения за учебната 2019/2020 година, правата и интересите на дружеството – жалбоподател не са нарушени или застрашени от оспорената в настоящото производство част от административния акт. Включително за „Млечни продукти Тракия“ ЕООД не е налице правен интерес да иска обявяване на нищожност на акта и към момента на подаване на жалбата, съгласно тълкуването, направено с Тълкувателно решение № 3 от 16.04.2013г. по т. д. № 1/2012г. на ВАС – ОСК.

 

Следва да бъде отчетено, че евентуалните неблагоприятни за жалбоподателя правни последици се пораждат от разпоредбите, с които се прекратява действието на издадения му и облагоприятстващ го Акт за одобрение, но такива не произтичат директно от обжалвания Акт за одобрение на ЕТ „Я.М.“ – гр.Казанлък, тъй като дори последният да бъде отменен, или обявен за нищожен, в правната сфера на оспорващото дружество няма да настъпи благоприятна промяна и то няма да бъде непосредствено удовлетворено.

Съществуването на правен интерес е положителна процесуална предпоставка от категорията на абсолютните за разглеждане на жалбата по същество. В настоящия случай тази предпоставка не беше доказана, а за нейното наличие съдът е длъжен да следи служебно.

 

Ето защо жалбата следва да бъде оставена без разглеждане като недопустима, а производството по делото следва да бъде прекратено.

 

По отношение на направеното искане за спиране на изпълнението на обжалвания акт следва да се отбележи на първо място, че в Акта за одобрение не е придадено предварително изпълнение нито с отделно разпореждане, нито по силата на закон. Освен това искането за спиране има акцесорен характер и за да възникне право за жалбоподателя да го поиска следва на първо време да има правен интерес за обжалване на акта за одобрение, т.е. жалбата му да е допустима по реда на чл.159 АПК, което обстоятелство в случая не е налице (в този смисъл Опр.№1979/07.02.2020г. по адм.дело №1477/2020г. на ВАС, IV отд., постановено по абсолютно аналогичен случай).

 

С оглед изложеното и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Млечни продукти Тракия“ ЕООД – гр.Хасково, против Акт за одобрение с изх.№ 01-6500/7855 от 10.10.2019г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му по точка 2, касаеща учебните заведения, изброени в Списъка Приложение № 2.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №144/2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на подателя, чрез Административен съд Стара Загора,   пред Върховен административен съд.

 

 

                                                                          СЪДИЯ: