РЕШЕНИЕ
Номер |
|
Година |
29.09.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
17 септември |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
764 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 343 от 08.05.2020
г., издадено от директор на ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.209а,
ал.4, пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ е наложено административно наказание „глоба”
в размер на 300 лв. на Д. ***, с ЕГН **********, за извършено на 29.04.2020г.
нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г.,
допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването.
Жалбоподателят сочи, че наказателното постановление е
неправилно и противоречащо на закона, поради което моли съдът да отмени
наказателното постановление като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от
редовно упълномощен адвокат, който поддържа жалбата. Моли наказателното
постановление да бъде отменено предвид на това, че жалбодателят не бил извършил
соченото нарушение с оглед на това, че към 29.04.2020г. Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването не е била действаща.
Административнонаказващият
орган в съдебно заседание се представлява от юрк.П., която оспорва жалбата и
моли съдът да потвърди наказателното постановление. Представя и писмени
бележки, в които излага подробни съображения за неговата законосъобразност.
Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на Областна
дирекция на МВР-Кърджали.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
приема за установено от фактическа страна следното:
На 21.04.2020 г. свидетелите С.П., И.П. и А.Ч.- служители
на РУ Кърджали, при обход на града с патрулен автомобил, на бул. България, пред
магазин за алкохол, забелязали лице, което нямало поставена защитна маска за
лице или друго средство, покриващо носа и устата, както изискват
противоепидемичните мерки, във връзка с Решение от 13.03.2020 г. на Народното
събрание на Р.България, с което било обявено извънредно положение заради
усложняваща се епидемична обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 на територията
на страната. По този повод съответно били въведени и противоепидемични мерки,
една от които била регламентирана в т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г.,
допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването. Тази мярка задължавала всички лица, когато се намират в
закрити или на открити обществени места да имат поставена защитна маска за лице
за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и
устата. Направили забележка на лицето, да постави защитна маска, но след
известно време отново установили, че не е изпълнил указанията им. При
извършената проверка констатирали, че лицето е Д. ***.
По този повод на 29.04.2020 г. на жалбоподателя бил
съставен и връчен акт за установяване на административно нарушение по чл.209а,
ал.1 от ЗЗ, който той отказал да подпише. На 08.05.2020 г. наказващият орган
издал атакуваното постановление, с което на основание чл.209а, ал.4, пр.2 вр.
чл.209а, ал.1 от ЗЗ било наложено административно наказание „глоба” в размер на
300 лв. на Д. Марчев Караманов, за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и
т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от
показанията на свидетелите С.П., И.П. и А.Ч., кредитирани изцяло като достоверни,
логични и кореспондиращи помежду си и с писмените доказателства по делото; Акт
за установяване на административно нарушение от 29.04.2020 г.; Доклана записка
от 30.04.2020 г.; Заповед на директора на ОД МВР-Кърджали; Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването; Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи:
Настоящата жалба е процесуално
допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59,
ал.2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана по същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за
извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Посочената разпоредба чл.209а, ал.1 от ЗЗ, в
редакцията към датата на деянието предвижда, че който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на
здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция
противоепидемични мерки по чл.63, ал.1 или
2, освен ако деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1 000 лв., а при повторно нарушение от 1 000 до 2 000 лв. Видно от чл.63, ал.1 от ЗЗ, действащ също към
процесната дата, там е предвидено при възникване на
извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването да въвежда
противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион. Именно такава е настоящата хипотеза, тъй като
с издадена на основание чл.63 от ЗЗ Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването са били
въведени противоепидемични мерки на територията на Р.България. Същата заповед е
допълнена, като е създадена т.9, със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването, в сила от 12.04.2020 г. до 26.04.2020 г. В
цитираната т.9 от акта на министъра на здравеопазването е посочено, че всички лица, когато се
намират в закрити или на открити обществени места (в т.ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти, паркове,
църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др.) са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или
многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.). За целите на тази мярка обществени са и
местата, и пространствата, които са свободно достъпни, и или са предназначени
за обществено ползване (в т.ч. всички места, на които се предоставят
обществени услуги). Именно това е и противоепидемичната мярка, която жалбоподателят не е изпълнил. На
29.04.2020 г. той се е намирал на открито обществено място, но без да има поставена защитна маска за лице, с което
е осъществил състав на вмененото му нарушение по чл.209а,
ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Със Заповед №
РД-01-236/24.04.2020 г. на министъра на здравеопазването е удължен срокът на
действие на заповедта от 11.04.2020г. и затова правилно е реализирана
административнонаказателната му отговорност. Наложената санкция е минималната
по размер и съдът няма правомощия да я намали, предвид нормата на чл.27, ал.5
от ЗАНН.
При извършената служебна проверка не бяха констатирани
нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, допуснати в хода
на административнонаказателното производство. Актът за установяване на
административно нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени
правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите
реквизити съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички
относими към конкретния състав признаци, посочени са датата, мястото и
обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го подкрепят,
индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и наказателното
постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя,
кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава
правото на защита на нарушителя и да опорочава атакувания
акт до степен, налагаща отмяната му. Административното нарушение се явява
безспорно установено от показанията на разпитаните свидетели-очевидци на
тнарушението, както и от писмените доказателства. Правилна е дадената правна квалификация на деянието, тъй
като констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка
съответстват на посочената като нарушена правна норма на чл.209а, ал.1 от ЗЗ и
т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Видно от Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., същата
допълва Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., при което в последната се създава
именно т.9, имаща посоченото по-горе съдържание. На 24.042020г. е издадена Заповед
№ РД-01-236/24.04.2020 г. на министъра на здравеопазването, която касае само
срока на действие на горецитираната заповед. Това са относимите актове към
извършеното от жалбоподателя деяние и те правилно са били посочени в
атакуваното наказателно постановление. Липсват основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като конкретното деяние не се отличава по степен на обществена
опасност от обичайната за този вид нарушения и не представлява маловажен
случай. Нарушението е формално и за
съставомерността му не е необходимо настъпване на вредни последици. Освен това, обществените отношения, които се
охраняват с разпоредбата на чл.209а, ал.1 от ЗЗ
са
особено значими и неспазването
й
създава риск за живота и здравето на неограничен кръг лица. Липсва и
основание за приложението на чл.3 ал.1 от ЗАНН поради това, че за
констатираното административно нарушение е приложен административният акт,
който е бил в сила по време на извършването му. В тази връзка следва още да се
отбележи, че горецитираната заповед на министъра на здравеопазването е с
определен срок на действие и след изтичането му не се появява нов нормативен
акт за да може жалбодателят да се позове на по- благоприятен закон. Предвид
изложените съображения, атакуваното постановление следва да бъде потвърдено
изцяло като правилно и законосъобразно.
С оглед изхода на делото и направената претенция за разноски, на
основание чл.63,
ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН
следва на административно наказващия орган да се
присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и
количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския
съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В
случая по делото е проведено едно съдебно заседание, на което е
взел участие процесуалният представител на наказващия орган, като е изготвил и
депозирал и писмена защита, поради което следва да се присъди възнаграждение в размер от 100 лв. Доколкото издателят на наказателното постановление се
намира в структурата на Областна дирекция на МВР-Кърджали, именно в полза на същата в качеството й на юридическо
лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР)
следва да бъдат присъдени разноските по делото.
Така мотивиран, Съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 222 от 28.04.2020 г.,
издадено от директор на ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.209а, ал.4,
пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ е наложено административно наказание „глоба” в размер
на 300 лв. на Д. ***, с ЕГН **********, за извършено на 29.04.2020г. нарушение
по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена
със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването.
ОСЪЖДА Д. ***, с ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция на
МВР-Кърджали, сумата от 100 лв., представляваща направени разноски по
делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: