Решение по дело №8191/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1271
Дата: 7 август 2020 г. (в сила от 28 август 2020 г.)
Съдия: Георги Росенов Гетов
Дело: 20195330208191
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2019 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е №1271 

                                                        07.08.2020 г., гр. Пловдив

 

В  И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XXI наказателен състав, в открито съдебно заседание на девети юли две хиляди и двадесета година, в състав:

 

       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ГЕОРГИ ГЕТОВ

 

при секретаря Христина Близнакова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 8191/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба от И.С.С., ЕГН: **********, с адрес: *** против Наказателно постановление № 19-0329-001368/09.12.2019 г., издадено от С.Ю.Х. – в *** в частта, с която на основание чл. 175, ал. 1, т. 1, пр. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) на жалбоподателя са наложени административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева и административно наказание лишаване от право да управлява МПС за 6 (шест) месеца за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. В останалата си част, с която на жалбоподателя на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, пр. 1 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 (петдесет) лева за нарушение по чл. 137е от ЗДвП, наказателното постановление не се обжалва и на основание чл. 64, б. „б“ от ЗАНН е влязло в сила.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление (НП). Жалбоподателят не оспорва да е извършил вменените му във вина деяния, но твърди, че за нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е следвало да му бъде наложено единствено административно наказание глоба, но не е лишаване от право да управлява моторно превозно средство (МПС). Сочи, че лишаването му от право да упражнява тази дейност ще го постави в невъзможност да работи, а оттам и да осигурява необходимите средства за издръжка за семейството си. Поддържа, че мотопедът, който е управлявал при извършване на деянието, е бил изправен и с поведението си не е застрашил другите участници в движението, както и че му се е наложило спешно да излезе в момент, когато не е разполагал с друго превозно средство. Моли наказателното постановление да бъде отменено. В съдебното заседание, в което е даден ход на съдебните прения, редовно призован, жалбоподателят не се явява и не се представлява.

Въззиваемата страна със съпроводителното писмо с вх. № 85054 от 31.12.2019 г., с което изпраща жалбата и административната преписка, взема становище производството по издаване на наказателното постановление да е законосъобразно проведено. В съдебно заседание, редовно призована, въззиваемата страна не се представлява.

СЪДЪТ, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателствени материали, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

Жалбата е подадена от И.С.С., спрямо когото са наложени административните наказания, следователно от лице с надлежна процесуална легитимация. Екземпляр от наказателното постановление е връчен на жалбоподателя на 11.12.2019 г., установено от разписка за връчване на препис от НП, а жалбата е подадена чрез административнонаказващия орган (АНО) на 17.12.2019 г., поради което седемдневният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН е спазен, а жалбата е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна, поради което атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено в обжалваната си част по т. 1 по следните съображения:

 

От фактическа страна съдът приема за установено следното:

На 27.10.2019 г. в 10:42 часа в село Белозем, на ул. „Франц Коков“/Стара планина жалбоподателят И.С.С. управлявал мотопед с марка Симсом, син на цвят и с номер на рама ***, като по време на движение не използвал защитна каска. Мотопедът, управляван от жалбоподателя С., не бил регистриран.

По същото време и на посочения пътен участък се намирал и в.п.д. началник на РУ Раковски С.Ю.Х., който забелязал движението на С. без защитна каска и го спрял за проверка. След това Х. повикал свидетелите К.С.Т. и П.Й.Т. – *** в ***, и останал на място до тяхното пристигане. Съгласно утвърдения график двамата свидетели били включени съвместно в наряд за времето от 07:00 ч. до 19:00 ч. на 27.10.2019 г.

След пристигането си свид. Т. – *** при ***, извършил проверка, на която присъствал началникът на районното управление С.Ю.Х., след което съставил акт за установяване на административно нарушение (АУАН) с бл. № 141411 от 27.10.2019 г. против жалбоподателя С.. АУАН бил съставен в присъствието на свид. Т., който бил посочен като свидетел по акта, и на в *** С.Ю.Х., чието присъствие обаче не било вписано в акта. На жалбоподателя бил връчен препис от АУАН срещу разписка.

Въз основа на така съставения АУАН и на останалите материали по административната преписка било издадено и обжалваното в настоящото производство наказателно постановление.

 

По доказателствата:

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните гласни доказателствени средства, както и на писмените доказателства по делото.

Съдът дава вяра на показанията на свидетелите К.С.Т. и П.Й.Т.. Двамата поддържат констатациите по съставения АУАН. При съвместния анализ на свидетелските показания и обясненията на жалбоподателя С. съдът приема за доказан по делото факт и че длъжностното лице, издало НП - *** С.Ю.Х., е присъствало лично по време на проверката, като дори последният я е инициирал, подавайки сигнал за спиране на жалбоподателя по време на движение и след това е повикал свидетелите Т. и Т.. Това твърдение на жалбоподателя не само не е оборено от свидетелските показания, но дори намира подкрепа в тях. И двамата свидетели са категорични, че към датата на деянието длъжността началник на районното управление Раковски е изпълнявал именно подписалият НП С.Ю.Х., както и че е имало случаи, в които последният сам да установи дадено нарушение на правилата за движение, след което да ги повика за съставянето на АУАН. Свидетелят Т. изяснява още, че в тези случаи въпреки присъствието на началника на РУ по време на проверката, практиката е била той да не бъде посочван в съставения АУАН, а като свидетел бил вписван полицейският служител, с когото актосъставителят бил назначен в наряд. След предявяването на обяснението на лист 6 от приобщената по делото прокурорска преписка № 9313/2019 г. по описа на РП – Пловдив свид. Т. изяснява, че той лично е снел обяснението от жалбоподателя и още в него нарушителят е посочил, че е бил спрян именно от началника на районното управление. В тази връзка свидетелят обяснява, че ако това не е отговаряло на истината, твърдението на жалбоподателя е щяло да бъде изследвано и проверено, но доколкото в случая такава проверка не била правена, то твърдението трябва да отговаря на обективно случилото се. Тези показания се ползват с доверие от настоящия състав, поради което и съдът приема от фактическа страна за доказано, че длъжностното лице, издало обжалваното НП, е присъствало непосредствено при извършването на проверката.

От писмо с вх. № 2713/14.01.2020 г. (лист 7 от делото) се установява, че мотопед с номер на рама *** не е бил регистриран към дата 27.10.2019 г.

От Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на министъра на вътрешните работи се установява, че АУАН и НП са издадени от надлежно оправомощени лица, които са действали в рамките на своята материална и териториална компетентност.

 

При така установените факти съдът приема следното от правна страна:

При съставянето на АУАН са изпълнени изискванията по чл. 42 от ЗАНН относно задължителното му съдържание. Актът е съставен от оправомощено лице, предявен е за запознаване със съдържанието му на нарушителя и му е връчен препис срещу разписка. В 6-месечния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН е издадено и обжалваното НП.

Съдът намира, че от събраните и проверени по делото доказателствени материали се установява, че на посочените в НП време и място – на 27.10.2019 г. в 10:42 часа в село Белозем, на ул. „Франц Коков“/Стара планина, жалбоподателят С. е управлявал мотопед с марка Симсон, с номер на рама ***, който не е регистриран. Фактът, че превозното средство не е било регистрирано към датата на извършване на деянието, е доказан по делото от постъпилата справка от сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Пловдив, приложена на лист 7 от делото, която е изготвена след проверка в системата АИС-КАТ-Регистрация. От показанията на свидетелите Т. и Т., както и от писмените доказателства се установяват още датата, мястото на извършване на деянието и неговото авторство от страна на жалбоподателя С.. Последният в обясненията си не оспорва тези обстоятелства.

Въпреки това настоящият съдебен състав намира, че при издаването на наказателното постановление са допуснати съществени и неотстраними процесуални нарушения, които влекат неговата незаконосъобразност и обуславят отмяната му в обжалваната част. На първо място наказанията по т. 1 от НП са наложени при неправилно приложена санкционна норма. Жалбоподателят е наказан за това, че от фактическа страна е управлявал моторно превозно средство, което не е регистрирано. Тези факти правилно са подведени под състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Съгласно посочената разпоредба по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Следователно регламентират се две отделни изисквания към моторните превозни средства и ремаркетата, за да бъдат допускани до пътищата отворени за обществено ползване – първото е да бъдат регистрирани, а второто е да са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Неизпълнението на всяко от тези изисквания съставлява самостоятелно административно нарушение, което се осъществява при настъпването на различни факти в обективната действителност. В тази връзка с § 2, т. 4 от допълнителните разпоредби на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства е дадена легална дефиниция на понятието „регистрация“ и то представлява административно разрешение за превозното средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията на превозното средство и издаването на табели с регистрационен номер. Едновременното извършване на двете разгледани нарушения обаче е невъзможно, тъй като за да бъде осъществено деянието по предл. 1-во, е необходимо да се управлява МПС преди да е завършила регистрацията му, докато за деянието по предл. 2-ро трябва регистрацията на превозното средство вече да е завършила и то да има издадени табели с регистрационен номер. В процесния случай съгласно описаните факти в обстоятелствената част на НП жалбоподателят С. е наказан за управление на мотопед, който не е бил регистриран, т.е. управлявал го е преди да има издадено необходимото административно разрешение за участие на мотопеда в пътното движение, както и преди да са му били издадени табели с регистрационен номер. Приложимата санкционна разпоредба към това административно нарушение е чл. 175, ал. 3 от ЗДвП. С последната са предвидените административните наказания за водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер /следователно относимо е първото предложение/. Наказанията на жалбоподателя по т. 1 от НП обаче са наложени на основание чл. 175, ал. 1, т. 1, предл. 1 от ЗДвП, съгласно която разпоредба с предвидените наказания се наказва водач, който управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места. Като се съобрази, че с разпоредбата на чл. 175, ал. 3, предл. 2 от ЗДвП се санкционират случаите, при които се управлява МПС с вече издадени регистрационни табели, но без те да са поставени, а с приложената в случая разпоредба на чл. 175, ал. 1, т. 1, предл. 1 от ЗДвП са предвидени значително по-ниски по размер наказания за управление на МПС, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места, то се прави извод, че в хипотезата на приложената санкционна разпоредба попадат само случаите, когато управляваното МПС е вече регистрирано, има издадени табели с регистрационен номер и при това тези табели са налични по време на движението му, но без да са поставени на определените за това места.

По гореизложените съображения съдът приема, че е налице непреодолимо противоречие между установените факти и приложената санкционна разпоредба, което внася неяснота във волята на административнонаказващия орган и съществено ограничава правото на защита на наказания. В случая както в АУАН, така и в НП е описан един вид административно нарушение – управление на МПС, което не е регистрирано и следователно въобще няма издадени табели с регистрационен номер, но по т. 1 от НП са наложени наказания за напълно различен вид административно нарушение, което е несъвместимо с приетата от АНО фактическа обстановка, а именно приложена е санкционна разпоредба за деяние, при което се управлява едно вече регистрирано МПС, с издадени табели с регистрационен номер, които са налични по време на движението му, но не са поставени на определените за това места (така Решение № 1030/03.08.2020 г. по к.а.н.д. № 1083/2020 г. на Административен съд – Бургас).

Неправилно приложената санкционна разпоредба е съществен процесуален порок, влече незаконосъобразност на НП в съответната част и съставлява самостоятелно основание за неговата отмяна. Съдът не разполага с правомощие за пръв път с въззивното решение да измени основанието, на което са наложени наказанията – произнасянето му е по законосъобразността и обосноваността на наказателното постановление така, както то е издадено. 

На следващо място съдът намира, че е допуснато и друго съществено процесуално нарушение, което на самостоятелно основание обуславя отмяна на обжалваното НП. Последното е издадено в нарушение на разпоредбата на чл. 51, ал. 1, б. „в“ от ЗАНН. Това е така, защото по делото категорично се доказа, че проверката на жалбоподателя е извършена от длъжностното лице, което впоследствие е издало НП, а именно в.п.д. началника на РУ Раковски при ОДМВР-Пловдив. Същият, след като лично е възприел фактите, включени в предмета на доказване, е приел те да осъществяват съответните административни нарушения и след това е сигнализирал на автопатрул в състав свидетелите Т. и Т., които са съставили АУАН. По този начин длъжностното лице, издало наказателното постановление, предварително е изразило становище по вмененото на жалбоподателя деяние, с което е нарушил принципа за безпристрастност на наказващия орган. В този смисъл е и залегналото становище в Препоръка R(80)2 на Комитета на министрите към СЕ относно упражняването на дискреционни правомощия на административните власти. Преценката на наказващия орган има ли извършено нарушение, извършено ли е виновно и кой е авторът му като първа контролна инстанция в административнонаказателното производство следва да бъде направена за първи път в процедурата по раздел IV от ЗАНН – производство по налагане на административните наказания. Недопустимо е тази преценка да предхожда производството по налагане на наказанието. В настоящия случай е било налице основанието по чл. 51, ал. 1, б. „в“ от ЗАНН, което съгласно  правилото по чл. 51, ал. 2 от ЗАНН е задължавало наказващия орган да се отведе. Като не е сторил това, той е допуснал съществено процесуално нарушение, което на самостоятелно основание обуславя отмяна на наказателното постановление (така Решение № 103 от 26.03.2020 г. по к.а.н.д. № 105/2020 г. на Административен съд – Добрич). Разпоредбите на чл. 51, ал.1 и ал.2 от ЗАНН са императивни и осигуряват законосъобразното и безпристрастно развитие и приключване на административнонаказателното производство. В случая преценката на АНО се гради не на събраните доказателства, както изисква правилото по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, а на личните впечатления, които длъжностното лице е формирало още по време на проверката и преди съставянето на АУАН. По този начин е издадено едно незаконосъобразно наказателно постановление, което трябва да бъде отменено в обжалваната си част.

Страните не са поискали присъждането на разноски в процеса.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 1, предл. трето от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-0329-001368/09.12.2019 г., издадено от С.Ю.Х. – *** – Пловдив В ЧАСТТА, с която на И.С.С., ЕГН: **********, с адрес: *** на основание чл. 175, ал. 1, т. 1, пр. 1 от Закона за движението по пътищата са наложени административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева и административно наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 (шест) месеца за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба на основанията, посочени в Наказателно-процесуалния кодекс, по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните, че решението е изготвено.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала

ХБ