Решение по дело №665/2011 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2846
Дата: 30 ноември 2011 г.
Съдия: Евгения Георгиева Иванова
Дело: 20117050700665
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 февруари 2011 г.

Съдържание на акта

                                                            Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                                           

№…………………..

 

 

        гр.Варна 30.11.2011г  

                                               

                                                 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –гр.Варна, І отделение,XXVІІ състав, в публичното заседание на тридесет и първи октомври , през  две хиляди и единадесета година в състав:

 

 

                                   Административен  съдия: Евгения Иванова

 

 

при секретаря Т.Ч. , като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 665  по описа за 2011 год., за да се произнесе, съобрази следното:                                  

Производството е по чл. 156 от ДОПК

Подадена е жалба от  “„///”ООД ,ЕИК ********* представлявано от Е.А.С. ,със седалище и адрес на управление гр.Варна ул.” „№ със съдебен адрес : гр.Варна бул.”Съборни”№22 ет.2 чрез адв.В.К. против РА № 1003764/23.11.2010г ,изд. От гл.инспектор по приходите при ТД.на НАП Варна ИРМ Разград потвърден с Решение № 1039/31.01.2011г в частта, в която за данъчен период м.04.200 г. е отказано право на приспадане на данъчен кредит в общ размер на 36839,95 лв., в резултат на което е установено задължение за ДДС за внасяне в размер на 26965.25лв. с лихви за закъснение в размер на 1471.25 лв., на основание чл. 70, ал. 5 от ЗДДС, по фактура №**********/23.04.2010 г. в размер на 27596,71лв., №**********/23.04.2010г. в размер на 6446,20 лв. и №*********/23.04.2010г. в размер на 2797,04 лв., издадени от ////" ООД сЕИК *********. Посочва се ,че за да корегират дан.основа респ. да не признаят право на пълен дан.кердит ревизиращите са предприели действия , които да установят пазарната цена на извършената услуга ,тъй като ревизираното лице и доставчика били свъзани лица по смисъла на §1 т.3 от ДР на ДОПК ,като са изискали от писмни обяснения от Института по лозарство и винарство в гр.Плевен , с което бил нарушен материалния закон , тъй като пазарната стойност на услугата засаждане на лозов масив не била определена по Наредба Н-9/14.08.2006г Твърди се че след възражение от тяхна страна по ревизионния доклад ,ревизиращите изоставили тази теза и приели неправилно , без да изложат мотиви за това , че услугата по засаждане на лозов масив не е извършена от „///”ООД .Счита ,че с приемане на новия ЗДДС / 01.01.2007/ е отпаднало изискването за счетоводно отразяване на доставката и начисляването на данъка от доставчика като положителна предпоставка за упражняване на правото на данъчен кредит,а след проверка на място от страна на ревизиращите било установено ,че лозовия масив е действително засадент.е безспорно установено че услугата е извършена,поради което неоснователно без фактическо основание ,позовавайки се само на счетоводното отразяване на услугата от доставчика с РА е прието противното.Счита за неоснователни мотивите на органа по приходите досежно трудовата заетост на работниците и управителя на „///” ООД ,предвид липсата на изрична законова забрана да се работи на две места със съгласието на работодателя по основното трудово правоотношение. Моли да се отмени обжалвания РА като незаконосъобразени и се присъдят направените по делото разноски.

В съд.заседание жалбоподателя се представлява от адв.К. ,която поддържа жалбата с и излага подробни съображения за нейната основателност.

Ответника по жалбата се представлява от юриск.В , която моли да се отхвърли жалбата , като посочна аргументи за законосъобразност на РА

От представените по делото писмени доказателства , заключенията на вещите лица по назначените по делото ССЕ И СТЕ ,становищата на страните преценени поотделно и в тяхната взаимна връзка и обусловеност,съдът приема за установено от фактическа страна следното :

Ревизията е възложена със ЗВР №1002204/28.05.2010г., издадена от редовно оправомощен орган по приходите и връчена на управителя на дружеството на 03.06.2010г. Първоначалната заповед е изменена със ЗВР №№ 1003236/30.07.2010 г. и 1003764/30.08.2010г., редовно връчени на дружеството. За констатациите от ревизията е съставен ревизионен доклад № 1003764 от 18.10.2010г., въз основа на който е издаден обжалвания ревизионен акт.В срока по чл.117 ал.5 от ДОПК е подадено възражение от „„///”ООД против ревизионния доклад ,с което се оспорва начина на определяне на пазарната цена на извършената от доставчика „///” ООД услуга.  Това възражение е съобразено от органа по приходите , определен по ЗОКО № К 1003764/20.10.2010г , който орган е издал и обжалвания РА.

За да откаже правото на приспадане на данъчен кредит органа по приходите е установил следното:

Жалбоподателят и неговия доставчик „/// „ООД са свързани лица по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на ДОПК.

С оглед установяване спазването на ЗДДС, на основание чл. 37 ал.5 и чл. 57 от ДОПК, са изискани документи и писмени обяснения на доставчика ////" ООД във връзка с изпълнени доставки към жалбоподателя , който е представил заверени копия на договори, фактури, приемо-предавателни протоколи, справки, извлечения от счетоводни регистри и др. Установено е, че дружеството през д.п.м.04.2010 г. е упражнило право на приспадане на данъчен кредит по фактури както следва:

1.     №**********/23.04.2010г. на стойност 137983,56 лв. и ДДС 27596,71 лв. с предмет на доставката: извозване на посадъчен материал на лозов масив с площ 13,5278 ха, находящ се землището на гр.Суворово за стойността от 2705,56 лв.;  мероприятия по засаждане на лозов масив в същото землище на стойност 135278,00лв.

2.    №**********/23.04.201 Ог. на стойност 32331,00 лв. и ДДС 6446,20 лв. с предмет на доставката: извозване на посадъчен материал на лозов с сплощ 3,3400 ха, находящ се землището на гр.Суворово за стойността от 501,00 лв.;  мероприятия по засаждане на лозов масив в същото землище на стойност 31730,00лв.

3. №**********/23.04.201 Ог. на стойност 13985,22 лв. и ДДС 2797,04 лв. с предмет на доставката: извозване на посадъчен материал на лозов масив с сплощ 1,3711 ха, находящ се землището на гр.Суворово за стойността от 274,22 лв.; мероприятия по засаждане на лозов масив в същото землище на стойност 13711,00лв.

След анализ на събраните доказателства от ревизираното лице и предходния доставчик ////" ЕООД, органът по приходите е достигнал до извода, че не е доказана доставка по процесиите фактури, поради което е отказал правото на приспадане на данъчен кредит на основание чл. 70, ал. 5 от ЗДДС.

Видно е ,че издадените от ////" ООД три броя фактури са документират два вида услуги: извозване на посадъчен материал до землището на грС и мероприятия по засаждане на лозов масив на обща площ по трите фактури от 18,2378 ха. Към всяка от издадените фактури са представени договори и приемо-предавателни протоколи. Предмет на договорните отношения между страните е засаждане на масиви в землището на грС с лозов посадъчен материал. В имоти с номера 170001 и 170002 е предвидено засаждане с материал сорт „шардоне", а в имоти с номера 170003, 170004 и 170006 - със сорт „совиньон блан". Във всеки от договорите е определена цена за всяка от включените в предмета операции - извозване на необходимия посадъчен материал и мероприятия по засаждане, вкл. притъпкване и загрибване.

Представени са 21 бр. пътни листи за товарен автомобил „Пежо Боксер" рег.№ В 5344 KB, договор за наем на автомобила с „Белла" ООД и отчети за разходвани гориво-смазозни материали. В пътните листи като водач на автомобила за периода 03.04.2010г.-22.04.2010 г. е посочен Пламен Павлов - управител на дружеството, съгласно представен договор за управление и контрол. Установено е от органа по пирходите след справка в информационната система на НАП , че за същия период м.04.2010г. лицето е осигурявано по трудов договор от „Икономически универститет" гр. Варна . В подадената информация с декларация обр.1 за лицето от този Булстат се установява, че Пламен Павлов е отработил в универститета 20 работни дни при 8 часов работен ден и същевременно от пътните листи за маршрута, изминат от автомобила е видно ,че същият е управлявал автомобила в часовете между 9,00 и 18,30 ч., т.е., това са същите тези часове, в които лицето е упражнявало труд по основен трудов договор в „Икономически университет" Варна.Следователно нямало как лицето физически да е на работа на двете места. Съдът счита ,че не следва да се абсолютизира приложението на хипотезата за работа на две места , тъй като това реално е възможно ,стига да е налице съгласие на работодателя по трудовия договор на лицето . Административния орган не е проявил нужната процесуална активност да установи налице ли е такова съгласие ,поради което съдът счита ,че този извод за обктивна невъзможност да се извърши превоза от Пламен Павлов е неправилен. Не това обаче е основния довод на органа по приходите за да приеме ,че услугата не е реално 4извършена. Действително пътните листи не доказват изпълнение на услугата извозване на посадъчен материал за лозов масив. Липсват доказателства за установяващи начална и крайна точка на извозване на посадъчния материал, от кого физически е приет и на кого е предаден както и доказателства за  собствеността, съхраняването и предаването на посадъчния лозов материал предмет на засаждане съгласно представените договори .

 От представените договори от 02.04.2010г / стр.350 и 354 от преписката/ , не може да се установи по категоричен начин, чия е собствеността на вложения посадъчен материал, колко е той и от къде ще се извозва. Действително страните по тези договори имат свободата да договарят, съгл.чл.20 а от ЗЗД и не може да им се вменява в задължение сключените от тях договори да отразяват чия е собствеността на вложения посадъчен материал, колко е той и от къде ще се извозва. Доколкото с оглед доказване на тези факти и обстоятелства обаче ,жалбоподателя не сочи доказателства, то е не е имало пречка същите да са намерили отражение и в договорите за изпълнение.

Не може да се приеме ,както неправилно е сторил това органа по приходите ,че видно от справката за извършени преки разходи от ////" ООД /стр.340/ посадъчния материал е собственост на възложителя „///" ООД. Цитираната справка е частен документ без достоверна дата и посочването в заглавната й част ,че това е : „ Справка за разходите направени по засяване на лозов масивв земл. На грС собственост на „/// „ООД „ не доказва собственост на посадъчния материал. Представения договор № 200903/28/05/2009г между жалбоподателя и ДФ”Земеделие” – Разплащателна агенция / стр.-44 и сл о т делото / също не установява собствеността на посадъчния материал . Факта ,чия собственост е посадъчния материал има значение доколкото се твърди ,че същият е извозен от доставчика „///”ООД . Ако е извество кой е собственика и къде той е съхранявал посадъчния материал ще се установи дали действително се е наложило извозването на този материал от една точка до друга точка от маршрута посочен в процесните пътни листи.

Освен това посочените в договорите дейности не са посочени мероприятията които са договорени със същите във връзка със засаждането на лозичките.

От получените писмени обяснения от Института по лозарство и винарство се установява , че  дейностите по създаване на лозов масив са : приготвяне на дупките ,поставяне на лозичките в тях,притъпкване на лозичките ,поставяне на маркирни колчета, загрибване на лозичките разнасяне на вода по терена и т.н  . Тези технологични мероприятия няма как да бъдат осъществени от единадесет човека ,участващи в засаждането на лозичките / видно от сключените пет трудови и шест граждански договора/ , тъй като трудовата норма за 8 часов работен ден е 5200 лози т.е 5.2 дка / 8 часа . В настощият казус видно от представените от доставчика отчети за извършената дейност е видно ,че засаждането на една лозичка при десет часов работен ден е ставало за по-малко от една минута , което противоречи на утвърдените трудови норми и фактически е невъзможно едно лице да засади за 10 часа над 700 лозови корена. 

След анализа на всички доказателства правилно органа по приходите е приел , че не е налице доставка на услуга , фактурирана с №**********/23.04.2010г. ; №**********/23.04.2010г и №**********/23.04.2010г

Неоснователни са оплакванията на лицето по отношение на установените различия между ревизионен доклад и ревизионен акт. С първия се предлага на компетентния орган определяне на задължения, а с ревизионният акт същите се определят мотивирано. На обжалване подлежи именно РА , тъй като той установява данъчните задължения , а не РД. В случая част от възраженията по РД са възприети от органа издал РА ,като последния на база събраните от ревизиращия екип доказателства е стигнал до извод за нереалност на доставките,което не може да се приеме като „подмяна на фактите” ,както жалбоподателя твърди.Относно кадровата обезпеченост на доставчика ////" ООД  ,съдът споделя доводите на органа по приходите ,че такава не е установена ,тъй като Гражданските  договори не са декларирани с декларация обр.1 за м.04.2010 г., каквито задължения са възникнали за ////" ООД по силата на чл. 3 ал.1 т.З от Наредба Н-8 /29.12.2005 г. Отново от данните при НАП за осигуряване по ЕГН,е установено , че лицето Д Д с ЕГН ********** ***.2010 г. е отработило 13 дни като морско лице в „Параходство морски флот" гр. Варна. В същото време, според протокол за засадени лозички, лицето е засаждало по 740 бр. лозов посадъчен материал дневно. За останалите лица, посочени в гражданските договори, на които според представените документи са изплатени възнаграждения, няма подавана информация за осигуряването им през този период и до момента.

Нито в административния , нито в настоящия процес са събрани доказателства от жалбоподателя, удостоверяващи реално получена услуга, поради което фактурите, по които се претендира данъчен кредит не отразяват реално извършени доставки между посочените в нея лица. От легалната дефиниция на понятието данъчен кредит, дадена в чл. 68 от ЗДДС следва, че реалното извършване на доставките, предмет на фактурите, е издигнато от закона като задължителна предпоставка за признаване на правото на данъчен кредит за получателя по нея. Видно от изложеното гю-горе, процесиите фактури не отразяват реално извършени доставки, поради което за жалбоподателя не е налице право на данъчен кредит.  Не се спори от страните, а и съдът приема за безпорно установено ,че в имоти с номера 170001 ; 170002  170003, 170004 и 170006 – са реално засадени ,но положителния факт ,който следваше жалбоподателя да установи с цел позуване на правото на данъчен кредит е че лозовите насаждения са засадени именно от „///”ООД ,който е издал процесните фактури. Именно това обстоятелство не беше установено в настоящият процес . Единствено осчетоводяването на фактурите от „///”ООД ,каквато е констатацията на вещото лице по назначената по делото съдебно счетоводна експертиза не достатъчно условие за да се приеме ,че данъчното събитие е налице. Наличието на доставка /данъчно събитие/ е основна предпоставка за възникване на правото на данъчен кредит , а това е свързано с извода ,че правото на данъчен кредит не е обвързано с начисляването на данъка от доставчика. В заключение следва да се посочи ,че за признаване на посоченото право трябва по несъмнен и категоричен начин да се установи, че процесните доставки на стоки са осъществени в обективната действителност от посочените във фактурите доставчици. Тежестта на доказаване на този факт е на жалбоподателя в настоящият процес. След като не се събраха доказателства ,че доставчика „///”ООД е извършил услугите по извозване на посадъчен материал и засаждане на същия,фактурирани във фактури № №**********/23.04.2010г. ; №**********/23.04.2010г и №**********/23.04.2010г ,то следва че обжалвания ревизионен акт е правилен и законосъобразен и следва дасе потвърди.

При този изход от процеса жалбоподателя ще следва да бъде осъден да заплати на отвеника юристконсултско възнаграждение в размер на 1216.24 лв , на основание Чл. 7 ал.2 т.4 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

  Водим от горното съдът

 

 

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на  “„///”ООД ,ЕИК ********* представлявано от Е.А.С. ,със седалище и адрес на управление гр.Варна ул.” „№ със съдебен адрес : гр.Варна бул.”Съборни”№22 ет.2 чрез адв.В.К. против РА № 1003764/23.11.2010г ,изд. От гл.инспектор по приходите при ТД.на НАП Варна ИРМ Разград потвърден с Решение № 1039/31.01.2011г в частта, в която за данъчен период м.04.200 г. е отказано право на приспадане на данъчен кредит в общ размер на 36839,95 лв., в резултат на което е установено задължение за ДДС за внасяне в размер на 26965.25лв. с лихви за закъснение в размер на 1471.25 лв., на основание чл. 70, ал. 5 от ЗДДС, по фактура №**********/23.04.2010 г. в размер на 27596,71лв., №**********/23.04.2010г. в размер на 6446,20 лв. и №*********/23.04.2010г. в размер на 2797,04 лв., издадени от ////" ООД сЕИК *********

ОСЪЖДА на  “„///”ООД ,ЕИК ********* представлявано от Е.А.С. ,със седалище и адрес на управление гр.Варна ул.” „№ със съдебен адрес : гр.Варна бул.”Съборни”№22 ет.2 чрез адв.В.К. ДА ЗАПЛАТИ на Директор Дирекция „ОУИ” Варна при ЦУ на НАП сумата 1216.24 лв / хиляда двеста и шестнадесет лева и 0.24 / представляваща юрисконсултско възнаграждение на основание Чл. 7 ал.2 т.4 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението на страните

 

 

 

                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: