Решение по дело №1113/2018 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 341
Дата: 27 септември 2018 г. (в сила от 20 декември 2018 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20185640201113
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 август 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер 341                                       27.09.2018г.                              град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На двадесети септември                         през две хиляди и осемнадесета година

В публичното заседание в следния състав :

 

                                        Председател: Мартин Кючуков                   

Секретар Велислава Ангелова

Прокурор

като разгледа докладваното от Съдията

а.н. дело 1113 по описа за 2018 година

                     Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

                     Обжалвано е Наказателно постановление №НЯСС-336 от 25.07.2018 година на Зам.Председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор-гр.София, с което за нарушения по чл.141 ал.1 т.1 и по чл.141 ал.1 т.2 от ЗВодите и на осн.чл.200 ал.1 т.38 от ЗВодите на Община-Хасково ЕИК *********, представлявана от Кмета Д.В.Б.са наложени две административни наказания „имуществена санкция“ в размер на по 1 000 лв.

                     Недоволен от така наложеното наказание е останал жалбоподателя Община-Хасково, поради което го обжалват в срок. НП било неправилно и незаконосъобразно. Били допуснати съществени процесуални нарушения. Цитира се съдържанието на сочената правна норма на чл.141 ал.2 т.2 от ЗВодите като осъществен състав на нарушението. Твърди се, че описаното в АУАН и НП деяние не съответствало на посочената като нарушена разпоредба, а осъществявало друг административно-наказателен състав – отговорността следвало да бъде по чл.200 ал.1 т.31 от ЗВодите. Не било съобразено изменението на ЗВодите ДВ бр.55/2018г.  

Искат от съда да отмени наказателното постановление.

Ответникът по жалбата –ДАМТН-гр.София редовно уведомени, не се явяват, не изпращат представител и не вземат становище.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

 В землището на село Широка поляна, Община - Хасково, в поземлен имот №83288.000.151 има язовир.

 Този язовир е общински – собственост на Община-Хасково – съгласно Акт за публична общинска собственост №1346/12.10.2001г.

На 14.03.2018г. е била извършена проверка от св.М.К. и св.Д.К. – служители в ДАМТН-гр.София, които на място, при оглед на язовира, установили, че на същия няма изградени 1. Геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; 2. Нивомерно устройство за измерване на водното ниво и на наносите в язовирното езеро; 3. Изграден пункт за измерване на филтрираното водно количество под и през тялото на язовирната стена; 4. Нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите.

С оглед липсата на тези 4 елемента проверяващите са достигнали до извод, че при този язовир на практика не са били изпълнени изискванията за задължително необходими налични елементи на контролно-измервателна система за мониторинг на дейността на язовирна стена и съоръженията към нея съгласно чл.174 ал.4 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническа и безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние./ НУРОТБЕЯССКТС/

Освен това служителите на ДАМТН установили на място, че водния и въздушните откоси са силно обрасли с дървесна и храстовидна растителност и не можело да се извърши подробен оглед; бетоновият стълб на преливника в десния край бил с нарушения и изкъртвания по бетона; основният изпускател бил в неизправно техническо състояние, като от изходната му шахта не изтичала вода, т.е в крайна сметка  - язовирната стена и съоръженията към нея не се поддържали в техническа изправност.

За тези и други установени обстоятелства е бил издаден Констативен протокол №07-05-92/14.03.2018г.

След това е бил издаден АУАН №07-105/14.05.2018г., съставен в присъствие на упълномощен представител на Община-Хасково и връчен лично.

Въз основа на АУАН е било издадено и атакуваното НП.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното :

В конкретния случай проверката и установила извършването на две административни нарушения по Закона за водите.

Първото административното нарушение се изразява в липсата на 4 задължителни за всеки язовир елемента – на : 1. Геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; 2. Нивомерно устройство за измерване на водното ниво и на наносите в язовирното езеро; 3. Изграден пункт за измерване на филтрираното водно количество под и през тялото на язовирната стена; 4. Нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите.

Тяхната липса означава, че при язовир в поземлен имот №83288.000.151, в землището на с.Широка поляна, собственост на Община-Хасково, изобщо липсват елементи на контролно-измервателна система за мониторинг на дейността на язовирна стена и съоръженията към нея, съгласно чл.174 ал.4 от НУРОТБЕЯССКТС.

Това обстоятелство се установява безспорно по делото.

Второто административно нарушение се изразява в това, че водния и въздушните откоси са силно обрасли с дървесна и храстовидна растителност и не можело да се извърши подробен оглед; бетоновият стълб на преливника в десния край бил с нарушения и изкъртвания по бетона; основният изпускател бил в неизправно техническо състояние, като от изходната му шахта не изтичала вода, т.е в крайна сметка  - язовирната стена и съоръженията към нея не се поддържали в техническа изправност.

И двете административни нарушения са осъществени от Община-Хасково, чрез бездействие, която не е изградила на язовира посочените 4 елемента, позволяващи следенето на състоянието на язовирната стена, т.е не е „осигурила  измервателна и контролна апаратура за мониторинг“, по смисъла на закона и която не е поддържала язовирната стена и съоръженията към нея в техническа изправност.

Съгл.чл.141 ал.1 т.2 /стар/ от ЗВодите собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, на хвостохранилища и шламохранилища са длъжни да осигурят използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхната дейност, отговаряща на изискванията на наредбата по ал.2.

Съгласно цитираната алинея 2 условията и редът за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

В конкретния случай това е Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническа и безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние./ НУРОТБЕЯССКТС/. Съгл.чл.174 ал.4 от Наредбата за задължително необходими, като налични, се считат следните елементи на КИС: 1. Геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена; 2. Нивомерно устройство за измерване на водно ниво на наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН; 3. Изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена; 4. Нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите.

Съдът счита, че АНО правилно е квалифицирал едното административното нарушение, като такова по чл.141 ал.1 т.2 от ЗВодите.

Именно такъв е случая, с оглед установената фактическа обстановка.

Съгл.чл.141 ал.1 т.1 от ЗВодите /стар/ собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, на хвостохранилища и шламохранилища са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност.

Съдът счита, че АНО правилно е квалифицирал другото административното нарушение, изразило се в неподдържане на язовирната стена и съоръженията към нея в техническа изправност, като такова по чл.141 ал.1 т.1 от ЗВодите. Именно такъв е случая, с оглед установената фактическа обстановка.

Действително има изменение на ЗВодите с ДВ бр.55/2018г., но това изменение е от 03.07.2018г и е влязло в сила на 06.07.2018г. – т.е след проверката и след датата на извършване на административното нарушение, която е 14.03.2018г. Към датата на проверката, която е и датата на извършване на административното нарушение действа ЗВодите в старата му редакция / отпреди изменението с ДВ бр.55/2018г./

Всичко с квалификацията и на двете нарушения в АУАН и НП е правилно и законосъобразно.

По насетне – чл.200 ал.1 т.38 от ЗВодите предвижда, че се наказва с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни задължение по чл.141 ал.1 – от 1000 до 10 000 лв.

Именно такъв е конкретния случай.

Не е изпълнено задължение по чл.141 ал.1 т.2 от ЗВодите и задължение по чл.141 ал.1 т.1 от ЗВодите.

Две различни административни нарушения – две отделни административни наказания.

Всяка от двете имуществените санкции на Община - Хасково е в размер на по 1 000 лв., т.е и в двата случая АНО е обсъдил отговорността на жалбоподателя при превес на смекчаващите вината обстоятелства. Съдът счита, че определени по този начин имуществените санкции са в най-благоприятния за жалбоподателя вариант като вид и размер. Няма основание за промяна на НП в тази му част.

Съдът не констатира някакви други процесуални нарушения или нарушения на материалния закон.

Доводите в жалбата са неоснователни.

Не е бил нарушен чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. Всъщност НП съдържа доста подробна обстоятелствена част, в която има описание на двете нарушения. НП е мотивирано и отговаря на изискванията на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.

По тази причина счете атакуваното НП за правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

                     Предвид изложеното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

 

                      ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №НЯСС-336 от 25.07.2018 година на Зам.Председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор-гр.София, с което за нарушения по чл.141 ал.1 т.1 и по чл.141 ал.1 т.2 от ЗВодите и на осн.чл.200 ал.1 т.38 от ЗВодите на Община-Хасково ЕИК *********, представлявана от Кмета Д.В.Б.са наложени две административни наказания „имуществена санкция“ в размер на по 1 000 лв.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                                   Районен съдия: /п/ не се чете

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.