Р Е Ш Е Н И Е
Номер 341 27.09.2018г. град Хасково
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Хасковският Районен
съд наказателен
състав
На двадесети септември през две хиляди и осемнадесета година
В публичното заседание в
следния състав :
Председател: Мартин Кючуков
Секретар Велислава
Ангелова
Прокурор
като разгледа докладваното от Съдията
а.н. дело 1113 по описа за 2018 година
Производството е по реда
на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно
постановление №НЯСС-336 от 25.07.2018 година на Зам.Председател на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор-гр.София, с което за нарушения по
чл.141 ал.1 т.1 и по чл.141 ал.1 т.2 от
ЗВодите и на осн.чл.200 ал.1 т.38 от ЗВодите на Община-Хасково ЕИК *********,
представлявана от Кмета Д.В.Б.са наложени две административни наказания
„имуществена санкция“ в размер на по 1 000 лв.
Недоволен от така
наложеното наказание е останал жалбоподателя Община-Хасково, поради което го
обжалват в срок. НП било неправилно и незаконосъобразно. Били допуснати съществени
процесуални нарушения. Цитира се съдържанието на сочената правна норма на
чл.141 ал.2 т.2 от ЗВодите като осъществен състав на нарушението. Твърди се, че
описаното в АУАН и НП деяние не съответствало на посочената като нарушена
разпоредба, а осъществявало друг административно-наказателен състав –
отговорността следвало да бъде по чл.200 ал.1 т.31 от ЗВодите. Не било
съобразено изменението на ЗВодите ДВ бр.55/2018г.
Искат от съда да отмени наказателното постановление.
Ответникът по жалбата –ДАМТН-гр.София редовно уведомени,
не се явяват, не изпращат представител и не вземат становище.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства
поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
В землището на село
Широка поляна, Община - Хасково, в поземлен имот №83288.000.151 има язовир.
Този язовир е
общински – собственост на Община-Хасково – съгласно Акт за публична общинска
собственост №1346/12.10.2001г.
На 14.03.2018г. е била извършена проверка от св.М.К. и
св.Д.К. – служители в ДАМТН-гр.София, които на място, при оглед на язовира, установили,
че на същия няма изградени 1. Геодезическа мрежа за следене на поведението на
язовирната стена; 2. Нивомерно устройство за измерване на водното ниво и на
наносите в язовирното езеро; 3. Изграден пункт за измерване на филтрираното
водно количество под и през тялото на язовирната стена; 4. Нивомерен стълб в
язовирното езеро за измерване на наносите.
С оглед липсата на тези 4 елемента проверяващите са
достигнали до извод, че при този язовир на практика не са били изпълнени
изискванията за задължително необходими налични елементи на
контролно-измервателна система за мониторинг на дейността на язовирна стена и
съоръженията към нея съгласно чл.174 ал.4 от Наредбата за условията и реда за
осъществяване на техническа и безопасна експлоатация на язовирните стени и
съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние./ НУРОТБЕЯССКТС/
Освен това служителите на ДАМТН установили на място, че
водния и въздушните откоси са силно обрасли с дървесна и храстовидна
растителност и не можело да се извърши подробен оглед; бетоновият стълб на
преливника в десния край бил с нарушения и изкъртвания по бетона; основният
изпускател бил в неизправно техническо състояние, като от изходната му шахта не
изтичала вода, т.е в крайна сметка -
язовирната стена и съоръженията към нея не се поддържали в техническа
изправност.
За тези и други установени обстоятелства е бил издаден
Констативен протокол №07-05-92/14.03.2018г.
След това е бил издаден АУАН №07-105/14.05.2018г.,
съставен в присъствие на упълномощен представител на Община-Хасково и връчен
лично.
Въз основа на АУАН е било издадено и атакуваното НП.
При така установената фактическа обстановка съдът намира
от правна страна следното :
В конкретния случай проверката и установила извършването
на две административни нарушения по Закона за водите.
Първото административното нарушение се изразява в липсата
на 4 задължителни за всеки язовир елемента – на : 1. Геодезическа мрежа за
следене на поведението на язовирната стена; 2. Нивомерно устройство за
измерване на водното ниво и на наносите в язовирното езеро; 3. Изграден пункт
за измерване на филтрираното водно количество под и през тялото на язовирната
стена; 4. Нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите.
Тяхната липса означава, че при язовир в поземлен имот
№83288.000.151, в землището на с.Широка поляна, собственост на Община-Хасково,
изобщо липсват елементи на контролно-измервателна система за мониторинг на
дейността на язовирна стена и съоръженията към нея, съгласно чл.174 ал.4 от
НУРОТБЕЯССКТС.
Това обстоятелство се установява безспорно по делото.
Второто административно нарушение се изразява в това, че водния
и въздушните откоси са силно обрасли с дървесна и храстовидна растителност и не
можело да се извърши подробен оглед; бетоновият стълб на преливника в десния
край бил с нарушения и изкъртвания по бетона; основният изпускател бил в
неизправно техническо състояние, като от изходната му шахта не изтичала вода,
т.е в крайна сметка - язовирната стена и
съоръженията към нея не се поддържали в техническа изправност.
И двете административни нарушения са осъществени от
Община-Хасково, чрез бездействие, която не е изградила на язовира посочените 4
елемента, позволяващи следенето на състоянието на язовирната стена, т.е не е „осигурила
измервателна и контролна апаратура за
мониторинг“, по смисъла на закона и която не е поддържала язовирната стена и
съоръженията към нея в техническа изправност.
Съгл.чл.141 ал.1 т.2 /стар/ от ЗВодите собствениците на
водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни
стени и/или съоръженията към тях, на хвостохранилища и шламохранилища са длъжни
да осигурят използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на
тяхната дейност, отговаряща на изискванията на наредбата по ал.2.
Съгласно цитираната алинея 2 условията и редът за
осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и
на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им
състояние се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на
председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
В конкретния случай това е Наредбата за условията и реда
за осъществяване на техническа и безопасна експлоатация на язовирните стени и
съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние./
НУРОТБЕЯССКТС/. Съгл.чл.174 ал.4 от
Наредбата за задължително необходими, като налични, се считат следните елементи
на КИС: 1. Геодезическа мрежа за следене на
поведението на язовирната стена; 2. Нивомерно
устройство за измерване на водно ниво на наносите в язовирното езеро, което да осигурява
връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към
тях на ДАМТН; 3. Изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната
стена; 4. Нивомерен стълб в язовирното езеро за
измерване на наносите.
Съдът счита, че АНО правилно е квалифицирал едното административното
нарушение, като такова по чл.141 ал.1 т.2 от ЗВодите.
Именно такъв е случая, с оглед установената фактическа
обстановка.
Съгл.чл.141 ал.1 т.1 от ЗВодите /стар/ собствениците на
водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни
стени и/или съоръженията към тях, на хвостохранилища и шламохранилища са длъжни
да осигурят поддържането им в техническа изправност.
Съдът счита, че АНО правилно е квалифицирал другото административното
нарушение, изразило се в неподдържане на язовирната стена и съоръженията към
нея в техническа изправност, като такова по чл.141 ал.1 т.1 от ЗВодите. Именно
такъв е случая, с оглед установената фактическа обстановка.
Действително има изменение на ЗВодите с ДВ бр.55/2018г.,
но това изменение е от 03.07.2018г и е влязло в сила на 06.07.2018г. – т.е след
проверката и след датата на извършване на административното нарушение, която е
14.03.2018г. Към датата на проверката, която е и датата на извършване на
административното нарушение действа ЗВодите в старата му редакция / отпреди
изменението с ДВ бр.55/2018г./
Всичко с квалификацията и на двете нарушения в АУАН и НП
е правилно и законосъобразно.
По насетне – чл.200 ал.1 т.38 от ЗВодите предвижда, че се
наказва с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на
по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни
задължение по чл.141 ал.1 – от 1000 до 10 000 лв.
Именно такъв е конкретния случай.
Не е изпълнено задължение по чл.141 ал.1 т.2 от ЗВодите и
задължение по чл.141 ал.1 т.1 от ЗВодите.
Две различни административни нарушения – две отделни
административни наказания.
Всяка от двете имуществените санкции на Община - Хасково
е в размер на по 1 000 лв., т.е и в двата случая АНО е обсъдил отговорността
на жалбоподателя при превес на смекчаващите вината обстоятелства. Съдът счита,
че определени по този начин имуществените санкции са в най-благоприятния за
жалбоподателя вариант като вид и размер. Няма основание за промяна на НП в тази
му част.
Съдът не констатира някакви други процесуални нарушения
или нарушения на материалния закон.
Доводите в жалбата са неоснователни.
Не е бил нарушен чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. Всъщност НП
съдържа доста подробна обстоятелствена част, в която има описание на двете
нарушения. НП е мотивирано и отговаря на изискванията на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.
По тази причина счете атакуваното НП за правилно и
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Предвид
изложеното, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление №НЯСС-336 от 25.07.2018 година на Зам.Председател на Държавната
агенция за метрологичен и технически надзор-гр.София, с което за нарушения по
чл.141 ал.1 т.1 и по чл.141 ал.1 т.2 от ЗВодите и на осн.чл.200 ал.1 т.38 от
ЗВодите на Община-Хасково ЕИК *********, представлявана от Кмета Д.В.Б.са
наложени две административни наказания „имуществена санкция“ в размер на по 1
000 лв.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.
Районен съдия: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: В.А.