Решение по дело №85/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 148
Дата: 20 април 2021 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20217240700085
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

       

гр. Стара Загора, 20.04.2021г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорският административен съд, в публично заседание на двадесет и четвърти март през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

 

                               Председател: БОЙКА ТАБАКОВА  

                                             Членове: КРЕМЕНА КОСТОВА - ГРОЗЕВА

                                                      СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

при секретаря: Зорница Делчева

и с участието на прокурора: Константин Тачев

като разгледа докладваното от  съдия  Манолов КАН дело № 85 по описа за 2021г., за да се произнесе съобрази следното:

 

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба на К.С.Н. *** против Решение №260259/20.12.2020г. по АНД № 2417/2020г. на Районен съд – Стара Загора, с което е потвърден Електронен фиш серия К, №2968738 на ОД на МВР Стара Загора с наложена на касатора глоба в размер на 700 лв. за нарушение на чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1 от ЗДвП. В жалбата са изложени оплаквания за неправилност и незаконосъобразност на решението, като издадено в нарушение на материалния и процесуалния закон, и в несъответствие с установената съдебна практика – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Оспорват се изводите на съда за формална и материална законосъобразност на издадения електронен фиш. Според касатора, са допуснати съществени процесуални нарушения, които са ограничили правото му на защита и че не може да се приложи разпоредбата на чл. 53 ал.2 от ЗАНН, тъй като самоличността на нарушителя не е безспорно установена. По подробно изложени съображения моли съда за отмяна на решението на районния съд и отмяна на издадения електронен фиш. Алтернативно е направено искане делото да бъде върнато на районния съд за ново разглеждане от друг състав. Направено е искане за присъждане на разноските за двете съдебни инстанции, за което е приложен и списък на разноските.

 

Ответникът по касация ОД на МВР от гр.Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител и не взема становище по основателността на жалбата.

 

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата, като предлага обжалваното решение на Районен съд Стара Загора да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

 

Касационният състав на съда, като взе предвид събраните по делото доказателства, наведените основания от жалбоподателя, мотивите към обжалваното решение и след служебна проверка на същото за наличие на основанията по чл.218, ал.2 от АПК, прие за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.

 

Производството пред Районен съд Стара Загора се е развило по жалба на К.С.Н. ***, против Електронен фиш серия К, №2968738, издаден от ОД на МВР Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП на Н. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 700 лева, за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 23.07.2019г., в 12:20 часа, в обл.Стара Загора, АМ „Тракия“, км.205, в посока към гр.Бургас, Н. управлява товарен автомобил „Фолксваген Тигуан“, с рег.***, със скорост 152км/ч., при ограничение на скоростта 90 км/ч., въведено с пътен знак В-26, съгласно Заповед №РД-11-362/29.03.2019г. на АПИ. Констатирано е превишаване на скоростта с 62 км/ч. Нарушението е заснето с автоматизирано техническо средство - мобилна радарна система TFR1-M и е отчетен километров толеранс от -3%.

 

С обжалваното съдебно решение Районен съд Стара Загора е потвърдил издадения електронен фиш. Прието е, че обжалваният електронен фиш съдържа всички изискуеми реквизити и е издаден при спазване на изискванията на чл.189, ал.4 ЗДвП. Обосновано е, че при реализиране на административнонаказателната отговорност не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, конкретно е установено извършеното административно нарушение, правилно е изяснен носителят на административнонаказателната отговорност и законосъобразно е наложено предвиденото в закона за това административно наказание „глоба“. От представените по делото удостоверения, издадени от БИМ, е констатирана годността на техническото средство, измерило скоростта на процесния автомобил, с който е извършено нарушението. Констатирано е, че при издаване на обжалвания електронен фиш не са допуснати процесуални нарушения по ЗАНН – посочено е мястото, подробно е описано допуснатото нарушение и фактологията по извършването му, несъмнено е установен и  нарушителят. По тези съображения въззивният съд е потвърдил обжалвания електронен фиш като правилен и законосъобразен.

 

Решението на Районен съд Стара Загора е правилно.

 

По същество извършеното от касатора деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна и субективна страна признаците на административно нарушение, изразяващо се в нарушаване на установената в чл.21, ал.2 от ЗДвП забрана скоростта на ППС да превишава въведеното с пътен знак ограничение извън населено място. В случая става въпрос за движение в обхвата на пътен знак „В-26“, който въвежда ограничение за максимално допустима скорост за движение скорост от 90 км/ч. В този смисъл извършеното от касатора деяние осъществява фактическият състав на посочената в Електронния фиш законова норма на чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП и е основание за реализирането на административнонаказателната отговорност, установена в същата разпоредба. Правната квалификация е правилна и е наложено съответното за извършеното нарушение наказание, в предвидения от закона абсолютен размер. В този смисъл като е потвърдил издаденият електронен фиш, районният съд е приложил правилно материалния закон.

 

Наведените в касационната жалба множество доводи от касатора за незаконосъобразност на електронния фиш настоящият касационен състав намира за неоснователни, поради следните съображения:

 

Разпоредбата на чл.107, ал.2 от НПК, приложима в административнонаказателния процес, предвижда, че съдът събира доказателствата по направените от страните искания, а по свой почин –  когато това се налага за разкриване на обективната истина. В случая Районен съд Стара Загора е уважил молбата на процесуалния представител на санкционираното лице, като с определение от открито съдебно заседание е изискал от Агенция „Пътна инфраструктура“ справка за пътната отсечка при км.205 в посока към гр.Бургас, утвърден проект за пътя и има ли поставени знаци от група „В“ към датата на извършване на нарушението. От Областно пътно управление – Стара Загора е предоставен справка, от която е видно, че за процесната дата със Заповед РД-11-362/29.03.2019г. (посочена и в електронния фиш), съгласувана от ГД „Национална полиция“, е въведена Временна организация и безопасност на движението на АМ „Тракия“ от км 168+000 до км 208+100 ляво и дясно платно за ограничаване на скоростта на движение на 90 км/ч, в съответствие с одобрен проект на ВОБД и при спазване на изискванията на Наредба №3/2010г. за временна организация и безопасност на движението при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците, като километър 205+000 попада в участъка с ограничение на скоростта на движение на 90км/ч. Обстоятелствата, посочени в тази справка установяват по безспорен начин, че е налице валидно въведено ограничение на скоростта по установения ред, от който факт следва извода, че поставения на място знак е имал правно действие спрямо водачите и е следвало да бъде съобразен от водача на автомобила, за който е съставен процесния електронен фиш. Поради тези съображения се явяват неоснователни доводите на касатора за липса на доказателства за датата на влизане в сила на заповедта и за поставени на мястото на нарушението пътни знаци.

                

         Съгласно чл.189, ал.8 от ЗДвП, електронният фиш подлежи на обжалване по реда на ЗАНН. В производството по оспорване на електронния фиш районният съд проверява допуснати ли са съществени нарушения на процесуалните правила при издаването му, правилно ли приложен материалния закон и налице ли е доказаност на извършеното нарушение. Извън правомощията както на въззивния, така и на касационния съд, е да осъществява косвен съдебен контрол върху административни актове за въвеждане на ограничение на скоростта, за превишаване на която се издава съответния санкционен акт. В този смисъл възраженията на касатора, че районният съд не е събрал доказателства за компетентността на лицето, издало заповедта за въвеждане на ограничението на скоростта, са неоснователни. Издадената заповед представлява административен акт и проверката за неговата законосъобразност се осъществява на основанията по чл.146 от АПК, между което е и липсата на компетентност, но това става в съответното административно, а не в административнонаказателното производство.

 

Противно на изложеното в касационната жалба въззивният съд е събрал и проверил всички необходими доказателства за разкриване на обективната истина по делото, които в своята съвкупност водят до единствения извод за доказаност на извършеното нарушение. При формиране на вътрешното убеждение, фактическите и правните изводи, не са установени порочни действия на въззивния съд, съответно не са констатирани порочни съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение. Установено е по делото, че процесния лек автомобил се е движил със скорост от 152 км/ч при ограничение от 90 км/ч, въведено със съответния пътен знак „В-26“, съгласно заповедта, посочена в електронния фиш и утвърдения проект за постоянна организация на движението на АМ „Тракия“ при км 205+000. Установено е също, че този автомобил е собственост на К.С.Н., която не е представила пред административнонаказващият орган данни за предоставяне на управлението на автомобила на друго лице, като тези обстоятелства са достатъчни, за да обосноват ангажиране на административнонаказателната й отговорност, поради което и възражението за неизвършване на разследване на обстоятелството за авторството на деянието се явява неоснователно. Обратно на посоченото в касационната жалба е налице изчерпателно описание на нарушението в електронния фиш, като са отразени териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане, с което са изчерпани изискванията към неговото съдържание, посочено в чл.189, ал.4 от ЗДвП. В необходимата и достатъчна степен е конкретизирано и индивидуализирано мястото на извършване на нарушението – обл.Стара Загора, на АМ „Тракия“, км.205, посочени са всички обстоятелства от значение за съставомерността на деянието и наличието на административно нарушение в т.ч. конкретната стойност на ограничението, конкретните параметри на нарушението и пределите на следващата се за него отговорност от гледна точка на правна квалификация и вид/размер на приложимата административна санкция. С посочената като нарушена разпоредба на чл.21, ал.2, вр. чл.21, ал.1 от ЗДвП, в необходимата степен е обосновано от правна страна нарушението, за което е санкционирана К.Н., изразяващо се в управление на МПС с превишение на разрешената скорост при въведено ограничение с пътен знак. Ето защо несъстоятелно е възражението на касатора, че в електронния фиш липсват изискуеми реквизити, като непосочването в електронния фиш на данни, които не са въведени от закона като елемент от задължителното му съдържание (в т.ч. и датата на неговото издаване), не могат да обусловят неговата незаконосъобразност, а при наличието на изрична нормативна регламентация, е недопустимо правоприлагането по аналогия на чл.57, ал.1 от ЗАНН. Евентуално посочените нарушения при връчване на електронния фиш също не се отразяват на законосъобразността му, както се твърди в касационната жалба, поради което възраженията в тази насока не следва да бъдат обсъждани.

 

Неоснователно е и възражението относно липсата на издател на санкционния акт. Съгласно легалната дефиниция на §6, т.63 от ДР на ЗДвП, електронният фиш представлява електронно изявление, което като такова има безспорно авторство – обстоятелство, обосновало разбирането на законодателя, че не е необходимо посочването на конкретното лице, издало този фиш.

 

Друг, посочен в касационната жалба довод на касатора, е обоснован с липсата на приложена към протокола по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532/12.05.2017г. снимка на разположението на АТСС, който също се явява неоснователен. Действително разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата изисква изготвянето на снимка на разположението на уреда, но това изискване касае само единия подвид мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, а именно тези, които са временно разположени на участък от пътя. Легалната дефиниция на понятието „автоматизирани технически средства и системи” и посочване на видовете такива се съдържа в §6, т.65 от ДР на ЗДвП. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушение в присъствие или отсъствие на контролен орган, които могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган: б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В разглеждания случай нарушението е установено с техническо средство – мобилна система за видеоконтрол TFR1-M №572, която видно от Протокола за използване на АТСС рег.№2772 е била прикрепена към превозно средство/служебен автомобил ***, а не с такова, което е било временно разположено на пътя. При тези данни се налага извод, че в случая, противно на твърденията на касатора, не е било необходимо изготвянето на снимка на мястото, на което е била поставена АТСС.

 

В заключение следва да се посочи, че не е налице ограничаване на правото на защита, както се сочи в касационната жалба, поради неустановяване на самоличността на извършителя. Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.4 от ЗДвП при нарушения, установени с техническо средство или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, на собственика, на когото е регистрирано превозното средство, а когато то е собственост на юридическо лице - на управителя му, се изпраща покана с препоръчано писмо с обратна разписка да се яви в съответната служба за контрол в едномесечен срок от получаването й, за да му бъде издаден фиш или за да посочи лицето, на което е предоставило управлението на моторното превозно средство, с което е извършено нарушението. В случая е безспорно установено, че процесното моторно превозно средство, с което е извършено нарушението, е собственост на касатора К.С.Н.. Последната не е посочвала лице, на което да е предоставила управлението на автомобила, следователно правилно с издадения електронен фиш е ангажирана административнонаказателната й отговорност, за това, че със собствения й автомобил е извършено нарушение на ЗДвП, което е в съответствие и с разпоредбата на чл.188, ал.1 от този закон – „собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство“.

 

С оглед на всички изложени съображения съдът намира, че не са налице твърдените касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, следва да бъде оставено в сила.

 

По делото не е направено искане за разноски от страна на ответника по касация, поради което такива не следва да бъдат присъждани.

 

Водим от тези мотиви и на основание чл.221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №260259/20.12.2020г., постановено по АНД №2417/2020г. по описа на Районен съд Стара Загора.

 

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

                             

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                          

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ:   1.

                                                                                         

 

      2.