Р Е Ш Е Н И Е
26.10.2018 г.
номер .................. град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Плевенски районен съд на 28 септември |
Тринадесети наказателен състав година 2018 |
В публично заседание в следния състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: |
КРАСИМИР
ДИМИТРОВ |
Секретар: ПЕТЯ КАРАКОПИЛЕВА
Като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВ
НАХД № 2060 по описа за 2018 година
и на
основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО
е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Постъпила е жалба от страна на И. А.Е., с ЕГН: ********** *** против Наказателно постановление № 17-0938-003025 от 16.06.2017 г. на Началник Сектор “Пътна Полиция” към ОДМВР – Плевен, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 179, ал. 2, във вр. с чл. 179, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложил на И. А.Е. глоба в размер на 200 лв., за извършено нарушение по чл. 25, ал. 1 от ЗДвП.
Недоволен от издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят И. А.Е., който го обжалва в срок.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, като изцяло оспорва описаната както в АУАН, така и в НП фактическа обстановка.
За ответната страна по жалбата ОД на МВР – Плевен, редовно и своевременно призована, не се явява представител и не се представлява.
Съдът въз
основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание и
предвид така установената фактическа обстановка направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН и е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, същата се явява ОСНОВАТЕЛНА.
Атакуваното наказателно постановление № 17-0938-003025 от 16.06.2017 г. е издадено въз основа на Акт № 3025 от 06.06.2017 г. за установяване на административно нарушение, в който е отразено, че:
На 06.06.2018
г. около 14:15 часа в гр. Плевен, ж.к.
„Сторгозия“ до III ДКЦ, движейки се в посока блок 5 към ул. „Лозенка“, като
водач на лек автомобил „***“, с рег. № ***, извършва маневра да влезе в реда на
паркирани МПС-та, като не преценява страничното разстояние от паркираният лек
автомобил „***" с рег. № ***, като го удря в предна лява част. ПТП с
материални щети.
Нарушение
по чл. 25, ал. 1 от ЗДвП.
Съдът
намира, че от представените по делото писмени доказателства и от свидетелските
показания дадени непосредствено и устно в съдебната зала не се установява по
несъмнен и безспорен начин наличието на виновно извършено от жалбоподателя
нарушение.
Ответната страна по жалбата ОД на МВР - Плевен
също не ангажира никакви допълнителни доказателства в подкрепа на установената
в НП фактическа обстановка.
В настоящето производство съдът е длъжен
да извърши служебно проверка за законосъобразност на съставеният АУАН и
издаденото НП, респективно спазени ли са всички правила и изисквания на
материалния и процесуалния закон при ангажиране отговорността на нарушителя.
Съдът
намира, че НП е издадено при изключително неизяснена фактическата обстановка на
извършеното ПТП и конкретно относно вината на жалбоподателя !!!
На първо място, от така описаната фактическа обстановка, не става ясно за какво е наказано лицето, т.к.
от фактическа страна се описва единствено, че ПТП е станало " гр.
Плевен, ж.к. „Сторгозия“ до III ДКЦ, движейки се в посока блок 5 към ул.
„Лозенка“, извършва маневра да влезе в реда на паркирани МПС-та, като не преценява страничното разстояние
от паркираният лек автомобил, като го удря в предна лява част. ПТП с материални
щети.
От правна страна жалбоподателят е наказан за нарушаване
правилата за извършване на маневра, които задължават съобразяване със скоростта
и посоката на движещи се МПС. Нарушението е непълно описано от правна страна,
като липсват част от съставомерните признаци,
визирани в чл. 25 ал.1 от ЗДвП.
Описано е "предприемайки маневра създава опасност за
участниците в движението без да се съобрази с тях".
Съставът на нарушението, обаче, е съвсем различен и изисква
"...да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението,
които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши
маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на
движение".
Подобни съставомерни признаци не са описани.
Нестава ясно за какво е наказано лицето и тъй като не е
конкретизирана правната хипотеза на нарушението.
Деецът е наказан по чл. 179 ал.2, вр. чл.179, ал.1, т.5 от ЗДвП.
Т.5 обаче, има множество хипотези и не става ясно за коя от
тях е наказано лицето.
На
второ място,
от свидетелските показания на актосъставителя К.Ч.П. се установява, че АУАН-а е
съставен от неочевидец, и че вписания като свидетел по акта – свидетелят М.С.М.,
също не е очевидец на нарушението.
Актът е съставен, без да са посочени свидетели
очевидци на нарушението и без същите да са разпитани и да са им снети обяснения.
Нарушена е и разпоредбата на чл. 40, т. 9 от ЗАНН, като не са посочени имената
и точните адреси, както и ЕГН: на лицата, които са претърпели имуществени вреди
от нарушението.
С оглед
обстоятелството, че е реализирано ПТП, безспорно имуществени вреди са
настъпили, обаче не е ясно за кого и какви са те.
Съдът констатира, че грубо е нарушена процедурата по съставяне на
АУАН за пореден път изцяло по вина на актосъставителя.
Чл.40
ал.1-4 от ЗАНН
предвижда в присъстването на кои лица се съставя всеки акта.
Освен нарушителят/или респективно негов
представител/, следва да присъства в този момент и :
-
свидетелите присъствали при извършване или установяване на нарушението.
Това е първата хипотеза, и тя предвижда
присъствие на свидетел/свидетели – очевидци, било на извършване на
административното нарушение, било на констатирането му от актосъставителя, без
да се изисква някакъв специален брой на тези свидетели.
Когато липсват такива свидетели –
очевидци, актът следва да бъде съставен в присъствието на други двама
свидетели, като това обстоятелство съгласно нормата на чл. 40, ал.3 от ЗАНН, се отразява изрично в самия акт.
Присъствието на свидетели при
съставянето на акта не е необходимо единствено в хипотезата, когато самото
нарушение е установено, въз основа на официални документи /чл. 40, ал.4 от ЗАНН/ какъвто не е настоящият случай.
Законът изисква още в акта да са
посочени трите имена и точните адреси на свидетелите и техните ЕГН-та, като
поне един от свидетелите да подпише акта.
При съставянето на АУАН е нарушена
разпоредбата на чл.40, ал.3 от ЗАНН, тъй като в случая, и актосъставителят и
свидетелят по акта не са очевидци на нарушението.
Актосъставителят е следвало да осигури
присъствието на двама свидетели, които да са очевидци на констатираното
нарушение, което обстоятелство изрично е следвало да се отбележи в акта, но той
не го е сторил дали от незнание или умишлено и тенденциозно – без никакво значение.
При внимателен прочит обаче се
констатира, че актосъставителят изрично е
подчертал в АУАН-а съставен на мястото на ПТП, че колегата му М.М. е
свидетел при установяване на нарушението,което
не отговаря на истината !
Вторият полицейски служител е свидетел единствено и само относно съставения
АУАН.
На следващо място, видно от представеното по делото наказателно постановление, в него не е извършено конкретно описание на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, включително и доказателствата, които го потвърждават. Посочено е, че жалбоподателят като водач на лек автомобил, извършва маневра да влезе в реда на паркирани МПС като не преценява ограниченото разстояние от паркираният лек автомобил, като го удря в предна лява част. ПТП с материални щети, като съдът намира че така описано не изяснява фактическата обстановка по делото и самото извършване на административно нарушение.
Не са събрани доказателства за виновното поведения на водача на лекия автомобил- жалбоподател по делото, не е направен задължителният оглед на место, не е установена по безспорен начин механизма на самото съприкосновение и дали водачът е имал практически възможността да реагира своевременно и да спре.
Използването на общата и бланкетна формулировка на закона визирана в разпоредбата му не е основание да се приеме наличието на доказано административно нарушение, тъй като такова е налице само при виновно поведение на даденото лице.
След като тези фактически положения не са установени по делото Съдът не може да приеме за безспорно установено описаното в обжалваното наказателно постановление .
От друга страна липсата на такова уточняване, отнема на жалбоподателя правото да разбере в извършването на какво точно административно нарушение е обвинена и това накърнява сериозно правото му на защита, а правото на защита е основен принцип в наказателния процес и нарушаването му категорично води до незаконосъобразност на всички действия извършени от административния орган.
От друга страна административно наказващият орган е посочил, че с деянието си жалбоподателят е допуснал нарушение по чл.25, ал.1 от ЗДвП, но не е конкретизирано коя от всичките хипотези на този текст от закона е нарушена – още едно основание да се приеме, че е нарушено правото на защита на жалбоподателя, който на практика не може да разбере в какво точно се обвинява.
Предвид посочената разпоредба на ЗАНН, в НП следва да фигурират всички факти и обстоятелства обосноваващи обективните признаци на нарушението, като само възпроизвеждането на съдържанието на санкционната норма е недостатъчно.
В НП следва да са посочени фактите, които го конкретизират.
От показанията
на актосъставителя и свидетеля по АУАН става ясно единствено и само, че са
получили сигнал от дежурния за настъпило ПТП. При пристигането им на място са
констатирали, че е настъпило ПТП.
Съдът намира, че
при издаване на наказателното
постановление наказващият орган не е взел предвид разпоредбата на чл.52, ал.4
от ЗАНН и не е разпоредил разследване на спорните обстоятелства.
Същият не се съобразил и с разпоредбата на
чл.54 от ЗАНН - “Когато се установи, че деянието не е нарушение, че нарушението не е
извършено от лицето посочено като нарушител, или че то не може да му се вмени
във вина, наказващият орган прекратява преписката с мотивирана резолюция.”.
КАТЕГОРИЧНО
СЪДЪТ в случая не може да се приеме, че е налице виновно поведение от страна на
жалбоподателя!!!
С оглед изложеното по горе, и
допуснатите процесуални нарушения от административно наказващия орган, изобщо не
следва да се обсъждат доводите по същество на делото и останалите направени със
жалбата възражения от страна на жалбоподателя.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление № № 17-0938-003025 от 16.06.2017 г. на Началник
Сектор “Пътна Полиция” към ОДМВР – Плевен, с което на основание чл. 53 от ЗАНН
и по чл. 179, ал. 2, във вр. с чл. 179, ал. 1, т. 5 от ЗДвП е наложил на И. А.Е.,
с ЕГН: ********** *** глоба в размер на 200 лв., за извършено нарушение по чл.
25, ал. 1 от ЗДвП, като НЕПРАВИЛНО И НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: