Решение по дело №1678/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 октомври 2023 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20237180701678
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2023 г.

Съдържание на акта

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№. 1634

 

гр. Пловдив, 12.10. 2023 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХIХ състав в открито заседание на дванадесети септември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря ПЕТЯ ДОБРЕВА и участието на прокурора РОСЕН КАМЕНОВ, като разгледа докладваното от съдията ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело № 1678 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и становищата на страните:

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от Териториална дирекция на Националната агенция за приходите - Пловдив, чрез юрисконсулт Р.Е., срещу Решение №  706 от 25.04.2023 г., постановено по а.н.д № 1806 по описа за 2023 г., на Районен съд – Пловдив, V - ти наказателен състав, с което е отменено Наказателно постановление № 684151 - F658627/03.01.2023 г., издадено от Заместник директор на ТД на НАП - Пловдив, с което на С.С.Р., ЕГН ********** е наложена на основание чл. 74, ал. 1 от ЗСч глоба в размер на 200 /двеста/ лв. за нарушение на чл. 16, ал. 1, т. 4 вр. чл. 38, ал.1, т.1 от ЗСч.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, че са налице основания за отмяна на издаденото наказателно постановление.  Твърди се, че срокът по чл. 34, ал. 3 ЗАНН е спазен, тъй като производството основателно е  било спряно по реда на чл. 43, ал. 6 ЗАНН. Възразява се срещу извода на съда, че акта за установяване на административното нарушение е съставен в отклонение от правилото на чл. 40, ал. 2 ЗАНН. Твърди се, че  нарушителят е бил редовно поканен да се яви за съставяне на акта. Претендира се отмяна на обжалваното съдебно решение и потвърждаване на издаденото наказателно постановление.   Иска се присъждане на съдебни разноски за двете инстанции.

3. Ответникът по касационната жалба – С.С.Р., не взема становище по допустимостта и основателността на жалбата.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, дава заключение, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

ІІ. По допустимостта на касационната жалба:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок от страна с надлежна процесуална легитимация срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. Районният съд е бил сезиран с жалба предявена от С.С.Р. срещу Наказателно постановление № 684151 - F658627/03.01.2023 г., издадено от Заместник директор на ТД на НАП - Пловдив. Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № F658627 от 20.05.2022г., съставен от П.Д.-К.на длъжност инспектор по приходите в ТД на НАП – Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното: С.С.Р., в качеството си на управител на „РЕД РОУЗ“ ЕООД с ЕИК ********* - предприятие по смисъла на Закона за счетоводството и търговец по смисъла на Търговския закон, като е бил задължен, не е публикувал годишния финансов отчет /ГФО/ на дружеството за 2020 г. в Търговския регистър при Агенцията по вписванията, като го заяви за вписване и представи за обявяване в законоустановения срок - до 30 септември на следващата година, т.е. до 30.09.2021 г. Търговското предприятие е извършвало дейност през отчетния период 2020 г., видно от подадената в ТД на НАП Пловдив годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО с вх. № 1300И0255735/30.06.2021 г., и от приложения към нея годишен отчет за дейността.

Към датата на съставяне на АУАН, ГФО на дружеството за 2020 г. не е заявен за вписване и не е представен за обявяване в Търговския регистър към Агенцията по вписванията.

Нарушението е извършено на 01.10.2021 г. в гр. Пловдив и е установено на 24.02.2022 г. - датата, на която НАП е уведомена от Агенцията по вписванията, във връзка с писмо вх. № 12-00-48/24.02.2022 г. на ЦУ на НАП, получено в ТД на НАП Пловдив с вх. № 04-01-670/15.04.2022 г.

7. Актът е съставен в хипотезата на чл. 40, ал. 2 ЗАНН, след като до нарушителя са отправени два броя покани по пощата, които са върнати с отбелязване като непотърсени от адресата.

8. Описаната в АУАН фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. чл. 74, ал. 1  от ЗСч е наложил на нарушителя глоба в размер на 200 лева.

9. Преди издаване на наказателното постановление производството било спряно с разпореждане № 672268-F658627/28.10.2022г., издадено от зам. директор на ТД на НАП – Пловдив на основание чл. 43, ал. 6 от ЗАНН, упълномощен със заповед № ЗМФ – 644/28.08.2020г. на министъра на финансите. Като основание за спирането е посочено, че  с цел връчване на АУАН до нарушителя са изпратени два броя покани по пощата (върнати като непотърсени), по едно посещение на адреса на управление на дружеството и на адреса на представляващия дружеството, за които е съставен протокол.

10. В хода на съдебното производство пред районния съд е разпитан актосъставителя, който  в показанията си потвърждава изложеното в акта. Същият пояснява, че първоначално за съставяне на АУАН и връчването му нарушителят не е бил открит, но в последствие същият бил намерен на адреса на управление на дружеството и актът му бил връчен.

11. При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че нарушението е установено безспорно като от обективна, така и от субективна страна, но при  допуснати съществени процесуални нарушения, които да налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът счел, че спирането на административното производство е незаконосъобразно, тъй като е извършено от некомпетентен орган и без наличие на основанията, посочени в чл. 43, ал. 6 ЗАНН. Съдът посочил, че компетентен да спре производството е единствено актосъставителя, доколкото именно негово е правото и задължението да състави АУАН и да обезпечи действията по неговото връчване, като на основание чл. 44, ал.3 ЗАНН преписката се изпраща на наказващия орган на много по-късен етап. Отделно съдът приел, че АУАН е съставен в нарушение на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, тъй като деецът не бил редовно поканен за съставяне на акта. 

ІV. От правна страна:

12. По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства.

Касационният състав не споделя извода на въззивната инстанция, че спирането на производството по административно наказване е извършено от материално некомпетентен  орган. По смисъла на чл. 53, чл. 54 и чл. 58 ЗАНН наказващият орган е този, който е компетентен да прекрати административнонаказателното производство, респ. да го приключи чрез сключване на споразумение или да издаде наказателно постановление. По аргумент на по - силното основание, след като наказващият орган има правомощието за пълен контрол върху развитието на производството, то има и компетентността да спре хода му, при наличието на съответни фактически основания.

Останалите изводи на районния съд са формирани въз основа на правилно установената фактическа обстановка и правилно тълкуване и прилагане на материалния и процесуален закона, поради което се споделят напълно от касационната инстанция.

Съгласно чл. 43, ал. 6 ЗАНН, когато нарушителят след щателно издирване не може да бъде намерен, това се отбелязва в акта и производството се спира. В процесния АУАН е направено отбелязване по изискването на чл. 43, ал. 6 ЗАНН, а производството е спряно с изрично разпореждане на компетентен орган. Въпреки това за да породи желания правен ефект актът са спиране следва да е издаден при наличието на релевантните фактически основания, заложени в процесуалната норма. Спиране на производството е допустимо, когато са извършени всички възможни действия по издирване на нарушителя и са налице еднозначни данни, че въпреки положени необходими за целта усилия, същият не е намерен. Това предписва законът, като в случая следва да бъде прието, че правилото не е спазено с оглед документацията от преписката. В тази вр. от значение е тълкуването, дадено от Върховния съд, а впоследствие и Върховния касационен съд на Република България в редица решения във връзка с чл. 268, ал. 3, т. 2 НПК (отм.), което определя, че "щателното издирване представлява издирвателна дейност, съставена от целенасочени, последователни, систематични и активни действия, насочени към установяване точното местонахождение на издирваното лице по всички допустими от закона и фактически възможни начини, както и че тази активност следва да се осъществява продължителен период от време. Издирвателните мероприятия не следва да се ограничават в определен часови интервал и до един и същи адрес, след като лицето не бива откривано там. В издирването следва да бъдат ангажирани органи, имащи отношение към регистрацията и контрола върху лицата, каквито с положителност са общинските администрации и органите на МВР". В случая данните за търсене на нарушителя са преценени правилно от районния съд като недостатъчни, за да обосноват извод за осъществено в конкретния случай щателно издирване. При това положение издаденото разпореждане за спиране на производството не е породило и предвидения в закона правен ефект. За законосъобразността на този акт съдът следи именно в административнонаказателното производство, доколкото законодателно не е предвиден друг ред за защита на адресата.  След като производството не е било спряно законосъобразно, то срокът за издаване на наказателното постановление се установява изтекъл на 20.11.2022г., след което е възникнало основание за прекратяване на административнонаказателното производство.

На следващо място обосновани и правилни са изводите на районния съда за допуснати съществени процесуалния нарушения, които са ограничили правото на защита на дееца. Данните по делото сочат, че той  не е уведомен редовно за възможността да се яви при съставянето на акта, поради което хипотезата на чл. 40, ал. 2 ЗАНН също е приложена без правно основание.

От изложеното до тук следва, че като е отменил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

V. По съдебните разноски.

13. Ответникът в настоящото производство не е отправил надлежна претенция за присъждане на съдебни разноски, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХIХ състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение №  706 от 25.04.2023 г., постановено по а.н.д № 1806 по описа за 2023 г., на Районен съд – Пловдив, V - ти наказателен състав.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                                         ЧЛЕНОВЕ :           1.

                       

                                                                                                        

   2.